Views
4 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 29 AUGUSTUS 2006 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Hiswa te water van 5-9-2006 t/m 10-9-2006 Standnr K143 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.com E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Telephone: +31 (0) 10 453 40 79

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 29 AUGUSTUS 2006 KSCC-vaartocht doet dagje Antwerpen De tall ships misten ze net in Antwerpen, ze kwamen ze bij wijze van spreken onderweg bijna tegen, maar het werd wel een gezellig dagje in de Vlaamse zeehaven. Het in 2003 gebouwde mps Prins Willem Alexander uit Harderwijk meerde vorige week woensdag bij Het Steen aan de Scheldekaai af met aan boord vijftig zieke of gehandicapte mensen uit de scheepvaart, en nog eens vijftig vrijwilligers die hen begeleidden. Al voor de dertiende keer vaart het KSCC met mensen uit de scheepvaart, die door hun handicap of ziekte niet meer aan vakantie toe komen. Het was niet steeds hetzelfde schip. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van de Henri Dunant, het bekende schip van het Rode Kruis. Daar kwam vier jaar geleden ineens verandering in. Er was in het drukke schema geen plaats meer voor de schippers. Daar liet de KSCC-werkgroep van Lau Poppeliers, Bernard van Welzenes en Dinie van Zijl het niet bij zitten. ‘We hebben nog wel de Zonnebloem gevraagd, maar die hadden ook geen plaats.’ Het probleem zit hem in het landelijke karakter van de schippersgemeenschap. ‘Die reizen met het rode Kruis en de Zonnebloem worden georganiseerd samen met regio’s. De schippers horen niet thuis in neen bepaalde regio. We waren dan ook blij dat de Stichting Varende Recreatie uit Harderwijk aanbood om met de Prins Willem Alexander te gaan varen voor het KSCC.’ Het KSCC maakte dankbaar gebruik van dat aanbod. Het schip is speciaal voor dit vervoer van zieken en gehandicapten gebouwd, met ruime liften aan boord en met personeel dat zeker een handje extra toesteekt als daar behoefte aan is. Bij het van Van boord, afgemeerd aan de Scheldekaai. Het is niet zo gemakkelijk als je zou denken met een rolstoel, maar met wat hulp lukt het. (foto MGR) boord gaan werden de rolstoelen soms met vier of zes helpende handen naar beneden gereden. Selectie Hoe ontstaat die lijst met mensen die aan boord meegaan? Landelijk aalmoezenier Bernard van Welzenes: ‘Ongeveer de helft van de mensen heeft al eerder zo’n reis meegemaakt. Het zijn de regionale en plaatselijke bezoekersdiensten van het KSCC, die de eerste contacten leggen. Vervolgens leggen we de aanmeldingen voor aan een arts. Dat is dokter Arie van der Ent, en die beslist of mensen wel mee kunnen op de reis.’ Er waren voor de reis van vorige week 64 aanmeldingen, maar slechts 50 plaatsen aan boord. ‘Dus we hebben er veertien teleur moeten stellen. Dat is niet altijd gemakkelijk. Maar soms zijn dat wel mensen die ook nog wel op een andere manier op vakantie kunnen.’ In elk geval is er al eind april, begin mei volgend jaar alweer een reis met de Prins Wllem Aexander. Dan wordt er vanaf Amsterdam gevaren in Nederland. Vorige week startte de reis in Nijmegen en werd het afgesloten op vrijdag in Gorinchem. De kosten van zo’n reis worden voor een deel door de mensen zelf betaald en aangevuld met fondsen die door de aalmoezenier worden geworven. ‘Dat wordt door het schipperspastoraat gedaan, via vieringen en collectes. Geld mag echter nooit het probleem zijn, waardoor iemand niet mee zou kunnen. Dan betalen we het desnoods helemaal uit andere inkomsten. Dienie heeft daar een goede graadmeter voor: Als ze hun eigen rug niet meer kunnen wassen, mogen ze mee.’ Een belangrijke inbreng komt uiteraard van de vijftig vrijwilligers die de hele reis 24 uur per dag over de gasten waken. ‘Er zijn ook verpleegkundigen bij die een band hebben met de scheepvaart. En behalve de medische zorg is er ook de pastorale zorg voor de mensen, die erg op prijs wordt gesteld. Verder kijken dan wat er op het water te zien is, en komen tot wat bezinning.’ Dat is niet gebonden aan de katholieke kerk, want: ‘Iedereen mag mee.’ Maar op het water is natuurlijk wel veel te zien, zeker voor mensen uit de scheepvaart. ‘je hoeft ze niet uit te leggen wat ze zien. Ze vertellen elkaar waar ze hebben liggen lossen en waar ze gevaren hebben.’ De verzekering betaalt niet mee aan de reis. Van Welzenes ziet het ook niet zozeer als een bijdrage aan genezing. ‘Wel dat je het die mensen wat draaglijker maakt. Je ziet het aan de gezichten.’ En daar is het allemaal om begonnen. Internaat De Prinsenvaart verguld met nieuw speeltoestel Met dank aan de kinderen voor hun ideeën, de vrijwilligers voor hun inzet en de sponsoren voor hun financiële bijdrage, ’ glunderde instellingsdirecteur Lidy van der Goot-Wilms bij de officiele ingebruikname van het nieuwe speeltoestel. Het ouder speeltoestel was door het Keurmerkinstituut afgekeurd. Daarmee werd het Internaat De Prinsenvaart in Maasbracht gelijk met een dubbel probleem opgezadeld. Het oude speeltoestel niet meer geschikt voor de kinderen en geen geld voor een nieuw toestel. Volgens goede tradities, ook en vooral in Maasbracht, ga je dan op zoek naar sponsoren. Lidy van der Goot- Wilms zette de ‘zoekmachine’ in werking en betrok ook een belangrijke partij in de actie, de kinderen van het internaat als toekomstige gebruikers. Zij renden zich de benen uit hun lijf tijdens een sponsorloop en gaven hun creativiteit de vrije hand met tekeningen, waarin zij hun ideeën over het toekomstige speeltoestel vorm gaven. En zo stopte weken later een vrachtauto met het Duitse speeltoestel voor het internaat en verzamelden de vrijwilligers zich om hand en spandiensten te verlenen bij de opbouw en de inrichting van de plek waar het oude speeltoestel het loodje had gelegd. Gat graven van vijftig centimeter diep over een oppervlakte van twaalf bij negen meter, zware tegels sjouwen en leggen en 25 ton zand verwerken. Dat kostte menig zweetdruppeltje en zondag 20 namen de kinderen tijdens een feestelijke bijeenkomst bezit van het nieuwe speeltoestel. Lidy van der Goot-Wilms liet aan de hand van een Power Point presentatie het verloop van de actie voor het speeltoestel en de opbouw en inrichting de revue passeren. Na dank-je-wel aan de kinderen en vrijwilligers voor hun inzet, nam de Prinsenvaart met een ludieke actie het speeltoestel in gebruik. Uiteraard vinden vooral de kinderen het leuk dat er een mooi toestel staat om op te spelen. (foto Jo Bindels)

Binnenvaartkrant