Views
3 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 20 juni 2006 Wij leverden het casco en wensen Elveba Bunkering NV en bemanning veel succes en Wij verzorgden de gehele betimmering, interieur en de keuken van het mts Elveba en wensen Elveba Bunkering NV een behouden vaart. een behouden vaart met het mts Elveba Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het mts Elveba en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 20 juni 2006 Deze tijd vraagt om berekening Als grootste energieverbruiker aan boord volgt, direct na de voortstuwingsmotor(en), de ladingverwarmingsketel of het brandstofverwarmingssysteem. Warmtebronnen die niet op een paar liter kijken. De installaties zijn kostbaar, echter onmisbaar. Optimaal rendement is kwaliteit in scheepsmanagement. Afgassenketels en direct gestookte verwarmingsketels, precies afgestemd op functie, voorkomen dat energie en euro’s, nutteloos de pijp uit vliegen. Door Johan de Witte Konutherm past een uniforme kwaliteitsstandaard toe voor zowel de binnenvaart als de zeevaart. De producten worden door klassebureaus gekeurd, soms tot de laatste bout! Een keurmerk kost geld maar is een zekerheidsstelling als het om kwaliteit gaat. Het enige onderhoud, onafhankelijk van de leeftijd van de ketel, is de branderservice, die is afgestemd op het aantal bedrijfsuren. Nozzles en ontstekingspennen dienen dan vernieuwd te worden. Van het type Konutherm-ketel draaien nog een landinstallatie uit 1963 en een scheepsinstallatie van 1969. In het uitgebreide Konutherm-archief zijn nog steeds de originele ontwerpgegevens van vrijwel alle door het bedrijf geleverde systemen te raadplegen. Met deze gegevens verleent de firma klanten een wereldwijde service op maat. Met meer dan dertig jaar ervaring in thermische-vloeistofsystemen is Konutherm een specialist op het gebied van lading- en brandstofverwarmingssystemen voor de scheepvaart. Konutherm ontwerpt en levert complete systemen voor het verwarmen van onder andere lading, brandstof, waswater en ruimtes op rivier- en zeevaart, visserij, baggerijwereld en werkschepen. De primair of primair/secundair uitgevoerde systemen Met listige manoeuvres verwerven de zeilschippers een voorname positie voor de startlijn, nerveuze spanning, in het zicht van de finish is er geen tolerantie. Stootranden krijgen klappen in het strijdgewoel. Nog een laatste instructie voor de navigator, dan gaat de vlag neer. ‘Aan de schoten’, de 26e AMVV Binnenvaart Zeiltrofee is begonnen. Door Johan de Witte Jan Punt en Klaas Vos, voorheen werkzaam bij de AMVV, zijn ‘een heel klein beetje gek’, zeggen ze zelf. Het zijn vrijwilligers die professioneel met grote verbondenheid de (advertenties) worden per toepassing ontworpen en kunnen gebaseerd zijn op alleen thermische olie of op thermische olie en glycol. Afhankelijk van specifieke wensen kunnen installaties voorzien worden van één of meerdere verwarmingsketels, stoom/thermische olie-warmtewisselaars, stoom/waterwarmtewisselaars, cargo heaters, afgassenketels, met thermische olie verwarmde stoomvormers, butterworth heaters, pomp-units, appendages et cetera. Gericht advies In het nieuwe kantoor aan de Pascalweg 15 in Nunspeet staan Lodewijk de Jonge, zijn zoon Marco en Rob Hamer aan het roer. Lodewijk: ‘Het werd tijd om een grotere plaats en opslag ter beschikking te hebben voor het uitleveren van Wind in de zeilen Het nieuwe onderkomen van Konutherm in Nunspeet. (foto Johan de Witte) AMVV-groep aansturen. Jan Punt is al veertig jaar enthousiast betrokken; Klaas Vos 24 jaar. Elk jaar opnieuw organiseren zij het zeilevenement met nog steeds de naam AMVV in het vaandel, met veel plezier. Het slechte weer op 20 mei leidde tot een verschuiving naar 3 juni. Niettemin was er een grote opkomst en zijn de door De Graaf en Meeuwse ter beschikking gestelde vlaaien die dag op hun bestemming aangekomen. Spontaan heeft bevrachtingskantoor Overmeer zich als tweede sponsor dit jaar bekommert om het welzijn van de zeilsporters, door een kleine zestienkwadraat aan vlaaikeus te leveren. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ketels, branders en elektronische apparatuur. We kennen de maritieme markt: soms moet het gisteren geleverd worden, reserve-onderdele moeten dan in je magazijn liggen.’ ‘Werken met een jong team als Marco en Rob voor de technisch-commerciële kant en voor de projectafwikkeling, is een voorrecht. Bij sommige aanvragen gaan we, indien mogelijk, met meerdere personen naar de klant. We luisteren, schrijven, analyseren en vinden het een kunst een offerte te sturen waarin de wensen en optimaal rendement zijn verpakt. Op tijd leveren maken we waar, door te weten waar en wie het maakt.’ De Jonge vervolgt: ‘In principe is er een standaardconcept nodig voor elke installatie. Klanten grijpen ook terug op eerdere ervaringen met onze ketels. Niettemin kijken Ondersteund door sponsors en dankzij de reacties van de deelnemers, die een ontmoeting met collega’s en vrienden op de Loosdrechtse Plassen verkiezen boven overleg op een kantoor of vanuit het gangboord, blijven Punt en Vos gemotiveerd de zeilwedstrijd te organiseren. Met hulp van Jos van der Vleuten, Arend Jonker, Kees Drenth en Wout Schouwstra, oud-schippers we in ons advies scherp naar de toepassingsmogelijkheden. Een royaal berekende ketelcapaciteit met ruim voldoende doorstroming geeft door de snelle opwarmtijd minder warmteverlies dan het continu op temperatuur houden van een massa die steeds warmte afstaat.’ Een specialistisch advies spaart brandstof en is winst. In een beduidend aantal gevallen blijkt een te krap berekende installatie uiteindelijk meer te kosten dan vooraf aangenomen is. Winst vergt nu eenmaal de juiste investering. Olieprijs Brandstofprijs is de koevoet in een wereldwijde economische aanpak van energiesystemen, op schepen en aan de wal. Er wordt opnieuw gerekend. Vervangingen en De winnaars: het goud is binnen. (foto’s Johan de Witte) die met nobele motieven de wedstrijd scherpzinnig volgen bij de boeien en overtreders onherroepelijk diskwalificeren. Zonder hen zou de 26e AMVV Binnenvaart Zeiltrofee, niet mogelijk zijn. Doldrums Met uitstekend zeilweer krijgen de bemanningen van de aanpassingen bij diverse rederijen, bewijzen het. Ferries, werk- en baggerschepen, die functioneren op lichte olie, gaan massaal over op zware brandstofolie zoals IFO 380 of nog zwaarder. Rederij Van Oord, met Konutherm-installaties aan boord (onder andere Volvox Delta, Volvox Terra Nova en HAM 316) past zijn brandstofinstallaties aan op de Volvox Asia. De Konutherm-installatie met een direct gestookte ketel en twee afgassenketels, wordt ter plaatse ingemeten, deels prefab gebouwd en vervolgens op de dichtstbijzijnde werf gemonteerd en in bedrijf gesteld. Zelfs de afgassenketels zullen in de toekomst niet beperkt blijven tot de zeevaart. Deze tijd vraagt steeds meer berekeningen voor de te plaatsen installaties. zestig boten ruim gelegenheid hun vaardigheid te tonen. Karakteristiek voor de eerste manche zijn de misleidende doldrums. Een ervaren zeilschipper, gestresst door zijn navigator, bepaalt zijn koers dwars door een eiland. Drie kwartier later vlotgetrokken door een motorboot passeert hij de finishlijn met een deuk in zijn ego, doch zonder scheepsaverij! De eerste manche wordt op een spantlengte bevochten; een mêlee van schepen ontstaat bij het passeren van de finishlijn. De lunch op het zonnige terras geeft de topsporters gelegenheid zich uitvoerig te laven en hun strategie te bepalen voor aantrekkend ZW. Schitterend zeilweer zorgt voor een Loosdrecht vol boten. Opnieuw aan de startlijn voor de tweede manche zowaar met de Binnenvaartkrant in top, alle zeilen bij, concurrentie in het vaarwater, mooi bezeilde en messcherp doordewindse rakken, door positieverlies afgestrafte slimmigheid. Als een vlucht spreeuwen stuiven de eersten op de finisch af. Roem voor de winnaars, troost voor de verliezers in argumenten van het zeilerslatijn. Een heerlijke dag AMVV!

Binnenvaartkrant