Views
1 year ago

2006-17

  • Text
  • Jaar
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Werkendam
  • Nieuwe

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 25 Werkendam leeft toe naar derde Havendag Pagina 31 Wrakken op sterk water Seite 33 ‘Partikuliere sollen über neue Wege nachdenken’ Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Her motor iseren? INBOUW binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 24-uurs storingsdienst Wet internationaal goederenvervoer over de binnenwateren 1 oktober van kracht Met de inwerkingtreding van de Wet internationaal goederenvervoer over de binnenwateren is vanaf 1 oktober de aansprakelijkheid bij ladingschade in heel Europa gelijk. Deze eenheid van regelgeving dankt de binnenvaart aan het Verdrag van Boedapest (ook bekend als CMNI-verdrag) uit 2001. Tot nu toe verschilde de regelgeving per land. Er waren wel afspraken over aansprakelijkheid tussen landen onderling, maar vaak waren er grote interpretatieverschillen. In 1993 lag er al een ontwerpverdrag voor het CMNI (Convention relative au contrat de transport de Marchandises en Navigation Intérieure). Het duurde tot 2001 voordat het verdrag in Boedapest werd ondertekend door de lidstaten van de Centrale Rijnvaartcommissie, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije, Kroatië en Oekraïne. Behalve de aansprakelijkheid staan in het verdrag ook afspraken over wie verantwoordelijk is voor aflevering van de goederen en het vervoer zelf. In andere vervoerssectoren bestaan dergelijke internationale afspraken al langer. Voor wat betreft de aansprakelijkheid bij schade en verlies van de lading tijdens het vervoer: op de vervoerder rust een schuldaansprakelijkheid met omgekeerde bewijslast. Met andere woorden: de vervoerder is aansprakelijk voor de schade tenzij hij bewijst dat hem geen verwijt kan worden gemaakt. Onder omstandigheden is een beroep op een bijzondere ontheffing van aansprakelijkheid mogelijk; bijvoorbeeld als de schade het gevolg is van onvoldoende of gebrekkige identificatiemarkeringen van de goederen. Overzichtelijk Zowel de brancheorganisaties als alle politieke partijen zijn tevreden over het verdrag omdat daarmee de eenheid in de regelgeving wordt bevorderd, het binnenvaartrecht overzichtelijker wordt, kosten worden bespaard en zo indirect het gebruik van de binnenvaart wordt gestimuleerd. Beperking of uitsluiting van de in het Verdrag van Boedapest geregelde aansprakelijkheid is niet toegestaan. Een uitzondering daarop geldt voor de contractuele uitsluiting door de De Mercurius Group in Zwijndrecht heeft 5 augustus de handelsnaam en bevrachtingactiviteiten van de Amsterdamse bevrachter Lucassen overgenomen van het Deense scheepvaartconcern Maersk Line. MCT Lucassen is daarmee een onafhankelijk bevrachter geworden, maar blijft tevens de huisvervoerder van Maersk. (advertenties) 15 augustus 2006 10e jaargang 17 Gelijke regels in Europa www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 MOTORS vervoerder van zijn aansprakelijkheid voor schade door een nautische fout, brand of explosie aan boord van het schip of gebreken aan het schip die al bestonden voor aanvang van het vervoer en niet te ontdekken waren. De door de vervoerder te betalen Bevrachters van MCT (Mercurius Container Transport) Lucassen zijn Joris Stulemeijer en Michel Kleijn. Zij werkten al bij Lucassen. De andere twee medewerkers zijn vertrokken. Een had al ontslag genomen en de ander werkt nu bij containerterminal De Vrede in Zaandam, waarvoor MCT Lucassen nog tot 1 december de transporten blijft verzorgen. MCT Lucassen neemt onder schadevergoeding is in beginsel gelijk aan de waarde van de beschadigde of verloren gegane goederen voor zover dit bedrag de in het verdrag vastgestelde aansprakelijkheidsgrenzen niet te boven gaat. (Lees verder op pagina 3) Pitstop in Maasbracht Met een formule 1 bolide over de Maas scheuren is één ding, maar dan ook nog twee lekke banden oplopen… Het overkwam de Westropa. Ze waren natuurlijk niet echt lek. Schipper Kranenburg van de Westropa – de spits die ter promotie van Bavaria City Racing Rotterdam vorige week werd omgebouwd tot formule 1 wagen – liet de banden leeglopen. Ze maakten het schip iets te breed voor de sluis. Het schip vaart deze week naar Rotterdam, waar het rond 20 augustus als reclame voor de racerij (en een beetje voor de binnenvaart natuurlijk) rond vaart over de Nieuwe Maas. (foto’s Jo Bindels) Mercurius neemt bevrachtingsactiviteiten over van Maersk Nieuw: MCT Lucassen De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl www.mfolthof.nl Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP meer de containerlijndienst voor Maersk tussen Rotterdam en Antwerpen over van Lucassen. Het kantoor van Lucassen blijft gevestigd in Amsterdam aan het IJ (en ook de telefoonnummers blijven hetzelfde). De voortzetting van de activiteiten van Lucassen betekent een uitbreiding van het containervervoer over water bij de Mercurius Scheepvaart Group. (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant