Views
1 year ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina/Seite 25 – 31 Thema: Fachkongress Inland Terminals Rotterdam wil schone motoren in 2025 verplicht stellen Snelheidsbeperkingen voor de scheepvaart op het Hartelkanaal in 2013 en in 2025 mogen er helemaal geen binnenschepen meer de Rotterdamse haven in als de motoren niet voldoen aan de emissie-eisen van fase II CCR. Op deze wijze moet de binnenvaart bijdragen aan de luchtkwaliteit boven Rotterdam. 12 september 2006 10e jaargang 19 ‘Havens afsluiten niet gewenst’ Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP Vreemd ‘sleepschip’ Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Die kwaliteitseis aan de lucht boven de haven is actueel geworden omdat toestemming voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte ervan afhankelijk is gemaakt. De beslissing over de aanleg is uitgesteld omdat het transport op en naar de Maasvlakte in de bestaande plannen zodanig toeneemt dat de luchtkwaliteit zou verslechteren. Met man en macht wordt er nu aan gewerkt de beslissing voor de aanleg nog vóór de verkiezingen in november erdoor te krijgen. In een brief aan de Tweede kamer legde minister Karla Peijs vorige week uit hoe onder andere de binnenvaart gaat bijdragen aan die luchtkwaliteit. Ze schrijft: ‘Uiterlijk vanaf 2025 worden binnenschepen waarvan de scheepsmotoren niet voldoen aan emissieniveau fase 2 CCR niet meer tot de Rotterdamse Haven toegelaten.’ Vooruitlopend hierop wordt overwogen in 2013 op delen van het Hartelkanaal en de Oude Maas plaatselijk snelheidsbeperkingen voor de scheepvaart in te stellen waarmee de emissies van schepen met twintig procent zouden kunnen worden teruggebracht. Voor het vrachtverkeer over de weg worden soortgelijke maatregelen genomen. De binnenvaartorganisaties hebben vrijwel onmiddellijk gereageerd. In een brief ondertekend door Jan Veldman (Kantoor Binnenvaart), Ton Roos (CBRB), Kees de Vries (Koninklijke Schuttevaer) en Johan Groenewold (Rijn & IJssel en andere organisaties) staat: ‘We zullen het probleem op een andere wijze oplossen. Havens afsluiten is niet gewenst.’ Lees verder op pagina 3 Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS Vorige week voeren drie sleepboten van Broedertrouw met een wel heel vreemde sleep van Werkendam naar kilometer 1 van het Amsterdam-Rijn Kanaal. Daar wordt het gevaarte afgezonken. Het is de complete, nieuwe sifon voor de verbinding van de Amsterdamse grachten met het IJmeer. Door de sifon wordt het water in de grachten doorgespoeld en in geval van zware regenval dient hij als overloop. Aannemingsbedrijf De Klerk in Werkendam bouwde de sifon en verwijderde de oude. ‘Die lag er al sinds 1940,’ vertelt projectleider Arie van Anrooij. ‘Hij was aan vervanging toe, en bovendien lag hij te hoog om meer diepgang op het Amsterdam-Rijn Kanaal mogelijk te maken.’ Vijf maanden was De Klerk al bezig bij kilometer 1 om de oude kapot te branden en te verwijderen en de vaarweg zo uit te baggeren dat de nieuwe sifon tien meter diep kon worden gelegd, waardoor de bovenkant op een diepte van 6,40 meter komt. Het gevaarte dat hier nog in de touwen hing, is 87 meter lang, 16,25 meter breed en twaalf meter hoog. (foto Arie Jonkman) Positie CCR niet ter discussie Akte blijft intact Er is geen twijfel over dat de Akte van Mannheim van kracht blijft en de positie van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) is minder wankel dan de begeleidende tekst bij Naiades deed vermoeden. Dit verklaarde minister Karla Peijs in een persoonlijk onderhoud met vertegenwoordigers van de drie binnenvaartclusters, Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart. De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl (advertenties) Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer: ‘De Akte van Mannheim en de positie van de Centrale Rijnvaartcommissie zijn in veiliger vaarwater beland. Minister Peijs verklaarde de waarde van de Akte voor de Nederlandse binnenvaart met ons te delen en zich nationaal en internationaal sterk te blijven maken voor het behoud daarvan.’ Als er werkelijk iets moet veranderen, ligt het initiatief bij www.mfolthof.nl Nederland en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat zal zowel de Akte als de CCR respecteren. ‘Naar verwachting worden voorlopig ook door andere partijen internationaal geen voorstellen meer ontwikkeld die de positie van de Akte of de CCR zullen raken. Daarmee is de discussie over de toekomst van de Akte, die twee jaar geleden opbloeide, weer gesloten.’ Lees verder op pagina 3 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant