DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 12 SEPTEMBER 2006 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Trans River Line B.V. vraagt voor haar passagiersschepen die varen over de Rijn, Moezel en door Nederland: Stuurman Sollicitaties: Trans River Line B.V. Laan van Vredenoord 33, 2289 DA Rijswijk Telefoon 070-3907843 e-mail: info@transriverline.nl www.transriverline.nl BUNKERSTATION HEIJMEN B.V. Wij zijn een toeleveringsbedrijf voor de internationale binnenvaart, en zoeken ter versterking van ons team een SCHIPPER / VERKOPER Woonachtig in Millingen a/d Rijn, of directe omgeving Leeftijd: 18-35 jaar U dient in het bezit te zijn van: * Groot vaarbewijs * Radar diploma * ADNR papieren. Mocht U deze papieren nog niet hebben, maar U bent hier wel mee bezig of U bent bereid deze cursus te volgen dan is dit voor ons ook geen probleem * Kennis van Duitse taal Uw taken zullen ondermeer zijn: * Ondersteuning dagelijkse activiteiten op ons bunkerstation * Varen met bunkerboten * Telefonisch en mondeling contact met onze Nederlandse en duitstalige klanten, derhalve bent U dus een visitekaartje van ons bedrijf * Sollicitaties / informatie direct bij ons bunkerstation t.a.v. Rob Heijmen 0653-473245 / Frank Heijmen 0651-280435 Loswal 5, Postbus 19, 6566 ZG Millingen a/d Rijn Tel: 0481 - 438310 / 431412 www.bunkerstationheijmen.nl R.H. WITJES Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 Nieuwbouw Mts 1650 ton, 86.00 x 9.60 kruiphoogte 4.20 mtr, TYPE C met spiralen, bouwwerf Tsjechië, 1060 pk cat, compleet afgebouwd te leveren in mrt/ apr 2007. eventueel met 10- jarig vaarcontract. Mcs 256 TEU, 135.00 x 11.40, bouwwerf Orsova, compleet afgebouwd te leveren okt/ nov 2007. Ms Roland van Bremen Ms Descanso Ms Jordi M Ms Montignac Ms Altrade bj 1981, 110.00 x 10.50 x 3.16, 16 mtr, 2585 ton, 1080 pk MWM bj 1998, 110.00 x 10.50 x 3.21 mtr, 2540 ton, 117 TEU, Friesekap, 1600 pk Cummins, 470 pk Van Tiem boegschroef. bj 2005, 105.00 x 9.60 x 3.18 mtr, 2260 ton, 1380 pk Cat. bj 1954, 73.00 x 8.20 x 2.75 mtr, 1140 ton, 925 pk Deutz bj 1956, 67.00 x 8.20 x 2.50 mtr, 900 ton, 620 pk Deutz, inruil mog. - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Ms bj. 1994, 2400 ton afm. 110.00 x 10.50 x 3.20 Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk Kvb United bj. 2003, 5500 ton, afm. 172 x 11,45 x 3,85 m., 2 x 1428 pk MTU Logistique Différente ACTIEF OP HET GEBIED VAN BEVRACHTINGEN Voor de afwikkeling van ons ladingpakket naar de Rijn, Main en Neckar zoeken wij Regieschepen. Bent u geïnteresseerd in het varen naar de Moezel met aansluitend retourwerk naar diverse Duitse, Nederlandse, Belgische en Franse bestemmingen? Reageer bij : Kantoor Antwerpen Dhr. Cools Tel +32 3 232 59 65 Kantoor Dordrecht Dhr. Van Putten Tel +31 78 6199135 Kantoor Kehl Dhr. Reiss Tel +49 78 5179000 BEUNSCHEPEN Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU Mbs Delta bj. 1999, 1800 ton, afm. 86 x 9,50 x 3,20 m, 1050 pk Caterpillar MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Van welke politieke partij kan de binnenvaart na de verkiezingen op 22 november het meeste verwachten? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl.
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 12 SEPTEMBER 2006 Tandje erbij een bijdrage van Ernst & Young Nederland moet keuzes maken voor behoud logistieke concurrentiepositie Hoe krijgt Nederland grip op de globalisering van markten, productie en logistiek? Nederland Distributieland (NDL) vroeg een aantal partijen dit vraagstuk gezamenlijk te bestuderen. Marcel Karres van Ernst & Young licht het achterliggende onderzoek, waarop NDL zijn manifest Wereldstromen: wereldkansen baseerde, nader toe. Vanwaar dit onderzoek precies? ‘Nederland Distributieland is de vereniging van en voor de logistieke, multimodale sector. Voor het behoud van de sterke internationale concurrentiepositie moet Nederland goed kunnen anticiperen op mondiale ontwikkelingen. Met de effecten en mogelijke kansen voor Nederland goed in beeld kan NDL niet alleen aanbevelingen doen aan de politiek, maar vooral ook Nederlandse logistieke dienstverleners helpen om potentiële verladers over de streep trekken om voor Nederland te kiezen.’ Wat hebben jullie precies onderzocht? ‘We hebben ons met name gericht op het thema global sourcing: hoe lopen logistieke stromen over de gehele wereld en wat verandert daarin? Waar ligt bijvoorbeeld de groei en wat neemt er af?’ En? ‘De wereldwijde logistieke stromen zijn in de afgelopen twintig jaar qua volumes verviervoudigd en hetzelfde staat de komende twintig jaar te gebeuren. Nederland heeft sterke troeven in handen. Van alle Europese distributiecentra bijvoorbeeld staat ruim 50 % in Nederland. De infrastructuur is goed en met de haven van Rotterdam en de luchthaven Schiphol zo dicht bij elkaar hebben wij een unieke asset. Daarnaast zijn we in Nederland flexibel en in staat om snel te reageren.’ Er is anders wel kritiek in termen van: wat levert logistiek nu eigenlijk op? ‘Iedereen kijkt op dit moment naar China, waar een enorme productie van wordt verwacht, maar er zijn inderdaad ook twijfels of daar als Europa aan te verdienen valt. Aan de andere kant: bedrijven produceren wereldwijd en uiteindelijk moeten de onderdelen uit al die verschillende landen ook een keer bij elkaar komen. Om het product real time bij de klant te krijgen.’ ‘Transport gaat niet alleen sneller, maar het gaat ook gepaard met andere hoeveelheden. Zonder een goede logistiek gaat dat echt niet. Probleem is dat logistiek nog te vaak als een kostenpost wordt gezien, terwijl logistiek een business enabler kan zijn. Een goede logistiek levert bedrijven grote efficiency-voordelen op.’ Wat zou Nederland kunnen doen? ‘Er zijn grote verschillen in logistieke stromen – waarvan er vaak ook meerdere tegelijk lopen – en in de oplossingen daarvoor. Dat betekent ook een verschil in verdiensten. Als Nederland kunnen we niet alles doen; dus moeten we simpelweg keuzes maken. Spare parts, reserveonderdelen dus, en hightech zijn heel aantrekkelijk vanwege de vereiste hoogwaardige logistiek. Chemie is Bijdrage aan studie Voor de totstandkoming van het rapport werkte Ernst & Young Real Estate Advisory Services nauw samen met Groenewout Consultants & Engineers en TNO Mobiliteit en Logistiek. Op fiscaal terrein leverde Ernst & Young Belastingadviseurs een bijdrage. Daarnaast hebben Amsterdam Airport een ander voorbeeld waar een sterk Nederlands cluster logistieke kansen biedt. Beheersing en besturing van complexe logistieke processen, daarmee kan Nederland geld verdienen.’ En dan komt het allemaal goed? ‘De groei van logistieke bewegingen binnen Europa is vele malen groter dan de directe stroom uit China. Uiteraard gaat dat niet allemaal via Nederland. Duitsland is bijvoorbeeld een geduchte concurrent aan het worden; veel meer dan Oost-Europa waar logistiek nog in de kinderschoenen staat. Wat wij als Nederland in elk geval moeten doen, is innoveren en blijven investeren in kennis en infrastructuur en blijven werken aan het verbeteren van de vestigingsvoorwaarden voor buitenlandse bedrijven. Dit om de veranderende en groeiende logistieke stromen blijvend aan ons te binden.’ Marcel Karres, Ernst & Young Real Estate Advisory Services (REAS) telefoon: (030) 259 20 20 Connie Roozen, Ernst & Young Transport & Logistics Group telefoon: (010) 406 8521 Schiphol en de Port of Rotterdam de studie mede mogelijk gemaakt. NDL heeft het eindresultaat gepresenteerd op de Nationale Distributiedag die dit jaar op 8 juni in Venlo plaatsvond. Het NDL-manifest Wereldstromen: wereldkansen kan besteld worden via www.ndl.nl. Centrale bediening Brabantse kanalen compleet Centrale bediening van bruggen en sluizen op de Brabantse kanalen is gecompleteerd met de ingebruikname van de posten in Oosterhout en Schijndel. Al eerder waren de centrale bedieningsposten in Tilburg en Helmond in gebruik genomen. Daarmee is de bediening van bruggen en sluizen op de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Markkanaal af. In de centrale bedieningspost Oosterhout werd vrijdag 1 september – de verjaardag van V&W-minister Karla Peijs – het feestje gevierd met de officiele start door voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer en Brabants gedeputeerde Eric Janse De Jonge, die samen een klap op de startknop gaven. Een symbolische start, want alles functioneerde uiteraard al, en de startknop activeerde alleen in de feesttent bij de sluis een explosie van confetti en slingers. Hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Noord-Brabant Sjef Diris vertelde bij de gelegenheid dat met de hele operatie veel werkgelegenheid teloor was gegaan bij de bediening van de bruggen en sluizen in Brabant. ‘Van 185 mensen zijn er nu nog 45 mensen nodig voor de bediening van sluizen en bruggen over de drie kanalen.’ Het gaat ook allemaal veel sneller. Per brugpassage wordt zeven minuten gewonnen, per schutting een kwartier. Bovendien zijn de kunstwerken 24 uur per dag bediend. Alleen op zondag wordt op verzoek de post bemand. ‘De kanalen deden het goed in de onderafdeling, maar kunnen nu worden toegelaten tot de eredivisie,’ aldus Diris, die ook nog verwees naar het (toekomstige) werk aan de drie sluizen in de Zuid- Willemsvaart, waar provincie, V&W en de regio ieder voor een derde aan de kosten van bijdragen. ‘Een unieke situatie dat de regio bereid is mee te betalen.’ Terloops merkte hij op dat intussen ook zekerheid bestaat over de aanpak van het Wilhelminakanaal bij Tilburg. ‘En kort na 2007 zal worden begonnen met de omlegging rond Den Bosch. Daar wordt al dertig jaar over gepraat.’ Tenslotte vertelde hij over de plannen om ook in Limburg de centrale bediening van bruggen en sluizen ter hand te nemen. Daar reageerde Annemarie Jorritsma meteen op. ‘Dat kan wel, maar het is wel een ander verhaal. Door de grote hoogteverschillen, de diversiteit van de scheepvaart en de verschillende waterstanden is de situatie in Limburg (advertenties) wel gecompliceerder.’ Ze bleef in haar betoog op twee gedachten hinken. Ze zei te vinden dat grotere vaarwegen noodzakelijk zijn voor de volledige Europese ontsluiting van de industriële gebieden waaraan Brabant rijk is. Van de andere kant brak ze een lans voor de positie van het kleine schip en het onderhoud van kleinere vaarwegen.’ Naderhand kreeg Jorritsma een rondleiding in de commandoruimte van de centrale bediening in Oosterhout. Ze merkte alert op: ‘Ik zie op de grafische schermen alleen de deuren, niet de schepen.’ De rondleider van RWS zei daarop ad rem: ‘Daar moeten de schippers zelf voor zorgen.’ Een verwijzing naar de discussie van automatische, elektronische identificatie (AIS) waar veel schippers weinig voor voelen. Dat begreep Jorritsma ook wel. ‘Dat ligt nog gevoelig, maar het komt…het komt.’ Eric Janse De Jonge voegde daar aan toe: “Dat zou ook moeten…’ De centrale bediening in Oosterhout. De champagne stond er vanwege de feestelijke start. (foto MGR) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl