Views
2 years ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 12 SEPTEMBER 2006 Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl De volledige afbouw van het mts Synthese 12 werd door ons verzorgd. Wij wensen Mercurius Scheepvaart Belgium NV een goede en behouden vaart. Rabobank Shipping feliciteert Mercurius Scheepvaart Belgium NV met het mts Synthese 12 en wenst schip en bemanning een behouden vaart Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel Middelland 59 2931 AK Krimpen aan de Lek Telefoon (0180) 551311 Telefax (0180) 510946 Hét adres voor elke schipper! Op het mts Synthese 12 leverden wij het stuurrooster, type rond 1000, MKIC motor 290 kW. Wij wensen mts Synthese 12 en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Ringdijk 466 C 3331 LK ZWIJNDRECHT Telefoon: 078 - 6195000 Telefax: 078 - 6194866 info@mercurius-group.nl www. mercurius-group.nl H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 WIJ FELICITEREN REDERIJ WIJGULA B.V. MET HET MTS SYNTHESE 12 Hartelijk gefeliciteerd met mts Synthese 12 Waarvoor wij mochten leveren: - Slobpomp Bornemann SL 125 58 - Ballastpomp Houttuin Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 12 SEPTEMBER 2006 Nieuwe RVS tanker Synthese 12 geschikt voor honderd verschillende ladingen Wijgula zet in op flexibiliteit Wie leverden op het mts Synthese 12 Norbert Meixner (l) en Wim Kwakernaak van Wijgula in Druten. ‘Besloten te moderniseren en te flexibiliseren.’ (foto MGR) De roestvrijstalen chemicalientanker Synthese 12 is deze week in de vaart gekomen. Een schip van 86 bij 11,40 meter, een zelfde grootte en draagvermogen als de Synthese 10 maar met een groter volume. Wim Kwakernaak, hoofd technische dienst bij tankerrederij Wijgula in Druten: ’De Synthese 12 heeft zes tanks van 380 kuub elk en dus een totale inhoud van 2280 kuub. Dat is ruim 200 kuub meer dan de Synthese 10. Dat komt omdat de afstand tussen de scheepshuid en de tanks is verkleind van een meter naar 80 centimeter. De huid is uiteraard versterkt volgens de voorschriften. Er zijn al 110 meter-schepen die met die 80 centimeter afstand varen, maar dit is het eerste schip van deze afmetingen met deze inhoudsmaat.’ Norbert Meixner, directeur operationele zaken bij Wijgula, voegt daar aan toe: ‘Hierdoor kunnen we lichtere producten vervoeren met een gelijk tonnage.’ Slobtanks Wie de actuele vlootlijst van Wijgula bekijkt, valt het op dat de Synthese 12 staat gepland om in oktober 2006 in de vaart te worden gebracht. Het schip vaart al in september. Alle lof dus voor de bouwers en afbouwers. De Synthese 12 is gebouwd voor Wijgula door Mercurius België. Het casco werd gebouwd in Servië op de Begej Shipyard in Zrjenjanin, een werf die is gelieerd aan de werf K. Damen in Hardinxveld. De kiel werd gelegd in december 2005. Het casco werd afgebouwd bij Machinefabriek Smits in Krimpen aan de Lek. Het achterschip van de Synthese 12 is gelijk aan dat van de Synthese 20 en de Youri, die ook door Mercurius werden afgeleverd. Kwakernaak: ‘Wij hebben ons vooral bemoeid met het voor- en middenschip.’ En in het middenschip is ook nog een primeur opgenomen. ‘De vier slobtanks zijn geplaatst als een soort van kofferdammen tussen de ruimen 2 en 3 en de ruimen 4 en 5.’ Ze dienen als warmtebuffer tussen de tanks. ‘Zodat we tegelijk lading kunnen vervoeren die warm moet blijven als lading die niet warm mag worden zonder een complete tank leeg te laten.’ De Synthese 12 beschikt over zes verschillende leidingsystemen zodat zes verschillende partijen tegelijk kunnen worden geladen en gelost. ‘14’ Op diezelfde vlootlijst staat ook al de Synthese 14 aangekondigd, die begin 2007 in de vaart komt. Dat schip is identiek aan de Synthese 12. Het tussenliggende nummer wordt om begrijpelijke redenen tactisch overgeslagen. De keuze voor deze relatief kleinere schepen wijst op een welbewuste policy van Wijgula. Directeur Meixner: ‘Wijgula heeft traditionele klanten en werkt met vaste contracten. Deze klanten bieden voor het vervoer vrijwel alleen partijen aan in de grootte van 1.000 tot 2.000 ton.’ Natuurlijk is er overleg geweest met de opdrachtgevers over mogelijk grotere schepen. ‘Het bleek echter geen nut te hebben grotere schepen te laten bouwen. Veel anorganische producten als zwavelzuur en logen kennen alleen die partijgrootte. Niettemin sluiten we in de toekomst de bouw van grotere schepen niet uit.’ Op korte termijn verwacht Meixner eerder kleinere schepen te zullen laten bouwen, omdat daar een markt voor is. Hoewel ‘klein’: ‘Er is werk op de Noord-Duitse kanalen voor schepen van 10,50 bij 85 meter. We zijn de enige rederij met deze kleinere, dubbelwandige schepen.’ Dedicated Wijgula houdt zich niet bezig met het vervoer van minerale producten, waar steeds vaker en steeds grotere dubbelwandige schepen bij worden ingezet. De volledig dubbelwandige vloot van Wijgula is echter zeer divers. Het is een mix van schepen in eigendom en schepen die in charter voor Wijgula varen. Zo is er de bekende serie gespecialiseerde roestvrijstalen schepen Calcit 1 tot en met 10, die met calciumcarbonaat varen, maar zijn er ook nog veel type N-schepen, enkelwandige schepen met erin geplaatste tanks. Het typische vervoer van logen en zuren geschiedde altijd als dedicated vervoer. ‘Een markt waar niet veel groei in viel te verwachten,’ aldus Meixner. ‘Daarom hebben we besloten te moderniseren en te flexibiliseren door de nieuwe schepen te voorzien van roestvrijstalen tanks en efficient stripping en schoonmaakinstallatie, zodat er meerdere producten achtereenvolgend mee kunnen worden vervoerd en er dus van lading kan worden gewisseld. Konden we tien jaar geleden vijftien verschillende soorten zuren en logen vervoeren, nu zijn er wel honderd verschillende stoffen die met deze nieuwe schepen kunnen worden vervoerd.’ Wim Kwakernaak; ‘In feite kunnen alle soorten lading mee...’ Norbert Meixner: ‘Dat was ook nodig. Vier, vijf jaar geleden vervoerden we nog een miljoen ton zwavelzuur per jaar. Dat is minder aan het worden terwijl het vervoer van andere chemische vloeistoffen toeneemt.’ Het komt er dus op neer dat Wijgula met de aanschaf van de nieuwe schepen niet langer afhankelijk is van het traditionele ladingpakket. In totaal vervoert Wijgula 3,5 miljoen ton aan chemicaliën per jaar over alle vaarwegen van Noord-Frankrijk, België, Nederland, over de Rijn, de Donau en tot ver in Noord- Duitsland toe. De twee nieuwe schepen Synthese 12 en 14 zijn weliswaar een toevoeging aan de bestaande vloot van Wijgula, maar deels nemen ze ook de plaats in van meerdere schepen die de laatste jaren werden gesloopt. WGL Wijgula behoort tot het grote Imperial concern, waar ook het Duisburgse bevrachtingkantoor WGL deel van uitmaakt. WGL bevracht zo’n twintig tankers vast. De afkorting doet ook al vermoeden dat het meer is dan zomaar een zusterbedrijf en dat is ook zo. Maar, zo zegt Rabobank Shipping Financiering Rederij Wijgula B.V. Bevrachting en totaal management Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Anglo Belgian Corporation N.V. ABC hoofdmotor 6 cilinder, 1800 PK Deno Compressoren Compressoren Berko Wychen BV Compressoren Unisol isolatietechniek bv Leverantie van isolatie van de woning, uitlaten en dekleidingen Discom BV 35 DBA dempers met vonkenvangers Bosch Rexroth BV Motorbediening De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 387 kVA t.b.v. boegschroef, ladingpompbedrijf, motor: Scania DI-12 59, generator: Marathon 433 PSL 6220, generatorset 135 kVA t.b.v boordnet, noodladingpompbedrijf, motor: Sisu 620 DSRIG, generator: Maraton 433 PSL 6202, generatorset 78 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Sisu 420 DSRG, generator: Marathon 362 PSL 1604 Forward Engineering Papendrecht B.V. Straalbuis en schroef Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie, Stuwa seals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Stuurrooster type rond 1000, MKIC motor 290 kW Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis incl. hefkolom Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Stalen zwenkstaander Van der Velden Marine Systems Stuurmachine SP 2000, roeraandrijving 2 DWK 6080/35, roeren 2 x HD 195 Radio Holland Marine BV GPS (Furuno) GP 32, VHF sb (Thrane & Thrane)RT2048 bv, VHF bb (Thrane & Thrane) RT2048 bv, radar (Furuno) RHRS 2005 TFT, piloot (radio Zeeland) Sigma 500 blk, Echolood (radio Zeeland) Sigma 120 blk, Eenmandsbed. Sb (radio Zeeland) RZ 760, Eenmandsbed. SB (Radio Zeeland) RZ 760, Tachograaf (Nautic) Nautic Na-T01. TRESCO ENGINEERING Alpha chart HUISMAN elektrotechniek b.v. Meixner, ‘die doen vooral de minerale producten en wij de chemie. Die markt van de minerale producten is in beweging en bij verladers groeit de vraag naar dubbelwandige schepen. Als wij scheepsruimte over hebben, kunnen die schepen door WGL natuurlijk wel ingezet worden voor het vervoer van minerale producten.’ Totale installatie, brandmeldinginstallatie, overdruk en airconditioningsysteem, gasdetectieinstallatie, tankalarminstallatie, PLC diagnosesysteem, camerasysteem, satelliet volgsysteem. RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en stuurhuis Hoogendoorn betimmeringen Complete betimmering Firma A. Varkenisser Stoffering WindeX Engineering BV Maritieme Airconditioning overdruk installatie, ventilatie roosters rvs brandkleppen, machinekamer ventilatoren Unisafe Brandblusmaterialen, adembescherming, gasdetectie apparatuur, reddingsvesten en overige veiligheidsmaterialen Seafix fire fighting Co2 installatie, brandblusinstallatie Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en ketting Blommaert BVBA Voormast type Arizona Riwa Boating International Riwa 400 kleur oranje in brandvertragende uitvoering EPS European Pump Services B.V. Ballastpomp, slobpomp MarFlex BV 6 Lading pompen MDPD 80 deepwell pompen, 6 nazuigpompen Aalborg Industries BV Lading verwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting (inhoud) Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw BV Dekleidingen Shell Marine Products Smeerolie SLURINK-ZWAANS bv Gasolieleverancier ScheGro BV Scheepsbenodigdheden Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Wycomar Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special products b.v. HC Ropa IP Engineering Stuurhuislessenaar (behuizing) Mastervolt BV Omvormers Econosto Nederland BV Appendages, instrumentatie Imbema Cleton B.V Laad en losslangen De Harense Smid B.V. Keuken Siemens apparatuur Dat in 2008 al alles in dubbelwandige schepen kan worden vervoerd – zoals sommige verladers dat graag zouden zien – lijkt Meixner onwaarschijnlijk. ‘We zien de komst van al die dubbelwandige tankers overigens niet als een bedreiging. Ik denk dat die grote volumes minerale olieproducten in grotere schepen horen te worden vervoerd.’

De Binnenvaartkrant