Views
4 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 20 juni 2006 Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. HRP voor al uw schroef leveringen en reparaties voor alle typen schroeven tot 3 meter diameter. HRP Thruster Systems b.v. Postbus 2020 • 2930 AA Krimpen a/d Lek Tel. 0180 - 33 10 00 Fax 0180 - 33 10 99 E-mail: info@HRP.nl Website: www.HRP.nl Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! De Betaalbare Warmte Oliegestookte CV-ketels • in CV en combi uitvoering • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 33 kW • Geintegreerde brander, pomp en expansievat • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service Uiterweg 95b • 1431 AC - Aalsmeer • 0297-369941 www.roca-heating.nl SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Heerlijk Helder…Promac Een drinkwatermaker voor zoet water is simpel, veilig en verantwoord. Hij is klein, systeemonafhankelijk en een absolute barrière tegen bacteriën en chemicaliën. De drinkwatertank mag klein zijn en bevat met de Promac-watermaker een zuivere, smaakvolle frisheid. Tijdverlies door water laden is voorbij. Bovendien kan er, in plaats van de nu overbodig geworden drinkwatervoorraad op elke reis circa tien ton meer lading worden afgerekend. 20 juni 2006 is vergelijkbaar met die van de menselijke huid: die laat transpiratie (water) door en houdt andere stoffen binnenboord. Het gezuiverde water is na de membraam ontdaan van alle stoffen. De voor de mens noodzakelijke nutriënten zijn niet meer aanwezig. Daarom wordt het gezuiverde water alsnog door de ophardingsfilter geleid, waardoor het water de perfecte smaak krijgt: ‘Heerlijk Helder Promac’ was de reactie van de bemanning van het testschip. Door Johan de Witte Onderhoud Het maritieme begrip “we maken water” krijgt door Promac een andere dimensie. De eenmalig wettelijk toegestane investeringsaftrek van 22 procent meegerekend betaalt het apparaat zich terug in circa twee jaar. Promac hanteert voor geïnteresseerde scheepvaartondernemers een realistische rekenmodule die inzicht geeft in de kosten en baten. Waarom komt Promac daar nu pas mee? De firma levert al sinds 1978 watermakers aan de zeevaart en de landmacht (die onder andere in Bosnië en Afghanistan installaties heeft staan draaien). In het verleden betekende een hogedrukpomp ook een hoog energieverbruik en was er veel inbouwruimte De nieuwe watermaker is compact. (foto Promac) nodig om water te kunnen produceren. Het nu gebruikte pomptype maakt gebruik van een nieuwe technologie waarbij die nadelen niet aan de orde zijn. De Aquaset type S heeft een waterproductie van zestig of honderd liter per uur. De unit heeft inbouwmaten van 1400 x 650 millimeter en een hoogte van 1530 millimeter. Het installeren op een nieuw of een bestaand schip vergt minimale inzet en tijd. Membraam Een Promac-watermaker maakt van rivier- en kanaalwater drinkwater van hoge kwaliteit. Jarenlange ervaring, voortdurend ontwerpen en testen van omgekeerde osmose-installaties zorgen daarvoor. De kwaliteit en smaak worden ook nog eens gewaarborgd door een goede nabehandeling. Eerst wordt het water door een membraam geperst dat geen enkele stof doorlaat – met als enige uitzondering water! Hierna is het water dermate zuiver dat het ongezond is voor de mens en zelfs een goudvis er niet in zou kunnen leven. Het zogeheten harde water wordt teruggebracht naar een correcte PH-waarde van 7,5, met ook de gewenste smaak. De werking van het membraam Het onderhoud is zeer eenvoudig. Als het systeem gedurende tien tot veertien dagen niet gebruikt wordt, moet er met schoon water worden gespoeld. Door op het besturingspaneel een klep te bedienen, spoelt het apparaat zich geheel automatisch. Patronen in het voorfilter moeten periodiek worden vervangen. De eigen drinkwaterproductie aan boord van een schip heeft een laag energieverbruik, is geluidsarm, garandeert gezond water, bespaart kosten, realiseert extra verdiensten en biedt onafhankelijkheid op verre reizen. Kijk voor informatie op www. promac.nl Tien jaar maritieme prestaties en gezelligheid op gravel Tenniscentrum Rozenhof – het Roland Gaross van het Belgische Essen – was de bühne waar zaterdag 10 juni het inmiddels tiende Grand Slam van Seatrend Shipping, Q Shipping en Shipbuilding Zanen plaatsvond. Hoewel de gravelbanen ver van de vaarweg liggen, zit er bij de organisatoren, zoals ook hun firmanamen al duidelijk maken, een aanmerkelijke hoeveelheid zoet- en zout water in het bloed. Door Johan de Witte Het 10-jarig bestaan van het maritiem tennistoernooi noopt tennisleraar en eigenaar Cor van den Boom van TC Rozenhof tot terugblikken. ’Ebel Slobben, Kees de Groot en Geert van Veen – namen achter de organiserende bedrijven – hebben hier tennisles gehad,’ zegt hij. ‘We kenden elkaar al een tijdje en ik kreeg van hen les in maritiem amusement. Ze wilden samen iets Met een loeiharde karaktervolle service slaat student Robert van Veen zijn bespanning aan barrels. Als dezelfde instelling in zijn studie aan de dag legt, ligt de weg naar top voor hem open. Bij de dames werd Rita Danser eerste. Ad Vermaas won bij de heren. Kees de Groot, één van de sponsors en lid van de wedstrijdcommissie, overhandigde beide winnaars een sierbord, verfraaid met een afbeelding van het zeeschip Sunergon (dat onlangs als een Q Shipping-project in de vaart is gekomen). Met gezelligheid, spel, vriendschap, netwerken, een banket van een handvol sterrenkwaliteit, de prijsuitreiking, muziek en dans op een heerlijke zomeravond, was er alom tevredenheid bij de enigszins vermoeide maar voldane deelnemers. Die aangaven te hopen dat het maritieme tennistoernooi nog jaren blijft bestaan. (advertenties) VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN (advertenties) VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN Kees de Groot reikt de eerste prijs uit aan Rita Danser. (foto Johan de Witte) 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 voor de gezelligheid en voilá: we kregen de lengte een jaarlijks toernooi te organiseren. De spelers, partners en bezoekers komen vrijwel allemaal uit de scheepvaart, een branche waarmee het toernooi altijd slaagt.’ Cor en Ellen Boom kwamen twintig jaar geleden naar Essen. Inmiddels is hun TC Rozenhof vermaard om het grootste indoortoernooi van de Benelux, waarbij ook nog eens een auto wordt verloot onder de circa achthonderd aanwezigen. Cor traint de 12- jarige Maxim Verheijden, die volgens hem in de leeftijdscategorie tot dertien jaar de sterkste tennisser van Europa is. ‘Fantastisch om met zo’n talent te werken.’ Cor, die nadrukkelijk zijn Ellen en trouwe medewerkers roemt om hun hulp en kwaliteit, heeft er nog altijd zin in om van het TC Rozenhof aan de Dreef 6 in het Belgische Essen a place to be te maken. De dames manifesteren zich tijdens het maritieme tennistoernooi nadrukkelijk en zegevieren in een aantal partijen met schitterende groundstrokes. Het publiek geniet opgewonden van bloedstollende returns. Slimme dropshots en volleys worden met applaus beloond. In navolging van Federer slaan cracks keiharde, loepzuivere ballen vanaf de baseline, waarmee ze de winst veelal op hun sloffen binnenhalen. 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant