DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 12 SEPTEMBER 2006 Hermotoriseren, inbouw of revisie op alles hebben wij de juiste visie! Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl KAMPERS POMPSERVICE SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl Op verzoek sturen wij U onze fraaie bedrijfspresentatie op DVD toe Onze internetsite geeft een volledig overzicht van onze modellen, evenals een actueel aanbod van occassions w w w. w i m v a n d e r v a l k . c o m Inbouw van nieuwe en gereviseerde motoren; Revisie & reparatie van alle dieselmotoren; Directe levering uit voorraad van Cummins & Daf onderdelen; Complete afbouw van nieuwbouwschepen; Boegschroeven,ballastpompen en generatorsets; Pomp- en losinstalaties,alle leidingsystemen; Elektrische installatie,kachels en boilers; Alle ijzerwerk boven de waterlijn; Industrieweg 47a, 5145 PD Waalwijk Tel.: +31 (0)416 651 562 Fax: +31 (0)416 650 566 E-mail: info@wimvandervalk.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Scheepsnieuwbouw & Reparatie 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Verdiepingswerk haven Zeebrugge begonnen 12 SEPTEMBER 2006 De VBR heeft klachten van schippers ontvangen over de ligplaatsen in de Westhofhaven in Vlissingen. Op het aangrenzende bedrijventerrein zijn in de afgelopen weken hekken In Zeebrugge is het startschot gevallen voor de verdieping van de vaargeul Pas van het Zand. Daardoor kunnen grote containerschepen de haven voortaan tij-onafhankelijk binnenvaren. De verdieping van de vaargeul zal nog dit jaar afgerond zijn. In de komende jaren wordt Pas van het Zand ook verbreed. De overslag van containers Antwerpse haven in Azië Met Patrice Thys en Erik Rhodius heeft de haven van Antwerpen twee nieuwe vertegenwoordigers in de Aziatisch-Pacifische regio. Thys en Rhodius werken voor Asia-Euro Consultancy in Hongkong. Ze zullen binnen hun werkgebied de haven van Antwerpen gaan promoten en daardoor de band met bestaande klanten versterken maar ook nieuwe klanten aantrekken. De haven heeft al een vertegenwoordiger in deze regio, Jim Poon, die Private bergings- en sleepbedrijven klagen over de ongelijke concurrentie met de overheidsvloot. De vloot van de Dienst Afzonderlijk Beheer (DAB) zou gevoelig onder de marktprijs uitvaren. DAB zorgt in de Vlaamse havens voor de beloodsing, brengt boeien en bakens aan en verleent hulp op zee. Door de spotprijzen waartegen DAB werkt, worden private ondernemers naar eigen zeggen bijna nooit gevraagd voor het VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 (advertenties) ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 zijn werkzaamheden gewoon voortzet. Asia-Euro Consultancy werd vorig jaar opgericht door Patrice Thys. Hij was daarvoor tien jaar lang bestuurslid bij ’s werelds grootste brouwerij Inbev. Daar was hij onder meer verantwoordelijk voor de activiteiten in Azië. Ook Erik Rhodius heeft jarenlang voor Inbev gewerkt en was er verantwoordelijk voor de financiële aangelegenheden in Azië. ‘Overheid sleept tegen spotprijs’ bergen van een vissersboot of het verslepen van een boot met pech. Maar ook materiaal voor baggermaatschappijen zou de overheidsvloot tegen zeer lage kosten transporteren. De prijzen van DAB voor sleepacties zijn deel van een oud Koninklijk Besluit en dus niet meer actueel. Volgens de DAB is het de bedoeling dat de sleepactiviteiten op termijn worden afgebouwd. De private ondernemingen willen nu overleg met de overheid. Boos over hekken bij ligplaatsen geplaatst. Deze veiligheidsmaatregel heeft het er voor de schippers een stuk lastiger en onveiliger op gemaakt. Volgens leden van de VBR moet men nu met het Havenschap telefoneren om door de hekken te komen en zo de ligplaatsen te bereiken. Soms zou het wel een half uur duren voor iemand het hek komt opendoen. De VBR heeft het probleem doorgegeven aan de afdeling Zeeland van Koninklijke Schuttevaer. ‘Van onze ligplaatsen moeten ze afblijven,’ zegt Karel Verberght. ‘Stel je nou eens voor dat er een ongeval gebeurt aan boord of dat iemand een beroerte krijgt? Dan moeten wij een half uur wachten voor er een hulpdienst komt. Dat kan in geen geval de bedoeling zijn!’ ‘Als je terrein maar veilig is, hé,’ voegt schipper Eddy Marivoet van het mts Isabelle die de situatie zelf meemaakte er sardonisch aan toe. ‘Van de scheepvaart trekt men zich meestal weinig aan.’ in de haven van Zeebrugge kent al geruime tijd een sterke groei. Het havenbestuur verwacht dit jaar een groei van vijftien procent. De toename is te danken aan de opening van de APM-terminal eerder dit jaar. Daarnaast komen steeds grotere containerschepen in Zeebrugge. Om de haven toegankelijk te houden voor deze reuzen moet de Pas van het Zand een meter worden verdiept. De Pearl River, één van de grootste baggerschepen ter wereld, gaat deze klus de komende vier maanden klaren. In 2009 wordt de vaargeul ook nog verbreed, waardoor schepen elkaar veilig kunnen kruisen. De totale baggerwerkzaamheden kosten dertig miljoen euro. Visartsluis weer open Samen met de officiële start van de baggerwerken in Zeebrugge vond nog een ander opmerkelijk feit plaats. Na twintig jaar is er weer een schip door de Graaf Visartsluis gevaren. De oude zeesluis uit 1907 wordt weer in gebruik genomen om de Vandammesluis te ontlasten. Toen die twintig In de afgelopen tijd heeft de VBR veel klachten gekregen over het afstempelen van de vaartijd in de dienstboekjes. Daarom doet de vereniging een oproep om één en ander te vereenvoudigen. De boekjes af te stempelen tijdens een routinecontrole aan boord zou een kleine moeite zijn, vindt Karel Verberght. Matrozen hebben er groot belang bij dat hun dienstboekje in orde is. Om tot volmatroos gepromoveerd te kunnen worden, moeten ze minstens 180 vaardagen in hun boekje kunnen aantonen. Soms wordt extra bewijs gevraagd om de vaartijd uit het dienstboekje te controleren. Meestal zijn dat kopieën van het vaar- en rusttijdenboek. Maar dat boek hoort volgens de reglementen steeds aan boord te zijn, dus zonder kopieerautomaat wordt de bewijsvoering problematisch. Dat is ook het geval als schippers en kapiteins het boek liever bij zich houden, omdat ze bang zijn dat er misbruik van de andere gegevens uit het boek wordt gemaakt. VBR stelt nu voor om de dienstboekjes te valideren tijdens de routinecontroles van de scheepvaartpolitie aan boord. Bij zo’n controle wordt meestal een aantekening in het vaar- en rusttijdenboek geplaatst, zodat bij de volgende controle duidelijk is wanneer het boek gecontroleerd werd. De scheepvaartpolitie zou dan de dienstboekjes kunnen vergelijken met de gegevens in het vaar- en rusttijdenboek en een stempel plaatsen in het dienstboekje. ‘Als het tegelijk kan, waarom zou je het dan niet doen?’ zegt Karel Verberght. ‘Dat is maar een kleine moeite. En het zou veel matrozen een bezoek aan een Rijnvaartcommissie besparen. Voor mensen die vaak van jaar geleden geopend werd, ging de Visartsluis dicht. In de eerste fase zal de sluis dagelijks vier uur lang geopend zijn. Een kwart van de schepen die nu door de Vandammesluis varen, zal vanaf nu de Visartsluis gebruiken. Het is de bedoeling er schepen te versassen met een maximale lengte van 145 meter. De sluis heeft een waterdiepte van negen meter. Voor ze weer openging, zijn de sluisdeuren, bruggen en de kaaimuur grondig gerenoveerd. Het havenbestuur en de Vlaamse overheid investeerden daarin vijf miljoen euro. Brussel wil zijn eigen Seine Op allerlei manieren probeert de stad Brussel het zeekanaal beter te betrekken bij het stadsleven. Zo komt er nog dit jaar een drijvende bioscoop. Daarnaast krijgt de hoofdstad in 2009 een openluchtzwembad. Zelfs de tramhokjes in Brussel weerspiegelen tegenwoordig de kracht van het water. Drie filmzalen, een bar en een grote evenementenruimte. Dat is de indeling van de nieuwe bioscoopboot, die binnen enkele maanden in het Brusselse Becodok komt te liggen. De drijvende cinema is een initiatief van Claude Diouri, die in Brussel ook de Actor’s Studio en de Styx beheert. Aan boord van het bioscoopschip zullen uitsluitend onuitgegeven films worden vertoond. Voor het benutten van de evenementenruimte werkt Diouri samen met het Kaaitheater en het Filmfestival van Gent. Hoewel de bioscoopboot een privé-initiatief is, verstrekt de stad subsidie. De reden: het stadsbestuur streeft naar een betere integratie van het kanaal in de stad. Het zeekanaal moet in de toekomst een rol van betekenis spelen, zoals de Schelde in Antwerpen of de Seine in Parijs. Om dat te realiseren, staan meerdere projecten in de steigers. De bioscoopboot past volgens de bestuurders perfect in de plannen. Volgens staatssecretaris Brigitte Grouwels, bevoegd voor de Brusselse haven, kan het project een hefboom vormen om het sociale leven in de buurt van het Becodok te bevorderen. Op dit moment ligt de bioscoopboot nog op een scheepswerf in Charleroi. Oorspronkelijk zou het project al in de zomer van start gaan. Maar de regen en de vakantieperiode hebben de afbouw vertraagd. Eind dit jaar zal de boot naar Brussel komen. Dan kunnen ook de eerste films worden vertoond. Het Becodok wordt binnen enkele jaren om nog een andere reden een publiekstrekker. De stad laat er een openluchtzwembad aanleggen. Met dat plan spelen de Brusselaars al jaren. Er zijn verschillende locaties onderzocht, waarvan het Becodok uiteindelijk de meest geschikte leek. Als het meezit, kunnen de eerste zwemmers in de lente van 2009 hun eerste baantje komen trekken in het nieuwe bad. Ook op andere plaatsen in de stad speelt het elementen water een steeds belangrijker rol. Aan de Vlaamsepoort is twee weken geleden de nieuwe tramluifel van lijn 18 ingehuldigd. De luifel moet de reizigers beschermen tegen de regen, maar biedt tevens een mooi uitzicht op het kanaal. Hij hangt een beetje over het kanaal en weerspiegelt dus het water. Ondanks zijn artistieke karakter zal de luifel bij hevige regen en wind maar amper bescherming bieden. Want zijwanden ontbreken. ‘Stempel dienstboekjes af bij routinecontrole’ schip veranderd zijn, is het soms heel moeilijk om aan te tonen dat ze voldoende vaardagen hebben.’ VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl