Views
6 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 4 juli 2006 10e jaargang 14 IN DEZE KRANT Pagina 13 Nieuwe scheepssloperij in Vlissingen Pagina 23 Vrienden maken tijdens Nationaal Kamp Seite 27 ‘Kehrtwende in der Infrastrukturpolitik’ Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 EBU en ESO zijn het eens over advies aan CCR Alle gevaarlijke stoffen in 2018 in dubbelwandige tankers De Europese Binnenvaartunie (EBU) en de Europese Schippersorganisatie (ESO) zijn het eens over de overgangstermijn voor het vervoer in dubbelwandige tankers van vloeibare, gevaarlijke stoffen. In 2018 zou de vloot enkelwandige tankers moeten zijn vervangen door dubbelwandige tankers. Het is althans technisch haalbaar om de vloot met zestig schepen per jaar uit te breiden. Er zijn echter voorwaarden en uitzonderingen, aldus ESO en EBU tijdens de ronde tafelconferentie bij de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) in Straatsburg in juni over dit onderwerp. Aanleiding vormde de in 2009 geplande wijziging in het ADNR, waarin staat dat op termijn alle gevaarlijke, vloeibare stoffen in dubbelwandige schepen vervoerd moeten worden. Voor de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig zijn tijd en middelen nodig. De sector werd aldus om een advies gevraagd over de voorwaarden en de overgangstermijn. Hoewel als termijn 2018 aanvaardbaar wordt geacht, plaatsen de Europese koepelorganisaties van de binnenvaart kanttekeningen. Het groeiende overschot aan enkelwandige schepen baart de sector zorgen. Daar moet een oplossing voor worden gezocht. Bovendien worden problemen gezien voor de exploitatie van kleinere, dubbelwandige schepen. Tenslotte vinden ESO en EBU dat er tijdens de overgangsfase voor moet worden gewaakt dat er niet meer lading verplicht in dubbelwandige tankers moet worden vervoerd dan waarvoor dubbelwandige tankers beschikbaar zijn. (Lees verder op pagina 3) Wethouders André van Leeuwen van Papendrecht(rechts) en Ferdinand van den Oever van Dordrecht maken zich – gepast gekleed – op om de laatste kuub bagger uit de Uilenhaven in Zwijndrecht ‘op te meten’. Hun collega-wethouder Arie Dost van Zwijndrecht bedient de grijper op de achtergrond, waarmee die laatste kuubs van de bodem worden geschraapt. Het is de slotmanifestatie van het gezamenlijke baggerproject van de drie gemeenten. Gecoördineerd door de gemeente Dordrecht werden voor het eerst gezamenlijk alle vijftien havens op diepte gebracht. (lees meer op pagina 5 in het artikel ‘Samenwerking Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht in breder perspectief’.) (foto MGR) Actie Rijkswaterstaat voor veiliger schutten Schroeven en boegschroeven stil in de sluis en netjes afmeren. Rijkswaterstaat voert deze zomer actie tegen het te weinig rekening houden met medevaarweggebruikers door zowel beroepsvaart als pleziervaart. Het gaat om het gedrag in de sluizen waar beroepsvaart en pleziervaart beide gebruik van maken. Schippers zullen door het sluispersoneel worden Samen in de bagger gewezen op onveilig gedrag en het veroorzaken van overlast. Rijkswaterstaat wil wederzijds begrip kweken. Recreanten met vaartuigen ondervinden in de sluizen hinder van waterbeweging als gevolg van het in werking houden van schroeven of boegschroeven. De beroepsvaart heeft op haar beurt last van kleine schepen die te dicht langszij of ondeugdelijk afmeren. Dat laatste heeft tot gevolg dat schepen teveel gaan bewegen tijdens het schutten. Ook storend zijn schepen die gedeeltelijk afmeren en met behulp van de schroef het schip op de plaats houden. RWS: ‘De verhouding tussen een groot schip en een klein schip komt overeen met die van een vrachtauto en een fietser in het wegverkeer. (Lees verder op pagina 3) Schultz en Peijs verder? Ook minister Peijs en staatssecretaris Schultz van V & W hebben hun portefeuilles ter beschikking gesteld. Het hele kabinet Balkenende-II trad af na het vertrek van de D66- bewindslieden. Ex-premier Ruud Lubbers onderzoekt als informateur of een missionaire minderheidsregering van CDA en VVD mogelijk is. In dat geval blijven ook Peijs en Schultz aan en vinden in november vervroegde verkiezingen plaats. (advertenties) Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

Binnenvaartkrant