Views
5 years ago

2006-16

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 1 augustus 2006 10e jaargang 16 www.inlandterminals.com IN DEZE KRANT Pagina 9: Amsterdamse vinding maakt furore Pagina 21 ‘Congres voor wie de boot niet wil missen’ Seite 23 Schifffahrt durch Hitze und Trockenheit gelähmt Golfslag door zeeschip wordt ms Franto bijna fataal Westerschelde blijft gevaarlijk De discussie over de risico’s op de Westerschelde laait weer op nadat vorige week dinsdag het met tarwe geladen ms Franto vrijwel geheel onder water verdween door het roekeloos varende Duitse zeeschip Monte Olivia dat de Franto passeerde. De Franto bleef drijven, maar de motor viel uit en de lading raakte beschadigd door het zoute water. De kapitein van de Monte Olivia moet het hebben gezien, maar zette de reis voort. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De Franto van David Twigt en Sunniva Fluitsma is een spits van 363 ton groot, gebouwd in 1965. Het schip heeft een relatief hoge kont en was niet afgeladen. Dat was z’n redding. David Twigt: ‘Als dit schip lager was geweest en we hadden dieper gelegen, waren we gezonken, en waren we er waarschijnlijk niet meer geweest. Alles gaat zo snel. In twee minuten is alles voorbij.’ Sunniva Fluitsma: ‘Het was een ongelooflijke golf. Het zeeschip lag ver uit en de bulbsteven kwam boven water, waardoor de boeggolf veel groter was. Water sloeg over de luiken. De auto die op de luiken staat, stond tot en met de bumpers in het water. We waren op dat ogenblik een duikboot.’ Ze zagen het aankomen. Twigt, in de stuurstoel, riep het containerschip op. De kapitein daar aan boord reageerde niet op zijn waarschuwing, waarop de schipper alleen nog kon reageren met: ‘Kijk maar naar rechts, dan zie je wat je aan het doen bent!’ Op dat ogenblik sloeg de golf over de Franto. Het water spoelde door een open raam de slaapkamer in, de badkamer en de stuurhut en ook in de brandstoftank en in het ruim. De luiken lagen dicht, maar een sterke golf water dringt overal doorheen. De kracht van het water is altijd verrassend. Een betonnen voet van een parasol werd van de ene naar de ander kant van het schip verplaatst. De motor viel al binnen enkele ogenblikken stil; die is ook niet gebouwd op water in de David Twigt wijst tot waar het water kwam. ‘We waren heel even een duikboot.’ (foto MGR) gasolie. Uit de leidingen werd later dertig liter zout water gehaald. Maar door de stilvallende motor kwam het schip dwars te liggen. Gelukkig was de overige scheepvaart alert en gebeurden er geen ongelukken. De Waterpolitie uit Terneuzen was binnen een half uur aan boord. ‘De agenten schrokken van wat ze zagen.’ Ze zijn achter het zeeschip aangegaan. Al spoedig lag het ms Elly van schipper Kreuze langszij de Franto en dat sleepte het schip mee naar (advertenties) Terneuzen. De Franto was met met 280 ton tarwe van het Franse Vailly onderweg naar Meneba in Rotterdam. Vanuit Terneuzen staken ze dinsdagavond 25 juli om zeven uur de Westerschelde over naar Hansweert toen ze aan bakboord werden opgelopen door een zeeschip. Het driehonderd meter lange ms Monte Olivia voer daar weer langs. De golfslag die dat schip veroorzaakte, overspoelde de Franto, die daar niet op kon anticiperen omdat hem de manoeuvreerruimte door het eerste zeeschip werd benomen. Verschillende getuigen zagen het gebeuren. Schade De schade aan boord is aanzienlijk. Sunniva: ‘Er is een hoop schade die je niet kan zien. Het zoute water liep onmiddellijk weg en het water is bij deze temperatuur snel verdampt, maar het zout blijft.’ Lees verder op pagina 3 Zwitserland bang voor ’Brussel’ De Zwitsers vrezen straks niets meer te vertellen te hebben als de EU een meer centrale rol gaat spelen in de binnenvaart. Zwitserland maakt geen deel uit van de EU maar wel van de Centrale Rijnvaartcommissie. In Naiades, het Europese actieplan voor de binnenvaart, staan weliswaar nog een aantal opties genoemd voor de wijze waarop in de toekomst de Europese binnenvaart zal zijn georganiseerd, maar feitelijk komt het erop neer dat het accent onvermijdelijk verschuift van Straatsburg (en voor de Donaucommissie Belgrado) naar Brussel. De Zwitsers zien voor hen de bui al hangen. De Schweizerische Vereinigung für Schifffahrt und Hafenwirtschaft (SVS) stelt dat het zinloos en vragen om meer bureaucratie is om één agentschap voor de Europese binnenvaart te maken. Dat zou zeker niet de oplossing zijn voor de versnipperde organisatiestructuur. In 2006 en 2007 is Zwitserland voorzitter van de Centrale Rijnvaartcommissie. De CCR heeft in mei verklaard namens alle deelnemende lidstaten (de Rijnoeverstaten plus België) dat een nauwere samenwerking met de EU wordt toegejuicht, met wederzijds respect. De Zwitserse organisatie heeft aan de EU gevraagd binnen een jaar helderheid te verschaffen over de plannen voor een Europabrede organisatie. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS

Binnenvaartkrant