Views
1 year ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 12 SEPTEMBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD per direct SCHIPPER/ KAPITEIN/MATRS STRLUI ZEE/BINNENVAART ibv juiste papieren. Gd condities. VOOR INFO: SECRETARIAAT@MHR-R.COM TE KOOP kantoorponton ca 32x7xca 0.80m, CV, electr, veel ruimte, evt woon- werk combinatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 TE KOOP Beja jacht 10.43x3.19x1.00, t.e.a.b. B en B best kopschr 6 cyl Peugeot 88 pk. Tel. 0180-412501 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R'dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD deksman op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel: 06-53162473/ 0049-1716013448 TE KOOP SLEEPBOOT varend monument, bj 1907, motor 90 pk langzaam lopend 3 cilinder, afm. 14.96 x 3.96 x 1.50. Tel: 0575-518395 of 06-11111019 GEVRAAGD per direct 2 nette matrozen op mvs 2300 t. met min. 1 jr rel. Binnenv. erv. vaarsys. 4/4 Tel. 06-20250882/ 0049-1754319807 GEZOCHT Stuurman/2e kapitein, Ned.landse containervaart, weekenden vrij, loon notk Tel. 06-53654396 VENTURA VRAAGT TER BEMIDDELING: (ex) beroepsvaart schepen: varenden woonschepen, vrachtschepen (1000 tons), Sleepboten, Viskotters etc. Info: www.ventura-yachtservice.nl 06-54956692 TE KOOP Splinternieuwe generator Mitsubishi 9 kVa TN 9, 2 cyl. watergekoeld. Was € 5900 nu € 3590 (incl. BTW) compleet. Incl. tank, kast op fundatie, geen draaiuren. 0049-15114248442 GEVRAAGD leerlingmatroos/matroos op ms Deo Confidentes. Binnenlandse vaart, weekend vrij, vaart niet op zondag. Loon notk. Tel: 06-22 944690 GEVRAAGD Matroos op ms DIENI. Tel: 06-53153374 GEVRAAGD op mvs Linge, een matroos ibv. dienstboekje met ervaring in de binnenvaart. Vaarsysteem continu, loon volgens CAO. Tel: 06-13128507 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wijkerzand 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof in overleg Tel: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wijkerzand 1 lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd. Curs. matr. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof in overleg Tel: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cornelis R 2 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd, curs matr. loon vlgns CAO Binnenvt, vaar/verlof in overl. Tel.: 015-2563764 GEZOCHT MATROOS op KV Vera/RoRo, syst 14-14 Tel. 06-54327657 / 0049-1724560424 GEZOCHT MATROOS Vanaf 23 november of eerder op ms Trinitas, met ervaring, dienstboekje verplicht, 3 weken werken 1 week vrij. 06-53655348 / 0049-1739282286 MATROOS GEVRAAGD op dwb. "Mistral", wknd vrij, lftd ca. 18-24, enige erv. goed Ned. sprekend, per 1 okt. Info tel: 06-53596807 TE KOOP IN MAASBRACHT vrijstaande woning met grote garage in de onmiddellijke nabijheid van de haven, het sluizencomplex en internaat. Rondom voorzien van dubbel glas, electr. rolluiken en electronische beveiliging alsmede mooie tuin van ca. 100m2. Vraagprijs € 256.000,-- kk. Tel: 06-10241874 GEZOCHT stuurman/ 2e kapitein voor mts Sanne. Patent tot min. Mannheim, radarpatent en ADNR, vaarschema 14/14. Loon n.o.t.k. onder Luxemburgse vw, reis en kost vrij. Tel: 06-10556494 of 0049-1749099147 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. MS Eternity 2 x matr. 2jr vaartijd in dienstb. loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof i.o. Tel.: 015-2563764 GEVRAAGD op kvb Saron stuurman/ aflosser i.b.v. Rijn- en radarpatent. Tel.: 06-54303789 TE KOOP alu kinderbox klapbaar met beugel 3x4,5 m. Tel 06-20251509 of 0049-15114248382 KVB MSC MAAS VRAAGT stuurman ibv Radarpatent en ADNR, vaargebied R'dam/Antw, weekend vrij, vaartijd in overleg Tel 06-13128455 GEVRAAGD op kvb Alverna 1+2 kapitein ibv Rijn- en radarpatent + ADNR, 14 op/14 af, loon notk 06-51451965 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anita 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, loon vlgns CAO Binnenv. vaar/verlof in overleg Tel.: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cornelis R 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, loon vlgns Binnenv. vaar/verlof in overleg Tel.: 015-2563764 TE KOOP Stalen IJsselmeerkotter, 14.98x4.18x1.60 DAF 165 pk, ronde kont en waaiersteven, 2006 nog droog geweest, vraagprijs € 55.000,- ex BTW Tel. 0525-681101 of 06-53168145 of info@esbship.nl TE KOOP: Autokraan 15 mtr, boegschroef 100 Kw, 2x Hydr.-set 380 & 24 v, Oliebadankerlier, Perkins gen. 60 kva Tel 06-55772525 Stelletje stuurman en matroos zoekt werk op mvs of mcs, loon en vrije tijd notk Tel 06-48418306/ 0049-15204289812 GEZOCHT PER 1 JANUARI 2007 een stelletje dat voor een lange periode aan boord wil zijn, waarvan één stuurman in boekje is, Duitse of Nederlandse taal vereist, op een drooglading met eigen woning. Tel. 06-53484718 TE KOOP Poederstof tanker Orient, 618 t met huurcontract voor 5 dgn per week. Tel: 00316-53213619 ALUMINIUM LUIKENKAP B. ± 5.90 x L 45.00 m Tel: 06-20110752 t.e.a.b. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP (ref 1952) Motorschip (vml duits rijkswaterstaat) 13.5x4x1m, orig. casco 1936, Mercedes 150 pk, stoer recr/fam. Schip vrpr €54.000. www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP mbs Risico 1075 ton, nw vlak, nwe motor en beunvloer in perfecte staat Tel. 06-53886658 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer GEZOCHT: llmatroos op mbs Speranza, wknd vrij, omg. R'dam, loon notk Tel: 06-22229165 TE KOOP (ref 12561) Boltjak 21.5 x 4.3, Lister 40 pk. Ideaal voor reisjes naar Frankrijk, 3 hutten, ruim buiten (bollestal) vrgr. € 125.000 www.fikkers.nl 050-3111404 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Binnenvaart in 2016 weer de schoonste Vervolg van pagina 1 Dat de binnenvaart deze normering krijgt opgelegd, hangt ook samen met de verwachte toename van het vervoer per binnenschip als gevolg van de Tweede Maasvlakte. De extra emissie als gevolg daarvan moet worden gecompenseerd. ‘Het Havenbedrijf Rotterdam heeft tevens de wens uitgesproken om het aandeel van het binnenvaartachterlandvervoer van en naar Rotterdam met vijf procent te vergroten en het aandeel vrachtverkeer over de weg te maximeren op 35 procent.’ Het belang van het aanzienlijk terugbrengen van emissies wordt door de binnenvaartorganisaties onderschreven. Het staat ook in het convenant tussen Verkeer en Waterstaat en de binnenvaart, dat naar verwachting ook nog voor de verkiezingen wordt gesloten. De binnenvaartorganisaties gaan ervan uit dat de binnenvaart op grond van dit convenant ruimschoots vóór 2020 in staat zal zijn op een andere Raden maar wijze dan nu voorgesteld aan haar verplichtingen tot het terugbrengen van de emissies te voldoen. Daarmee zal de noodzaak tot het nemen van deze drastische maatregelen naar de mening van de binnenvaartorganisaties komen te vervallen. ‘Ook in de huidige situatie is de binnenvaart een relatief schone vervoertechniek. De CO 2 uitstoot per ton/km is zesmaal lager dan vervoer over de weg. De uitstoot van SO 2 en fijnstof is op dit moment nog te hoog omdat de binnenvaart nog geen zwavelarme brandstof gebruikt. Alles wijst erop dat ook de binnenvaart ruimschoots voor 2010 dezelfde dieselbrandstof als het wegvervoer zal gaan gebruiken, zodat ook de bestaande technieken als roetfilters in de binnenvaart kunnen worden toegepast. Voor NO x geldt een soortgelijk verhaal. Door de maatregelen is de binnenvaart in 2016 op alle punten opnieuw de schoonste vervoerwijze.’ Marcel Landa van tankerrederij Van der Sluijs liet bezoekers van de binnenvaarttent op de Willemskade tijdens de Wereldhavendagen raden (?) welke vloeistoffen in de flessen zaten. Allemaal lading van de binnenvaart. De winnaar ontving een origineel Binnenvaartspel. (foto MGR) ‘15 procent meer’ De zand- en grindschippers willen de contractprijzen per 1 januari 2007 met vijftien procent verhogen. Tijdens een vergadering op zaterdag 2 september hebben vertegenwoordigers van de schippers uit deze sector daartoe besloten. Die verhoging is volgens de zand- en grindschippers onontbeerlijk om de continuïteit van het vervoer van bouwmaterialen te waarborgen en de negatieve rendementsontwikkeling van de vervoerders om te buigen. Ze willen ook een verbetering van de rand- en vervoersvoorwaarden. ‘Geconstateerd is dat de tarieven in dit vervoer nog steeds achterblijven bij de ontwikkeling van de kosten. Een conclusie die overigens ook al getrokken is op het laatst gehouden congres over het vervoer van zand en grind,’ aldus de verklaring die de vertegenwoordigers na de vergadering hebben uitgegeven. De aanwezigen vertegenwoordigden volgens de deelnemers aan het overleg zelf vrijwel de gehele vloot die actief is in het zand – en grindvervoer. Ze stellen van de zelfstandige binnenvaartondernemers het mandaat te hebben gekregen om namens hen de onderhandelingen met de opdrachtgevers te voeren. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Govert Sr. Werkafspraken tussen CCR en EU Vervolg van pagina 1 De discussie over de Akte laaide op toen de Europese Commissie bij de publicatie van het Europees binnenvaartbeleid (Naiades) duidelijk liet blijken dat zij ook de zeggenschap inzake binnenvaartwetgeving naar Brussel wilde halen. Dat zou het einde betekenen voor de Centrale Rijnvaartcommissie, die al meer dan 150 jaar lang het binnenvaartbeleid op de Rijn en uiteindelijk in heel Europa bepaalt. ‘In de praktijk werkt het zo dat de meeste technische binnenvaartwetgeving eerst voor de Rijnvaart wordt ontwikkeld, waarna Europa deze ook voor de andere vaarwegen van kracht verklaart.’ Minister Peijs had de binnenvaartorganisaties gevraagd een notitie op te stellen over de waarde van de Akte van Mannheim. Hierin werd door de organisaties aangegeven welke belangrijke voorde- Tragische afloop ruzie Een ruzie aan boord van een schip op een scheepswerf in Dodewaard is maandag 4 september uitgelopen op een steekpartij. Daarbij raakte de schipper ernstig gewond. De dader, een matroos, dacht dat hij hem had gedood en pleegde daarna zelfmoord. (advertenties) die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 668 SCHEPEN! • Independent len de Akte de Nederlandse scheepvaart heeft gebracht, waaronder het beginsel van gelijkheid en vrijheid van alle schepen en hun opvarenden. De binnenvaartorganisaties hebben juridisch advies gevraagd over de status van de Akte. Uit dat advies bleek dat behoud van de Akte en de positie van de CCR niet strijdig zijn met Europese regels. De conclusie van de organisaties is vervolgens dat het raadzaam is de verworvenheden van de Akte te handhaven en dat niet de EU maar de CCR-lidstaten besluiten over de toekomst van de Akte. Kees de Vries: ‘De toekomst van de Akte en de CCR staat niet langer ter discussie. Er zijn tussen de EU en de CCR werkafspraken gemaakt die waarborgen dat voor de gehele Europese binnenvaart zoveel mogelijk dezelfde voorschriften gelden.’ Belastingdienst in hoger beroep De belastingdienst gaat in hoger beroep tegen de beslissing van de rechter om in te stemmen met het afdragen van sociale premies in Luxemburg voor een werknemer van Christa Shipping. Dat een werknemer van het formeel in Luxemburg gevestigde Christa Shipping de premies daar afdraagt, wordt aangetoond met een E-101- formulier en dat is volgens de Europese regelgeving voldoende om hier in Nederland die premies niet af te hoeven dragen, zo meent de Haagse rechter. Naar verluidt heeft de Luxemburgse overheid aan de belastingdienst in Nederland verteld dat formulier ten onrechte te hebben afgegeven aan de betreffende werknemer van Christa Shipping. Dat zou de belastingdienst hebben doen besluiten alsnog in hoger beroep te gaan tegen de beslissing van de rechter. Iets dat directeur Ad van Laak van Christa Shipping al had voorzien en die ziet de rechtszaak ook met vertrouwen tegemoet. Het gaat om honderden euro’s per maand per werknemer. Vandaar dat deze zogenaamde ‘Luxemburgconstructie’ zo aantrekkelijk is. Een omschrijving die directeur Ad van Laak niet erg aanspreekt, zo vertelde hij al eerder in deze krant. ‘Wij zien het niet als een constructie. We zijn ook geen uitzendbureau. We verzorgen al zeventien jaar scheepsmanagement in de breedste zin van het woord, technisch, financieel, veiligheid en de crew valt er ook onder.’ Christa Shipping is al vijf jaar in Luxemburg gevestigd. Omwonenden werden door geschreeuw gealarmeerd en belden de politie. De schipper is voor behandeling van zijn verwondingen opgenomen in het ziekenhuis. De aanleiding voor de ruzie was naar verluidt een geschil over geld. G E S P E C I A L I S E E R D E C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 w w w . s t c - r . n l 12 SEPTEMBER 2006 Leve de HID Leve de automatisering. HID Brabant vertelde vol trots nu met 45 mensen toe te kunnen in plaats van met 185. Hij omschreef dit als zeer kosteneffectief. Kort daarna kwam een man op gruwelijke wijze om het leven toen hij met zijn fiets aan de hand op de brug in Dinteloord stond, het belsignaal van de openende brug niet hoorde, niet op tijd weg kon komen en van de opengeklapte brug in het draaimechaniek stortte. Je zou echt gaan geloven dat een hogere macht er een vinger in heeft gehad om aan te tonen dat het nu wel genoeg is geweest met onze rationaliseringsdrang, want zeg nou eerlijk: een ouderwetse brugwachter had die man z’n gegil toch gehoord. Of die arme man was een oud-medewerker van RWS. Je gaat je wel afvragen of een doel van het leven is om Rijkswaterstaat zo kostenefficiënt mogelijk te maken. Ik weet wel dat de overheid nog een paar prioriteiten heeft. Je kan moeilijk zeggen dat we nog meer leerkrachten het basisonderwijs uit jagen en de kinderen maar een beetje op straat laten zwerven omdat Tilburg een nieuwe sluis nodig heeft. Of moet je Geert Wilders zijn eigen beveiliging laten betalen zodat er een bootje extra van RWS kan patrouilleren? Ik zou voor het bootje kiezen. Er valt binnenkort weer wat te kiezen. Ik waag me niet aan voorspellingen maar van de nu bekende 74 politieke partijen staat vast dat ze gemiddeld ongeveer twee zetels krijgen. Zelfs D66 zal daar bijna aan komen. Welke partij garandeert ons dat beelden als die van gisteren vijf jaar geleden niet meer op ons scherm zullen komen? Waarschijnlijk de partij die de publieke omroep afschaft. Je zal het tweede vliegtuig maar missen omdat je naar een commercial zit te kijken. Erg kosteneffectief. Die beelden zijn belangrijker dan de zelfmoordacties zelf. De impact is enorm van een live reportage. Als ik Bin Laden was, dan wist ik het wel. Dan zou ik een TV-station beginnen. Maar wees gerust, ik ben Bin niet. Wel jammer dat ik Nikolaus Geyrhalter niet ben. Die heeft een documentaire gemaakt die ik gemaakt zou willen hebben. Our daily bread of voor anderstaligen Unser täglich Brot (de man is nou eenmaal Oostenrijker). Angstaanjagend en broodnodig. Als je die gezien hebt en je eet nog steeds kippen en eieren uit de broedmachines, dan wil ik je nooit meer horen over een betere wereld, want die wil je niet. Je wilt gewoon lekker eten en na jou de zondvloed. Laat de HID die docu maar een keer zien. RWS wordt e r v o o r betaald die zondvloed te voorkomen. www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant