Views
2 years ago

2006-17

  • Text
  • Jaar
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Werkendam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 15 AUGUSTUS 2006 Wij leverden de BP smeermiddelen, gasolie, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting en wensen V.O.F. A.A. Cornet Scheepvaartbedrijf een behouden vaart met het ms Govert Sr. Merwedesingel Waterzijde Postbus 54 - 3350 AB Papendrecht Tel.: 078 - 6410688 Fax.: 078 - 6150955 Dekatel 16495 Dekker Marine Verkoop & levering aan boord door heel zuid Nederland Wij leverden de bijboot met 50 pk Honda buitenboordmotor Wij wensen ms Govert Sr. veel succes en een behouden vaart en danken hen voor het vertrouwen. Dekker Marine Tel 0166-652454 Spuistraat 40 www.dekker-group.nl 4697 BB Sint-Annaland email: marianzuiddam@zeelandnet.nl Wie leverden op het ms Govert Sr. VEKA Shipbuilding BV Levering complete schip Rabobank Altena Financiering Haeger & Schmidt International GmbH Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Caterpillar Hoofdmotor Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger Rubber Design BV Flexibele opstelling motor SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Machinekamerleidingen Rexroth Motorbediening REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L / 5,136:1 Brinkmann & Niemeijer Motoren b.v. 1 x 45 kVA John Deere set, type 4045DF158 met Stamford generator, geluidsgedempt, 1 x 35 kVA Hatz set, type 4M41 met Stamford generator, geluidsgedempt, 1 x 70 kVA John Deere set type 4045TF158 met Stamford generator, open set AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Schroef diam. 1850mm met 5 bladen Damen Marine Components Straalbuis diameter 1.862 mm, type Van de Giessen Optima Voordendag van der Stelt Schroefas, roeren en stuurmachine IHC Lagersmit BV SUPREME LD200 schroefasafdichtingen en witmetalen lagerbussen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroef type Sd 1300 A met DAF XE 390 motor, autokraan lengte 11 mtr. hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr., hefvermogen 2000 kg Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw van Wijk Stuurhuizen BV Deuren Habeco Hydrauliek Hydrauliek Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco Wuustwezel Tresco Inland Ecdis viewer Werkina Werkendam bv Electrische installatie Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Rafa Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken en sanitair Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) De Rijke Tegelwerk Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning en uitlaatgassystemen SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming Den Breejen Interieur Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, RVS klaproosters en machinekamerventilatoren Seafix Fire Fighting Systems Brandblusapparatuur Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Handelsonderneming Beerens BV Alu sierradarmast en siervoorradarmast type Brixon, stuurhuistrap en wentelroeftrap Dekker Marine Bijboot met 50 pk Honda buitenboordmotor Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena-patent + hydraulische inschuifbare wagen type HLW 10/6000 Zwets Werkendam BV Pompen en appendages Veth Motoren BV Veth ballastpomp, type VP 14, 9 kW BP Lubricants Nederland bv BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht BV Leverancier van gasolie, BP smeermiddelen, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting Nelf Lakfabrieken BV Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Procount Accountants Accountancy Dacom Werkendam BV Travelvision satellietsysteem, Telsat gsm telefooncentrale met nummerherkenning, breedbeeld LCD TV TFT tv’s met ingebouwde dvd speler, camera’s en Tresco geïntegreerd op alle TV‚s en netwerk voor pc’s en telefoon Huchem Special Products b.v. HC-Geleiclean nieuw Handzeep, HC-Shipclean nieuw Wij wensen het ms Govert Sr. Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en hefgeleidekoker Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 en haar bemanning een behouden vaart. wenst ms Govert Sr. een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 15 AUGUSTUS 2006 Goede samenwerking familie Cornet en VeKa bij nieuwbouw Aantrekkelijke noviteiten op Govert Sr. De nieuwbouw bij VeKa Werkendam van het 3202 ton metende multifunctionele containerschip Govert Sr. van Aart en Anja Cornet is tot stand gekomen na een uitstekende samenwerking tussen de betrokkenen. Het op de Roemeense werf Santierul Naval in Orsova gebouwde casco is deels hetzelfde als de eerder door VeKa gebouwde schepen Alverna, Ora et Labora en Thalassa en deels een nieuw concept. Het ontwerp daarvan werd in nauwe samenwerking tussen de technische tekenafdeling van VeKa en Aart Cornet op papier gezet. Het resultaat is een perfect manoeuvreerbaar schip dat met een verhoogd middenschip beschikt over extra veel kuubs. Door Jan Hoek ‘Aart Cornet is een kritische ondernemer die duidelijk voor kwaliteit gaat. Het casco van zijn vorige, in 2001 gebouwde schip Govert Sr. is gebouwd in het Roemeense Orsova en ook voor dit nieuwbouwschip wilde Cornet per se een casco dat bij Santierul Naval is gebouwd.’ Dat zegt Ad van Berchum van VeKa Scheepsbouw. ‘De Werkendammers Aart en Anja Cornet staan in de binnenvaart zeer goed aangeschreven en we zijn er dan ook bijzonder trots op dat ze bij ons de opdracht voor nieuwbouw plaatsten. Cornet had een aantal duidelijke wensen wat het casco betreft en in nauwe samenwerking met de mensen van onze technische afdeling is er in feite een nieuw type schip ontstaan met een aantal aantrekkelijke noviteiten.’ VeKa maakt mede dankzij de overname van de werf Bijlsma in Lemmer, een werf in Tsjechië en de participatie in de voormalige werf De Hoop in Heusden een enorme groei door. De VeKa Group wordt geleid door de broers Jan en Peter Versluis, maar ook de medewerkers fungeren als motor achter de snelle groei van de afgelopen tijd. Het bijzondere daarbij is dat alle medewerkers van huis uit affiniteit hebben met de binnenvaart. Mede daardoor voelt VeKa de wensen van schippers als Aart Cornet goed aan. Tekenafdeling Een belangrijke rol in de ontwerpfase speelt de technische tekenafdeling. Stephan van den Hil is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de afdeling en draagt daarbij zorg voor de inkoop van nagenoeg alles wat op een schip nodig is – uitgezonderd grote componenten, zoals de hoofdmotor. Bestaande scheepsontwerpen worden op detailniveau aangepast door Robin Sijbrands. Die vertelt over de aanpassingen bij de Govert Sr.: ‘Het achterschip is gelijk aan dat van de Alverna en de Ora et Labora, maar op verzoek van Cornet aangepast. De achterwoning is ruimer omdat het ruim in zijn totaliteit iets naar voren is gezet. Het voordek is iets verhoogd terwijl de voorpiek iets is verkleind.’ ‘Een heel nieuw concept is het achterschip dat in nauwe samenwerking met Cornet De Govert Sr. is multifunctioneel. Het containerschip kan, aangezien het is uitgerust met zandzeven en -goten, desgewenst ook zand en grind vervoeren. is ontwikkeld; in plaats van de traditionele hak heeft de Govert Sr. een rond toelopende hak. Het idee is in feite afkomstig uit de zeevaart. Er is daardoor minder weerstand en ook het rondgaan gaat ideaal, waardoor het schip gemakkelijker manoeuvreerbaar is.’ Stremming De Govert Sr. (110 x 11,45 meter, met een holte van 3,90 meter) is uitgerust met twee spudpalen. De constructie daarvan wijkt ook iets af van het gebruikelijke systeem: de palen kunnen er uit zonder lastig snijwerk vooraf en er is voldoende doorgang naar de brug. De hoofdmotor is een langeslag-Caterpillar 3512 B van 1835 pk. Het containerschip is multifunctioneel. De Govert Sr. kan, aangezien het is uitgerust met zandzeven en -goten, desgewenst ook zand en grind vervoeren. Waar Aart Cornet een belangrijke rol heeft gespeeld bij het ontwerp van het casco, is echtgenote Anja is in hoge mate verantwoordelijk voor het ontwerp en de indeling van de bijzonder fraaie woning. Ad van Berchum: ‘De afbouw is bijzonder prettig en vlot verlopen. Daarbij is het prettig samen te werken met een schipper die precies weet wat hij wil. Leuke bijkomstigheid is dat familie van Cornet daarbij een rol heeft gespeeld; afbouwcoördinator namens VeKa was namelijk Huib van Oord, de zwager van Aart Cornet.’ Voor het ontwerp en de indeling van de fraaie woning is Anja Cornet in hoge mate verantwoordelijk. ‘Het casco van de Govert Sr. was overigens het eerste casco dat te maken kreeg met de stremming van het Main- Donaukanaal. Ik denk dat dit Cornet ongeveer tweeënhalf à drie maanden heeft gekost.’ Silent packs ‘Het is een rijk uitgerust schip dat gebouwd is met aandacht voor het personeel,’ vervolgt Van Berchum. ’Zo staan de generatorsets bijvoorbeeld in silent packs. Verder beschikt het schip over een goede pomperij en een kwalitatief prachtige woning. Het is een schip geworden waarbij de VeKa-tekenaars de wensen van de opdrachtgever hebben vertaald in het ontwerp. Dat doen we overigens voor (foto’s Stephan van den Hil/VeKa) al onze opdrachtgevers, zoals ook in overleg met de klant wordt bepaald op welke werf het casco wordt gebouwd. Onze casco’s laten we naast Roemenië en Tsjechië bouwen in Polen, Oekraïne, Rusland en China. Daarnaast maken we in goed overleg met de opdrachtgever de selectie van leveranciers en materialen voor de afbouw.’ Op dit moment wordt in Orsova in opdracht van VeKa eenzelfde casco als van de Govert Sr. gebouwd. Het gaat om het casco van de Eleonora, een schip dat in Werkendam wordt afgebouwd voor de Werkendamse familie Heijns. Aansluitend wordt bij Santierul Naval Orsova gestart met de bouw van het derde casco uit deze serie.

Binnenvaartkrant