Views
3 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 20 juni 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos op mts int.vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel. 0653-972985 GEVRAAGD op mvs Antida matrozen ibv dienstboekje met ervaring in de binnenvaart. Vaarsysteem continu of i.o., loon vlgns CAO. Tel. (0031)-(0)622424148 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD kapitein op mts “MARISE” ex “Anne-Marie” 2.000T, ibv patenten en ADNR. Vaargebied: ARA-Rijn- Moezel. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. (0032)-(0)3 2367456 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl BEVRACHT VOOR DE FRANSE ... Moezel? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Nu ook voor oudijzer van Duitse en Nederlandse havens naar Frankrijk. Tel. 0033-616874290 Sequana Logistique s.a.r.l., 91 rue Fbg. St. Honoré, 75008 Paris. -Nederlandse leiding- TE KOOP ms Silvester bj ‘63 Fulton, 100x9.5, 2037 t, 1.000 pk 8 cil Deutz 545, str. buis+schr ‘00, roeren ‘02, badk+keuken+airco ‘01, radar, blstpomp, 40 kva gen ‘05, st.vloer, alu luiken. Tel. 0653-667966 of 0049-1716002360 GEVRAAGD per direct SCHIPPER/ KAPITEIN/MATRS STRLUI ZEE/BINNENVAART ibv juiste papieren. Gd condities. VOOR INFO: SECRETARIAAT@MHR- R.COM GEVRAAGD kapitein en 2e kapitein / stuurman op kvb 4000T, Ned. cond., kost+reizen vrij. 14/14 of 7/7, loon in overleg. Tel. 0653-652936 BEMIDDELING EN VERKOOP VAN... (ex) beroepsvaart schepen: Kotters, Tjalken, Aaken, Pontons, Spitsen, Sleepboten, Directie vaartuigen, etc. www.venturayachtservice.nl Mark en Floor van Helden 0654-956692 GEVRAAGD 2 kapiteins 14d stelsel met R patent, radar en ADNR+C. Tel. 0032-475237441 of 0031-610977783 TE KOOP kantoorponton ca 32x7xca 0.80m, CV, electr, veel ruimte, evt woon- werk combinatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD op kvb Saron afloskapitein/stuurman met ervaring en patent. Vaste vaart cont. naar Bazel. 06-53320869 0049- 1716305350 TE KOOP MBS Wuta bj ‘67, afm 67x7.11x2.77 mtr, 868 ton, 450 pk Cat. Tel. 0622-986366 TE KOOP Wegens opgeven van de watersport, platbodemschokker te koop. Kijk: www.schiffsoldtimer.de TE KOOP GEVRAAGD uitlaatspruitstuk watergekoeld voor DAF 575. Tel. 0653-929801 STEUERMANN ... flexibel mit Patent bis Mannheim sucht job. Tel. 0049-1719157877 0040-742193041 BIEDT ZICH AAN ... Stuurman, bezig met studie gr. v.b., 10 dgn of wk op/af, lftd 39 jr, wnpl Ylst (Fr.) Tel. 06-51770885 GEZOCHT op ms Comienzo, stuurman, GvB, radarpat. Weekend vrij. R’dam-Antw. 06-53261697 GEZOCHT volmatroos/stuurman voor mks. Weekend vrij. Tel. 0618-222516 PERSONENVERVOER FA. SVOBODA verzorgt voor u tegen gunstige tarieven tranport van Tsjechisch personeel van en naar uw schip. Tel. 0042-0603447291 GEVRAAGD matroos op het kvb Bornrif I&II, ibv dienstboekje, minimaal 3 jaar ervaring op de Rijn, vaarsysteem 8 weken op/ 4 weken af, salaris volgens CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Govert Sr 1x lichtmt ibv cursus matr, 2 jr vaart. in dienstb, loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje. Tel. 0651-760830 0049-1608845982 GEZOCHT op mts Commander, stuurman met min 3 jaar ervaring op Rijn- & binnenvaart. Vaarsyst. 4 wkn op/4 wkn af. Salaris conform CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 06-22424148. GEVRAAGD volmatroos op mvs Colorado met min 3 jr ervaring cont.vaart, ibv dienstboekje, vaarsyst. 4 wkn op/4 wkn af. Loon vlgns CAO binnenvrt. Voor meer info: 0622- 424148 GEVRAAGD stuurman op M/S QUI-VIVE, l.n.o.t.k. Tel. 0653-212126 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken met verfspuit en kwast over het gehele schip. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 VOLMATROOS 24 JAAR ... (stuurman in het boekje, ADNR basis) zoekt werk. Tanker- en droge ladingervaring. Ik wil graag beginnen op 21 juni, liefst 14-14. 06-27012498 GEVRAAGD 3 matrozen + 1 stuurman met patent, voor het KVB Pride of Faial, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-667789 of 0049-1725991359 TE KOOP Xenon werklampen, 24 volt, 250,-. Tel. 0647-982097 GYRON CREW BV zoekt ... i.o.v. MS Dependent 1x lichtm ibv cursus matr, 2jr vaart. in dienstb., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP: KUSTVAARTUIG voor permanente bewoning, afm 24x4.70x1.90m, varend monument. Vr.pr. 189.000. Info tel. 06-53710578 GEVRAAGD PER 1-9-2006 MATROOS op ms Santina. Loon volgens CAO. Tel. 06-53811040 of schriftelijk: t.a.v. ms Santina, Vaste land 12-c, 3011 BL Rotterdam TE KOOP mbs, 768 ton, bj 1949, 440m3, 653 pk Mitsubishi, nautisch compleet, kopschroef 280 pk met eventueel vast werk. 06-53232778 TE KOOP ms 460 ton, bouwjaar 1959, nautisch compleet, nieuwe woning, met vast werk te leveren. Opstartkapitaal is bespreekbaar. 06-53261339 TE KOOP ex meetvaartuig RWS 23.50x4.50x0.90, 2x 150 pk, wonen-werken. www.jkoemanboten.com Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD OP MS MARIA D stuurman evt. 2e kapitein i.b.v. alle papieren, week/week Tel. 06-52477407 GEVRAAGD licht matroos of matroos op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel. 06-53938023 GEVRAAGD deksman op kvb, leuk vaargebied, gr woning, liefst enige ervaring Tel. 06-53938023 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer TE KOOP RUIME WONING 625 inh aan de MAAS ZWIJNDRECHT, 5 slk, 70m2living, 1980. 06-53946464 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Maroma 1 matroos ibv dienstb., min 2jr vaartijd. Loon vlgns CAO binnenvaart. Vaar/ verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEZOCHT schipper op tweemast klipper 06-21526033 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Minister zegt bij congres over zand- en grindvervoer waar het op staat Onmisbaar, maar slecht betaald De aanvoer van zand en grind voor de bouw gebeurt voor een belangrijk deel over water. Het zou fysiek maar ook prijstechnisch onhaalbaar zijn al dat vervoer per vrachtauto te doen. De schippers beconcurreren elkaar zo scherp dat ze soms meer dan 25 procent onder de kostprijs vervoeren. Zaterdag 10 juni sprak minister Karla Peijs bij een congres over zand en grind zelfs over ‘uitbuiting’ van de schippers. Het congres in het Isala Theater in Capelle aan den IJssel had als titel ‘Binnenvaart, onmisbare schakel in de bouwlogistiek’. Een kort maar breed opgezet congres, waar organisator CBRB bepaald veel energie in had gestoken. Dat werd ook gehonoreerd met een bezoek van minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat. Die liet zich niet onbetuigd. Natuurlijk hield ze haar klaargestoomde verhaal over de liberale vervoersmarkt waar de overheid zich niet mee mag bemoeien, maar ze liet niet na tijdens de discussie onverbloemd haar mening te geven over de slechte vergoedingen die de schippers ontvangen. Peijs tegen de verladers: ‘Jullie zien de winst op de korte termijn. Als er straks geen binnenvaart meer is, gaan jullie een veel hogere prijs betalen voor het vervoer over de weg. Een gezonde relatie is belangrijk. Ik mag me niet met de markt bemoeien maar met elkaar uitbuiten heb ik een groot probleem. Je moet een andere partij ook de winst gunnen.’ Marktleider In 2002 werd in Nederland meer dan honderd miljoen ton zand en grind vervoerd, waarvan ongeveer de helft door de binnenvaart, grensoverschrijdend was dat bijna Wat moet de binnenvaart doen als de staat inderdaad het onderhoud van de Betuwelijn subsidieert? Dat vroegen we bezoekers van de internetsite www.binnenvaartkrant.nl. Uit de antwoorden die de afgelopen weken binnenkwamen blijkt een overduidelijke meerderheid (bijna tweederde) te vinden dat de binnenvaart die steun niet zomaar over haar kant moet laten gaan. Victor Deconinck interviewt minister Karla Peijs zaterdag in het Isala Theater. Peijs: ’De situatie is buitengewoon verontrustend. Geen bank die deze mensen nog financiert, geen schipperskind dat z’n vader nog wil opvolgen.’ (foto MGR) veertig miljoen ton, waarvan 76 procent door de binnenvaart. De echte modal split blijkt uit de vervoersprestaties, omdat per schip het vervoer boven ongeveer zestig kilometer verreweg het aantrekkelijkst is. Binnenlands werd vijf miljard tonkilometer vervoerd, waarvan 73 procent per schip. Grensoverschrijdend ruim acht miljard tonkilometer, ook 73 procent per schip. Verlader en schipper zijn tot elkaar veroordeeld. Uit de verslagen van onderzoeksinstituten Policy Research en NEA was al bij het congres gebleken dat de binnenvaart niet alleen marktleider maar door de lage vrachtprijs ook onaantastbaar is in het vervoer van bouwstoffen. De volgens het NEA veel te In totaal brachten 121 mensen hun stem uit. Van de optionele antwoorden is ‘naar de rechter stappen’ met 41 stemmen het meest gekozen. ‘Blijven protesteren’ komt daar vlak achter met 37 stemmen. 27 mensen vinden dat de binnenvaart geen aanleiding heeft om zich te verzetten: ‘de overheid betaalt ook het onderhoud van de vaarwegen’. Elf stemmers vinden dat binnenvaartondernemers keihard de concurrentie moeten aangaan: ‘goedkoper varen zodat het spoor geen kans maakt’. Onder de vijf ‘anders’-stemmers zijn er twee die actie willen voeren: de één zoals in 1988, de ander stelt voor dat iedereen weigert om in Rotterdam havengeld te betalen. Eén schipper maakt zich niet druk over de Betuwelijn: ’De vraag gaat over het onderhoud. Wat betreft de transportkosten: dit lost zich vanzelf op,’ schrijft hij. ‘De lijn loopt maar tot Zevenaar; daarna ligt er nog dezelfde rails als in mijn militaire diensttijd (45 jaar geleden). Ik heb de Duitsers nog niet aan de lijn zien werken.’ Een ander denkt dat niet de Betuwelijn een gevaar is, maar de toekomstige heraanleg van de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. ‘De Betuwelijn wordt toch niets. België heeft een rechtszaak gewonnen over de IJzeren Rijn. Daar moet de staat ook mee betalen aan het doortrekken naar Duisburg. Die lijn is wel een gevaar voor de scheepvaart, want als die is hersteld is hij 67 kilometer korter dan de Betuwelijn.’ De binnenvaartondernemers moeten volgens deze inzender vooral niet goedkoper gaan varen. ‘Dat is het voordeel van verladers.’ Een voorstander van blijven protesteren voegt eraan toe dat de binnenvaart in ruil moet ‘verlangen dat de overheid de lage kostprijs – met name voor kleinere schepen op kortere trajecten – heeft tot gevolg dat er niet of nauwelijks wordt geïnvesteerd in het materieel. Wel in grotere beunschepen maar die kunnen alleen op grotere vaarwaters varen, met als gevolg dat de aanvoer over water naar de bestemmingen aan kleinere vaarwaters op den duur verloren dreigt te gaan. Het fijnmazige netwerk van de binnenvaart is juist nodig om dicht bij bouwlocaties de bouwstoffen af te kunnen leveren. Minister Peijs zegde toe naast de grote vaarwaters ook het onderhoud en het op diepte brengen van de kleinere vaarwegen prioriteit te geven. De eindconclusie was bitter: de achterstand in het onderhoud van de vaarwegen inhaalt’. Iemand die dezelfde mening heeft, oppert te onderzoeken of Brussel de subsidie van het onderhoud niet kan verbieden omdat het zou gaan om oneerlijke concurrentie. Een stemmer die koos voor niets doen, merkt wel op: ‘Alleen mag de overheid wel iets meer belangstelling voor de binnenvaart hebben.’ Een medestemmer heeft een oplossing: Het geld dat aan onderhoud van’infrastructuur voor de diverse vervoersmodaliteiten wordt besteedt moet dan wel in verhouding zijn tot de geleverde tonkilometerprestatie.’ Nieuwe vraag Over de Betuwelijn kan niet meer gestemd worden. Vanaf vandaag staat er een nieuwe poll op www.binnenvaartkrant.nl: Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Is de besomming die u met uw drogeladingschip haalt onvoldoende? Ziet u geen toekomst voor uw enkelwandige tanker? Bent u de continuvaart in de schippers in het zand en grind zijn gewoon slechte ondernemers, willen varen en zich niet bezighouden met prijsonderhandelingen. Hoe triest ook, daar waren de meeste aanwezigen het wel over eens. Onder de aanwezigen voorzitter Wim Blonk van Vereniging van groothandel in grind en industriezand NVLB en Michiel Dankers, voorzitter zand- en grindproducenten IZGP. Ook de handelaren gaven aan dat schippers toe moeten naar commerciële samenwerkingverbanden en de onderhandelingen uitbesteden. Het NMaspook werd weggewuifd, ook door Peijs: ‘Als die schippers samen een maatschap beginnen, heeft ook de NMa daar geen enkel probleem mee.’ Uitslag poll: verzetten tegen overheidssteun onderhoud Betuwelijn containers zat? Of heeft u het helemaal gehad met het zand en grind? Maar misschien bent u juist hartstikke tevreden met de hoeveelheid werk en de beloning die u daarvoor ontvangt? Stel dat u op 1 januari 2007 helemaal opnieuw kunt beginnen; in welke deelmarkt zou u dan aan de slag gaan? Geef uw mening op www.binnenvaartkrant.nl. (advertenties) G E S P E C I A L I S E E R D E C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 w w w . s t c - r . n l 20 juni 2006 Ivoren toren We hoeven dit jaar gelukkig niet bang te zijn dat we onterecht naast die beker grijpen. Wel een lekker gevoel, zo helemaal vrij van historische frustraties. Er is wel iets ongrijpbaar historisch dat kennelijk geweldige frustraties oproept als je er alleen maar naar wijst. Even niet over die finale van juli 1974 (we halen de finale toch niet, dit jaar) en ook niet over de aftrek van hypotheekrente. Het gaat om Straatsburg. Wat is dat toch met die plaats in Oost-Frankrijk, waardoor mensen daar zo extreem aan gehecht raken? Dat die jongelui van het Europees Parlement daar regelmatig heen moeten om elkaar te vertellen wat ook per e-mail kan of gewoon in Brussel, is nog tot daar aan toe. Erg onpraktisch en het kost jaarlijks ongeveer een sluis om het nomadisch bestaan van de Europarlementariërs te onderhouden. De elektronische petitie (via www.oneseat.eu) bevat intussen 500.000 elektronische handtekeningen, waarvan de helft uit het zuinige Nederland, waarvan tenminste één van de redactie hier. Vergeefs natuurlijk. Ze hadden het vertrek uit Straatsburg als artikel in de grondwet op moeten nemen. Had Frankrijk mooi alleen gestaan met haar non . Maar ook de Centrale Rijnvaartcommissie is kennelijk geweldig verknocht aan die stad aan de Rijn. Wat heeft Straatsburg dat Brussel kennelijk ontbeert? Historisch gezien is het eigenlijk geen stad maar een identiteitscrisis. Sinds de instorting van het West-Romeinse Rijk in 473 wisselde die oude vesting van de Romeinen aan de rivier regelmatig van eigendom tussen de Alemannen en de Franken. Duitsland en Frankrijk maakten ook na Karel de Grote beide aanspraak op Elzas-Lotharingen en dus op hoofdstad Straatsburg. Tot en met de Tweede Wereldoorlog wisselde het bestuur (en de voertaal!) tussen Duits en Frans. In 1868 (om maar eens een toevallige datum te noemen) was het Frans, twee jaar later Duits. Dat bleef het tot het Verdrag van Versailles in 1918 bepaalde dat ze er weer Frans moesten gaan praten. Na de Tweede Wereldoorlog werd Straatsburg een symbool van de vrede tussen de twee naties. Daarom werd in 1949 er de Raad van Europa gevestigd. De smoes dat om deze reden het Europees Parlement er moet vergaderen, is dus uit de lucht gegrepen. Net zoals dat je aan de Rijn gevestigd moet zijn, om de Akte van Mannheim inhoud te kunnen geven. In Straatsburg werd de eerste krant ter wereld gedrukt: het nieuwsblad Relation. Dat is toch een belangrijke historisch feit. Straatsburg is het Europese Babel. Er stond meer dan 400 jaar lang tot 1874 het hoogste gebouw ter wereld: de 142 meter hoge toren van de Notre-Dame kathedraal. Dat is het, die toren is natuurlijk van ivoor! Grapje, de olifanten liepen in 1436 nog ongestoord rond in Afrika en Ivoorkust bestond dus nog niet. Laat staan dat je er tegen moest voetballen. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant