Views
4 years ago

2006-17

  • Text
  • Jaar
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Werkendam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 15 AUGUSTUS 2006 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ HRP voor al uw schroef leveringen en reparaties voor alle typen schroeven tot 3 meter diameter. tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren HRP Thruster Systems b.v. Postbus 2020 • 2930 AA Krimpen a/d Lek Tel. 0180 - 33 10 00 Fax 0180 - 33 10 99 E-mail: info@HRP.nl Website: www.HRP.nl www.binnenvaartkrant.nl Tel.: 010 - 414 00 60 Plation zuiveringsdrijvers houden drinkwater in tanks veilig en goed van smaak Vers opgeslagen drinkwater gaat na een aantal dagen muf ruiken door groei van bacteriën. Met Plation zuiveringsdrijvers kan dit probleem eenvoudig worden voorkomen en blijft drinkwater veilig, helder en lekker van smaak. Plation zuiveringsdrijvers bevatten met colloïdaal zilver gecoate, geharde keramische bollen. Bij contact met water geven deze bollen geleidelijk en continu zilverionen af die bacteriën elimineren. Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl Voor alle reparaties boven de waterlijn moet u bij Visscher Scheepsreparatie BV zijn! Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen, tel.: +32(0)3 - 5414005 mail: gh-francois@vanstappen.be De drijvers worden door de vulopening van de tank gemonteerd. Zij hebben geen electriciteit nodig en behoeven geen onderhoud. Drijvers zijn beschikbaar voor tanks tot 6000 liter. Voor grotere tanks kunnen meerdere drijvers worden geïnstalleerd. Verkoopkantoor Nederland Dorpsplein 14, 3769 DA Soesterberg Tel: 0346-350022 Fax: 0346 – 350309 wbs@wanadoo.nl, www.aquaestinternational.com Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 220,63 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 30,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 EXTRA 5% KORTING GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 375 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 In bodem Flevoland gevonden schepen worden gemarkeerd Wrakken op sterk water Maar liefst 435 zijn er totnogtoe gevonden op Flevoland, schepen die de Zuiderzee bevoeren; daterend uit de 13e eeuw tot en met de 19e eeuw. En het is al zo’n rommel in de omgeving van Lelystad, want er vindt fikse nieuwbouw plaats. En waar flink gebouwd wordt, komen geheid stukjes en beetjes verleden naar boven drijven. Stukjes en beetjes? Hele wrakken! Een verslag uit het bodemarchief van de Zuiderzee, het Nieuw Land Erfgoed Centrum, door voorlichter Kors de Waard gedreven verwoord. Ondanks het opkomende griepje. Honderden jaren al liggen ze soms op de bodem van de Zuiderzee, wrakken van honderden schepen die in een enkel geval, nog maar net de haven verlaten, naar de kelder werden gejaagd. Door een weer en wind die toen nog woester door de Grote Nederlandse Binnenzee joeg; de stormachtige Zuiderzee die nog niet was getemd door een Afsluitdijk. Door Frank Antonie van Alphen De geschiedenis van het IJsselmeer ligt vervat in het in 2005 opgerichte Nieuw Land Erfgoed Centrum in Lelystad. Daar wordt niet alleen het verhaal van Flevoland verteld, maar is sinds kort ook een mooi stuk vaderlandse, nautische geschiedenis in woord en beeld te bezichtigen. De tentoonstelling van een in 1981 opgegraven beurtvaarder werd de aanleiding voor een wrakkenkaart. Kors de De oude Egyptenaren bewaarden hun water in zilveren kannen om het langer en veilig drinkbaar te houden. In de roemruchte VOC-tijd gooiden zeevaarders aan boord van hun schepen zilveren munten in hun watervoorraad. Nu worden in veel landen, waaronder Mexico, zilverionen toegevoegd aan drinkwater om de groei van schadelijke bacteriën te voorkomen. Zilver is zeer effectief tegen bacteriegroei en kan met de sinds kort in Nederland verkrijgbare Plation zuiveringsdrijver in elke watertank of reservoir toegepast worden. Plation zorgt ervoor dat voor de gezondheid schadelijke bacteriën, zoals de E. coli, zich niet ontwikkelen. Door Johan de Witte De techniek om minuscule zilverdeeltjes aan drinkwater toe te voegen is even geniaal als eenvoudig, namelijk via met zilver gecoate keramische bolletjes. In Mexico worden de bolletjes gevormd uit een kleiachtig materiaal. Deze natuurlijke grondstof is gedemineraliseerd – dat wil zeggen ontdaan van zware metalen – gedroogd en daarna gebakken. Daardoor ontstaat een keiharde, slijtvaste keramische De wrakken worden met opvallende palen gemarkeerd. (foto Manon Bruininga) Waard, hoofd Publiek en Presentaties, licht toe: ‘In het midden van Lelystad – bij de ontginning van het nieuwe land – werd het schip gevonden.’ Het wrak werd door het Nationaal Instituut voor Scheeps- en onderwaterArcheologie (NISA) geborgen en geconserveerd. In het kader van die tentoonstelling werd een kaart van meer wrakken gemaakt die in de polder gevonden waren. En dat zag er indrukwekkend uit.’ De kaart wordt – na het nodige redigeren en corrigeren – Zilverschoon drinkwater bol. Ten slotte wordt de bol voorzien van een coating van colloïdaal zilver ofwel microscopisch kleine zilverdeeltjes. Bij contact met water worden vanuit de coating, volgens een natuurlijk proces, zilverionen afgegeven. Het natuurlijke diffusieproces van de zilverionen verloopt door de samenstelling van de bolletjes zeer geleidelijk. Dit leidt tot een constante en zeer lage zilverconcentratie in het water, voldoende voor een effectieve antibacteriologische werking. Tests hebben aangetoond dat de bolletjes ook een preventieve werking tegen legionella kunnen hebben. Door de langzame zilverafgifte hebben de bolletjes een levensduur van maximaal twee jaar. Zilverionen elimineren bacterien en micro-organismen doordat ze de celwand van bacterien doorboren, vervolgens het celmetabolisme verstoren en daardoor de reproductie van bacteriën voorkomen. Deze zilverdesinfectiemethode is door het Mexicaanse ministerie van volksgezondheid officieel goedgekeurd voor het zuiveren van drinkwater en voldoet aan de richtlijnen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). De producten zijn in Nederland uitvoerig getest door C-mark Waterconsultants en het Waterlaboratorium van Vitens, het grootste waterleidingbedrijf in Nederland. Het gebruik van colloïdaal zilver biedt een veilige en milieuvriendelijke oplossing voor het bacterieveilig houden of maken van drinkwater. Plation zuiveringsdrijver Afhankelijk van de grootte van het reservoir, de tank of de vulpijp wordt een hoeveelheid bolletjes in een van kunststof gemaakte Plation zuiveringsdrijver met open sleuven in het drinkwater geplaatst. Voor scheepstanks met een vulpijpuitvoering wordt de drijver vervangen door een flexibel kunststof net met daarin het vereiste aantal bolletjes. Beide uitvoeringen hebben drijfvermogen, waardoor de keramische bolletjes zich altijd onder het oppervlak bevinden. De Plation zuiveringsdrijvers vergen geen energie of onderhoud; ze zijn geschikt voor kleine en grote tanks; kenmerken zich door hun eenvoud en zijn betaalbaar. De Plation In-Line Filters – die tussen leidingen gemonteerd worden – bestaan uit een patroon met daarin een combinatie van actief koolstof en eveneens met colloïdaal zilver gecoate, geharde keramische bolletjes. De in-line filters worden bij voorkeur direct voor binnenkort door het erfgoedcentrum uitgegeven. ‘Het is werkelijk een dicht woud van stippen als je die kaart ziet. Het leek een ontzettend leuk idee om al die wrakken in het landschap zelf ook te markeren. Zo gezegd zo gedaan: we hebben bij de provincie subsidie aangevraagd en markeringspalen ontworpen. Toen zijn we aan de slag gegaan in samenwerking met Landschapsbeheer Flevoland en de Archeologische Werkgemeenschap Nederland.’ ‘Er werden contacten met boeren gelegd; we hebben brieven aan hen gestuurd of ze mee wilden werken – maar we krijgen er geen 435 gemarkeerd hoor! Er staan nu zo rond de 150 wrakken aangegeven, schat ik. Ik denk dat we ongeveer de helft, dus zeg maar rond de tweehonderd, gemarkeerd zullen krijgen.’ Er zitten er nog zo’n zeventig onzichtbaar verborgen in de grond. ‘Als een boer of aannemer zo’n wrak vindt, heeft hij de plicht dat te melden. Dan wordt er een proefopgraving gedaan. Als dan blijkt dat het om een scheepsarcheologisch monument gaat, dan word die plek gemarkeerd. De wetenschappers van het NISA bekijken dan of het noodzakelijk is het wrak te lichten.’ Natte schepen ‘In de jaren ‘70 is een methode bedacht om zo’n wrak te bewaren. Als zo’n schip nat wordt gevonden, is het nog in een goeie staat. Bij het verder droogmaken van de polder daalt echter de grondwaterspiegel, en dat heeft als gevolg dat de schepen heel snel wegrotten.’ Er moest een manier worden bedacht om de wrakken te conserveren. ‘Sindsdien worden er plastic zeilen over en langs het scheepswrak getrokken, zodat er een hoog grondwaterpeil gecreëerd wordt.’ Zo worden de schepen als het ware op sterk water gezet. Met de wrakkenkaart wil De Waard de laatste boeren overtuigen van het belang van de markeringen; om hen alsnog over de streep te halen. ‘De wrakken zijn af en toe in verbijsterend goede conditie. Kijk maar eens naar het wrak een tappunt geïnstalleerd. AquaEst (advertenties) 15 AUGUSTUS 2006 van een vistransportschip dat twintig jaar geleden bij Swifterband werd opgegraven, en sinds kort in Nieuw Land is tentoongesteld.’ De ouderdom staat in merkwaardig contrast met het pas gewonnen land. ‘We hebben te maken met het volkomen nieuwe landschap van Flevoland, terwijl net onder het zand en slijk – je zit hier tenslotte op de zeebodem – meer dan vierhonderd kleine tijdmachientjes liggen.’ ‘Wat je nooit vindt, zijn lijken. Die gingen drijven, verdwenen, werden opgegeten. O wacht even, dat is niet helemaal waar. In 1890 is er een schip gezonken, de Zeehond; daarvan hebben ze de knecht teruggevonden. Verder vind je – zoals in dat vistransportschip of ventjager – soms honderden voorwerpen terug, die heel precies laten zien hoe het leven aan boord was. Touwen, blokken, kompassen… maar ook vlooienkammetjes en knoopjes. En pijpjes die mensen brandend in hun handen hebben gehad. Of er hangen rekjes met van die tinnen lepeltjes in die kleine roefjes; en bordjes en kopjes van de bemanning.’ Van dergelijke kleine tekenen van leven dat zich ooit aan boord van een Zuiderzeevaarder afspeelde, daar kan Kors de Waard zichtbaar enigszins ontroerd door worden. Want ooit werden die wrakken op de bodem van Flevoland door mensen bevaren. Door Zuiderzeevaarders uit een ander hout gesneden dan de IJsselmeergangers van nu. En dat was beslist geen wrakhout. Kijk voor meer informatie op www.nieuwlanderfgoedcentrum.nl. Voor zilverschoon drinkwater kan men in Nederland terecht bij AquaEst International, verkoopkantoor Nederland, WBS in Soesterberg. ‘We weten allemaal dat veilig en goedsmakend drinkwater van essentieel belang is,’ zegt ing. Loek de Rijk, afgestudeerd milieutechnoloog en verkoopleider van AquaEst International in Nederland. ‘Hoewel ruim één miljard mensen het moeten doen met te weinig en onveilig drinkwater, lijkt bij ons zuiver drinkwater een vanzelfsprekendheid.’ De oprichters van AquaEst International zijn twee oud- Wavin managers, die door hun internationale activiteiten veelvuldig met de drinkwaterproblematiek in aanraking kwamen en nieuwe technologieën hebben ontwikkeld. Nu ook in Nederland alles uitvoerig getest is en klaar voor productie op schaal, gaat het bedrijf in binnen- en buitenland de markt op. In Nederland onder meer in de recreatie- en de beroepsvaart. De met zilver gecoate bolletjes zitten in een kunststof Plation zuiveringsdrijver, die in de drinkwatertank drijft. (illustratie AquaEst) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant