Views
3 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. 20 juni 2006 Wij zijn de goedkoopste! FEMM IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Adverteren? Bel 010 - 414 00 60 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Het zal je maar gebeuren, voordat de trossen los gaan meldt de machinekamer dat er problemen zijn met de motor. Kortom de reis moet worden uitgesteld. Lastig, als je te maken hebt met een deadline. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Dus al is het vanaf de brug, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Al is het maar voor de zekerheid... Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 220,63 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 EXTRA 5% KORTING Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen, tel.: +32(0)3 - 5414005 mail: gh-francois@vanstappen.be STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 30,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 350 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 20 juni 2006 Kleinschalige visserij is goed alternatief bij hoge brandstofprijs Jonge Scheveningse ondernemer start met klein vissersbootje Na enkele jaren bij zijn vader in de viszaak te hebben gewerkt, besloot Leendert Roeleveld uit Scheveningen om met een klein bootje zelf vis te gaan vangen. Hij kon in IJmuiden een leuk scheepje van krap zeven meter op de kop tikken. Als parttimer ging hij met staande netten op kabeljauw en tong vissen. Tussendoor ging hij ook met andere staandwantvissers mee, zoals Bakker van de WR-220. Onlangs heeft Leendert zijn bootje een flinke rammeling gegeven en hij probeert nu fulltime zijn brood ermee te verdienen. Door Willem den Heijer Het is niet eenvoudig om als jonge ondernemer in de visserij aan de slag te gaan. De aanschaf van een nieuwe kleine kotter of het kopen van een tweedehands vaartuig betekent een fikse investering en bovendien heeft het individuele quotasysteem, dat verhandelbaar is, er voor gezorgd dat ook daar in geïnvesteerd moet worden. Bij de visserij op tong, schol of kabeljauw heeft een ondernemer een quotum nodig. Vooral voor de platvissoorten worden enorme bedragen gevraagd. Nieuw jong bloed ziet dan ook geen kans om in de visserij te beginnen of vader moet al in het bezit zijn van een vaartuig. In het geval van Leendert gaat het om een klein bootje, waarmee hij de staandwantvisserij op vooral tong wil gaan uitoefenen. Met de hulp van zijn maat John de Jong, eveneens uit Scheveningen, knapte hij het bootje eigenhandig op. ‘Er is een compleet nieuw dek in gegaan en een nieuw stuurhuis met daarnaast het powerblok, waardoor ik iets meer ruimte heb op het achterdek,’ zo legt de jonge Scheveningse ondernemer uit. Het voordeel van zo’n klein bootje is dat de onkosten ten opzichte van een doorsnee garnalenkotter of een Eurokotter die met de boomkor vist, tamelijk laag zijn. De staandwantvisserij is geen actieve vorm van visserij en vergt nauwelijks brandstof. En dat is een pluspunt bij de huidige prijzen van vijftig eurocent per liter. Een grote boomkorkotter verdraait in vier dagen bijna veertig ton gasolie en een Eurokotter van 300 pk komt op ruim negen ton. De kosten die voor de brandstof gemaakt worden, zijn bij deze categorie kotters dus enorm. De laatste weken komen de grote boomkorkotters met vaak niet minder dan honderd kisten vis per reis binnen. Bij een verbruik van bijna veertig ton betekent dat een verhouding van één op tien: voor één kilo vis is tien liter brandstof nodig. Over het gehele jaar genomen is er in de grootschalige boomkorvisserij gemiddeld voor één kilo vis bijna zes liter nodig. Bij de staandwantvisserij liggen deze verhoudingen aanzienlijk gunstiger. Soms is er voor één kilo vis slechts één liter brandstof nodig – vaak zelfs nog minder. Kortom: interessant genoeg om in dit segment van de visserij als jonge ondernemer aan de slag te gaan. Gestegen populariteit Veel vissers met een klein bootje gebruiken vijftig tot hooguit 180 netten. Elk net heeft een lengte van vijftig meter en is bedoeld om tong te vangen. Leendert beschikt over zestig netten. ‘Het zouden er wel meer kunnen zijn, maar dat moet je wel in je eentje kunnen behappen. Gelukkig word ik bij de meeste nachtelijke reisjes bijgestaan door mijn maat John de Jong. Dus dat komt wel goed,’ aldus Roeleveld. De afgelopen twee jaar is de populariteit van de kleinschalige staandwantvisserij in enkele vissersplaatsen opvallend gestegen. Scheveningen en IJmuiden spannen de kroon, alhoewel sinds kort ook vanuit Urk initiatieven ontplooid worden. Met de verbouwde SCH-87 hoopt Leendert Roeleveld zijn brood te kunnen verdienen. (foto Willem den Heijer) Scandinavisch staandwantbootje voor Cees Tanis De OD-55 in de binnenhaven van Stellendam. (foto Willem den Heijer) Kleinschalige visserij, waarbij de nadruk ligt op kleine bootjes, wint steeds meer terrein in Nederland. De hoge brandstofprijzen zijn er de oorzaak van dat veel vissers de bakens verzetten. Vooralsnog gaat de voorkeur van eigenaren van kleine bootjes vooral uit naar de staandwantvisserij en blijven andere vangsttechnieken buiten beeld. In het voorjaar en de zomermaanden is tong goed te vangen met staande netten. Bovendien liepen de gemiddelde prijzen eind mei en begin juni op tot maar liefst achttien euro per kilo. De grootste sortering tong haalde op sommige dagen zelfs een superprijs van bijna 28 euro per kilo. Omdat de staandwantvisserij een energiearme visserij is en er met de huidige hoge tongprijzen niet veel kilo’s gevangen hoeven te worden, maken de bootjes goede besommingen. De laatste aanwinst om de zuid is een door Cees Tanis uit Ouddorp aangekocht Zweeds bootje van elf meter bij vier meter uit Landskrona. Het scheepje is in 1998 in Denemarken gebouwd en onder het nummer OD-55 (Sarah) neemt dit professioneel uitgeruste kleine vaartuig deel aan de visserij op tong. Cees Tanis is geen onbekende in de staandwantvisserij, want hij heeft in het verleden in de wintermaanden met staande netten op kabeljauw gevist. Naast de visserij op tong is hij van plan om de OD-55 ook in te zetten voor de staandwantvisserij op kabeljauw. Behalve de OD-55 heeft Tanis ook nog de OD-5 in de vaart. Deze Eurokotter vist in de zomermaanden met de kettingmatten vanuit Colijnsplaat. Alphatron breidt verder uit Op 1 juni is het kantoor van Alphatron in Harlingen versterkt met een nieuwe medewerker voor de verkoop. Voor velen is dit geen onbekende: Maerten van Uggelen heeft een ruime ervaring in de scheepvaart- en visserijsector. Na enkele jaren te hebben gewerkt voor JRC (Japan Radio Company), waarvan Alphatron importeur is, heeft Van Uggelen gekozen voor een directer contact met klanten. Als vestigingsmanager van het Harlingse Alphatronkantoor is hij nu direct aanspreekpunt voor alle scheepvaart- en visserijbedrijven in het noorden van het land. In samenwerking met het zuidelijke kantoor in Middelburg en de hoofdvestiging in Rotterdam gaat hij werken aan een verdere optimalisatie van de Aphatron-service door heel Nederland, en zonodig daarbuiten. UK-170 droog op oude werf van Metz De UK-170 van Kramer maakte eind mei gebruik van de oude helling van Metz in Urk. Het betrof een reguliere onderhoudsbeurt. Overigens is deze zogeheten rondviskotter inmiddels aangepast voor de twinrigvisserij, waar de eigenaar jarenlang de enkelvoudige trawlvisserij uitoefende op onder andere rondvis, makreel en mul. De UK-170 is de zoveelste kotter die technisch vaarklaar is gemaakt voor de twinrigvisserij op vooral niet-gequoteerde vissoorten. (foto Willem den Heijer)

Binnenvaartkrant