Views
4 years ago

2006-17

  • Text
  • Jaar
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Werkendam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 15 AUGUSTUS 2006 Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl TRACTIEBATTERIJEN TYPE PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl W.L.A. DE BOT & DTR. Makelaars in Schepen & Drijvend Materiaal Div. Motorschepen 300 / 6000 ton Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken - Partyboten - Dekschuiten Pontons - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Kokomo 739 t/1957 - vlak 1990 - 66.86 x 7.20 x 2.39 1 ruim - 28 TEU - 509 PK GM 1977/1998 - € 55.000,-- Ms Peroli 1606 t bj. 1926 vlak van 1992 - 80 x 9.50 x 2.98 2 ruimen - 2150 m3 - alum.luiken - 2 x 353 PK CAT van 1986 revisie in 2001 - woning 3 sl.kmrs - S.I. 2011 Ms Lehar 1714 t bj. 1976 - 2600 m3 - 99 TEU - 1250 PK CAT 1990 - stl.vloer 2005 - boegschr. 430 PK SI/ADNR Ms 2250 t bj. 2005 - 117 TEU - 2700 m3 - 1400 PK CAT DUWBOOT t bj. 1967 – 2 x 700 PK van 1984 revisie 1999 PONTON afm. 15 x 6.60 x 1.60 m. Bunkerboot 999 t/1973 – 565 PK - ketel - bunkergiek RWS vlet bj. 1962 - 150 PK 13.65 x 3.65 m.- Radar ” RUYVEN” • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) m/s afm 105x9.50x3.18m, bj 1987, 2157 ton, 1460 pk GM, 108 teu, 2 ruimen met Azobé buikdenning en FK luiken. Boegschroef v. Tiem met 400 pk, 2x Iveco van 2002, gen 30/60 kva. Compleet net schip. 2607) m/s afm 110x11.45x3.3m, bj 1998. 2750 ton, Cat type 3516, 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip 2604) ms afm 110x11.45x3.5, bj 1993, 2667 ton, 2135 pk Cat, boegschroef 550 pk Cat, Veth boegschroef, Verhaar 530 pk Cum, 3x gen 60/60/40 kVa .Rev 2005, compleet net schip. AGGREGATEN tijdelijk e 4, 95 p.t. 50 x 50 cm Utrechtseweg 4, RENSWOUDE 1000 m www.vanheugten.nl Tel: 0318-571225 piet@vanheugten.com Wollen e 9, 95 per tegel 50x50 cm Bouclé e 2, 80 per tegel 50x50 cm TE KOOP Splinternieuwe generator Mitsubishi 9 kVa TN 9, 2 cyl. watergekoeld. Was € 5900 nu € 3590 (incl. BTW) compleet. Incl. tank, kast op fundatie, geen draaiuren. 0049-15114248442 TE KOOP Ms HOEKSCHE WAARD Afm. 60 x 6.60 x 2.78 Bwj. 1957 694 ton, 387 m 3 Motor Volvo bwj. 2004, 450 pk Boegschroef 180 pk Beunvloer en vlak in 2000 vernieuwd Vast werk Eventueel inruil Ruime financieringsmogelijkheden Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 135 x 13,5/15 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 11,45 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 2007! Money Maker - lightweight. Koppelverbanden 172/198 m. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco‚s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Adelvotis - verband bj. '83/‚88 - 108,5x11,4x3,45+76x11m. 5700m3, 5000ton, CAT 1200pk '97, MWM compl. rev. '97 880pk. alu schuifluiken, Veth 675pk '98, duwcertif. 7600 ton., gestrookt. Veronique - verband bj. 2000 - 182x11,45x3,32m. 5000 ton, 352 TEU, 2x Cummins1300pk, 14mm. Vloer, 3x boegschroef. 110x11,44x3,55 2835 ton, 3450m3, bj. 2002 China, alu luiken, CAT 3512 1521pk, 540pk Cummins, 12mm vloer. Celeste 105x10,5x3,20 2330ton bj. 1997 Orsova, 2800m3, 1521pk , Cat., blommaert alu kap, 144 TEU, 12mm vloer. Vigilia 110x10,50x3,20 bj.1990, Polen, 3400m3, alu luiken, 1500pk ABC - compl. revisie '06, 350pk Scania Veth, 12mm vloer. Inruil bespreekbaar. Formosa 2451 ton 108x10,5x3,18 bj.1988/'94, 3050m3, staal 12mm, alu kap, 112TEU, 2x CAT3508 bj. 2003. Vitesse 1742 ton 85x9,5x3,13 bj. 1972 Irnsum, 2150m3, alu luiken, SKL bj '88 1200pk, 320pk DAF '95, woning 1997. Stadt Zwolle 85x8,2 1200 ton bj. 1958, 1900m3, stalen vloer Alu luikenkap willemsen, nette woning 4 slpk, rafa ramen, waertsilla 1100 pk bj. 2002, 80x8,20x2,52 1126 ton, 1700m3, De Noord, stalen vloer, 2 ruimen, woning bj. 2002, Waertsilla bj. 1992 1000pk. Acrobaleno 543 ton 57x6,60x2,42 bj. 1964 Kooijman, 875m3, 11mm '00, Alu hut '00, MAN580pk bj.'96, alu kap. Tankers Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij Twan de Goeij George Rensen Wim Driessen twandegoeij@rensenbv.nl 06-53383964 06-30179475 Mob: 06-22701700 rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 NL-3331 MA Zwijndrecht Fax: 078-6120653 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl V Mob.: Scheepsbemiddeling Amsterdamstraat 16 B-2000 Antwerpen erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: GEVRAAGD Motorvrachtschip (afm. 110.00 x 11.40/ 11.45 m, vanaf bouwjaar 1980) G. Lömker KG, Tel. 0049-(0)5222/ 803210 Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 2.961 ton 3.000 m3, bj 1985, 107,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK, geschikt voor containers. Charris 2.612 ton 3.100 m3, bj 1988, 110 x 11,45 x 3,25 (3,35) m.1.600 PK Cummins 2.600 ton 3.000 m3, bj 1997, 102 x 11,45 x 3,40 m. 2 x 1.000 PK ABC, alu. stuurhut overzakb. + containers 2.497 ton 3.140 m3, bj 1989, 110 x 110,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj, 1995 rev. bj 2000, alu schuifluiken stapelb. 2.376 ton 2.840 m3 bj 1975, 100 x 9,50 x 3,52 m. 1.328 PK SKL bj 1998, alu Friese kapluiken + wagen. 2.174 ton 2.060 m3, bj 1973, 105 x 9,50 x 3,00 m. 1.050 PK M.W.M. rev. Bj 1997, kop turbo rev. bj 2004, alu luiken 2.143 ton 2.850 m3, bj 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.998 ton 2.500 m3, bj 1973, 95 x 9,50 x 3,21 m. 1.475 PK Caterpillar bj 1995, alu stapelb. Pontonluiken. 1.870 ton 2.650 m3, bj 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Caterpillar bj 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen Euronavi 1.834 ton 2.800 m3, bj 1956 / 1982, 100 x 9,50 x 2,82 m.,1.217 PK Caterpillaar bj 1989, cont. stuurh., event. Vast werk. 1.556 ton 1780 m3, bj 1973, 86 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 865 PK M.W.M. bj 1973, met duwcertificaat. 1.506 ton 1.600 m3, bj 1966, 80 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 550 PK Scania, alu Friese kap, luikenwagen ijzer 380 volt. 1.360 ton 1.900 m3, bj 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 Pk Deutz bj 1968, alu Friese kapluiken + kar 1.269 ton 1.750 m3, bj 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu Friese kapluiken cont. stuurh. Bj 2004. 1.197 ton 1.800 m3, bj 1957, 76 x 8,20 x 2,80 m. 720 PK Deawood bj 2005, alu schuifluiken. 1.158 ton 1.587 m3, bj 1946, 80 x 9,05 x 2,52 m. 900 PK MAK bj 1969, alu Friese kapluiken. 1.127 ton, bj 1962, 80 x 8,20 x 2,60 m. 800 PK M.W.M., kopschr 320 PK DAF Ballegooy. 1.070 ton 1.550 m3, bj 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK M.W.M. bj 1998, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3, bj 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Caterpillar bj 1989, alu luiken panelen. 1.022,377 ton 1.500 m3, bj 1962, 73 x 8,20 x 2,75 m. 2 x 328 PK bj 1996 en bj 1990, stalenrolluiken 9 stuks fabr. Niessen te Heyen. 830 ton 1.400 m3, bj 1941, 67 x 8,20 x 2,54 m. 624 PK Caterpillar bj 1996, alu schuifluiken. Beunschepen: 1750 ton, bj. 1966/2000, 86 x 10,12 x 3,12 m., 1090 pk GM bj. 1998, event. Met vast werk. Motortankschepen: 1330 ton, bj. 1973, 81,40 x 9,42 x 2,92 m., (1000 pk Stork- Werkspoor bj. 1974) Duwboten: 1525 pk, bj. 1956, 33 x 8,10 x 2 m., (700 pk GM, 825 pk GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. Gestraald). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kunt u ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering) Nieuwbouw 2 stk 105x10x3.2 mtr, 1300 pk Cummins, 535 pk boegschroef, 117 Teu. Met FK van Blommaert. Levering compleet schip april 2007 Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en midden- voorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen (levering 2007). Zie onze website www.ruyven.org

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 Sinds september 1982 was Peter de Berg (60) in dienst van “de vereniging met die lange naam”: de vereniging tot instandhouding van een begeleidingsorgaan voor kinderen van binnenschippers en kermisexploitanten. Sindsdien stond hij aan het roer van het Begeleidingsorgaan in Ede; hij bracht het bureau van niets tot iets. Na ruim 24 jaar heeft hij het roer uit handen gegeven. De VUT verzet de bakens. Door Cor Spek Eerder onderzoek van de Universiteit van Utrecht wees uit dat ‘de pedagogische begeleiding van internaatsmedewerkers’ onder de maat was. Een landelijk bureau zou de oplossing brengen. Peter de Berg werkte als docent inrichtingsen groepswerk aan De Vijverberg, de huidige Christelijke Hogeschool in Ede. Als stagebegeleider kwam hij in aanraking met schippersinternaten. Werkzaam in een ‘te strakke’ organisatie koos hij voor het pionierswerk. Met niets meer dan een zolderkamer startte het Begeleidingsorgaan Internaten Schippersjeugd (BIS) met De Berg aan het hoofd. In november 1982 kwam er kantoorruimte aan de Pascalstraat in Ede. Op 22 internaten woonden toen krap vierduizend kinderen. De Berg stond, samen met drie medewerkers, de instellingen met goede raad terzijde. En die was spreekwoordelijk duur. Het veld van internaten stelde zich in die dagen zeer afwachtend op. Structuur en doelstelling werden als bijzonder vaag ervaren. Bovendien zat niemand te wachten op een instantie die een “kijkje in de keuken kwam nemen”. De Een van de werknemers van Christa Shipping werd door de Nederlandse belastingdienst aangeslagen voor premies Volksverzekeringen. Een naheffing want de werknemer had die in Nederland niet afgedragen, maar in Luxemburg. Christa Shipping is namelijk in Luxemburg gevestigd en levert aan Nederlandse rederijen en particulieren diverse diensten waaronder personeel. De werknemer stapte – mede op advies van het ministerie van Financiën – naar de rechter en kreeg gelijk. Hij hoefde van de Haagse Rechtbank geen premies af Berg: ‘Instellingen waren bang hun zelfstandigheid te verliezen. Ook de ouders zagen het niet zitten. Wéér een instantie die zich ging bezighouden met de opvoeding van hun kinderen. Drie geledingen moesten hun handtekening zetten, anders kwamen wij er niet in. Het was een uitdaging voet aan de grond te krijgen.’ in 1983 verhuisde het BIS naar te dragen in Nederland als hij beschikte over een opgave van de Luxemburgse overheid dat hij in Luxemburg de premies had afgedragen. Dat kan met een E-101-formulier en dat is volgens de Europese regelgeving voldoende, zo meent de Haagse rechter. De vlag kon uit bij Christa Shipping, dat deze ‘overwinning’ de Brouwershoef (ook in Ede). De Berg: ‘Anderhalf jaar na de start begon het vertrouwen te groeien. Men zag hoe wij werkten en hoe dingen werden afgehandeld. Er gebeurden geen gekke dingen. Soms mochten we bij het LOV een ledenvergadering bijwonen.’ Door inzet, vasthoudendheid en initiatieven nemen kwam het begeleidingsorgaan meer vierde met grote advertenties in de binnenvaartbladen. Ad van Laak van Christa Shipping bestrijdt dat er sprake is van een ‘Luxemburgconstructie’. ‘Wij zien het niet als een constructie. We zijn ook geen uitzendbureau. We verzorgen scheepsmanagement in de breedste zin van het woord, technisch, financieel, veiligheid en meer langszij. Het aantal adviesvragen groeide, men verwierf het Nevis-adviseurschap (1988) en in 1990 werd het BIS walstation voor het Landelijk Oudercontact voor Varenden. Het bureau werd meer en meer een vertrouwde partner met wie het goed overleggen bleek. Het veld bleef in beweging. Tengevolge van een veranderende subsidiesystematiek werd eind 2000 de Centrale Stichting van Internaten voor Schippersen Kermisjeugd (CENSIS) opgericht, die vanuit Barendrecht de administratie voor de instellingen verzorgt. Het BIS gaat dan Censis Begeleidingsorgaan Ede heten. Op 1 januari 2002, bijna twintig jaar na de start, gaat Begeleidingsorgaan Ede op in Censis. Alle overkoepelende werkzaamheden voor schippersinternaten worden onder één – bestuurlijk – dak gebracht. Achteraf, met alle bedenkingen over onpartijdigheid en zelfstandigheid, maar de leden besloten anders, geen slechte verandering. De Berg is er wel tevreden mee. ‘Het had geen nadelige gevolgen.’ Geen opvolger en de crew valt er ook onder. Een rederij heeft ons zeventien jaar geleden gevraagd dit te gaan doen.’ Sinds vijf jaar wordt gewerkt zoals nu met een vestiging in Petange, Luxemburg. ‘Ons werk is aangeslagen. Er is nog steeds sprake van een constante groei en we merken nu weer een toename. Maar ik kan niet aangeven hoeveel mensen de laatste tijd hebben gereageerd op de advertenties, want het is nu ook vakantietijd. Bij elkaar werken er zevenhonderd mensen bij Christa Shipping.’ De belastingdienst had al eerder aangekondigd de premies na te willen heffen, maar dit was de eerste keer dat werd doorgezet. Het advocatenkantoor Van Dam en Kruidenier behartigde de belangen van de Christa-werknemer. ‘We hebben Van Dam en Kruidenier aangeraden aan onze werknemer, want die zijn vertrouwd met de Rijnvaartverdragen.’ De kwestie sleepte al sinds september 2004. Volgens manager Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart lopen werknemers die in Luxemburg hun premies afdragen nog steeds het risico om dertig procent van hun salaris af te moeten dragen aan de Nederlandse fiscus. ‘De rechter heeft inhoudelijk geen uitspraak gedaan,’ zegt hij in Weekblad Schuttevaer. ‘De schipper had een E-101-formulier en dat bleek voldoende. Dat formulier geldt volgens Europese regels 15 AUGUSTUS 2006 Pionier Peter de Berg weg bij Begeleidingsorgaan Peter de Berg vertrok per 1 augustus, maar gaat nog lang niet voor anker. (Foto TekstAtelier) Peter de Berg kijkt terug op een ‘boeiende en afwisselende’ tijd. Hartelijk lachend: ‘Ik heb mij geen seconde verveeld. De vragen komen uit verschillende instellingen, uit verschillende geledingen en gaan over allerlei onderwerpen. Alleen vragen over financiën pakken wij niet op. Daar is Barendrecht voor. Het werk heeft zich alsmaar uitgebreid, maar is ook inhoudelijker geworden. Ik denk aan de discussie over de bijzondere zorg, de 4- en 5-jarigen. De instellingen halen je erbij: “Hoe doen we dat? Wil je meedenken?”’ De vutter kenmerkt de periode waarin het idee leefgroep vorm kreeg als bijzonder. ‘De Uitkijk in Schiedam was de eerste. Dat heb ik van dichtbij mogen meemaken. Ik kende die werksoort wel vanuit het verleden, maar binnen de sector bestond die nog niet.’ Naast hoogtepunten beleefde De Berg ook mindere tijden. ‘Dat waren de discussies rond het internateninnovatieplan midden jaren ‘80. Eindeloos werd er gesproken of het nou “vervangende of aanvullende opvoeding” was die internaten boden. Dat vond ik lastig. Kijk, waar kinderen leven wordt opgevoed. Dat is gewoon zo. Daarom moet je niet discussiëren over begrippen, maar praten over wát er gebeurt.’ Het Begeleidingsorgaan blijft nodig. ‘Uitbegeleid raken’ is er naar de overtuiging van De Berg niet bij: ‘Er blijven vragen gesteld worden.’ Dat zijn dan wel vragen die voortaan worden beantwoord door coördinator Annemarie Klok, waardoor de pedagogische begeleiding gewaarborgd blijft. Zijn directeursstoel in Ede zal onbezet blijven. De directievoering geschiedt nu vanuit Barendrecht. Peter Vlok (directeur Censis) bestuurt beide organen. De Berg gaat niet achter de spreekwoordelijke geraniums: ‘Ik zit nog in het landelijke CAO-overleg, ben voorzitter van een nieuwe stichting voor een betere afstemming tussen onderwijs en zorginstellingen en ben bestuurslid van het Sectorfonds Welzijn. Daarnaast zing ik in een koor en ik heb bovendien nog heel veel video’s die gedigitaliseerd moeten worden.’ Christa Shipping juicht om uitspraak Haagse Rechtbank Werknemers mogen premies afdragen in Luxemburg 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Herstel heftorens Beatrixsluizen Deze maand start Rijkswaterstaat met de renovatie van de heftorens van de Prinses Beatrixsluizen in Nieuwegein. Het beton van de torens, die de status van rijksmonument hebben, verkeert al jaren in matige staat. De renovatie duurt tot december. Schippers zullen slechts beperkte hinder ondervinden, aldus Rijkswaterstaat. Voor een deel van de periode is een hoogtebeperking van kracht. Rijkswaterstaat voert momenteel achterstallig onderhoud uit aan het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal uit. Deze renovatie is een van de onderhoudsprojecten. Er bestaat al geruime tijd een risico dat stukken beton van de heftorens loslaten en op schepen terechtkomen die er onder door varen. Om dat te voorkomen hangen er al enkele jaren vangnetten onder de torens. De torens staan inmiddels in de steigers. Het hakwerk begint op 28 augustus. In de heftorens broeden veel huiszwaluwen. In overleg met vogeldeskundigen hebben de vogels alternatieve broedgelegenheid gekregen. Zo is een portaal met prefabnesten over een van de sluiskolken gezet. Het portaal is goed bezet. Op andere plaatsen zijn extra netten gespannen om het nestelen te voorkomen. Het werk gebeurt eerst aan de westelijke sluiskolk en vanaf half oktober aan de oostelijke. Op deze manier kunnen de zwaluwen op de hun ‘toegewezen’ plekken het broedseizoen afmaken. als betalingsbewijs voor sociale lasten. Landen kunnen dat op verzoek verstrekken. De rechter vond dat de Nederlandse Belastingdienst dat niet kon aanvechten. Omdat de rechter niet inhoudelijk heeft gekeken, vind ik het geen goede uitspraak. Maar de onzekerheid blijft.’ Juicht Christa niet te vroeg? De belastingdienst kan immers in hoger beroep gaan. Een slag is gewonnen maar is de oorlog wel afgelopen? Van Laak: ‘Misschien hebben we niet de hele oorlog gewonnen, maar we zijn toch een aardige linie vooruitgeschoven.’ VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 (advertenties) www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant