Views
4 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 29 AUGUSTUS 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos per direct, int.vaart. Tel.06-53681782 of 0049-1725992744 TE KOOP originele A'damse sleepboot (stadsreiniging) 1960, 14.63x3.66m, DAF DK1160, SI 2008. Vrpr. € 67.500 ex BTW. Inruil mogelijk. Mob. 06-55848263 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD Voor het mcs Acropolis: nette gemotiveerde kapitein. Loon en vrije tijd nog overeen te komen. Voor interesse bellen naar: 0032-476591220 of 0032-36445981 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl BEVRACHT VOOR DE FRANSE ... Moezel? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Nu ook voor oudijzer van Duitse en Nederlandse havens naar Frankrijk. Tel. 0033-616874290 Sequana Logistique s.a.r.l., 91 rue Fbg. St. Honoré, 75008 Paris. -Nederlandse leiding- GEVRAAGD per direct SCHIPPER/ KAPITEIN/MATRS STRLUI ZEE/BINNENVAART ibv juiste papieren. Gd condities. VOOR INFO: SECRETARIAAT@MHR-R.COM TE KOOP kantoorponton ca 32x7xca 0.80m, CV, electr, veel ruimte, evt woon- werk combinatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R'dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD op kvb Eternity 2 x matr. 2 jr vaartijd in dienstb. loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof i.o. Tel. 06-24592060 TE KOOP generatorset Iveco 30 kva, watergekoeld. Vraagpr. €4.000,-. Tel. 0653-649575 LICHTMATROOS 20J ZOEKT... werk i.v.m. opleiding liefst 14/14 i.b.v. rijbewijs B. Tel: 06-12919401 GEVRAAGD matroos op mts. int. vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel: 06-53972985 GEVRAAGD deksman op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel: 06-53162473/ 0049-1716013448 TE KOOP Meeuwenstraat 4A Rotterdam. Op één van de beste locaties op het Noordereiland gelegen 3-(voorheen 4)kamer appartement met tuin en prachtig uitzicht op de Erasmusbrug en op de rivier de Maas. Vraagprijs € 215.000,-kk www.hulstkampgroep.nl, tel: 010-2250822 TE KOOP Katwijker 1930, 14 x 2.80 x 0.85, Gardner 60pk, geklonken schip interieur, izgs + marifoon, 4 slp.pl. Tel: 0180-410495 GEVRAAGD Matroos op mvs Chemelsor, 928 ton, loon volgens CAO. Tel: 06-41840177 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. MS Amigo 1 x lichtmt. i.b.v. cursus matr. 2 jr vaart. in dientb. loon vlgns CAO Binnenv. Vaar/verlof i.o. Tel.: 015-2563764 TE KOOP fraai gelegen aan de haven van Maasbracht, een appartement op de 1e verdieping met een ruime woonkamer, open keuken, balkon, badkamer, aparte toilet, slaapkamer, logeerkamer en inloopkast. Op de beganegrond een (fiets)berging. Vraagprijs € 169.000,00 KK. Telefoon: 0475-466505 GEVRAAGD Stuurman met Rijnpatent voor mts, systeem 14/14. Tel. 0475-466430 TE KOOP ms Wendy-Iris bwjr '74, 110x10.57x3.19, 2596 tn, 2600 m3, 1200 MAK, rev 2004, stuurhut 2000, stalen vloer 2006, kanaalgangig 4m. Tel. 06-53368505/ 0049-1739343780 GEVRAAGD Matroos/volmatroos op mvs Modesta, weekend vrij. Tel. 06-53929783 GEZOCHT: stuurman en matroos met enige tankervaring, 21/21, Luxemburgse voorwaarden, reizen en kost vrij. Tel: 06-10556494/ 0049-1749099147 VERLIES DIE ONGEWILDE KILO'S snel en eenvoudig met het eenvoudige en effectieve SHAPEWORKS gewichtsbeheersingsprogramma. 30-dagen-geld-teruggarantie. Wat hebt u te verliezen? Bel nu: 078-6104454 www.snellerslank.info code: HPLN TE KOOP Bakvlet 1975, 10.50x3.10, Volvo 92 PK, stoer schip, compl 4 slaappl, compr kk, Zodiak 5 PK Mercury, € 65.000 0180-520128 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. MS Sownent 1 x matr. 2jr vaart. in dienstb. loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel.: 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. MS Anaconda 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 ZWEI SLOWAKISCHE MATROSEN ... mit Schifferdienstbuch und Slowakische und Tsjechische Kellnerinnen und Zimmermädchen suchen Arbeit auf dem Schiff. Kontakt: 0042-1904468711 nikoeuropa@centrum.sk TE KOOP SLEEPBOOT varend monument, bj 1907, motor 90 pk langzaam lopend 3 cilinder, afm. 14.96 x 3.96 x 1.50. Tel: 0575-518395 of 06-11111019 KVB MSC MAAS VRAAGT stuurman ibv Radarpatent en ADNR, vaargebied R'dam/Antw, weekend vrij, vaartijd in overleg Tel 06-13128455 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. ms Lean 1 lichtm. i.b.v. dienstb. min.2 jr. vaartijd. curs. matr. loon vlgens CAO Binnenvrt. Vaar/ verlof in overleg. Tel: 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. ms Ganzestad 1x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaart. Curs. matr. loon vlgens CAO binnenvrt. Vaar/ verlof in overleg. Tel: 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. ms Elise 1 x stuurman, erv. op de Rijn, vaartijd in dienstb. loon vlgns. CAO binnenvaart. Vaar/ verlof i.o. Tel: 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. ms Atlanta 1 x lichtm, i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaart, curs. matr., loon vlgens CAO binnenvrt, vaar/ verlof in overleg. Tel: 015-2563764 GEVRAAGD op kvb Alverna 1+2 kapitein ibv Rijn- en radarpatent + ADNR, 14 op/14 af, loon notk 06-51451965 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP Beja jacht 10.43x3.19x1.00, t.e.a.b. B en B best kopschr 6 cyl Peugeot 88 pk. Tel. 0180-412501 TE KOOP alu kinderbox klapbaar met beugel 3x4,5 m. Tel 06-20251509 of 0049-15114248382 GEZOCHT Stuurman/2e kapitein, Ned.landse containervaart, weekenden vrij, loon notk Tel. 06-53654396 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GEVRAAGD per direct 2 nette matrozen op mvs 2300 t. met min. 1 jr rel. Binnenv. erv. vaarsys. 4/4 Tel. 06-20250882/ 0049-1754319807 VENTURA VRAAGT TER BEMIDDELING: (ex) beroepsvaart schepen: varenden woonschepen, vrachtschepen (1000 tons), Sleepboten, Viskotters etc. Info: www.ventura-yachtservice.nl / 06-54956692 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Werkendamse haven voor de jeugd Werkendam, zaterdag 26 augustus. Havendag 2006, duizenden mensen op de been en af en toe een druppel regen mag niet verhinderen dat ook deze Havendag een doorslaand succes is. In de Beatrixhaven worden sloeproeiwestrijden gehouden met mooie prijzen van de ABN AMRO. Ook de ploeg van de Rabo doet mee. Brandweerkanonnen bieden de haven een mystieke nevel als decor voor een schier eindeloze rij van mensen langs de talloze kraampjes waar werkelijk alles en nog wat te koop wordt aangeboden. De haven is tegelijk braderie, markt en beurs en bovendien het toneel van een scheepvaartpresentatie, want fier boven alles rijst de stuurhut van een nieuwbouwschip bij De Waal. En overal zijn kinderen aan het spelen. Op de steigers, bij de attracties en de kleintjes vinden als ze moe zijn de sterke schouders van papa. (foto’s MGR) Binnenschip Minerva zinkt in haven Antwerpen Schipper en dokwerker verdronken In de haven van Antwerpen is op donderdag 17 augustus het Nederlandse binnenschip Minerva gezonken. Daarbij zijn de 56-jarige scheepseigenaar Frans Broersema en een dokwerker om het leven gekomen. Het drama voltrok zich kort voor de middag aan kaai 306 bij P&O Ports, waar de Minerva staalrollen lag over te laden naar een zeeschip. Om nog onbekende redenen viel een colli van 154 ton, die net uit de Minerva gehaald was, terug op het schip. Het gevaarte sloeg een gat in het vlak, waardoor het binnenschip kapseisde en vervolgens razendsnel zonk. Verontwaardiging Het drama met de Minerva deed al vlug de ronde in de binnenvaart en werd ook besproken tijdens de VBRvergadering op vrijdag 18 augustus. Karel Verberght trof er op verontwaardigde schippers: ‘Volgens enkele leden lag de Politieboot 06 aangemeerd aan kaai 348 toen vlakbij de Minerva zonk. Andere schippers, die het ongeval zagen gebeuren, hebben met signaaltonen en oproepen via de marifoon de politie proberen te bereiken. Maar die boot bougeerde niet, pas na twintig minuten kwam er beweging aan dek. En dat terwijl honderd meter verderop twee mensen lagen te verdrinken! Het excuus was dat ze bezig waren met twee verstekelingen. Wij zijn heel ontgoocheld over het optreden van de politie.’ Daarbij verdween de schipper in het water, zijn levenloze lichaam werd kort na het ongeval door duikers uit het dok gehaald. Aan boord van de Minerva bevonden zich op het moment van het ongeval nog vier dokwerkers. Drie van hen werden door de hulpdiensten gered en met onderkoelingsverschijnselen naar een ziekenhuis gebracht. De vierde havenarbeider, de 44-jarige Fred Vanden Brande uit Merksem, bleef na het ongeval vermist. Zijn lichaam werd bij de berging afgelopen zaterdag teruggevonden in de machinekamer van het schip. Technisch onderzoek moet uitwijzen hoe het ongeval precies heeft kunnen gebeuren. Een dag na het ongeluk werden peilingen uitgevoerd om de positie van het vaartuig te bepalen. Daaruit bleek dat de Minerva volledig op zijn kant lag. Pas een week na het drama begon men met het bergen van de lading. Daarna werd ook de Minerva geborgen door de Nederlandse bergingsfirma GPS uit Sliedrecht. In mei werd de haven van Antwerpen ook al opgeschrikt door een ramp met een binnenschip. Toen kapseisde aan de Scheldekaaien de Romi. Daarbij kwamen de schippersvrouw en haar broer om het leven. Van de drie opvarenden kon alleen de schipper zich redden. ‘In die markt is nu geen particulier meer actief’ (Vervolg van pagina 1) De concurrenten van Maxandu – Van Uden Nedcargo en Danser Benelux (voorheen Eurobarge) – hadden er ook groot nadeel van. Zij hebben de afgelopen weken de transporten en de schepen van Maxandu overgenomen. ‘Dat werk moet natuurlijk wel worden gedaan. In die markt is nu geen particulier meer actief,’ aldus Theo van de Wijgaart. ‘Voor Maxandu vaart nu alleen nog de Jasmijn voor het interne vervoer in de Rotterdamse haven. Daarop vaart mijn broer Herman.’ Dat die andere bedrijven niet zo in de problemen zijn gekomen als Maxandu, komt volgens Van de Wijgaart omdat de structuur van die bedrijven anders is, met andere activiteiten, waardoor ze niet alleen maar afhankelijk zijn van het vervoer Rotterdam-Antwerpen. Maxandu is niet het enige slachtoffer van de wachttijden bij ECT. Al enkele weken geleden werd gestopt met de spoorshuttle op Moerdijk. Het feederverkeer tussen de zeehavens is voor operators geen makkelijke markt. ‘Vijftien jaar geleden voer een schip van 110 bij 11,40 voor 2.000 gulden per dag. Dat was dik betaald. Nu is een schip bijna twee keer zo duur, terwijl de tarieven voor de containers eerder omlaag zijn gegaan. Je kan dat alleen opvangen door snelheid, omvang en efficiency.’ Maar daar ging het juist fout door de problemen bij ECT. Twee jaar geleden waren er ook lange wachttijden bij de containerstuwadoor. ‘Maar dit jaar was het erger, en bovendien geconcentreerd op de Delta terminal.’ Het containervervoer over water in Rotterdam en omstreken is bijna ondenkbaar zonder de activiteiten van Theo van de Wijgaart. In de loop der jaren heeft hij steeds initiatieven ontplooid om juist het vervoer over de korte afstand ook op het water te krijgen. Binnen de haven – vletwerk voor containers, met de Waterbakfiets tussen de terminals en met de Floating terminal voor het verzamelen van containers voor de binnenvaart – en op korte afstand van Rotterdam, zoals naar Ridderhaven en naar Moerdijk. Diensten die later door concurrenten werden overgenomen. Zijn Wijgaart Container Transporten voor het vervoer tussen Antwerpen en Rotterdam werd overgenomen door Van Uden, waar hij jarenlang mee samenwerkte. Ook nu legt de 56- jarige oud-schipper het hoofd niet in de schoot. ‘Ze zullen nog van me horen.’ Chocola 29 AUGUSTUS 2006 Vliegangst heb ik niet. Blijf je aan de grond, loop je toch het risico tegen een blauwgetongd knutje op te lopen. Ik eis in een vliegtuig voor alle zekerheid altijd wel een plaatsje in de zwarte doos. Als ik dozen met cacao zie drijven, overvalt mij een sombere gedachte. Verladers zien containers drijven en vragen zich af waar ze eigenlijk nog een schip voor nodig hebben. Je mietert ze (de containers) voortaan gewoon in het water, klikt ze aan elkaar en dan gaat alles vanzelf. Althans stroomafwaarts. Er zal best iets als een zelfvarende container te bedenken zijn en als je die op zonne-energie laat voortstuwen, haalt VROM je jubelend binnen en ontvang je behalve een subsidie ook een jaar lang ondersteuning om dit hyperschone natuurvervoer van de grond te tillen. Zeker als je in de zeehaven ook nog energie weet te peuren uit de getijdenstroom. Kan ECT daar meteen even de software op aanpassen. Als politici, bewindslieden en de media maar hard genoeg elkaar na roepen dat dit het vervoer van de toekomst is, wordt de scheepvaart al gauw een beetje overbodig. Staat het kantelen van een voormalige hopper vol cacao voortaan bekend als het 21e eeuwse Droste-effect. Ik kijk nergens meer van op. Hoewel... In Engeland werd een theater gedreigd met sluiting omdat een acteur Winston Churchill speelde met een sigaar in zijn mond. In navolging van Tom (van Jerry) is het de in 1963 op 90-jarige leeftijd overleden Winston met terugwerkende kracht verboden te roken. De Britse staatsman draait zich om in zijn graf. Heeft hij daar Hitler voor verslagen? De Oostenrijkse nazi-leider was zwaar gekant tegen roken. Het is echt bijna niet te geloven maar één van Adolfs belangrijkste stokpaardjes was dat het inademen van tabakslucht kanker veroorzaakt. Je zou het bijna gaan ontkennen. De Vereniging van Nederlandse Luchtvaart Ondernemingen haalt opgelucht adem nu staatssecretaris Melanie Schultz Van Haegen van V&W vertrekt. Niet omdat ze rookt of dat ze er niet tegen kunnen dat een knappe, jonge vrouw onderkoningin is van het departement. Ze beschuldigen haar doodleuk van – schrik niet – chantage, onkunde, willekeur en machtsmisbruik. Melanies luchtvaartinspectie ‘misbruikt veiligheid om haar eigen omvang in stand te houden en in de media grote daadkracht suggereert om de aandacht voor de chaos in eigen huis af te leiden’, aldus de vereniging, waarbij ‘haar eigen omvang’ slaat op de inspectie, niet op de zwangere staatssecretaris. Even een beetje verdiept in wat de problemen in de luchtvaart zijn. Oeps, nou je mag blij zijn als het bij het promoten van zelfvarende chococontainers blijft. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant