Views
4 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 20 juni 2006 R.H. WITJES Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 NIEUWBOUW 110x11.45x3.65 Okt 2006 afgebouwd > Jan. 2007 110x11.45x3.65 Compleet afgewouwd > Jul. 2007 KOPPELVERBAND 172x11.45x3.60 Compleet afgebouwd > Aug 2007 TANKER 86x9.60x3.60x4.50 Compleet afgebouwd > Jan 2007 MS 2250 T KV 2590 T/2340 T MS 2595 T evt. inruil of garantieprijs bespreekbaar 105 x 9,50 x 3,18 bj 2005 1380 pk Cat. 1 rm, dubbelw. luiken, 480 pk bgschroef, kruiph.4 mtr, 117 TEU. 95x11,40x3,45 /76x11,40x3,30 Bj 1981, 2900 pk hfdmtr, boegschr 320pk/470 pk 110x10,50x3,20 bj 1974 Boost Trier 1200 pk MAK, 1 rm dubbelw. alu schuifl. Kruiph. 4 mtr. Inruil mog. MS 1890 T 85 x 9,50x3,25 1200 pk DEUTZ(bj 2004) 1 rm dubbelw, alu schuifl, nw stuurhuis kompleet schip. MS 1255 T MS 454 T G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. M/s Dina - 750 ton, 67 x 7.20 x 2.33, 1100 m3, 600 pk, nautisch compleet M/s Anita - 932 ton, bj 63, 66.87 x 7.24 x 2.80, 1275 m3, 800 pk, gezandstraald, goed onderhouden, nautisch compleet Nr. 5130 - 1082 ton, bj 64, 79 x 8.24 x 2.52, 1550 m3, 865 pk bj 05, VS: 2x slpk., nautische app. bj 02 M/s Delquiru - 1380 ton, bj 57, 85 x 9.50 x 2.72, 2000 m3, 2x 550 pk rev 01, 3x slpk., stuurhut '00, nautisch compleet Nr. 6445 - 1900 ton, bj 69, 105 x 9.50 x 2.82, 2800 m3, 1300 pk bj 02, 3x slpk. Nr. 6320 - 2000 ton, bj 81, 100 x 9.50 x 3.00, 2750 m3, 1260 pk rev 04, buikdenning 10mm '04 Nr. 6125 - 2084 ton, bj 80, 105 x 9.50 x 2.98, 2800 m3, 1227 pk, 4 x slpk. M/s Capria - 2159 ton, bj 74, 95 x 9.50 x 3.22, 2850 m3, 1200 pk rev 00, 3x slpk., VS: 2x slpk., airco M/s Aqua Myra - 2308 ton, bj 73, 85 x 11.45 x 3.37, 2800 m3, 1380 pk rev 02, buikdenning 12mm '98 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan M/s Santa Ponsa - 2308 ton, bj 88, 100 x 10.50 x 3.18, 3100 m3, 1520 pk bj 03, 3x slpk., airco in stuurhut, VS 2x slpk., airco, nautisch compleet Nr. 6440 - 2464 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.16, 3175 m3, 1268 pk bj 02, 3x slpk., airco Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 Levering: Juni 2007 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. 85x8,20x2,61 bj 1961,850 pk Cummins. 49 x 5,95 x 2,50 bj 1959 , 300pk Volvo 10 overalls 100% kat € 99,- 10 stuks werkkleding € 125,- RALLY OVERALLS, OVERALLS POL/KAT, TUINOVERALLS, KINDEROVERALLS, WERKBROEKEN POL/KAT SPIJKERBROEKEN, SCHIPPERSTRUIEN EN BODYWARMERS. PRIJZEN ZIJN EXCL. BTW terwijn-zwolle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 TOT 22:00 WWW.TERWIJN-ZWOLLE.NL SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand V Mob.: Scheepsbemiddeling Amsterdamstraat 16 B-2000 Antwerpen erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3556 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 2.961 ton 3.000 m3, bj 1985, 107,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK, geschikt voor containers. Charris 2.612 ton 3.100 m3, bj 1988, 110 x 11,45 x 3,25 (3,35) m.1.600 PK Cummins 2.600 ton 3.000 m3, bj 1997, 102 x 11,45 x 3,40 m. 2 x 1.000 PK ABC, alu. stuurhut overzakb. + containers 2.497 ton 3.140 m3, bj 1989, 110 x 110,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj, 1995 rev. bj 2000, alu schuifluiken stapelb. 2.376 ton 2.840 m3 bj 1975, 100 x 9,50 x 3,52 m. 1.328 PK SKL bj 1998, alu Friese kapluiken + wagen. 2.174 ton 2.060 m3, bj 1973, 105 x 9,50 x 3,00 m. 1.050 PK M.W.M. rev. Bj 1997, kop turbo rev. bj 2004, alu luiken 2.143 ton 2.850 m3, bj 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.998 ton 2.500 m3, bj 1973, 95 x 9,50 x 3,21 m. 1.475 PK Caterpillar bj 1995, alu stapelb. Pontonluiken. 1.870 ton 2.650 m3, bj 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Caterpillar bj 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen Euronavi 1.834 ton 2.800 m3, bj 1956 / 1982, 100 x 9,50 x 2,82 m.,1.217 PK Caterpillaar bj 1989, cont. stuurh., event. Vast werk. 1.556 ton 1780 m3, bj 1973, 86 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 865 PK M.W.M. bj 1973, met duwcertificaat. 1.506 ton 1.600 m3, bj 1966, 80 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 550 PK Scania, alu Friese kap, luikenwagen ijzer 380 volt. 1.360 ton 1.900 m3, bj 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 Pk Deutz bj 1968, alu Friese kapluiken + kar 1.269 ton 1.750 m3, bj 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu Friese kapluiken cont. stuurh. Bj 2004. 1.197 ton 1.800 m3, bj 1957, 76 x 8,20 x 2,80 m. 720 PK Deawood bj 2005, alu schuifluiken. 1.158 ton 1.587 m3, bj 1946, 80 x 9,05 x 2,52 m. 900 PK MAK bj 1969, alu Friese kapluiken. 1.127 ton, bj 1962, 80 x 8,20 x 2,60 m. 800 PK M.W.M., kopschr 320 PK DAF Ballegooy. 1.070 ton 1.550 m3, bj 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK M.W.M. bj 1998, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3, bj 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Caterpillar bj 1989, alu luiken panelen. 1.022,377 ton 1.500 m3, bj 1962, 73 x 8,20 x 2,75 m. 2 x 328 PK bj 1996 en bj 1990, stalenrolluiken 9 stuks fabr. Niessen te Heyen. 830 ton 1.400 m3, bj 1941, 67 x 8,20 x 2,54 m. 624 PK Caterpillar bj 1996, alu schuifluiken. Beunschepen: 1750 ton, bj. 1966/2000, 86 x 10,12 x 3,12 m., 1090 pk GM bj. 1998, event. Met vast werk. Motortankschepen: 1330 ton, bj. 1973, 81,40 x 9,42 x 2,92 m., (1000 pk Stork- Werkspoor bj. 1974) Duwboten: 1525 pk, bj. 1956, 33 x 8,10 x 2 m., (700 pk GM, 825 pk GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. Gestraald). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kunt u ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering) P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 MOTORBEUNSCHEPEN Mobiel 0031(0)653.14.27.01 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl Koppelverband " Vertrouwen" / " Melvin " M/s 2587 ton bj.1984 te Duisburg Afm. 95 x 11.40 x 3.45 inhoud 3000 m3 Motoren 2 x 1300 pk.Cummins 2002 Bak 3043 ton bj. 1974 Afm. 93 x 11.40 x 4.00 inh. 3300 m3 Inruilen op deze combinatie is mogelijk. Met vast werk R.dam - Mainz Inruilen m/s 85 x 9.50 is mogelijk M.d.s 2810 ton Bj.1981 Teu 99 Afm. 105 x 11,40 x 3,47 Motoren 2 x 1500 Pk Mak 750 Omw/pm Met straalbuizen en schillingroeren Inruil kleiner schip is mogelijk Duwboot bj 1974 afm.23,50x8.20x1.40 2xCat.385 en 485 pk.met straalbuis Voll. A.D.N.R. Duwcert. tot Basel Dringend schepen ter bemiddeling gevraagd. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl B0065 2250m3 bwj 2004 110 x 11.40 x 4.25 2 x Cummins, 2 x 1300 pk, boegschroef 540 pk B0016 1186m3 bwj 1998 86 x 9.50 x 3.62 Cummins 1300 pk boegschroef 320 pk, sputpalen 7m B0067 1110m3 bwj 2000 86 x 9.50 x 3.60 MTU 1200 pk, boegschroef 360 pk B0059 1060/1200m3/ bwj 2000, 86 x 9.50 x 3.20 CAT 1014 pk B0043 835m3 bwj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, boegschroef 320 pk B0063 650m3 bwj 1966 72 x 8.09 x 2.69 CAT 720 pk, boegschroef 320 pk B0027 647m3 bwj 1955 67.50 x 8.25 x 3.32 GM 626 pk, boegschroef 220 pk B0056 625m3 bwj 2001 70 x 7.45 x 3.20 Cummins 640 pk, boegschroef 320 pk B0022 615m3 bwj 1961 73 x 8.20 x 2.65 GM 825 pk, boegschroef 325 pk B0040 620mé bwj 2000 70 x 8.20 x 2.98 Mitsubishi 598 pk, boegschroef 320pk, airco gehele woning B0064 600m3 bwj 2002 70 x 7.50 x 3.08 Cummins 640 pk, boegschroef 330 pk, 2 x sputpalen 6m B0025 578m3 bwj 1933 70 x 8.46 x 3.10 MWM Deutz 794 pk 1997, boegschroef 260 pk, vlak 1992 B0038 536m3 bwj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 B0030 517m3 bwj 1960 67 x 7.36 x 2.90 Cummins 507 pk, vernieuwing motor 1998, boegschroef 220 pk B0010 489m3 bwj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk revisie 2003, boegschroef 270 pk, woning 2001 B0021 485m3 bwj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk B0042 477m3 bwj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie 2001, boegschroef 160 pk B0017 446m3 bwj 1970 63 x 7.36 xz 2.33 CAT 300 pk B0052 430m3 bwj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk 2004, boegschroef 220 pk B0029 377m3 bwj 1955 57 x 6.65 x 2.67 Volvo 600 pk, boegschroef 300 pk B0062 359m3 bwj 1962 55 x 6.60 x 2.77 CAT 480 pk, boegschroef 320 pk B0011 341m3 bwj 1956 55 x 6.66 x 2.47 Volvo 510 pk 2001 ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0049 503m3 bwj 1958 70 x 7.40 x 2.70 GM 420pk, nieuw vlak 2001, motorrevisie 2001 B0044 270m3 bwj 1954 42 x 7.51 x 2.70 CAT 390 pk 2001, zelflossend met transportband van 23m B0041 120m3 bwj 1949 31 x 6.00 x 2.18, zelflossend met transportband van 18m BEUNBAKKEN B0051 600m3 bwj 1939 62 x 8.00 x 3.15, beun vernieuwd 1990, geheel gestraald B0050 586m3 bwj 1967 50 x 8.85 x 3.10 B0048 390m3 bwj 1964 45 x 7.50 x 2.74 MOTORBEUNKRAANSCHEPEN B0015 320m3 bwj 1926 56 x 6.60 x 2.60 CAT 443 pk, boegschroef 270 pk, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, gieklengte 24m, 2 x sputpalen MOTORVRACHTSCHEPEN V0048 700 ton bwj 1968 55 X 7.20 X 2.60 gm 365 pk, boegschroef 220 pk, 2005 nieuwe buikdenning

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 SAA Overvliet breidt bemanning uit Door de groei van de verzekerde vloot heeft SAA Overvliet onlangs het aantal adviseurs uitgebreid met de in de binnenvaart bekende Joost Timmerman en Robin Veldhuis. Directeur Nico Hoogelander: ‘Als de verzekerde vloot groeit, moet je de bemanning uitbreiden.’ Joost komt uit de binnenvaart. Timmerman groeide op in de wereld van het vervoer van zand, containers en was de laatste jaren actief in de tankvaart. Tijdens zijn studie liep hij diverse stages, onder andere bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Het adviseren in verzekeringen is nieuw voor hem. Hij krijgt dan ook eerst een gedegen opleiding binnen SAA Overvliet en zal daarnaast diverse vakstudies gaan doen voordat hij als junior accountmanager aan de slag kan. Veldhuis is een ervaren assurantieman. Hij werkt inmiddels veertien jaar als adviseur in de verzekeringsbranche. De Warme lappen Ze lagen in een mooie stad in België en de zus van de schippersvrouw en haar man kwamen logeren. De dochter en haar vriendin waren ook meegekomen en sliepen in het vooronder. Ook hen leek het wel leuk om die mooie stad eens te bekijken. Ze hadden het gezellig met zijn allen want het schippersechtpaar had twee kleine meisjes die dol op hun nichtje waren. Met zijn allen naar de grote supermarkt, lekker eten samen. Het was allemaal even plezierig. Toch begon het bij de twee zussen een beetje te kriebelen. Ze wilden er ook eens zonder kinderen op uit en toen de nicht en de vriendin aanboden op de twee kleintjes te zullen passen kon ook dat feest doorgaan. De schippersvrouw maakte voor deze gelegenheid veel werk van zichzelf en na een uurtje gingen ze met zijn vieren de stad in. De bedoeling was om wat aparts te eten en voor dit doel werden alle zaken beoordeeld op uiterlijk, nationaliteit en menukaart. ‘Hier kun je Vietnamees eten,’ zei de man van de zus en samen met de schippersvrouw bestudeerde hij de kaart. ‘Volgens mij is dat alleen maar fondue,’ zei de vrouw die wel een beetje Frans kon. ‘Welnee. Dit is vast iets heel bijzonders,’ zei de man en hij noemde een paar gerechten op. ‘Hier staat ook bouillon. Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. laatste tijd was hij werkzaam bij de binnenvaart-unit van een grote bank. Hij heeft veel affiniteit met de binnenvaart en is daarnaast ook in staat om geheel zelfstandig een totaaladvies uit te brengen voor bedrijven die verwant zijn aan de binnenvaart. Zoals werven, machinefabrieken en bunkerbedrijven. Ook in de wereld van het wegvervoer en de expeditie weet hij de weg. Als accountmanager kan Veldhuis direct op pad voor SAA Overvliet. SAA Overvliet wil er met de personeelsuitbreiding voor zorgen dat de relaties kunnen blijven rekenen op een persoonlijke benadering en een gedegen advies. Ook in het kader van de nieuwe wettelijke regelingen krachtens de Wet op de Financiële Dienstverlening, die op 1 januari is ingevoerd, is het nog belangrijker geworden om met vakkundige goedopgeleide medewerkers te werken, aldus het bedrijf. Vast ook zoiets als fondue,’ zei de vrouw weer. Maar ach. Wat maakte het ook uit wat het precies was. Het was Vietnamees en dat hadden ze nog nooit gegeten en alle nieuwe dingen moet een mens uitproberen. Het zaakje zag er leuk uit en ze zochten een mooie plaats. De zwager meende degene te zijn die het beste Frans sprak en bestelde twee tweepersoonsgerechten. De gerechten waarvan de schippersvrouw beweerd had dat het beide fondue was. Het wachten duurde twee bier lang. Best lang dus, maar het bracht wel de stemming er in. Net toen ze meenden maar beter een ander restaurant op te zoeken, werden er twee grote pannen met een vlammetje eronder bij hen neergezet. Het rook erg lekker. Dat wel. Maar het zag er wel magertjes uit want het waren slechts grote kommen bouillon waar wat in dreef. Maar goed. Niet moeilijk doen en aangezien de stemming er bij de derde bier goed in zat, werden de borden gevuld. De schipper stak een stukje vlees in zijn mond en de zwager ook. ‘Hm, smaakt wel,’ zei hij. ‘Maar wat is het?’ ‘Het is uierboord,’ zei de schipper. ‘Uierboord,’ vroeg de zwager. ‘Wat is dat nu weer?’ ‘Nou gewoon. De tiet van een koe zogezegd,’ werd hem duidelijk gemaakt. (advertenties) ‘Oh bah. Moet ik dat eten,’ vroeg hij. ‘Stel je niet aan,’ zei de schipper. ‘Wat denk je dat er in de frikadellen zit.’ Dus stak de zwager maar weer een stukje vlees in zijn mond en deed een schepje mie in de soepkom zodat het wat meer vulde. ‘En wat is dit?’ vroeg hij even later. ‘Mergballetjes,’ zei zijn vrouw. ‘Lekker. Die deed papa altijd in de soep.’ De hele vissenkom met bouillon leeg lepelen was wat al te veel nattigheid maar ze aten wel alle balletjes op. Echt vullen deed dit hun maag echter niet. Toen het bestek en de borden weg gehaald werden kreeg de zwager een bordje met iets wits voor zich. Hij voelde er aan en begon te grinniken. Hij pakte een wit ding en smeet er een in het gezicht van de schippersvrouw. ‘He bah, wat is dat voor iets raars warms,’ zei de vrouw geschrokken. Ze bekeek het warme ding eens goed en zag dat het een warme vochtige servet was. ‘Omdat we haast niets te eten kregen hebben nu een paar warme lappen gekregen,’ deed de zwager balorig en smeet er weer een naar zijn schoonzus. Er kwam een bordje met de nota en er werd keurig betaald. Dat wel. Maar meteen daarna kochten ze om de hoek een heerlijke zak met echte Belgische frieten. Toen De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com Robin Veldhuis (links) en Joost Timmerman. (foto SAA Overvliet) ze weer aan boord kwamen gingen de nicht en haar vriendin meteen de wal op. ‘Wel om 12 uur thuis zijn,’ zei de zwager streng. En dat waren ze ook. Keurig op tijd en hij keek hoe ze het vooronder ingingen. Dat ze er na tien minuten weer uit gingen hoorde hij pas Ma: ‘Ik weet nog dat de Zolllampe buiten hing, aan boord van de Frankie-A, terwijl die Zollflagge er al had moeten hangen. Mooi mis dus, dat was dus niet goed zo, en we moesten daarom op de bon. Nou, daar kwamen ze aan hoor, de douane, met de typemachine gingen ze bij ons in de keuken zitten. Terwijl alles geregistreerd moest worden – tot en met familie en kennissen toe – liepen die ambtenaren de hele vloer van de keuken onder de modder. Nadat ze alles hadden geregistreerd, wilden die douanebeambten pa (mijn vader dus, FA) de hand schudden. En pa die tot dan toe ijselijk kalm was gebleven, zei: “En maak nu maar dat je zo snel mogelijk wegkomt.”’ ‘Een reis later lag de Frankie-A bij de IG Farben onder Ludwigshafen. En ja hoor: daar kwamen ze weer aan, dezelfde douaniers die de boel vuil hadden gelopen. “Und Herr von Alphen, wie gehts,” vroegen ze, de slijmerds. “Und muss die schöne Frau Einkaufen machen?” Ze stonden erop dat ze mij en Alie (de vrouw van onze matroos) naar de wal mochten varen om inkopen te kunnen doen. En Herr 20 juni 2006 later. Pas vele jaren later zelfs! Toen ze het nog eens over de warme lappen hadden. Op heterdaad betrapt von Alphen mocht ook mee. God het waren toch zukke slijmerds. Dat was in een hete zomer, dat weet ik nog wel.’ ‘Toen we in 1961 gingen varen was het water boven Mannheim hartstikke schoon…. Dat was toch in ’61, of niet Frank? Ja, dat was in 1961 natuurlijk. We lagen toen in – waar was dat ook weer, Frank? En ik zei toen tegen de buurman naast ons: “Hou even de slang in de teil,” want Frankie had nog geen badje. En het kon aan boord soms zo heet zijn.’ Pa: ‘Ja, tussen Worms en Mannheim had je een plekje, Guntersblum, daar sliepen de mensen in een klamboe, zo’n last hadden ze daar van de hitte en de muggen; die waren zo groot als muskieten.’ Ma: ‘Ja, onze Frank zat altijd in de box, dag in dag uit. De vrouw van die buurman vroeg nog of onze Frank een zwart manneke was, zo kachelbruin – zo pikzwart – werd ‘ie als ‘ie zomers altijd in z’n blote kont in de box zat. En ik weet ook nog wel dat die buurvrouw zei: “Kuck mal Buurfrau, mein Mann hat in die Hose geschissen,” en hield zo in vol ornaat de onderbroek van haar man omhoog.”

Binnenvaartkrant