Views
4 years ago

2006-15

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Weer

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 18 JULI 2006 V Mob.: Scheepsbemiddeling Amsterdamstraat 16 B-2000 Antwerpen erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: TRACTIEBATTERIJEN TYPE Venneman & Co BVBA PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 2.961 ton 3.000 m3, bj 1985, 107,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK, geschikt voor containers. Charris 2.612 ton 3.100 m3, bj 1988, 110 x 11,45 x 3,25 (3,35) m.1.600 PK Cummins 2.600 ton 3.000 m3, bj 1997, 102 x 11,45 x 3,40 m. 2 x 1.000 PK ABC, alu. stuurhut overzakb. + containers 2.497 ton 3.140 m3, bj 1989, 110 x 110,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj, 1995 rev. bj 2000, alu schuifluiken stapelb. 2.376 ton 2.840 m3 bj 1975, 100 x 9,50 x 3,52 m. 1.328 PK SKL bj 1998, alu Friese kapluiken + wagen. 2.174 ton 2.060 m3, bj 1973, 105 x 9,50 x 3,00 m. 1.050 PK M.W.M. rev. Bj 1997, kop turbo rev. bj 2004, alu luiken 2.143 ton 2.850 m3, bj 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.998 ton 2.500 m3, bj 1973, 95 x 9,50 x 3,21 m. 1.475 PK Caterpillar bj 1995, alu stapelb. Pontonluiken. 1.870 ton 2.650 m3, bj 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Caterpillar bj 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen Euronavi 1.834 ton 2.800 m3, bj 1956 / 1982, 100 x 9,50 x 2,82 m.,1.217 PK Caterpillaar bj 1989, cont. stuurh., event. Vast werk. 1.556 ton 1780 m3, bj 1973, 86 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 865 PK M.W.M. bj 1973, met duwcertificaat. 1.506 ton 1.600 m3, bj 1966, 80 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 550 PK Scania, alu Friese kap, luikenwagen ijzer 380 volt. 1.360 ton 1.900 m3, bj 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 Pk Deutz bj 1968, alu Friese kapluiken + kar 1.269 ton 1.750 m3, bj 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu Friese kapluiken cont. stuurh. Bj 2004. 1.197 ton 1.800 m3, bj 1957, 76 x 8,20 x 2,80 m. 720 PK Deawood bj 2005, alu schuifluiken. 1.158 ton 1.587 m3, bj 1946, 80 x 9,05 x 2,52 m. 900 PK MAK bj 1969, alu Friese kapluiken. 1.127 ton, bj 1962, 80 x 8,20 x 2,60 m. 800 PK M.W.M., kopschr 320 PK DAF Ballegooy. 1.070 ton 1.550 m3, bj 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK M.W.M. bj 1998, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3, bj 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Caterpillar bj 1989, alu luiken panelen. 1.022,377 ton 1.500 m3, bj 1962, 73 x 8,20 x 2,75 m. 2 x 328 PK bj 1996 en bj 1990, stalenrolluiken 9 stuks fabr. Niessen te Heyen. 830 ton 1.400 m3, bj 1941, 67 x 8,20 x 2,54 m. 624 PK Caterpillar bj 1996, alu schuifluiken. Beunschepen: 1750 ton, bj. 1966/2000, 86 x 10,12 x 3,12 m., 1090 pk GM bj. 1998, event. Met vast werk. Motortankschepen: 1330 ton, bj. 1973, 81,40 x 9,42 x 2,92 m., (1000 pk Stork- Werkspoor bj. 1974) Duwboten: 1525 pk, bj. 1956, 33 x 8,10 x 2 m., (700 pk GM, 825 pk GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. Gestraald). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kunt u ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering) TE KOOP: Ms. 1200 ton, Bjr. 1980, 800 pk, vast werk Nederland. Inruil bespreekbaar, fi nanciéle mogelijkheden aanwezig. Tel. 0653-153374 -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl TE KOOP: DUWCOMBINATIE Bestaande uit: 1 beunduwbak van 1750 m 3 Bouwjaar 1970 Afm. 84 x 11.35 x 4.02 Boegschroef Daf 360 pk 1 duwboot Bouwjaar 1952 Afm. 22.55 x 5.96 x 2.49 2 x Cummins, 2 x 500 pk INRUIL MOGELIJK Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN: M/S WILMA MARIA, bwj 1960, 1057 ton, afm 80x8.20x2.50 mtr, 525 pk MWM rev 2005, 2x 220/380 volt. Complete navigatie app., 2 ruimen met nieuwe vloer, alu ww luiken, hydraulisch stuurwerk 2005. Nieuw vlak 1999, nieuwe papieren 2005, VRAAGPRIJS € 270.000,-. M/S CARPE DIEM, bwj 1962, 1190 ton, afm 77x8.20x2.70 mtr, 920 pk Deutz bwj '86 rev 2004. Kopschroef 270 pk, 2x 220/380 volt. Nieuw vlak 2002, 3 ruimen, alu ww luiken, complete navigatie app., woning met nieuwe keuken, 2 slp.kamers. Wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 285.000,-. M/S BALÜ, bwj 1958, 1305 ton, afm 80x9.50x2.75 mtr, 1050 pk Cummins, bwj '97 rev 2003, kopschroef 220 pk, 3x 220/380 volt. ijzeren vloer, autokraan 11 mtr, complete navigatie app. Achterwoning met 4 slp.kamers. Wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 450.000,-. M/S ULM, bwj 1972 te Foxhol, 1827 ton, afm 105x9x2.81 mtr, 1000 pk Deutz type 545 rev 2001, kopschroef 320 pk Van Tiem, 2x 220/380 volt, 1 ruim 80 mtr met ijzeren vloer nieuw '99, alu Fr kap met hydraulische wagen, complete navigatie app., op achterschip dubbele woning met 3 slaapkamers. Wordt geleverd met nieuwe S.I. VRAAGPRIJS € 750.000,-. M/S BEATE, bwj 1972, 2020 ton, afm 100x9.50x2.96 mtr, 1000 pk Deutz type 545 rev 2002, kopschroef 200 pk, complete navigatie app, 220/380 volt. Voor- en achter woning. Wordt geleverd met nieuwe S.I. VRAAGPRIJS € 885.000,-. M/S 2159 ton, bwj 1972 en voorschip 1994, afm 106x11.10x2.70 mtr, 1x MAK 600 pk rev 1998 en 1x Cummins 650 pk bwj '99 rev 2004. Kopschroef 385 pk, 2x 220/380 volt, 2x Lips straalbuis, autokraan, voor- en achterwoning, 1 ruim 75 mtr met ijzeren vloer, alu schuifluiken. S.I. tot 2011. VRAAGPRIJS € 1.700.000,-. Koppelverband, schip bwj 1973, 2000 ton, afm 100x9.50x2.96, 1000 pk Deutz type 545, kopschroef 220 pk, complete navigatie app, 1 ruim met ijzeren vloer, autokraan, voor- en achterwoning. Duwbak bwj 1986, 1374 ton, afm 72x10.50x2.45 mtr, alu Fr kap met wagen, kopschroef 540 pk, wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS KOPPELVERBAND € 1.350.000,- Alle bovenstaande schepen varen onder DUITSE vlag. Voor startende ondernemers is er een grote financieringsmogelijkheid. Voor nadere INFORMATIE kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl. WT Cruises B.V. is met haar vloot van vier luxe passagiersschepen een van de bekendste aanbieders van riviercruises op de Nederlandse markt. Onze cruisereizen over de West-Europese rivieren en kanalen worden door vrijwel alle ANVR reisbureaus verkocht. Verder werken wij samen met een groot aantal binnen- en buitenlandse touroperators die onze schepen charteren en daarmee reizen organiseren die zij vervolgens onder hun eigen naam verkopen. Met het oog op de toekomst zijn wij per direct op zoek naar een: Stuurman / 2e Kapitein Als stuurman / 2e kapitein lost u de kapitein af bij diens werkzaamheden. U assisteert hem bij het uitvoeren van het nautisch onderhoud en management. Ook assisteert en/of adviseert u - indien noodzakelijk - de machinist bij diens werkzaamheden. U geeft leiding aan de matrozen en rapporteert rechtstreeks aan de kapitein en/of de nautisch technisch manager. Voor het profiel van de stuurman / 2e kapitein verwijzen wij u naar de website: www.wtcruises.nl. Daar vindt u ook meer informatie over ons bedrijf. Voor aanvullende informatie over de functie kunt u contact opnemen met onze nautisch technisch manager, Robert Bokslag, GSM: +31 (0)6 22838058. WT Cruises is een werkgever waar aandacht voor welzijn en ontwikkeling van personeel vanzelfsprekend is en waar een open en informele sfeer heerst. Betrouwbaarheid staat hoog in het vaandel. Een goed pakket primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met uw opleiding en werkervaring. Geïnteresseerd in de functie? Wij ontvangen graag uw sollicitatiebrief met curriculum vitae binnen 14 dagen, bij voorkeur per e-mail. Ons adres is: WT Cruises B.V. T.a.v. afdeling Human Resources Groenendaal 35a 3011 SL ROTTERDAM (t) +31 (0)10 2815149 (f) + 31(0)10 4130569 (e) pz@wtcruises.nl - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms Eleonora bj. 2004, 3242 ton, afm. 110 x 11,45 x 3,63 m., 1600 pk Cummins Ms Singa bj. 1986 3203 ton afm. 110x11,39x3,72 m 1800 pk CAT Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk Kvb United bj. 2003, 5500 ton, afm. 172 x 11,45 x 3,85 m., 2 x 1428 pk MTU BEUNSCHEPEN Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 18 JULI 2006 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Betreden van afgesloten ruimten (slot) In de vorige aflevering heb ik verteld hoe de eisen tot het betreden van besloten ruimten in de arbowetgeving zijn vastgelegd en hoe we moeten handelen aan boord van schepen die geen gevaarlijke stoffen vervoeren. Nu dan de schepen die wél gevaarlijke stoffen vervoeren. In het ADNR zijn zowel voor de droge lading als de tankvaart regels vastgelegd hoe te handelen bij het betreden van zijtanks, dubbele bodems of laadruimen en ladingtanks. Deze voorschriften zijn opgenomen in Hoofdstuk 7, voor de drogeladingschepen in 7.1.3.1 en voor de tankschepen in 7.2.3.1. Allereerst is het betreden van zijtanks en dubbele bodems aan boord van beide typen tijdens de vaart verboden. Dit om te voorkomen dat er onnodige gevaarlijke situaties ontstaan. Daarnaast moet vóór het betreden van de laadruimen, de ladingtanks, de zijtanks, de dubbele bodems, de pompkamers onder dek, de kofferdammen, de ladingtankruimten en de restladingtanks de concentratie gevaarlijke stoffen worden gemeten. De uit te voeren meting is afhankelijk van de vervoerde stof. Tevens moet het zuurstofgehalte worden gemeten. De metingen moeten worden uitgevoerd door personen die een voor de vervoerde of te vervoeren stof geschikt adembeschermingsapparaat dragen. De te onderzoeken ruimten mogen voor de meting niet worden betreden en de meetresultaten moeten schriftelijk worden vastgelegd. Dit om later geen discussie te kunnen krijgen. Bij drogeladingschepen moet indien wordt vermoed dat er een beschadiging van colli heeft plaats gevonden en er dus waarschijnlijk lekkage is van gevaarlijke stoffen waarvoor een explosieof giftigheidsmeter in de Tabel A wordt vereist, de concentratie in het laadruim worden gemeten. Bij losgestort of onverpakt vervoer waarvoor een explosie- of giftigheidsmeter in de Tabel A wordt vereist, moeten het laadruim waarin de stoffen zich bevinden en ook de naastgelegen ruimten worden gemeten. Dit om te voorkomen dat door een ondicht schot gassen in deze naastgelegen ruimten niet worden opgemerkt. Wat nu te doen als je helemaal niets meet? Je kunt er dan niet automatisch vanuit gaan dat er geen gevaar bestaat. Indien geen zuurstof wordt gemeten, is het voor een ieder duidelijk dat dit gevaarlijk is, maar het ontbreken van uitslagen die wijzen op explosiegevaar is afhankelijk van de gebruikte meter. Er zijn meters die uitsluitend werken indien er voldoende zuurstof aanwezig is. Dus controleer dit, of gebruik een gecombineerde zuurstof/explosiemeter. Ook bij de controle op giftigheid moet je weten welke giftige stoffen je kunt verwachten omdat bij het gebruik van een verkeerd buisje een verkeerde uitslag mogelijk is en je dus op het verkeerde been wordt gezet. Als er voldoende zuurstof aanwezig is (tussen de 18 en 21 vol-%) en er geen meetbare gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, mag volgens het ADNR de ruimte worden betreden zonder dat gebruik wordt gemaakt van adembeschermingsmiddelen. Wordt niet aan deze eisen voldaan, dan is toegang tot de ruimte slechts toegestaan onder strikte voorwaarden. Deze zijn voor drogeladingschepen en voor tankschepen hetzelfde, met dien verstande dat er voor de droge lading geen limiet aan de concentratie van gevaarlijke stoffen is gesteld, terwijl dit voor tankschepen wel het geval is. Het betreden van laadruimen van drogeladingschepen is bij aanwezigheid van gevaarlijke stoffen slechts toegestaan indien de persoon die de ruimte betreedt een van de buitenlucht onafhankelijk adembeschermingsapparaat en de andere vereiste veiligheids- en reddingsuitrusting draagt en met een veiligheidslijn is beveiligd. De veiligheidsuitrusting is te vinden in de Tabel A en bestaat onder andere uit veiligheidsschoenen, beschermende kleding, veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril. De reddingsuitrusting is niet voorgeschreven in het ADNR maar bestaat onder andere uit een reddingsgordel in combinatie met de veiligheidslijn. Voor tankschepen is de uitrusting hetzelfde, echter de veiligheidsschoenen moeten hier vervangen zijn door veiligheidslaarzen. Tevens is bepaald dat de toegang tot de ladingtanks, restladingtanks enzovoort met deze kleding en apparatuur toch pas is toegestaan indien de gasconcentratie van brandbare gassen lager is dan 50 procent van de onderste explosiegrens en er geen van belang zijnde concentraties giftige gassen zijn. Zijn deze concentraties hoger, dan moeten de ruimten verder worden geventileerd alvorens zij mogen worden betreden. Daarnaast mogen we een dergelijke ruimte slechts betreden indien bij de toegang een tweede persoon toezicht houdt op de persoon in de besloten ruimte. Voor deze tweede persoon moet een zelfde veiligheidspakket klaar liggen. Op roepafstand moeten zich aan boord nog twee personen bevinden die in geval van nood hulp kunnen bieden. Aan boord van tankschepen kan één van deze twee laatste personen vervangen worden door een zogeheten bergingsapparaat: een driepoot waarmee een persoon uit de besloten ruimte kan worden getakeld. Dit apparaat moet dan zijn opgesteld boven de ruimte en voor direct gebruik gereed zijn. Ik heb getracht om in het kort weer te geven aan welke zaken moet worden gedacht om verantwoord een besloten ruimte te betreden. Maar het belangrijkste is eigenlijk deze raad: ga alleen in uiterste nood een besloten ruimte in en doe dit pas na een grondige controle vanaf de buitenzijde. Laat je nooit verleiden om een ladingtank in te gaan om schoon te maken, ook al zegt je baas dat het geen kwaad kan en ga nimmer een dergelijke ruimte in met een ademfilter. Dit kan een begin zijn voor een advertentie in de krant. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat Respect en teleurstelling voor dragracer Robert Joosten Tankerkapitein van de Atlantis én dragracer Robert Joosten uit Zwijndrecht heeft eind mei tijdens de Main Event op Santa Pod zijn vuurdoop gehad in het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified. Joosten werd met zijn Corvette C5 uitgeschakeld in de achtste finale. Het was een debuut op het allerhoogste niveau waarbij het door de aan de binnenvaart gerelateerde bedrijven gesponsorde Pro Dutch Racing door het professionele optreden respect bij de concurrentie wist af te dwingen. De Drachten Nationals, op 19 juni de eerste wedstrijd meetellend voor het Nederlands dragrace-kampioenschap, is op een grote teleurstelling uitgelopen. De kwaliteit van het asfalt zorgde ervoor dat alle Pro-modified-rijders met doorspinnende banden op hun plaats bleven staan, waarna de wedstrijd werd afgelast. Door Jan Hoek De Main Event op de vermaarde strip van Santa Pod vormt traditioneel de opening van het FIA Europees Kampioenschap Dragracing. De positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren, waarbij zowel het deelnemersveld als de wedstrijden uitgroeiden tot absolute publiekstrekkers, hebben ertoe geleid dat de titelstrijd bij de Pro Modifieds dit seizoen is gepromoveerd tot officiële FIA-klasse. De wedstrijd trok niet minder dan 23 deelnemers uit zeven verschillende landen. De kwalificatie moest uitmaken wie zich zou plaatsen voor een van de zestien beschikbare eliminatieposities. De eerste run verliep voor Joosten niet bepaald naar wens. ‘Ik reed weg alsof het een gewone personenauto was. Dan gaat de auto stuiteren en dat komt tijdens de run niet meer goed. Je moet vol op het gas, dat is de enige manier om goed weg te komen; je moet als het ware het gaspedaal inschoppen. De concentratie was er gewoon even niet.’ Die was er wel tijdens de tweede kwalificatierun. De Corvette C5 ging keurig recht en zette zonder problemen een tijd van 6,760 seconde (212 mph) op het scorebord. Na de derde run werd er zelfs een tijd van 6,747 seconde (214 mph) geklokt. Het leverde een fraaie elfde plaats op in een veld van 23 auto’s. Hoe sterk de competitie dit jaar is, bleek wel uit het feit dat de winnaar van de European Finals 2005 zich niet eens voor de eliminatieronden wist te plaatsen. De elfde plaats koppelde Joosten aan de als zesde gekwalificeerde Jan Arve Nygard. Door een kromme velg die voor onbalans op hoge snelheid zorgde, werd Joosten vlak voor de streep door zijn tegenstander gepasseerd. ‘We hadden stilletjes gehoopt voor een verrassing te kunnen zorgen, maar zijn achteraf toch tevreden. We hebben ontzettend veel geleerd. We hebben nu voor het eerst met wat meer vermogen gereden, maar dat was nog maar een fractie van wat er in de auto zit.’ 2000 pk De Drachten Nationals, de eerste wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap, liep voor de deelnemers op een enorme teleurstelling uit. Joosten legt uit: ‘De baan in Drachten staat normaal bekend om zijn uitstekende grip. Of er iets met de baanpreparatie of het traction compound is misgegaan, is nog niet duidelijk. Voor de lagere klassen vielen de problemen nog wel mee, maar voor de met 2000 pk gezegende Pro Modified-kanonnen viel er in Drachten weinig eer te behalen. Tijdens de kwalificatie ging onze Corvette C5 up in smoke. Dat overkwam ook andere Pro Mod-rijders en toen de volgende dag de problemen niet verholpen bleken te zijn, werd uit veiligheidsoverwegingen besloten de wedstrijden in de Pro Modified af te gelasten. Bijzonder jammer, omdat de Drachten Nationals met ruim 5500 toeschouwers over belangstelling niet te klagen hadden.’ Gelukkig is het seizoen nog lang en krijgt Joosten met zijn team nog genoeg mogelijkheden te laten zien dat hij bij de absolute wereldtop hoort. (advertenties) De Corvette van Robert Joosten gaat “up in smoke”. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant