Views
4 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 Binnenvaart Adres: Rivium 1e straat 74 2909 LE Capelle a/d IJssel Telefoon: +31 (0)10 - 288 76 08 E-mail: binnenvaart@lowland.com www.lowland.com - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms Eleonora bj. 2004, 3242 ton, afm. 110 x 11,45 x 3,63 m., 1600 pk Cummins Ms Singa bj. 1986 3203 ton afm. 110x11,39x3,72 m 1800 pk CAT Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk Kvb United bj. 2003, 5500 ton, afm. 172 x 11,45 x 3,85 m., 2 x 1428 pk MTU BEUNSCHEPEN Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Lowland Binnenvaart is gespecialiseerd in project- en crewmanagement voor de Rijn- en binnenvaartsector. Per direct zijn wij op zoek naar kandidaten voor de volgende functies: Stuurlieden & Matrozen De juiste kandidaat is gemotiveerd en beschikt over de juiste geldige papieren. Wij bieden een afwisselende baan voor zowel afloswerk als een vast dienstverband. Heeft u interesse in bovenstaande functies, stuur of e-mail dan uw sollicitatie met C.V. www.huizinga-snijder.nl Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 17m05 x 5m50 / 4m80, 4.936 ton, 9.585m 3 , bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 11m45 x 4m25/3m65, 3.850 ton, 4550m 3 , bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, volledig afgebouwd bij Van Tiem te Druten, Afm. 135m x 11m45 x 4m25/ 3m50, 3.889ton, bouwwerf China, 2x Caterpillar 1380 pk, 1x Caterpillar 920 pk boegschroef Fabr. Verhaar, 2x 40 kVA en 1x 60 kVA generatoren, autokraan 20 meter Fabr. EBR, Container stuurhuis Fabr. EBR, Betimmering Willemsen, Elektrisch Van Tiem, 4 roeren van "Stuwa", ballastjet van 1000m 3 . COMPLEET OPGELEVERD OKTOBER 2007. - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 86m x 10m x 3m20, 1.832 ton, 2400m 3 , bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3.200 ton, 3500m 3 , bouwwerf China. LEVERING JULI 2007. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Hendrik Jan Jr.", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m 3 , 208 TEU, stalen vloer 12mm, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev. 2000. "Ferramenta", 2761 ton 2000, 110mx11m45x3m54/3m23, 3550m 3 , 208 TEU, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef MTU 570 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Mitsubishi 1591 pk bj. 2000. "Aristo", 2191 ton 1988, 110mx9m50x3m17, 3000m 3 , stalen vloer 12mm, alu. rolluiken + hydr. stapelbaar, kopschroef Cummins 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 12m, Caterpillar 1521 pk bj. 1998 koppen rev. 2003. "Marjon", 2255 ton 1981, 105mx9m50x3m27, 3000m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen bj. 2006, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar container stuurhuis, Caterpillar 1227 pk bj. 1993. "Vitesse" 1742 ton 1972, 85mx9m50x3m13, 1 ruim, 2150m 3 , Aluminium schuifluiken, kopschroef Daf 320 pk, autokraan 15m, Aluminium overzakbaar stuurhuis, SKL 1160 pk bj. 1988. "Unitas", 1406 ton 2001, 85mx8m50x3m26/3m06, 1800m 3 , alu. Fr. kap luiken bj. 2005 + hydr./elek. luikenwagen bj. 2005, kopschroef Scania 350 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 14 meter 2000kg, 2 spudpalen, 2x Z-Drive Fabr. Veth met 2x Scania 552 pk. "Magdalena", 1348 ton 1979, 85mx8m20x2m87, 1950m 3 , alu. schuifluiken bj. 2003, kopschroef Daf 275 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2002, autokraan 15 meter, GM 1070 pk bj. 1991. "Possidi", 1305 ton 1958, 80mx9m05x2m83, 1650m 3 , Aluminium schuifluiken bj. 2006, stalen vloer, kopschroef Daf 320 pk, autokraan 15 meter, Caterpillar 973 pk bj. 1989 rev. 2002. "Lucienne D", 1078 ton 1955, 80mx8m20x2m53, 1550m 3 , Aluminium schuifluiken bj. 2005, kopschroef Daf 320 pk 2004, autokraan 15 meter, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2002, Mitsubishi 954 pk bj. 1998. "Anja-R", 937 ton 1957, 70mx7m25x2m69,1300m 3 , stalen vloer 8mm bj. 2004, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. luikenwagen, kopschroef Daf 310 pk bj. 2005, autokraan 10m, v/d Giessen straalbuis bj. 2005, Caterpillar 680 pk bj. 1994. "Mathilde", 801 ton 1961, 62m48x7m58x2m70, 1100m 3 , alu. Fr. kapluiken + elek. luikenwagen, kopschroef, autokraan 14m, Caterpillar 623 pk 1996. "Da Capo", 351 ton 1962, 38m95x5m06x2m47, 455m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef, autokraan 9m, Stork 162 pk bj. 1962 rev. 1991. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. TRACTIEBATTERIJEN TYPE PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl Schnathorster Straße 182 D-32609 HÜLLHORST BEI MINDEN Tel. 05744/1490+827 Fax 05744/3745 O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP 4 juli 2006 Wij zoeken dringend motorvrachtschepen van 500 - 3500 ton en koppelverbanden voor kopers in Duitsland en overige EU-landen. Voor vragen hieromtrent, kunt u altijd contact met ons opnemen. Ein Partner mit über 40 jähriger Markterfahrung Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x14.20x4.80m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW CASCO TANKER afm. 86x9.60x3.20/4.60m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m NIEUWBOUW VOORSCHIP TANKER afm. 70x9.50x4.00m MVS 3167 ton, bj. 1989, afm.110x11.40x3.72m 1850 pk Cat, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2618 ton, bj.1971, afm.105x11.00x3.22m 1700 pk Cat bj. 2006, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 1859 ton, bj 1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 1832 ton, bj 1973, afm.105x9.50x2.67m 1250 pk Deutz, schuifluiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972, afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1022 ton, bj. 1962, afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM, bj.1992, alu.luiken, kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. www.vlootschouw.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 4 juli 2006 Recht Vooruit een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Te late melding bij de verzekeraar; niet altijd verlies van dekking Verzekeren is het investeren van geld (premies) ter beperking van bovenmatige risico’s bij onzekere voorvallen. Verzekeraars proberen zelf de risico’s te beheersen en vergen van verzekerden dat zij maatregelen treffen om de kans op schade zo gering mogelijk te maken. Ook na het ontstaan van de schade zijn er verplichtingen voor de verzekerde, ter bescherming van de belangen van de verzekeraar. Zo is de verzekerde verplicht schade direct te melden aan de verzekeraar (een melding aan een tussenpersoon is niet voldoende, zo zal blijken). In het algemeen verliest een verzekerde het recht op dekking onder de polis indien hij de schade later dan bij polis is bepaald, aan de verzekeraar doorgeeft. Meestal is in de polisvoorwaarden een dergelijk vervalbeding opgenomen. Een dergelijke zware sanctie is niet zonder meer geoorloofd. Het nieuwe recht (geldend sinds 1 januari 2006) bepaalt uitdrukkelijk dat de verzekerde een voorval zo snel als redelijkerwijs mogelijk moet melden, en dat hij aan de verzekeraar alle relevante informatie moet verschaffen. Als sanctie voor het geval de tot uitkering gerechtigde (en dat kan een ander zijn dan de verzekerde zelf) niet tijdig meldt of niet alles mededeelt, kent de wet een regeling. Artikel 7:941 lid 3 BW bepaalt: ‘Indien door de tot uitkering gerechtigde een verplichting als bedoeld in de leden 1 of 2 niet is nagekomen, kan de verzekeraar de uitkering verminderen met de schade die hij daardoor lijdt.’ De verzekeraar mag ook in de polis opnemen dat het schenden van de plicht verval van recht tot gevolg heeft, maar, zo bepaalt lid 4: ‘De verzekeraar kan het vervallen van het recht op uitkering wegens niet-nakoming van een verplichting als bedoeld in de leden 1 en 2 slechts bedingen voor het geval hij daardoor in een redelijk belang is geschaad.’ Het recht om een beroep op een vervalbeding te doen is op die manier beperkt tot die gevallen waarin de verzekeraar in een redelijk belang geschaad is. Onder oud recht is recent een interessant arrest over deze materie gewezen. Het bevestigt de rechtsregel die met artikel 7:941 BW inmiddels wet is geworden. De Hoge Raad oordeelde op 17 februari dat een verzekeraar zich alleen op het vervalbeding mag beroepen indien hij in een redelijk belang is geschaad, en dat daarna moet worden bezien hoe groot de benadeling is. U ziet, hetzelfde criterium als nu bij wet is vastgelegd. In het onderhavige geval was in de polis opgenomen dat schade “zo snel als mogelijk nadat de verzekerde met de schade bekend was” moest worden gemeld. De verzekerde, een mediabedrijf, meldde de schade niet bij de verzekeraar maar bij de tussenpersoon. Dat is geen geldige melding, oordeelde de rechter. Dit kan voor verzekerden een onaangename verrassing opleveren, omdat zij immers veelal zaken doen met een tussenpersoon. Als die tussenpersoon een onafhankelijke tussenpersoon is, en niet een gevolmachtigd makelaar, dan is de melding niet gedaan op het moment dat de tussenpersoon er kennis van draagt. De last om de melding door te geven aan de verzekeraar rust dan op de schouders van de tussenpersoon. Die moet de melding dus nog geen dag laten liggen, om problemen te voorkomen. De verzekeraar mocht zich dus op het beding beroepen, maar werd vervolgens geconfronteerd met een inschatting van het nadeel dat hij leed. Het gerechtshof schatte de kans dat de zaak gunstiger was afgelopen bij een tijdige melding op tien procent en dus moest de verzekeraar negentig procent van de schade dragen. Deze methode wordt door de Hoge Raad uitdrukkelijk in stand gelaten. Zij sluit ook goed aan bij het bepaalde in artikel 7:941 lid 3 BW, hetgeen nu geldt. De verzekeraar kan de uit te keren som verminderen met de schade die hij door de te late melding lijdt. Verzekerden die geconfronteerd worden met een beroep op een vervalbeding door een verzekeraar, doen er derhalve goed aan te (laten) beoordelen of de verzekeraar door de te late melding in zijn redelijk belang werd geschaad. Zo niet, dan moet de verzekeraar geheel of deels dekking verlenen. Zeker bij geringe tijdsoverschrijdingen zal niet altijd sprake zijn van belangen die geschaad zijn. De redelijke belangen kunnen gelegen zijn in informatie verzamelen (maar dat alleen is onvoldoende), het benutten van de kans op regres (verhaal op een derde), het belang om bedrog tegen te gaan en het belang om schadebeperkende maatregelen te nemen. Als er al wel een belang is geschaad, dan kan dat dus worden vertaald in een korting op de dekking onder de polis, in plaats van algeheel verval van dekking. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl) De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Laatste Havendagen van zelfstandig Maasbracht waren als vanouds De Maasbrachter Havendagen van 2006 (de 29e alweer) verliepen als vanouds. Stralend weer, blije mensen en een gezellige sfeer op de havenboulevard. ‘Als we terugblikken op deze Havendagen, dan hebben wij een sunny feeling,’ waardeerde voorzitter Jo Houtermans van het organisatiecomité het verloop van de Havendagen, de laatste in Maasbracht als zelfstandige gemeente. Door Jo Bindels In Midden-Limburg vindt op 1 januari 2007 een ingrijpende herschikking van alle gemeenten plaats. Maasbracht is op het nippertje ontsnapt aan de toevoeging bij grote broer Roermond. Het gaat nu met Heel en Thorn de gemeente Maasgouw vormen, met als speerpunten onder andere de binnenvaart en het (water)toerisme. Zowel Roelof Fransbergen, de coördinator van de nostalgische sleepbootjes, als burgemeester Frans Wilms van Maasbracht staken hun voldoening over het samengaan van Maasbracht, Heel en Thorn niet onder stoelen of banken. Wilms onderstreepte nog eens het economische belang van Maasbracht als centrum van de binnenvaart en het toenemende belang van de recreatievaart – ook in Heel en Thorn – en de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid. ‘Als Maasbracht bij Roermond zou worden ingedeeld, dan zouden deze belangen worden ondergesneeuwd.’ Hij kondigde ook Een van de activiteiten op het water waren de wrikwedstrijden. een onderzoek aan, samen met energiebedrijf Essent en de provincie Limburg, naar de ontwikkeling van een watergebonden bedrijventerrein naast de Clauscentrale. Roelof Fransbergen maakte bekend wie dit jaar als Havenman van het Jaar was gekozen. Na een opsomming van de vele (ere)functies en verdiensten van deze ´Havenman´ noemde hij de naam van Louk Ubben. Ubben gaf te kennen zeer verguld te zijn met deze eretitel, die hij beschouwt als een erkenning voor zijn jarenlange inzet voor Maasbracht, de binnenvaart en de haven. Jo Houtermans zei niet ontevreden te zijn over de Havendagen van 2006. Het bezoekersaantal viel niet tegen, als je in aanmerking neemt dat de havendagen concurrentie hadden van andere evenementen en ook het WK Voetballen mogelijk wat bezoekers heeft weggehouden. Hij sprak verder zijn waardering uit voor burgemeester Frans Wilms, die voor 2007 een betere samenwerking heeft beloofd. Het comité is volop bezig met de evaluatie van de Havendagen 2006 en ontwikkelt ook al ideeën om de editie van 2007 nóg aantrekkelijker te maken voor de bezoekers. ‘We studeren bijvoorbeeld op meer acties op het water en ook willen we onderzoeken hoe we meer kinderattracties kunnen binnenhalen,’ lichtte hij een tipje van de sluier. Elk jaar nemen nostalgische sleepboten deel aan de Havendagen. (foto’s Jo Bindels) Tenslotte bracht Houtermans dank aan drie groepen die elk jaar weer een cruciale bijdrage leveren aan het welslagen van de Maasbrachter Havendagen: de sponsors, de vele vrijwilligers en de bezoekers. ‘We hebben dit jaar nieuwe sponsorpakketten samengesteld en die zijn goed ontvangen. We (advertenties) kijken al met al vol vertrouwen uit naar de toekomst en de eerste Maasbrachter Havendagen in de nieuwe gemeente Maasgouw.’ Op www.maasbrachterhavendagen.nl staan de uitslag van de loterij en een fotoverslag van het evenement. Draadloze kraanbesturingen Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl

Binnenvaartkrant