DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 12 SEPTEMBER 2006 GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 OKTOBER OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 www.cliniclowns.nl • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 lid metaalunie Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Type keur: R-4-011 De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 De Beijer viert gouden jubileum Je ziet ze niet zo veel meer: echte familiebedrijven, die nog steeds als zodanig gerund worden. Bedrijven, die na jaren van de ene generatie op de andere overgegaan zijn. De Beijer in Kekerdom is er nog zo een. Vader Wil de Beijer startte het bedrijf destijds, samen met zijn vrouw, en nu voeren zijn zoons Han en Willem samen de directie. Precies een halve eeuw geleden werd de grondslag gelegd voor wat nu “Verenigde Bedrijven de Beijer BV” is. De huidige bewindvoerders vinden het gouden jubileum een mijlpaal, die ze niet zomaar voorbij laten gaan. Door Harrie van Eeuwijk Wil de Beijer had van nature een echte handelsgeest. In juli 1956 startte hij met een eigen handel in bouwmaterialen. ‘Mijn vader kon daarbij helemaal op de steun en inzet van mijn moeder rekenen,’ vertelt Willem de Beijer. ‘Het is na de start allemaal heel snel gegaan en mijn ouders hebben er keihard voor gewerkt. De zaak in bouwmaterialen begon in Arnhem. In hun eigen woning hadden mijn ouders daarvoor een kantoor ingericht en in de loop der jaren exploiteerde mijn vader op diverse plaatsen een zand- en grindafgraving.’ Aanvankelijk ging de distributie van de materialen per as en met ingehuurde schepen. Op een gegeven moment besloot De Beijer Senior om zelf een paar schepen te laten bouwen. Dat waren de schepen die vanaf de zestiger jaren voeren onder namen als Rijnkade, Waalkade en IJsselkade. Later werden deze schepen door nieuwe vervangen. ‘In de jaren ‘80 en ‘90 voeren we ook met duwboten,’ aldus Willem de Beijer. ‘Doch later werd de vloot weer wat ingekrompen. Ja, in die tijd hadden we een respectabele vloot.’ Willem (links) en Han (rechts) de Beijer voeren samen de directie. (foto Harrie van Eeuwijk) Door de jaren heen kregen Han en Willem het vak van hun vader als het ware met de paplepel ingegoten. ‘Heel mijn leven was ik al met het bedrijf geconfronteerd geweest,’ vervolgt Willem de Beijer, ‘maar dat ik er zelf ging werken, begon pas in 1999, nadat ik opleidingen gevolgd had in de technische en commerciële sfeer. Wij vormen voor honderd procent een familiebedrijf en zijn een veelzijdig bedrijf in een echte Nederlandse sector.’ Eigen kade In Kekerdom is het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd. ’Verder hebben we nog vier vestigingen in Duitsland: in Duisburg, Merzig, Trechtingshausen en Emmerich. Zelf zit ik heel veel in Duitsland.’ Vanuit Kekerdom vindt de handel in de bouwmaterialen plaats en wordt veel bouwmateriaal verwerkt. Men treft daar een heel groot terrein aan waar allerlei natuursteenproducten en grondstoffen gesorteerd liggen. In Trechtingshausen exploiteert het bedrijf een steengroeve en in Merzig en Duisburg gebeurt veel overslag. In Emmerich is een zand- en grindwinning. ‘Hier in Kekerdom hebben we een eigen kade, waar onze schepen af kunnen meren,’ licht De Beijer toe. ‘Wat we hier per schip aanvoeren, wordt verder per as gedistribueerd. We importeren veel bouwmaterialen vanuit Frankrijk, België en Duitsland.’ Momenteel telt het bedrijf in totaal ongeveer tachtig medewerkers. ‘Onder het personeel hebben we weinig verloop. Verder komt het nogal eens voor dat zowel vader als zoon bij ons werken. We hebben een enthousiaste club medewerkers.’ De handel in bouwmaterialen is de hoofdzaak van het bedrijf. Dat zijn allemaal primaire grondstoffen ten behoeve van de wegenbouw, waterbouw, asfalt- en betonindustrie. ‘De laatste jaren doen we ook steeds meer in deze materialen voor de recreatiemarkt en voor de keramische industrie.’ Voor het transport worden naast de eigen schepen ook 12 SEPTEMBER 2006 schepen ingehuurd. ‘Het ingehuurde aantal tonnen is het grootst, maar we willen een gezonde mix van ingehuurde en eigen schepen hebben. We willen nooit nee hoeven zeggen tegen onze klanten.’ Wanneer De Beijer naar de sterke kanten van het bedrijf kijkt zegt hij: ‘We zijn flexibel en we hechten veel waarde aan goede service. We doen alles aan klantenbinding en we hechten aan goede contacten. We werken vooral voor de bouw, maar ook de logistiek wordt door ons verzorgd.’ ‘In Duisburg verwerken wij materiaal voor de metallurgische industrie. Ook de hoogwaardige producten voor hoogovens worden daar verwerkt en overgeslagen. We hebben daar een grote hal van 7000 m 2 om alles te verwerken en we kunnen voor- en natransport regelen.’ Ook in het verleden nam De Beijer deel aan grote projecten. ‘We werkten mee aan de Deltawerken, aan de werkzaamheden aan de Nieuwe Waterweg en aan de verdieping van de Rijn tussen Koblenz en Bingen. Daar hebben we als aannemer gewerkt; we hadden toen nog eigen kraanschepen. We hebben een groot klantenbestand. Met sommige bedrijven werken we al meer dan veertig jaar samen.’ Vloot uitbreiden In 2003 namen Han en Willem de Beijer de directie van de bedrijven op zich. Wil de Beijer senior is nu niet meer aan het bedrijf verbonden, maar zo nodig staat hij zijn zoons met raad en daad bij. ‘Natuurlijk maken wij heel dankbaar gebruik van zijn grote ervaring en kennis van zaken.’ Over de toekomst zegt Willem de Beijer: ‘We kijken daarbij naar de lange en middellange termijn en we werken steeds aan continuïteit. Door marktomstandigheden willen we onze vloot weer gaan uitbreiden. Dat doen we om de klanten toch een bepaalde zekerheid te geven, zodat we ze in elk geval op ieder moment kunnen beleveren.’ Ook voor de toekomst houdt De Beijer de visie gericht op komende grote projecten die in aantocht zijn. “Aan de ontwikkeling van de Maasvlakte 2 hopen wij straks ook echt letterlijk en figuurlijk ons steentje bij te kunnen dragen.’ Het 50-jarig bestaan wordt gevierd met een groot feest voor personeel, relaties, vrienden en bekenden. ‘We zijn blij dat onze beide ouders dat feest mee kunnen maken. Op 23 september vindt hier op ons bedrijf in Kekerdom ook nog een open dag plaats. Mensen die daar naar toe willen komen, verzoeken we dat tevoren bij ons kenbaar te maken (via telefoonnummer 0481 – 43 91 11, red.) Ook dat zal een mooi evenement worden, want nu al hebben veel Nederlandse als Duitse relaties aangekondigd dat ze komen.’ Miljoenste elektromotor van Kolmer Afgelopen maand is er een mijlpaal bereikt bij Kolmer Elektromotoren in Putten. Het ging om de levering van de miljoenste industriële elektromotor. Het bedrijf is 24 jaar actief op de Nederlandse markt. Frits Kolmer begon toen met het importeren van de bekende blauwe motoren uit Polen. Dat er sinds die tijd veel is veranderd, wordt duidelijk in een gesprek met Heinz Lieven, directeur van Kolmer Elektromotoren. ‘We hebben vandaag de dag 21 medewerkers. In onze eigen werkplaats worden dagelijks vele klantspecifieke modificaties uitgevoerd. Als het gaat om een enkel exemplaar of om enkele honderden, wij geven graag invulling aan onze klanten.’ In het begin werden alle motoren in onderdelen gekocht, waarna de assemblage in de eigen werkplaats in Putten kon beginnen. De merknaam Elektrim was een verzamelnaam van Poolse fabrieken die via het officiële exportbureau van de Poolse regering hun weg naar het buitenland vonden. Na het vallen van de muur werden de fabrieken zelfstandig gemaakt. Dit resulteerde er in 2000 dat alle vijf de fabrieken (jaarlijks goed voor circa 750.000 elektromotoren) overgenomen werden door de Italiaanse firma Cantoni Motor. De overname heeft voor de fabrieken veel veranderingen teweeg gebracht. Een totaal nieuwe stijl van management leidde ertoe dat de merknaam Elektrim plaats ging maken voor Cantoni Motor. De industriële kortsluitanker-draaistroommotoren van Cantoni Motor worden in een breed scala toegepast. In de aandrijftechniek worden ze op transportbanden en op veel combinaties met reductoren gebouwd. Maar ook de ventilatiemarkt, bedrijven uit de hydraulieksector en algemene machinebouw weten de weg naar Putten te vinden. Ontwikkeling ‘De ontwikkeling van het product heeft ook zeker niet stil gestaan,’ schetst Lieven. ‘Werden er vroegen motoren geleverd in beschermingsklasse IP44, nu is dit al gestandaardiseerd op IP55. Ditzelfde geldt voor de isolatieklasse van de motoren. Vroegen was alles volgens klasse B. Tegenwoordig worden er hoogwaardige isolatiesoorten toegepast volgens de klasse F.’ De miljoenste elektromotor is geleverd aan Vector Aandrijftechniek in Rotterdam. Vector behoort al jaren tot de vaste klantenkring van Kolmer Elektromotoren. De nauwe samenwerking tussen beide bedrijven heeft er voor gezorgd dat beide bedrijven zijn gegroeid in de hectische markt van de aandrijftechniek. De levering van de bewuste elektromotor vond plaats op dinsdag 22 augustus. Met een historisch transportmiddel (een Magirus Deutz uit 1958) van Kolmers vaste transporteur Van Maanen uit Barneveld, werd de motor in Rotterdam afgeleverd. Lieven was daarbij aanwezig. De motor (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING werd in ontvangst genomen door de directie van Vector. Ed van den Berg, Arjan Bakx en Ton Verschuren waren aangenaam verrast met de bijzondere gebeurtenis. Tijdens de vakbeurs Aandrijftechniek in Utrecht wordt de officiële uitreiking van de miljoenste elektromotor volgende maand nog eens feestelijk overgedaan. Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl