Views
5 years ago

2006-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea Inbouw van motoren Complete afbouw van schepen Revisie van dieselmotoren Alle ijzerwerk boven de waterlijn www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 29 augustus 2006 10e jaargang 18 IN DEZE KRANT PAGINA 21 Dagje Antwerpen in vaartocht voor zieken en gehandicapten PAGINA 34-50 Special Open Scheepvaartdagen Antwerpen SEITE 23 ’Land soll mitinvestieren in Elbe-Lübeck-Kanal’ Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 ‘Particulier kan niet maandenlang wachttijden incasseren’ Maxandu slachtoffer ECT De wachttijden bij ECT hebben een slachtoffer gemaakt. Schuldeisers vragen voor binnenvaart containeroperator Maxandu uit Hellevoetsluis het faillissement aan. ‘Je kunt als particulier bedrijf zonder grote reserves niet maandenlang wachttijden van 30, 50 tot wel 95 uur incasseren,’ vertelt directeur-eigenaar Theo van de Wijgaart van Maxandu. Drie eenheden voeren voor Maxandu tussen Antwerpen en Rotterdam, het koppelverband Guna (410 TEU), de boot Atlanta met twee bakken (288 TEU) en de boot Mons met één bak (190 TEU). Gezamenlijk vervoerden ze zo’n 200.000 TEU per jaar, ongeveer een vijfde deel van het totaal aantal containers tussen Rotterdam en Antwerpen. ‘Een eenheid moet driemaal per week rond kunnen met een bezettingsgraad van tachtig procent. Dat lukt niet als je twee, drie dagen moet wachten bij de terminal.’ Van een planning kwam niets meer terecht. ‘Je maakt voor dinsdag een afspraak om ’s morgens om 6 uur voor de kant te komen, maar dat wordt vervolgens naar donderdag of vrijdag doorgeschoven. ECT zegt dan later dat zij geen wachttijden kennen omdat ze het schip pas voor donderdag hebben besteld.’ Zoals bekend hebben de stuwadoor en de vervoerders geen contract met elkaar. Beide ontvangen namelijk de opdracht van zeerederijen of van ontvangers in het achterland. Deze klanten verwachten wel dezelfde service van de binnenvaartoperator. ‘Dat komt er op neer dat je schip ligt te wachten op lossing en je een ander – duur – schip op de markt moet huren om het vervoer voor de klant te doen. Een container die in Antwerpen staat en in Rotterdam met een zeeschip mee moet, moet op tijd in Rotterdam zijn.’ Uiteraard werd overleg gepleegd met ECT en met de klanten, maar dat mocht niet baten. Theo van de Wijgaart voelt zich ook wel aan het lijntje gehouden. ‘Er wordt dan Het containerschip Ferox zonk donderdagmiddag 24 augustus rond kwart over één voor de Rozenburgsluis. De drie opvarenden en twee honden werden door een patrouilleboot van de Havendienst aan land gebracht. Bergingsbedrijf W. Smit is kort daarna begonnen met het bergen van de dertig containers met cacao. Het ms Savanna IV wist te voorkomen dat de containers zouden wegdrijven. De Ferox was voorheen de Estra Hopper en maakt deel uit van de Mercurius-Group in Zwijndrecht. Mark Otto (32) is nog maar kort de eigenaar. Voor hem was dit de eerste reis met de Ferox, die vorige wel gezegd dat er een oplossing komt, maar die komt niet.’ Uiteindelijk is Maxandu daardoor in de financiële problemen gekomen en kan de verplichtingen jegens onder andere de scheepvaartondernemingen die voor het bedrijf voeren, niet meer nakomen. ‘Die zijn natuurlijk ook boos op ECT, maar er zijn er ook bij die het mij persoonlijk kwalijk nemen dat Maxandu de verplichtingen niet kan nakomen.’ Computer Op de Delta terminal werd door ECT dit voorjaar een nieuw computersysteem geïntroduceerd en dat heeft grote gevolgen gehad voor alle vervoerders die op de Delta week van de werf kwam na een revisie van de motor. Ook de stuurman en diens vriendin waren aan boord. De stuurman had drie jaar ervaring met het zusterschip, de River Hopper. De twee mannen wisten na het kantelen van het schip door grote inspanningen de vrouw te redden uit de woning en ook de twee honden mee te nemen van boord, alvorens het schip zonk. Ze zwommen weg van het snel zinkende schip en werden opgepikt door een patrouilleboot van RWS. De berging van de 32 20-voeters en één veertig-voets container duurde tot vrijdagavond. Het schip zelf lag niet echt in moesten laden en lossen. Er waren wachttijden voor het wegvervoer, het spoor en uiteraard ook voor de andere binnenvaartrederijen. Zeeschepen kozen niet zelden voor alternatieven als Amsterdam en Antwerpen, wat leidde tot een tegenvallende groei in de containeroverslag het eerste half jaar van 2006. (Lees verder op pagina3) Ook de honden gered… de weg voor de scheepvaart. GPS Marine uit Sliedrecht is begin deze week begonnen met het schip te bergen. De bok moest daarvoor uit Antwerpen komen. Wat de oorzaak is van het kantelen van de Ferox, worden geen mededelingen over gedaan. Inspectie Verkeer & Waterstaat, de Zeehavenpolitie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben de zaak in onderzoek. Het onderzoek richt zich volgens IVW onder meer op de rol die de stapeling van containers heeft gespeeld bij de stabiliteit van het schip. (foto Ries van Wendel De Joode) (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS

Binnenvaartkrant