Views
2 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 20 juni 2006 De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Schiffswerft Ebert Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 AUGUSTUS OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. Wij zoeken enthousiaste collega’s. Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Houtdok in teken van huwelijk Zaterdag 10 juni, maagdelijk veegt de zon haar eerste licht door het Antwerpse Houtdok en kleurt op achttien schoongekuiste schepen, een regenboog van duizend vlaggen. De wolkenloze blauwe hemel belooft een schitterende zomerdag waarop Donny Blommaert en Sarina Rykebusch de belangrijkste charter van hun leven tekenen. Door Johan de Witte Twee lengtes van negen schepen breed aan een kade, herinneren de meesten van ons zich slechts van een vergeelde foto. Het zijn waarachtig geen kleintjes die met loyale medewerking van de “mannen van de stad” bezit hebben genomen van het Houtdok. Er zit geen enkele kilo lading in de schepen. Over invloed op de internationale vrachtindex, maakt niemand zich even druk. Het is feest en familie, vrienden en een aanmerkelijk deel van de bevrachtingswereld hebben eraan meegewerkt! Primeur voor het Antwerp book of records! Een trouwpartij: Naar aloude scheepstraditie werd “Dok op Komst” met toeters en bellen aan kaai 29 in het Antwerpse Asia-dok gedoopt. De vele gasten uit de scheepsherstel-, bedrijfsen zakenwereld, onderwijsen organisatiesector kwamen voor de start van het project om jongeren scheepsbouwonderricht te bieden, langzij. Robert Voorhamme, schepen van jeugd en onderwijs, maakte duidelijk ‘fier te zijn op zulk een doeltreffend initiatief’. Door Johan de Witte Dok op Komst is een project dat de school dichter bij de scheepsbouw moet brengen. Het project onderwijst jongelui die een nieuwe drive en motor nodig hebben om een vak te leren. Aan vijftien leerlingen worden bij Van Rousselt-Probotec in een speciaal daartoe ingerichte lesloods, vaardigheden als lassen, snijden, monteren en tekening lezen bijgebracht. Bij goed gevolg krijgen de leerlingen een kwaliteitsgetuigschrift scheepsbouw, gekoppeld aan een industrieel leercontract. Geestelijk vader van het project is Peter Janssens, zaakvoerder van Van Rousselt- Probotec. Een combinatie van sociale betrokkenheid bij jongeren en een schromelijk tekort aan goed opgeleide stielmannen in de scheepsbouwsector bracht hem tot deze aanpak. Met de realisatie hebben het TNA, het leercentrum en Van Rousselt-Probotec scheepsbouw opnieuw op het lesrooster gezet. Hugo Konings en Peter Janssens treden op als leerkrachten. Ze geven metaalbewerking in de breedste zin. Hugo komt uit de constructiebouw. Met een D-cursus onderwijs op zak is hij speciaal voor Dok op Komst aangetrokken. ’De meeste jongens zijn gemotiveerd. Ze hebben de praktijk in handen. Een leerling een snoer of hoeklas leren leggen, geeft voldoening.’ Kansen Saskia Vinck, eveneens betrokken bij de opleidingen, bezit als vormingswerkster de sociale vaardigheden om spijbelend of probleemgedrag op koers te houden. Het gaat om meer dan lassen alleen. Het gaat ook om houding en teamwork. Intussen studeert zij zelf eveneens met de lastang op een hoeklasje. Het project is ontzettend belangrijk voor deeltijdonderwijs, alternerend leren en de combinatie van opleiding en werk. De band tussen onderwijs en bedrijfsleven wordt hier aangehaald in twee sectoren – de metaal- en de maritieme sector – die beide heel Donny en Sarina gaan op de foto. (foto’s Johan de Witte) “Dok op Komst” bij Van Rousselt-Probotec Samen zorgen de mensen van Van Rousselt, TNA en het leercentrum voor de opleiding en de toekomstkansen van de jongeren. (foto Johan de Witte) wat kansen kunnen bieden aan jongeren. In de ontwikkelingsperiode van Dok op Komst heeft het lesinstituut al twee leerlingen kunnen afleveren aan Van Rousselt-Probotec, die in vaste dienst konden komen. Van Rousselt, gevestigd aan het Antwerpse Asiadok, is een oude naam in scheepsherstellingen. Het bedrijf werd in oktober 2002 overgenomen door Emiel Lemmens en Peter Janssens. Aan de eigen kaai beschikken zij over twee stevendokken en een droogdok. Het bedrijf verzorgt motoreninbouw, schroefherstellingen, draai- en freeswerk en elektrische installaties. Janssens: ’Dok op Lomst is veel, maar dankbaar werk. Dit lukt alleen met medewerking van mijn partner Emiel en de goodwill van alle medewerkers van ons bedrijf en de leerinstellingen.’ geen moeite is te veel; het mag wat kosten. Na de huwelijksvoltrekking op het stadhuis heeft de inzegening plaats in de Corolus Barameus kerk, onmiddellijk na de Lieve Vrouwe kathedraal de mooiste van Antwerpen. Aalmoezenier Mackar Verhagen verbindt het jonge paar in de echt. Donny Blommaert (25) zegt volgens zijn vrienden ’niet al te veel, en als hij toch iets zegt, slaat hij de nagel op zijn kop’. Sarina Rykebusch maakt geen geheim van wat zij te vertellen heeft. Samen varen zij op drogeladingschip Pura Vida. Wanneer de ankers weer zijn opgedraaid en de rijst van het dek is gespoeld, beginnen zij aan de huwelijksreis. Het Houtdok is dan weer van de stad. Op het terrein van Total Fina aan de Scheldelaan in de Antwerpse haven heeft op 6 juni een felle brand gewoed. Alle 700 personeelsleden werden onmiddellijk geëvacueerd. De brand ontstond omstreeks tien uur ’s ochtends in de visbreaker-unit van de raffinaderij, waar het zware residu afkomstig uit aardolie wordt bewerkt tot lichtere fracties. De zwarte rookpuim was tot kilometers ver te zien en inwoners van Zwijndrecht werd aangeraden ramen en deuren dicht te houden. Bij het blussen kregen de bedrijfsbrandweer en de brandweer van Antwerpen hulp van andere korpsen. Ook de Civiele Bescherming en het Rode Kruis waren gealarmeerd. Het bluswater is opgevangen en gezuiverd om schade aan het milieu te voorkomen. Er werden ook twee sleepboten ingezet voor het blussen van de brand. Al vrij snel had de brandweer de vlammen onder controle. Onderzoek heeft uitgewezen 20 juni 2006 Een regenboog van duizend vlaggen in het Antwerpse Houtdok. Betere samenwerking milieudiensten na calciumvervuiling Maas De Waalse en Vlaamse milieudiensten zijn slecht op de hoogte van elkaars procedures en waarschuwingssystemen. Dat bleek na de calciumvervuiling van de Maas die eind april aan het licht kwam. Tijdens een coördinatievergadering hebben de Vlaamse en Waalse overheidsdiensten nu concrete afspraken gemaakt. Er moet veel beter worden samengewerkt om milieuverontreiniging te voorkomen. Het was de Nederlandse Rijkswaterstaat die aan de bel trok toen enkele weken geleden een zeer hoge calciumconcentratie in de Maas werd vastgesteld. Er ging onmiddellijk een alarmbericht de deur uit naar de Vlaamse collega’s. Metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) toonden aan dat in februari in ieder geval een calciumpiek in de Maas was opgetreden, die daarna weer was afgenomen. Een gerechtelijk onderzoek leidde naar het Luikse Hydrometal dat, zo blijkt nu, al maandenlang calcium in de Maas loosde. Hoewel de Antwerpse Water Werken aangaven dat de drinkwatervoorziening in Vlaanderen nooit in gevaar was geweest, zat Vlaams minister van Milieu Kris Peeters met een flink probleem. Peeters was woedend omdat zijn Waalse collega Lutgen hem nooit op de hoogte had gebracht van de vervuiling. Lutgen noemde het op zijn beurt ongelooflijk dat het Waalse bedrijf Hydrometal de vervuiling nooit zelf had opgemerkt. Er was hoe dan ook genoeg aanleiding tot serieus overleg tussen de betrokken instanties. Eind mei hebben de Waalse en Vlaamse overheidsdiensten afspraken gemaakt voor de toekomst. Vanaf nu willen beide partijen hun meetgegevens en overige informatie beter gaan uitwisselen om vervuiling sneller te kunnen opsporen. De ministers hebben hun departementen opdracht gegeven om in het kader van de Internationale Maascommissie een systeem van automatische, real time, uitwisseling van data op te zetten. Op termijn moeten ook Nederland, Duitsland en Frankrijk daarbij betrokken worden. Het systeem zal ook voorgesteld worden aan de Internationale Scheldecommissie. Brand bij Total Fina dat de rook niet schadelijk was. Tegen twee uur konden alle werknemers weer aan de slag. Nu gaat Total Fina verder onderzoeken hoe de brand precies heeft kunnen ontstaan. Bij de brand raakten twee mensen in een lichte shock, een derde verstuikte zijn enkel en een vierde is met brandwonden aan zijn handen naar het Stuivenbergziekenhuis gebracht. Het was al de derde keer binnen een paar jaar tijd dat bij Total Fina brand uitbrak. De raffinaderij is goed voor een productie van 350.000 vaten ruwe olie per dag. Enkele dagen eerder was in de Antwerpse haven in de buurt van Luithagen ook al een brand uitgebroken. Daar vatte een magazijn vuur nadat een container met witte fosfor was gaan smeulen. De brandweer had het vuur snel onder controle. Omdat de rook giftig was, moesten omwonenden deuren en ramen een tijd lang gesloten houden.

Binnenvaartkrant