Views
4 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 29 AUGUSTUS 2006 V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 2.961 ton 3.000 m3, bj 1985, 107,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK, geschikt voor containers. Charris 2.612 ton 3.100 m3, bj 1988, 110 x 11,45 x 3,25 (3,35) m.1.600 PK Cummins 2.600 ton 3.000 m3, bj 1997, 102 x 11,45 x 3,40 m. 2 x 1.000 PK ABC, alu. stuurhut overzakb. + containers 2.497 ton 3.140 m3, bj 1989, 110 x 110,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj, 1995 rev. bj 2000, alu schuifluiken stapelb. 2.376 ton 2.840 m3 bj 1975, 100 x 9,50 x 3,52 m. 1.328 PK SKL bj 1998, alu Friese kapluiken + wagen. 2.174 ton 2.060 m3, bj 1973, 105 x 9,50 x 3,00 m. 1.050 PK M.W.M. rev. Bj 1997, kop turbo rev. bj 2004, alu luiken 2.143 ton 2.850 m3, bj 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.998 ton 2.500 m3, bj 1973, 95 x 9,50 x 3,21 m. 1.475 PK Caterpillar bj 1995, alu stapelb. Pontonluiken. 1.870 ton 2.650 m3, bj 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Caterpillar bj 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen Euronavi 1.834 ton 2.800 m3, bj 1956 / 1982, 100 x 9,50 x 2,82 m.,1.217 PK Caterpillaar bj 1989, cont. stuurh., event. Vast werk. 1.556 ton 1780 m3, bj 1973, 86 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 865 PK M.W.M. bj 1973, met duwcertificaat. 1.506 ton 1.600 m3, bj 1966, 80 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 550 PK Scania, alu Friese kap, luikenwagen ijzer 380 volt. 1.360 ton 1.900 m3, bj 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 Pk Deutz bj 1968, alu Friese kapluiken + kar 1.269 ton 1.750 m3, bj 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu Friese kapluiken cont. stuurh. Bj 2004. 1.214 ton 1.800 m3. bj. 1957, 76 x 8.20 x 2.80 m.720 PK Deawoo bj. 2005, alu. Schuifluiken. 1.158 ton 1.587 m3, bj 1946, 80 x 9,05 x 2,52 m. 900 PK MAK bj 1969, alu Friese kapluiken. 1.127 ton, bj 1962, 80 x 8,20 x 2,60 m. 800 PK M.W.M., kopschr 320 PK DAF Ballegooy. 1.070 ton 1.550 m3, bj 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK M.W.M. bj 1998, alu schuifluiken. 1.066 ton 1.550 m3. bj. 1964, 79 x 8.20 x 2.49 m.830 PK Deutz bj. 2002, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3, bj 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Caterpillar bj 1989, alu luiken panelen. 1.022,377 ton 1.500 m3, bj 1962, 73 x 8,20 x 2,75 m. 2 x 328 PK bj 1996 en bj 1990, stalenrolluiken 9 stuks fabr. Niessen te Heyen. 830 ton 1.400 m3, bj 1941, 67 x 8,20 x 2,54 m. 624 PK Caterpillar bj 1996, alu schuifluiken. Beunschepen: 1750 ton, bj. 1966/2000, 86 x 10,12 x 3,12 m., 1090 pk GM bj. 1998, event. Met vast werk. Motortankschepen: 4.620, 024 ton. bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m.1.600 PK Deutz - Diesel bj. 1985. 1330 ton, bj. 1973, 81,40 x 9,42 x 2,92 m., (1000 pk Stork- Werkspoor bj. 1974) Duwboten: 1525 pk, bj. 1956, 33 x 8,10 x 2 m., (700 pk GM, 825 pk GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. Gestraald). 2 x 300 PK bj. 1979, 12,50 x 8,50 x 1,55 m.(Volvo Penta). 2 x 480 PK bj. 1980, 12,50 x 8,50 x 1,55 m.(Deawoo) Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kunt u ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering) www.duwbakken.nl Overslagbedrijf Speksnijder zoekt op kraanschip Bona Spes werkomgeving Alphen a/d Rijn LL machinist/Bobcatrijder ibv rijbewijs Inl. 0651-809092 of 0620-704015 O Schiffsvermittlung „Seestern” OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de Gütermotorschiff: 110 x 11,45 x 3,35m, Bj. 1998, 2.750 to, 204 TEU, 2 x 1.520 PS, auf Wunsch mit SL Tankmotorschiff: 86 x 11,40 x 2,65m, Doppelhülle, 1.500 to, 1.250 PS, komplett Fahrgastschiff: 26 x 6,30 x 1,30m, Bj. 1995, 350 PS, 110 Innen-/ 120 Außenplätze Stahlyacht: 13 x 3,80 x 1,10m, Bj. 1987, 120 PS DAF, 2 Fährstände, komplett ausgestattet Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x14.20x4.80m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW CASCO TANKER afm. 86x9.60x3.20/4.60m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m NIEUWBOUW VOORSCHIP TANKER afm. 70x9.50x4.00m MVS 3797 ton, bj.2000, afm.135x11.45x3.42m, duwsteven, 2x1040 pk Cat, containerstuurhut, alu luiken, 2x kopschroef MVS 2618 ton, bj.1971, afm.105x11.00x3.22m 1700 pk Cat bj. 2006, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2508 ton, bj.1989, afm.110x10.50x3.20m 1500 pk ABC, alu.luiken, kopschroef MVS 1832 ton, bj 1973, afm.105x9.50x2.67m 1250 pk Deutz, schuifluiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972, afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef Duwbak 2322 ton, b.j 1979, afm. 76.5x11.40x3.47m woning op achterschip, Verhaar boegschroef 260 pk. Duwboot, bj.1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Aanbod nieuwbouw The Dutch Shipbuilder biedt aan: Type Player Afmetingen 110x11.45x3.65m Tonnage 3200 ton M3 3400 Levering 2007 Levering geheel compleet, afbouw nader te bepalen. Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Seminar van Holland Marine Equipment ‘Binnenvaart: de drijvende kracht’ Vernieuwende projectideeën voor de binnenvaart staan centraal bij het seminar ‘Binnenvaart: de drijvende kracht’ op 12 september. Organisatoren zijn Vereniging Holland Marine Equipment (HME) en het Projectbureau Integraal Ondernemen Drechtsteden (IOD). Een seminar met concrete resultaten: ‘Dit moet per 1 januari 2007 leiden tot binnenvaartprojecten, die ook geschikt zijn voor kleinere bedrijven,’ aldus de organisatoren. ‘Diverse regionale bedrijven hebben reeds concrete projectideeën waarmee zij invulling willen geven aan deze doelstellingen, Zondag 3 september vindt op de Nieuwe Maas de 18 e Boompjesrace plaats. De wedstrijd tussen klassieke zeilschepen is het sluitstuk van het Havenfestival (2 en 3 september) in Rotterdam. Het Havenfestival is een jaarlijks terugkerend De schipper en zijn vrouw rijden hun karretje de supermarkt in en brengen eerst de lege flessen weg. Er staat een kennis te wachten en die neemt meteen de gelegenheid te baat om te vragen waar ze liggen en wat ze zoal nog meer gaan ondernemen. ‘We hebben vrij weekend en we hoeven pas dinsdag te laden. Komt goed uit want dan kunnen we naar de boekhouder.’ Na nog wat uitwisselingen lopen allen weer door. Bij de boter komen ze weer een ander tegen en na gevraagd te hebben waar ze liggen wordt overlegd wat het beste product is bij een verhoogd cholesterolgehalte. ‘Wij gebruiken altijd het vloeibare van dat merk daar en het bevalt ons heel erg goed. Het is ook nog goed betaalbaar.’ Om dit uit te proberen wordt deze margarine ingeladen. Met nog wat melk en een paar toetjes. Bij het beleg komen ze een kennis tegen die ze wel al heel erg lang niet gezien hebben. Blij begroeten ze elkaar. ‘En hoe is het met jou?’ vragen de vrouwen tegelijk. ‘En hoe is het met de kinderen?’ Omdat dit wel eens lang kan gaan duren rijdt de schipper met zijn karretje door naar het vlees. Hij bestudeert de aanbiedingen en koopt twee rollades en twee kilo gehakt. Ze krijgen eters en dan is een groot stuk vlees toch wel lekker makkelijk. Omdat de schipper degene is die meest de soep maakt koopt hij ook een pakje tomatensoep en een paar blikjes tomatenpuree. Hij maar bovenal aan de wensen van binnenvaartschippers en rederijen.’ Aan het woord komen de mensen met ideeën, en tevens een verlader en een coöperatie van binnenvaartschippers. Over onderwerpen als schonere motoren, een mobiele droogzetinstallatie, de optimalisatie van ontwerpprocessen, lichter en lekvrij varen en kleinere binnenvaartschepen. Voor een aantal projectideeën worden nog partners gezocht, en de organisatie hoopt op veel respons vanuit de sector. Medewerking aan dit seminar van onder andere Emitech, TNO, ELV en EVO. Tevens is VNSI betrokken als deelnemer “Klassiek zeilen”op Nieuwe Maas tweedaags evenement dat zich afspeelt in de waterstadsdriehoek, vanaf de Oude Haven tot en met de Leuvehaven. Met het evenement willen het Havenmuseum, het Mariniersmuseum en het Maritiem Museum de geschiedenis van Waar liggen jullie? aarzelt bij de soepgroente en besluit het deze keer zonder te doen. Omdat de twee vrouwen nog steeds met elkaar staan te kletsen zoekt hij op zijn gemak beleg uit. Net als hij een moeilijke keuze tussen meerdere hamsoorten moet maken wordt hij op de schouder getikt. ‘Waar liggen jullie?’ is de eerste overbekende vraag die collega’s meest aan elkaar stellen. ‘Lekker makkelijk in de haven dit weekend,’ zegt de schipper en er wordt weer gesproken over de te aan te vangen reis en het feit dat ze naar de boekhouder moeten en dus een vrije maandag hebben. Zijn vrouw komt hem nu het karretje ontfutselen om naar de groente afdeling te lopen. De jongste is gek op worteltjes. Liefst van die dure bospeentjes en voor de zondag moet dat kunnen. De schoonzoon is een sla liefhebber. Dus wordt er ook ijsbergsla, een komkommer en een bosje radijs in de kar gelegd. Citroenen worden niet vergeten en een kooltje pakt ze voor vanavond. Lekker met gehaktballen en ze ziet dat haar man dit product reeds ingeladen heeft. Omdat ze de champignons vergeten is rijdt ze snel nog een keertje terug. De groente voor volgende week koopt ze wel maandagmiddag als ze naar de boekhouder geweest zijn. van het platform IOD. Het seminar start bij een minimum deelname van 10 personen met een maximum van 50 personen. Deelnamekosten voor leden van HME bedragen 50 euro per persoon. Nietleden betalen 75 euro, exclusief BTW, inclusief broodjesbuffet. Aanmelden is mogelijk tot 5 september. Na aanmelding stuurt Holland Marine Projects een week van te voren een deelnamebevestiging en het definitieve programma. Voor meer informatie: Koen van Leeuwen 010-44 44 333 of kl@ hme.nl of Ton Heemskerk 078- 63 22 945 of info@projectbureau-iod.nl. Voor aanmelding www.hme.nl onder ‘Events’. de Rotterdamse havens en het maritiem varend erfgoed onder de aandacht brengen van een breed publiek. Het Havenfestival valt samen met de Wereldhavendagen. Is dat tenminste lekker vers. ‘’t Is toch altijd weer hetzelfde met die boodschappen, vind je ook niet,’ wordt ze alweer aangesproken, net als ze een grote ijstaart in haar karretje legt. ‘Ach, ben jij dat,’ zegt ze verheugd want het is een varende vriendin die ze nog maar zelden ziet. ‘Waar liggen jullie?’ is dan ook haar eerste vraag. ‘Bij jullie opzij. Gezellig toch!’ En daarom wordt er nog maar eens terug gelopen naar de broodafdeling om een vlaai in het karretje te leggen. De schipper wordt nu aan zijn arm getrokken en moet zo noodgedwongen zijn hele vaarverhaal onderbreken. Waarom zijn vrouw opeens zo’n haast heeft is hem niet meteen duidelijk. ‘Ik heb ijs in de kar en vanavond wordt er gebuurt,’ zegt zijn vrouw. De frisdrank is nog aan de beurt en een kratje bier wordt niet vergeten. En wat chips en nootjes. En dan hebben ze genoeg. Gelukkig is het niet druk aan de kassa want met al dat gepraat zijn ze wel anderhalf uur hier binnen geweest. Gek, ze gingen toch eigenlijk alleen maar snel een paar boodschappen doen? Veel minder zand en grind Het binnenlands vervoer van zand en grind door de binnenvaart is tussen 2001 en 2005 met 35 procent verminderd tot 36 miljoen ton. Dat is er de voornaamste oorzaak van dat het totaal vervoerde gewicht in de Nederlandse binnenvaart met ruim twaalf procent daalde tot 95 miljoen ton. Die cijfers publiceerde het CBS deze maand. In de Nederlandse binnenvaart bestaat ongeveer 45 procent van het vervoerde gewicht (43 miljoen ton) ruwe materialen en bouwmateriaal. Het leeuwendeel hiervan is zand en grind (36 miljoen ton). Zand en grind worden vooral gebruikt in de beginfase van infrastructurele werken. Het aflopen van de eerste fase voor zowel de Betuwelijn als De Dikke staart naar het voorbijschuivend staal. Er vaart zelfs nog een enkel geklonken schip voorbij. ‘Zouden ze daar ook boten hebben?’ ‘Waar?’ antwoordt de Dunne, die staart naar zijn dobberende dobber. ‘In Arabië.’ ‘Weet ik niet.’ ‘Zet de muziek is zachter, ik word helemaal gek van dat boenkeboenke-boenke.’ De Dunne loopt naar zijn scooter toe, om de muziek wat zachter te zetten. Het is blakend mooi weer, dus hij dacht toen: ik zet de muziek wat harder. Dat maakt het mooie weer nóg mooier. ‘Heb je al wat gevangen?’ vraagt hij. ‘Nee,’ antwoordt zijn lijvige makker afwezig. De Dikke heeft er vandaag zijn hoofd niet zo bij. Hij let alleen maar op de schepen die voorbij de Waalkade varen. En op de schommelingen in het water, die de schepen veroorzaken. En de heerlijke herrie die ze maken. Dat laatste valt in de regel alleen maar mensen op, die regelrecht iets met de vaart van doen hebben; of als schipper gepensioneerd zijn bijvoorbeeld. Vandaag hoort de Dikke daar ook een beetje bij, bij die varensmensen. Ook moet hij heel de tijd aan iets denken, waar hij normaal eigenlijk helemaal nooit zo over nadenkt. ‘Ik weet wel (advertenties) 29 AUGUSTUS 2006 de HSL leidde de afgelopen jaren tot een sterk verminderde vraag en dus tot een sterke afname van het vervoerde gewicht. Ook het wegvervoer had minder zand en grind te transporteren. Desondanks steeg het binnenlands goederenvervoer over de weg in de periode 2001-2004 met bijna dertien procent tot 530 miljoen ton. Deze stijgende lijn zette zich door in 2005. Het transport van containers steeg van 2001 tot 2005 wel in de binnenvaart: met vijftien procent, zo heeft het CBS berekend. In 2005 werd ongeveer 747.000 TEU over de Nederlandse binnenwateren verscheept. De stijging is minder groot dan de toename van het containervervoer naar Nederland over zee. Die was 37 procent. De Dikke en de Dunne vissen achter het net dat ze daar víssersboten hebben,’ vertelt hij tegen de dobber van de Dunne. ‘En dat ze vissen op van die gammele dingen. Ze vangen helemaal niks. Vind je het gek dan, dat ze hiernaartoe komen: ze vangen helemaal niks.’ ‘Wie? Die terroristen?’ Nee halve zool – die zwarte mensen die in die gammele bootjes moeten vissen.’ ’Hoezo?’ Nou, omdat ze van die lekke bootjes hebben.‘ ‘Wie, die Arabieren?’ ‘Nee achterlijke, die zwarte mensen, die vissen ook. Ik heb gehoord dat er een film is gemaakt over Afrika, en dat ze daar een hele grote visfabriek hebben gebouwd, waar ze de gevangen vis invriezen en naar Europa sturen. Maar die mensen daar mogen die vis zelf niet opeten. Die mogen de graat en de staart hebben.’ ‘Wie, die Arabieren?’ suft de Dunne verder. ‘Nee sukkel, die zwarte mensen.’ Vind je het gek dan, dat ze dan naar Europa komen?’ ‘In die rotte vissersbootjes?’ ‘Ja natuurlijk. Als ze er toch niet mee kunnen vissen, moeten ze er maar hier mee naar toe varen.’ ‘Ik snap er écht niks meer van hoor,’ piepelt de Dunne. ‘Maar van mij kunnen ze best wel een visje krijgen. Als ik er één vang tenminste.’ SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant