Views
2 years ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit 12 SEPTEMBER 2006 VARENDE INNOVATIES Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Reparatie en nieuwbouw onder één dak, schepen tot 20.000 ton Breko heeft onderhoud, reparatie, ontwerp, nieuwbouw en after sales service onder één dak gebracht. Dit biedt u vele voordelen. Gedurende de levensduur van uw schip kunt u altijd een beroep doen op onze expertise en dienstverlening, op locatie of op onze werf in Papendrecht. Scheepvaartweg 3b 3356 LL Papendrecht Tel.: +31(0)78 - 6416868 Fax: +31(0)78 - 6416869 Email: info@breko.com Web: www.breko.com GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Uw specialist in : • startlucht compressoren • werklucht compressoren • persluchtdrogers en toebehoren • modulebouw Maxwellstraat 1, 1976 AD IJmuiden, Tel. 0255-548585, Fax: 0255-516446, info@ackmarine.nl, www.ackmarine.nl Officieel Distributeur Binnenvaart Verhaar Omega BV 2340 AC Oegstgeest Tel.: 071-5572631 Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. Wij zoeken enthousiaste collega’s. Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl Van welke politieke partij kan de binnenvaart na de verkiezingen op 22 november het meeste verwachten? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl.

DE BINNENVAARTKRANT Inland Terminals - congres & beurs in Duisburg PAGINA 31 Het sprookje van de containerbinnenvaart heeft een happy end De Inland Terminals conferentie in Duisburg vangt woensdagmorgen 27 september aan met een redevoering door Jörg Hennerkes over het belang van de binnenvaart. Een veelzeggend begin. Hennerkes is staatssecretaris van Verkeer in Duitsland en hij begint al met de spijker op de kop te slaan. Het netwerk van inland terminals langs de Rijn en elders in het binnenland vormt een twee-eenheid met het vervoer over de binnenwateren. De één kan niet zonder de ander. 12 SEPTEMBER 2006 Door Michèl Gonlag Jarenlang was de extra overslag van het schip naar een vrachtwagen een bijna onoverkomelijke extra kostenfactor waardoor het vervoer per schip alleen lonend werd als de afstand waarover werd gevaren ver boven de 150 kilometer uit kwam. Maar zoals met alles in de containerbinnenvaart werd ook dit nadeel omgebogen tot een voordeel. Een ‘blessing in disguise’. Het begrip ‘hub’ werd namelijk uitgevonden: een tussenstation in de lange weg die een container over het vasteland van Europa moet afleggen alvorens bij een klant te worden afgeleverd. De hub is een soort verzamelpunt van containers, die vervolgens gedistribueerd kunnen worden. Zo krijg je een dikke stroom containers van de zeehaven naar de hub, waar vandaan vervolgens naar hartelust de containers desnoods één voor één kunnen worden verspreid in de regio waar de hub een centrale plaats in neemt. Logisch is dan natuurlijk dat een container als onderdeel van die dikke stroom veel goedkoper kan worden vervoerd dan als alle containers één voor één van de zeehaven helemaal naar de eindbestemming worden gebracht door een truck met aanhanger. Toen dat plaatje eenmaal bekend was, was al spoedig ingevuld hoe die dikke stroom het best kon worden gerealiseerd. Het uitventen van de containers kon nog wel met trucks gebeuren, maar er moesten (zo groot mogelijke) binnenschepen aan te pas komen om de grote massa aan containers van de zeehaven naar de hub ofwel de inland terminal te brengen. Er moest een verdraaid goed excuus worden verzonnen om alsnog die truck dat hele eind te laten rijden. Tempo Waren er dan nog meer nadelen die de containerbinnenvaart uiteindelijk eerder voordeel zouden brengen. Jazeker. Wat te denken van het tempo waarin een schip vaart, dat zich verhoudt tot een truck of een trein als een schildpad tot een haas (zoals een spotprent in de Volkskrant zestien jaar geleden nog toonde). Maar dat tempo heeft – ook al in tegenstelling tot de wielasvervoerders – tevens de eigenschap dat het uitzonderlijk regelmatig is. Zo regelmatig zelfs dat vervoer per schip vele malen betrouwbaarder is dan vervoer per trein of truck. Dat is zelfs de rode draad voor de In Nijmegen is de terminal al jaren uit z’n jasje gegroeid. Een typisch voorbeeld van een succesvolle terminal niet ver van de zeehaven. (foto MGR) ontwikkeling van de binnenvaart. Geen files op de vaarwegen. Precies op tijd ophalen en afleveren van containers. Mooier kan het niet. En zelfs de hemeltergende vertragingen bij de afhandeling van binnenschepen bij sommige terminals in de zeehavens kan dat imago niet onderuit halen. En die snelheid doet er dan niet meer zo toe. Het gaat in de containers namelijk doorgaans niet om versproducten maar om spullen die wel een paar uur extra opslag kunnen hebben. Ze komen immers meestal van een zeeschip dat er niet zelden wekenlang mee onderweg is geweest. Het beeld is duidelijk. De containerbinnenvaart is een groot succes. Maar het zou vanaf de start eind jaren zeventig nog zeker twintig jaar duren eer in brede lagen van de bevolking zou worden erkend dat de (goeie, ouwe) binnenvaart zo’n prominente rol zou kunnen spelen in de moderne, high tech logistiek. De afgelopen tien jaar heeft deze tak van sport de positie verder kunnen verstevigen en nog meer uitbouwen. Uitbouwen zeker ook dankzij de soms riskante initiatieven om niet ver van de zeehavens ook inland terminals op te zetten. Toch zijn ook die een succes. Kijk naar Moerdijk en binnenkort ook Alphen aan de Rijn. Die laatste is natuurlijk wel een apart verhaal door de bijzonder balans tussen im- en export van containers. Containers gaan vol daarheen met import voor Blokker, Zeeman en Intertoys en komen geladen met exportbier van Heineken terug. Zo uitgekiend gaat het helaas niet altijd. In Zutphen is het tot tweemaal toe niet gelukt een terminal van de grond te krijgen. Maar het lukte natuurlijk wel in Nijmegen, Meppel, Wanssum Born, Tilburg, Den Bosch, Oss, Oosterhout, Utrecht en nog een hele serie van deze initiatieven die spotten met de logica dat een terminal minstens 150 kilometer van de zeehaven hoort te liggen. Het Rotterdams Havenbedrijf heeft al jaren geleden onderkend dat dit netwerk van terminals in het directe achterland van essentieel belang is voor de positie van Rotterdam als Europa’s belangrijkste containerhaven. Congres Het is daarom ook volkomen terecht dat er een congres met bijbehorende beurs is speciaal gericht op inland terminals (en indirect dus ook op binnenvaart). Het doel van de beurs en dit congres ‘Inland Terminals Untapped opportunities’ De afslagen voor de MSV Arena. in Duisburg is onomwonden het creëren van bewustzijn bij verladers, expediteurs, en andere transportondernemingen over de ongekende mogelijkheden van inland terminals. Mogelijkheden die deze doelgroepen ook voordeel kunnen brengen. Net als de binnenvaart zelf, ‘voelen’ de inland terminals zich ondergesneeuwd en vergeten door alle media aandacht voor spoor en shortsea shipping. In elk geval biedt het programma en de bijbehorende beurs aan de terminals een platform om te laten zien was ze kunnen. Dat laten ze behalve aan verladers en vervoerders zien aan de sleutelfiguren bij havenautoriteiten, terminal operators, spoorwegen, wegvervoerders, scheepseigenaren en hun agenten. En – last but not least – natuurlijk de supply chain managers, de regisseurs van de vervoersketen. De binnenvaart is een belangrijke schakel in de keten en zeker bij het containervervoer niet langer een vervoerder die alleen te maken heeft met laadplaats A en losplaats B. In dat opzicht zou het dus ook voor de binnenschippers goed zijn zich te melden bij de beursorganisatie: Confor Events Treft 27, B-1853 Grimbergen (Brussel) België www.confor.be De conferentie en de beurs vinden plaats op 27 en 28 september in de nieuwe MSV Arena (MSV is de bekende voetbalclub MSV Duisburg). Meer info op www.inlandterminals.com

De Binnenvaartkrant