Views
4 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 29 AUGUSTUS 2006 Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: •Thermische olie systemen •Afgassenketels •Heet water- en stoomverwarmingssystemen Wij wensen het mts Atlantic Pioneer en haar bemanning een behouden vaart. Konutherm BV Thermal Oil Systems Pascalweg 15b • 8071 SE • Nunspeet Tel: +31 (0)341 264283 • fax: +31 (0)341 264893 www.konutherm.nl D.B.R. Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 --3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 Wij leverden het complete schip en wensen Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Atlantic Pioneer Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 De volledige afbouw van het mts Atlantic Pioneer werd door ons verzorgd. Wij wensen Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. een goede en behouden vaart. Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel Middelland 59 2931 AK Krimpen aan de Lek Telefoon (0180) 551311 Telefax (0180) 510946 Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Eclipsemeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Atlantic Pioneer een goede en behouden vaart Hartelijk gefeliciteerd met mts Atlantic Pioneer Waarvoor wij mochten leveren: - 2 EPS ladingpompsets bestaande uit een Bornemann W9.6 zk 85 samengebouwd op een fundatieframe met een EeX De IIC T4 ATEX motor van 500kW frequentiegeregeld. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 Atlantic Pioneer hittebestendig Achter zijn bureau houdt afloskapitein Cor Paap zijn ladingcomputer in de gaten. ‘Nog 180 ton’, informeert hij de jongens aan dek. In de aircogekoelde stuurhut lijkt het winter, aan dek heerst een tropisch klimaat. De nieuwe bunkertanker Atlantic Pionier ligt bij Vopak op de Calandsteiger aan een ‘infuus’ van 4.750 ton en zeventig graden warme stookolie. Zelfs schoeisel transpireert. De Sigma twee componenten-dekcoating ‘vertrekt geen spier’. Het is deze reis ‘een makkie’. Na monstering wacht een zeeschip reeds voor bunkering op boei 81 in het Calandkanaal. Daarna leeg naar Amsterdam. 29 AUGUSTUS 2006 Door Johan de Witte De 135 lange en 13.50 meter brede bunkertanker heeft zijn proeftijd al even achter de rug. Eerst na een aantal weken en verflagen was de nieuweling fotogeniek genoeg om zich in de Binnenvaartkrant te presenteren, alles modieus in de ‘tjet’ en hittebestendig. De Atlantic Pioneer maakt het trio compleet. Identiek aan de Pioneer zijn de Atlantic Power én de Atlantic Pride, die reeds een aantal maanden in de vaart zijn. Rensen Shipbuilding heeft de drie casco’s in China gebouwd in opdracht van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Smits Machinefabriek in Krimpen aan de Lek installeerde de schepen met een extra aan veiligheid. De firma-ervaring vertaalt de praktijkbeleving van de mensen aan boord. ‘We leren van betrokken medewerkers en zijn altijd in the mood voor verbetering,’ zegt technisch manager Thomas van Gorkom. ‘Zonder daarbij de man aan dek naar de stuurhut te automatiseren. Ondanks dat dit laatste schip een jaar te laat in de vaart is gekomen, heeft het project aan onze verwachtingen voldaan. Uit hoofde van veiligheid ligt bij ons de nadruk op uitvoering en laswerkkwaliteit in het ladinggedeelte, met name de ladingtanks. Andreas van Winssen, het hoofd van onze technische dienst binnenvaart, heeft wel een doosje krijt nodig gehad om enige remarks aan te strepen. Rensen en Smits hebben de Chinese brug getransformeerd naar een Nederlandse variëteit. Voor het overige zijn de schepen perfect geconstrueerd en passen uitstekend in de Atlantic functie. Een Chinees voorgerecht neemt soms onverwacht veel tijd.’ Pompen De Atlantic Pioneer is uitgevoerd met twee Bornemann pompen met een capaciteit 850 cbu. Het persleidingsysteem is 12 duims tot in de top van de 25 meter lange bunkermast. Er kan op vol vermogen worden gepompt tot een tankniveau van 15 cm. Indien nodig wordt de lading rondgepompt. Tankmeting en alarmering zijn van C.E. van ‘t Hof, en werden door Werkina geïnstalleerd. Het datasysteem werkt in principe met één computer, voor nood is er een reservecomputer. Compressoren brengen via een borrelsysteem lucht in het product ter voorkoming van laagvorming in de tanks. De stookolie wordt hiermee De Atlantic Pioneer aan de Calandsteiger. geëmulgeerd en heeft een snellere warmteopname van de thermische olie. Om elk risico uit te sluiten, houdt een ketel van Konutherm de lading op temperatuur. De schepen zijn met duurzaam materiaal geïnstalleerd, een type 8M20 MAK van 2100 PK met 1000 omwentelingen, gereduceerd door een ZF keerkoppeling, bewijst dat. In geval van slecht zicht geeft het Radio Holland Dokking System via een display de snelheid van zijwaartse beweging aan en de afstand tot kade of schip. De firma Atlantic De firma bestuurt vanuit een vier jaar oud kantoor aan de Madroelhaven te Rotterdam vier zeeschepen (vanaf september vijf) en 23 binnenvaartankers waarmee stook, gas- en smeerolie wordt gevaren. De firma is totaalleverancier en verzorgt in de Rotterdamse haven smeerolie voor Total, Chevron en Texaco (Famm) voor de zeevaart in heel Nederland, met een wharehouse waar bijna 400.000 liter olie in vaten is opgeslagen. De Atlantic organisatie heeft vijf poten: Atlantic Aardolie Producten Maatschappij handelt in bunkerfuel producten voor de zeevaart. De transporttak Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij, Posttrans en Postoils zijn verantwoordelijk voor handel en transport van olieproducten (voornamelijk smeerolie). Oost-Atlantic-lijn beheert de zeeschepen. Bunkerrama’s zijn verkooppunten voor de binnenvaart (olie en hardware) gevestigd in Rotterdam en Zwijndrecht. Scheepshandel J&L Ouwerkerk verzorgt in- en verkoop van scheepsmaterialen voor zeevaart en offshore. Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij heeft 45.000 bunkertonnen op de binnenwateren waarvan circa 40.000 stookolie. Op termijn vraagt omschakeling van enkel- naar dubbelwandig een vervangingstraject voor een aantal schepen. Toekomstgericht heeft de firma de intentie om te groeien naar 60.000 bunkertonnen, echter niet tot elke prijs. Met het tempo waarin De lessenaar. De Chinese brug werd getransformeerd naar een Nederlandse variëteit. Een Bornemann pomp aan dek van de Atlantic pioneer. (foto’s Johan de Witte) schepen en materiaal in sommige onderdelen ‘recentelijk’ 25 tot 60 procent duurder geworden zijn, moet er in de toekomst vlijmscherp worden gerekend. Opmerkelijk maar onverklaarbaar zijn de statistische gegevens in een vooraanstaand Duits zeevaart magazine: Global nieuwbouwprijs ten opzichte van mei 2005 en 2006 is iets dalend. Dit jaar bestaat de Atlantic Horizon group 40 jaar. Op 26 augustus pakt de firma feestelijk uit en showt haar nieuwe schepen en de bestaande vloot in de eigen Madroelhaven.

Binnenvaartkrant