Views
4 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 29 AUGUSTUS 2006 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. Met verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze oud-secretaris Antonius Merkx Ton Wij wensen de familie veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies. Het Bestuur Scheepvaart Amusements Vereniging Ahoy Dag Wim bedankt voor alle leuke dingen die we samen hebben mogen meemaken. Bedankt voor alles, we zullen je missen. Piet en Siep Peter en Jessica Ryan, Lindsey Luut en Lies Omringd door ons allen is overleden mijn schoonvader en onze lieve opa Harm Boon echtgenoot van: Jeanne van Hoof, overleden in 1988 vader van: Pol Boon, overleden in 1998 Dirk Jan Boon, overleden in 1962 Zwartsluis Rotterdam 10 januari 1906 18 augustus 2006 Correspondentieadres: Familie Boon Tjaskermolen 81 3352 XJ Papendrecht ”Je hebt je 100 gehaald.” Louise Laura en Theo Simone De begrafenis heeft inmiddels plaatsgevonden op de Begraafplaats van de Hervormde Gemeente Rotterdam-IJsselmonde te Rotterdam. Bekendmaking Uitbreiden van de bedieningstijden op de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Markkanaal De Minister van Verkeer en Waterstaat maakt bekend dat zij, gezien: a) het beleid van het Rijk dat er op gericht is om de bereikbaarheid van watergebonden bedrijven te vergroten en het vervoer over water te stimuleren; b) de verwachting dat de scheepvaartintensiteit in de komende jaren sterk zal stijgen; c) het gegeven dat het containervervoer over water op werkdagen een permanente bereikbaarheid van containerterminals noodzakelijk maakt; d) het feit dat sinds 2002 op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur de schepen reeds op afroep worden bediend; e) het feit dat de bekendmaking met het voornemen om de bedieningstijden te wijzigen in week 26 van 2006 is gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant, enkele regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen; f) de mogelijkheid voor belanghebbenden om gedurende vier weken na de dag waarop de publicatie van die ontwerpbekendmaking heeft plaatsgehad, hun zienswijzen schriftelijk en mondeling in te brengen bij de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Brabant te ’s-Hertogenbosch; g) het gegeven dat acht belanghebbenden daarvan gebruik hebben gemaakt; h) de conclusie dat de zienswijzen geen aanleiding hebben gegeven om van het voornemen af te wijken, wat inhoudt dat de voorgestelde uitbreiding van de bedieningstijden onveranderd van kracht is en i) het feit dat er wel een aantal maatregelen genomen/acties wordt ondernomen naar aanleiding van de zienswijzen, per 1 augustus 2006 is overgegaan tot het uitbreiden van de bedieningstijden van de bruggen en sluizen over/in de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Markkanaal in de provincie Noord-Brabant voor wat betreft het aanpassen van de zaterdagbediening en/of het invoeren van zondag- en/of nachtbediening. De bediening heeft als volgt plaats: I. de Zuid-Willemsvaart – voor wat betreft het traject vanaf de Orthenbrug in de gemeente ’s-Hertogenbosch (km 122,340) tot en met sluis 0 in de gemeente ’s-Hertogenbosch (km 121,250): van 1 november tot 1 april Maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zaterdag van 06.00 uur tot 14.00 uur. Zondag geen bediening. van 1 april tot 1 november Maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zaterdag van 07.00 uur tot 16.00 uur. Zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur. – voor wat betreft het traject vanaf de Dungense brug in gemeente Sint-Michielsgestel (km 117,645) tot sluis Helmond (km 83,870) in de gemeente Helmond: van 1 november tot 1 april Maandag 06.00 uur tot zaterdag 14.00 uur. Zondag geen bediening. van 1 april tot 1 november Maandag 06.00 uur tot zaterdag 16.00 uur. Zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur. – voor wat betreft het traject vanaf de sluis Helmond (km 83,870) in de gemeente Helmond tot en met sluis 13 (km 67,660 in de gemeente Someren): van 1 november tot 1 april Maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zaterdag van 06.00 uur tot 14.00 uur. Zondag geen bediening. van 1 april tot 1 november Maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zaterdag van 07.00 uur tot 16.00 uur. Zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur. II. het Wilhelminakanaal van 1 november tot 1 april van 1 april tot 1 november III. het Markkanaal van 1 november tot 1 april van 1 april tot 1 november Tilburg, 16 augustus 2006. De Minister van Verkeer en Waterstaat, namens deze, de hoofdingenieur-directeur, namens deze, het hoofd van het Waterdistrict Noord-Brabant, ing. J.H.M. Goossens Maandag 06.00 uur tot zaterdag 14.00 uur. Zondag geen bediening. Maandag 06.00 uur tot zaterdag 16.00 uur. Zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur. Maandag 06.00 uur tot zaterdag 14.00 uur. Zondag geen bediening. Maandag 06.00 uur tot zaterdag 16.00 uur. Zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur. Hallo heren matrozen, Is je vakantie voorbij, geld op of ben je op zoek naar een baan? Wij zoeken een matroos (leeftijd tot 25 jaar) met tankerervaring op een schip van 1300 ton. Vaargebied voornamelijk Nederland-Belgie, 2 wkn op/2 wkn af. Heb je interesse bel naar onderstaand telefoonnr, niet morgen of volgende week, maar gelijk! Tel. 0031-651-63 10 21 DRINGEND GEZOCHT Kapitein of Koppel op m.t.s. Glamona In bezit van Radar patent en A.D.N.R. Contact: Van den Abbeele Edmond (0032)-(0) 475 94 54 34 Kapitein biedt zich aan Met alle benodigde papieren. Met ruime ervaring in de tankvaart en vrachtvaart. Telefoon 06 - 12044089 Gevraagd nette Kapitein op kvb drogelading in bezit van Rijnpatent minimaal tot Mannheim, ADNR, radar, vrije tijd 14/14 of in overleg. Tel.nr: 078-6196482 of email: info@daribv.nl TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: Gevraagd op mts Manouk (hoofdzakelijk mineralen) Stuurman/2e Kapitein i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim 14/14, vrije kost, vrij reizen Tel. 0653-904742 • in bezit van dienstboek dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen GEVRAAGD: Leerlingmatroos (NL) op mts “Majestic”, 14 dgn op / 14 dgn af. Loon n.o.t.k. Tel: 06-53976356/ 0049-1716065931. Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl. www.huizinga-snijder.nl • (inter)nationale binnenvaart TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 De binnentankvaartvloot ligt al maanden meer stil dan dat er gevaren wordt. Soms leeg, soms beladen en in afwachting van de lossing bij terminals. De wachttijden lopen steeds verder op. Er wordt wel gevaren op de Rijn, maar de tien euro per ton naar Basel, zoals Reuter het aangeeft, wordt nergens bevestigd. De prijs lijkt eerder tussen acht en negen euro per ton te liggen. Nauwelijks voldoende om uit de kosten te komen. Daarbij stijgt het water op de Rijn en is het ladingaanbod nog steeds schraal. In de droge lading is het positieve sfeertje van juli definitief weggeëbd. Na het overigens nog prettige begin van augustus is het later in de maand afzien met weinig aanbod en slechte vrachten. Een reis tarwe van Metz deed vorige week nog 5,25, dat is volgens de schipper 2,25 minder dan de vorige keer. ‘Principes kosten nu eenmaal geld,’ vond een ander, die daarom leeg de Moezel uit ging. Zelfs bij een gering (vakantie-)aanbod van schepen is het moeilijk een goede prijs te maken. De graansilo’s zitten vol, maar de handel wacht op betere prijzen. In Oostenrijk lag een schipper drie dagen leeg voor hem een goede reis werd aangeboden. Op Main en Neckar is het aanbod gering, zoals eigenlijk overal. Index In de statistiek van dinsdag 25 juli, na een week met waterstanden beneden Kaub 1,40 en met 267 vrachtmeldingen, stond de VAART!Vrachtindex 4,9 punten hoger dan de week daarvoor op 103,9. Over de laatste zeven dagen steeg de index met 10,7 punten naar 115,5. De vrachttendens is op dat moment sterk stijgend. Tot 6 augustus worden laagwatertoeslagen betaald. De gemiddeld betaalde gasolieprijs ging iets omlaag. Gasolie was 25 juli met 445,88 euro gemiddeld 0,87 euro per kuub minder duur dan een week eerder; het prijsniveau ligt daarmee 116,8 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 19,1 procent (+0,7 procentpunt) van de bruto-vracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 23,5 procent (-1,2 procentpunt). De beladingsgraad zakte over de week met 6,5 procentpunten naar gemiddeld 76 procent. De gemiddelde bruto-opbrengst per ton per dag kwam over de week op 0,97 euro, 2 eurocent hoger dan een week eerder, met een licht dalende tendens. In de droge lading kwam de vrachtindex over de 30 laatste dagen 4,7 punten hoger op 103,6, de weekindex steeg met 10 punten naar 114,8. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk (42 procent van alle vrachtmeldingen in de voorgaande week) steeg over de laatste 30 dagen met 8,0 punten naar 102,6, over JA! .. de week was er een winst met 18,3 punten (!) naar 121,7. De weekindex voor de afvaart steeg mee, met 10,1 punten naar 92,6. Het Wechselverkehr over zeven dagen nam toe met 1 punt naar 113,8. De weekindex voor Noord-Zuid/binnenlands noteerde 13,8 punten láger op 139. De kolenindex sloot over de laatste 30 dagen 7 punt hoger op 93,1 en over de week 13,4 punten hoger op 108,9. De index voor zand en grind van de Rijn steeg over zeven dagen met 14,9 punten naar 94,2. Voor containerreizen staat de weekindex 14,2 punten hoger dan de voorgaande week op 58,6. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 3,7 punten hoger uit op 163, in de klasse 700-1500 ton was er een toename met 10,6 punt naar 121,7, in de klasse 1500-2500 ton steeg de weekindex 15,1 punten naar 103,5 en in de klasse boven de 2500 ton was er een winst met 11,7 punten naar 89,6. De ‘Moezel / Saar Monitor’ geeft over 30 dagen gemiddeld 93,7 procent (+2,6 procentpunten) kans op een afvarige reis, over de week 133,3 procent (-38,1 procentpunten). De leegvaartindex voor de vloot als geheel steeg 29 AUGUSTUS 2006 Tankvaart ziet gelaten vrachten verder onderuit gaan Vrachtindicator Al meer dan 500 schippers nemen deel aan de VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 20.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. In memoriam: Ton Merkx Ton Merkx (86) is vorige week woensdag 23 augustus overleden in zijn woonplaats Rotterdam. In de binnenvaart was Ton Merkx voor velen een bekende en een graag geziene gast. Hij had een groot netwerk door zijn werk als verzekeringsacquisiteur en was ook betrokken bij veel sociale activiteiten. Antonius Merkx werd op 20 mei 1922 geboren en heeft bij verschillende bedrijven in de binnenvaart gewerkt, waaronder het Hollands Administratiekantoor (HAK). In maart 1980 stapte hij over naar Gebr. Sluyter. Daar werkte hij tot 30 juni 1991 onder andere samen Antonius Merkx Antonius Merkx geboren 20 mei 1922 en overleden op 23 augustus 2006 te Rotterdam was erelid van de Scheepvaart Amusements Vereniging Ahoy, opgericht op 24 februari 1947 te Rotterdam. Ton Merkx was in de jaren zestig penningmeester van s.a.v. Ahoy en heeft vanaf 1972 tot 1988 de functie van 1 ste secretaris vervuld. Nadat Ton zijn functie als secretaris had neergelegd, zagen we Ton en zijn vrouw nog geregeld op de feesten van s.a.v. Ahoy. In de vorige Binnenvaartkrant was een wat verwarrende felicitatieadvertentie opgenomen van Bogenda Elektro. Er stond een verkeerd logo in de advertentie Gesol met ss Rotterdam met Martin Volker. Die heeft goede herinneringen aan Ton Merkx: ‘Hij had een flamboyante stijl. We zaten samen op een kamer bij Sluyter en gingen soms samen naar klanten. De manier waarop hij werkte was lang niet altijd puur zakelijk, eerder gezellig. Hij was geestig en jong van hart.’ Ook na zijn pensionering in 1991 bleef Ton Merkx betrokken bij het werk in de binnenvaart. ‘Hij stond dan ook tot z’n tachtigste in de stand van Gebr. Sluyter in Ahoy’ op de beurs. Wat moet ik over Ton zeggen? Het was gewoon een leuke vent.’ De vereniging s.a.v. Ahoy verliest door het overlijden van Ton Merkx een gewaardeerd voormalig lid van het hoofdbestuur, een man die de vereniging tientallen jaren voortreffelijk heeft geleid. De uitvaartdienst en de crematieplechtigheid zullen op dinsdag 29 augustus plaats vinden te Rotterdam. Namens het bestuur van s.a.v. Ahoy, S.F. Dirkse Bogenda Elektro leverde aan Independent van een ander bedrijf. Maar geen misverstand: het was Bogenda Elektro die de spanning leverde aan boord van het nieuwe containerschip Independent. Het cruiseschip ss Rotterdam zou aanvankelijk van asbest worden ontdaan in de Russische enclave Kaliningrad maar is inmiddels vertrokken uit het Poolse Gdansk om in het Duitse Wilhelmshaven verder te worden opgeknapt. Althans, daar wordt een begin mee gemaakt. Ook wordt de asbest daar verwijderd bij Turbo Technik. In Gdansk kon de ss Rotterdam verder niet worden behandeld omdat de vaarweg naar de werf Stocnia was dichtgeslibd. Die wordt nu uitgebaggerd en over enkele maanden kan de Rotterdam weer terug naar Polen voor verdere verbouwing. De Rotterdam lag van 25 november 2005 tot 10 februari dit jaar in Cadiz voor een grote restauratie van de buitenzijde. Bij de Navantia Werf kreeg het schip haar oorspronkelijke grijze rompkleur terug. De Rotterdam was op 27 februari in Gdansk. Voorjaar 2007 moet de in 1959 in Nederland gebouwde Rotterdam een definitieve ‘rustplaats’ vinden in de Maashaven. Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden In juli loopt de index voor het opvarende werk naar de Moezel weer iets uit op die van reizen van de Moezel. In juni was het verschil minimaal: 75,9 gemiddeld voor de opvaart, 72,6 voor de afvaart. In juli staat de index voor de opvaart op 82,3 gemiddeld en voor de afvaart op 68,6. iets: schepen voeren over de week gemiddeld 16,1 procent (+0,3 procentpunt) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam toe met 0,31 naar 0,94 dag gemiddeld. Tien van de betere reizen in de week tot 26 juli waren: petcokes van Orsoy naar Stürzelberg voor 4 euro, raapschroot van Neuss naar Hüningen voor 15,60 euro, containers van Amsterdam naar Rheinhausen voor 2,97 euro, raapschroot van Neuss naar Hüningen voor 16,19 euro, aluminium van Rotterdam naar Neuf Brisach voor 13,33 euro, kolen van Rotterdam EMO naar Duisburg voor 3,51 euro, Pet Kolen van Rotterdam naar Stürzelberg voor 5,81 euro, kolen van Amsterdam naar Blénod voor 12,25 euro, tarwe van Krefeld naar Lochem voor 5 euro, raapzaad van Wertheim naar Mannheim voor 10,59 euro. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 898 droge lading- en 5 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen tot 26 juli, aangemeld door 514 varende ondernemers en omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 20,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: Ik betaal de verzendkosten van € 21,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden.

Binnenvaartkrant