Views
2 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 GEVRAAGD op containerschip stuurman met patent en radarpatent, 2 wkn op/2 wkn af, loon notk Tel. 06-51145339 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Azolla 1x lichtm ibv dienstb. min 2jr. vaart., curs. matr. Loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD m.i.v. 19-7-6 op ms Taling afloskapitein ibv patent tot min Mannheim, ADNR en Rijnpatent. 14 dgn op/4 wkn af, loon notk. Tel. 0651-613556 of 0613- 738499 of 0654-796718 GEVRAAGD op kvb Riverdance, matrozen i.b.v. dienstboekje, minimaal 3 jaar ervaring op Rijn en Moezel, vaarsysteem 4 weken op, 4 weken af, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GEZOCHT deksman op mts Via Vai, met min. ervaring binnenvaart en Donau, i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem continue, salaris volgens CAO Binnenvaart. Voor meer info: (0031)-(0)6-22424148 GEVRAAGD op kvb Riverdance, kok met horeca ervaring, vaarsysteem continue, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GEZOCHT stuurman zonder patent en deksman met dienstboekje. Loon en vrije tijd in overleg, voor koppelverband Tel. 06-53653833 TE KOOP Horeca/clubschip afm ca. 30 x 6.20 m. stalen ponton met restaurant/ kantine (17x5) en ruim terras (12x6), kelder t.e.a.b. (ref 1720) Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP WEGENS ... bedrijfsbeëindiging van werf portaalkraan of apart te koop motor PIF, weerstand giek. Boottrailer dieseltank compressor, lier om boten over terrein te trekken. Motor Lister, motor Patter. Hogedrukspuit, Romneyloods 15 meter. Andere kleine materialen. Tel. R. Claessen 06-30100766 TE KOOP Deutz 545, 500 pk, 380 rpm bj ‘57, wordt 01-07 uitgebouwd, € 2.500 Tel. 06-53730604 AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart GEVRAAGD Matroos op mps Calypso, met min 3 jr ervaring, vaarsysteem 6 wk op 2 wk af, salaris volgens CAO Binnenvaart. Voor meer info: (0031)- (0)6-22424148 TE KOOP in Maasbracht vrijstaande woning met grote garage gelegen in directe omgeving van haven en sluizencomplex. Tel. 06-10241874 TE KOOP Deutz 716, 1650t, 750 pk, kop Reintjes 940 pk, 1650t staat 8j stil geconserveerd in container. €12.000 excl. Tel. 06-53730604 GEVRAAGD kapt/2e kapt op MTS LYAEMER, liefst C cert., 14/14, kost/wonen/ reizen vrij. Goede arb. voorwaarden. 06-13231470 bussel1@ home.nl BIEDT ZICH AAN Als leerling deksman 0049-1706260135 TE KOOP waterscooter Sea doo BomBardier GTX, 110 pk, 3 zitter, met afdekhoes en een trailer. € 5000,- Tel. 06-53248954 TE KOOP afbouwcaravan geschikt als koffie en lunch ruimte tijdens de afbouw van uw nieuwe schip. € 150,- Tel. 06-53248954 Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl. De overslag in de Rotterdamse haven blijft op een hoog niveau. Voorzetting van de spectaculaire groei, die insiders vooraf wel hadden verwacht, bleef echter uit. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 91 miljoen ton goederen behandeld en dat is 0,7 procent meer dan in de vergelijkbare periode in 2005. Dat de groei minder sterk is dan verwacht, komt vooral door de lagere aanvoer van ertsen, kolen en ruwe olie, verklaart Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Bulkchemicalien, eetbare oliën en minerale olieproducten blijven groeiproducten met rond de 15 procent. De containeroverslag wist de extreme toename in het vergelijkbare kwartaal van 2005, ruim vast te houden. ‘Toen zorgde de versoepeling van textielquota voor een ongekende toestroom van containers uit China. Hiernaast werd pas laat in 2005 de concurrentie van omringende havens voelbaar,’ maakt het HbR een vergelijking. Dat resulteerde in 2005 in een kwartaalgroei van achttien procent bij de containers. Het eerste kwartaal van 2006 liet een stijging zien van 3,6 procent tot bijna 23 miljoen ton. In TEU’s is het 2.313.000 stuks (vier procent meer). Een belangrijke oorzaak van de gedaalde overslag van kolen (min vijf procent) en ertsen en schroot (min zeventien procent) waren de lage waterstanden. Die bemoeilijkten de afvoer per binnenschip. ‘Hierdoor liepen de voorraden op de terminal zodanig op dat ook de aanvoer van overzee teruggebracht werd. De centrales in Duitsland hebben ter 20 juni 2006 Kamervragen over Julianasluis De CDA-Kamerleden Eddy van Hijum en Roland Kortenhorst hebben minister Peijs van V&W gevraagd om opheldering over de situatie van de Julianasluis bij Gouda. Met name vanwege de functie van die sluis voor het vervoer van grote jachten voor Royal Van Lent Shipyard in De Kaag zou een verbreding van de nu twaalf meter brede Julianasluis in Gouda een sterke verbetering betekenen. ‘In hoeverre is het juist dat een jachtwerf en haar netwerk van toeleveranciers in en rondom Kaag door breedtebeperkingen van deze sluis een deel van voor haar relevante markten in de (wereld-)markt voor megajachten mis loopt?’ vragen de Kamerleden de minister. Ook wijzen ze de bewindsvrouwe op de risico’s als ’s zomers plezier- en beroepsvaart gebruik maken van de ene kolk van De sluis in Gouda is nu al te smal voor de grote jachten. De jachtenbouw in Nederland kent echter nog steeds groei en de vraag naar nog grotere jachten neemt toe, terwijl die niet door deze sluis kunnen. (foto MGR) de sluis. Bovendien zou de sluis wellicht ontoereikend zijn als er steeds vaker containerschepen gaan passeren als de grote, nieuwe Van uden terminal in Alphen aan den Rijn wordt geopend. In de beleidsnota ‘Provinciale vaarwegen en scheepvaart’ van de provincie Zuid-Holland werd in 2005 een tweede sluiskolk van zestien meter breed aanbevolen. Welk overleg bestaat er tussen de Rijksoverheid enerzijds en de Provinciale overheid anderzijds, die de beleidsvorming rondom deze sluis onder zich heeft? Vragen Kortenhorst en Van Hijum aan Peijs. Rotterdam ondervindt gevolgen lage waterstand compensatie meer kolen per spoor vanuit Polen en Tsjechië geïmporteerd.’ In de loop van het jaar trekt de kolenoverslag weer aan, voorspel het HbR. Die van erts werd niet alleen door de waterstand beïnvloed maar ook door het tijdelijk stilleggen van een Duitse hoogoven en afbouw van voorraden op een ander staalcomplex. De raffinaderijen draaiden vorig jaar tegen hun maximale capaciteit aan. Daarom valt het te verwachten dat onderhoudsbeurten en incidenten de overslag dit jaar licht zullen drukken. De behandeling van olieproducten (van nafta tot en met zware stookolie), bulkchemicaliën en eetbare oliën, ontwikkelt zich met dubbele groeicijfers (circa vijftien procent) tot een steunpilaar van de haven, aldus het HbR. FUN YAK BIJBOTEN www.huizinga-snijder.nl Fun Yak 360 Fun Yak 390 • Uit voorraad leverbaar de Fun Yak 360 en Fun Yak 390 • Fun Yak bijboten zijn SI en BSBG gekeurd • Gemaakt van liniare polyethyleen; een oersterke kunststof • Dubbelwandig, geheel naadloos, onderhoudsvrij en recyclebaar, derhalve milieuvriendelijk Tevens leverbaar: • Waterski's • Skilijnen • Ski tube (band) • Mercury en Honda b.b. De Fun Yak bijboten zijn te verkrijgen bij: BUNKERSTATION HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) m/s afm 105x9.50x3.18m, bj 1987, 2157 ton, 1460 pk GM, 108 teu, 2 ruimen met Azobé buikdenning en FK luiken. Boegschroef v. Tiem met 400 pk, 2x Iveco van 2002, gen 30/60 kva. Compleet net schip. 2607) m/s afm 110x11.45x3.3m, bj 1998. 2750 ton, Cat type 3516, 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip 2604) ms afm 110x11.45x3.5, bj 1993, 2667 ton, 2135 pk Cat, boegschroef 550 pk Cat, Veth boegschroef, Verhaar 530 pk Cum, 3x gen 60/60/40 kVa .Rev 2005, compleet net schip. Nieuwbouw 2 stk 105x10x3.2 mtr, 1300 pk Cummins, 535 pk boegschroef, 117 Teu. Met FK van Blommaert. Levering compleet schip april 2007 Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en midden- voorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen (levering 2007). Zie onze website www.ruyven.org Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 20 juni 2006 Nieuwe website van Verkeer en Waterstaat In minder dan vijf klikken naar binnenvaart bij V en W Binnen vijf klikken bij de informatie die je zoekt. Dat is de opzet van de nieuwe website www.verkeerenwaterstaat.nl van het gelijknamige ministerie. Aan de vindbaarheid van informatie is veel aandacht besteed. Verkeer en Waterstaat kwam bij het laatste rijksbrede onderzoek uit de bus als site waarop de informatie het slechtst te vinden was. Bij de nieuwe site is daarom veel gedaan om te voorkomen dat de bezoeker verdwaalt of onnodig vaak moet klikken. Dat zijn aandachtspunten die varende internetters als muziek in de oren klinken. Het Web deed de klikproef. Het hangt natuurlijk wel erg af van wát je zoekt. ‘Binnenvaart’ komt als trefwoord op de openingspagina niet voor. Wel onderwerpen als ‘aanleg en onderhoud’, ‘kennis en innovatie’, ‘vervoermiddelen’, ‘water’ en – in ons geval voor de hand liggend – ‘goederenvervoer’. De eerste de beste klik geeft meteen een keus ‘binnenvaart’, naast ‘Betuweroute’, ‘beveiliging’, ‘goederenvervoer spoor’, ‘goederenvervoer weg’, ‘Mainport Rotterdam’, ‘vervoer gevaarlijke stoffen’, ‘zeehavens’ en ‘zeescheepvaart’. Groei mogelijk maken Met een tweede klik zitten we middenin het onderwerp binnenvaart. Onder het kopje ‘Groei mogelijk maken’ legt de site uit: ‘Voor een groot gedeelte van de goederen in Nederland geldt de binnenvaart als een goedkope en veilige vervoerswijze. Van al het transport op Nederlands grondgebied vindt ruim veertig procent over de vaarwegen plaats. De Nederlandse binnenvaartvloot is de grootste van Europa. In totaal bestaat de vloot uit ruim 9.000 vaartuigen waarvan een kleine 5.000 vrachtschepen. Het mogelijk maken van de groei van de binnenvaart is een opgave van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.’ De inleidende tekst is compact en er omheen staan tekstlinks naar allerlei directe en aanverwante zaken over binnenvaart. Zo eenvoudig en overzichtelijk kenden we het ministerie inderdaad nog niet op het web. Op de nieuwe corporate website is alle beleidsinformatie overzichtelijk gebundeld in dossiers. Daarmee komt een einde aan de vele tientallen zelfstandige websites die V en W voorheen had. Informatie over uitvoering en controle blijft te vinden op de gelinkte websites van Rijkswaterstaat en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Op de achtergrond van de nieuwe site speelt techniek een grote rol. Databasetechniek maakt het mogelijk bezoekers bij vervolgklikken alleen informatie aan te bieden die vanuit hun voorkeur bruikbaar is. Wie koos voor binnenvaart krijgt de informatie die daarbij past. Dus ook nieuwsberichten over binnenvaart, en Kamerstukken, toespraken, vraag en antwoord, publicaties, weten regelgeving, internationaal en achtergrond – allemaal over binnenvaart. Het lijkt heel vanzelfsprekend, en je vraagt je af waarom het vroeger toch zo moeilijk moest. Hier en daar komt je nog weleens een verdwaald stuk informatie tegen, maar dat is een kwestie van fine tuning door de aanbieders, of je realiseren dat sommige onderwerpen over bijvoorbeeld spoorwegen een duidelijk raakvlak kunnen hebben met binnenvaart. Of de meestgestelde vragen over binnenvaart ook echt wisselen met onderwerpen die vragenstellers bezighouden, zal blijken in de praktijk. Voorlopig kom je een heel eind met vragen als: Welke documenten heb ik nodig voor de binnenvaart? Is het dienstboekje verplicht als ik werkzaam ben in de binnenvaart? Wat doet de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart? Wat is een naviduct? Is het www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • De Valk • Kronenburg • Compilator • Favoriet die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 656 SCHEPEN! • Gavialis • Louis • Baloe De nieuwe website van Verkeer en Waterstaat zit een stuk logischer in elkaar. vaartijdenboek verplicht voor het varen op de binnenwateren? Hebben werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten vrij toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt? En: Waar zijn de examens voor de beroepsbinnenvaart ondergebracht? Plug-in Soms zit de techniek je in de weg. Bijvoorbeeld bij het volgen van de link ‘Kaart havens in Nederland (Mobiliteitsatlas)’ waarmee je terechtkomt bij het Ruimtelijk Planbureau dat een ‘interactieve kaart’ van havens en vaarwegen aanbiedt van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat. Om die kaart interactief te kunnen bekijken heb je een speciale plug-in nodig, die ergens bij Netscape gedownload schijnt te kunnen worden. Maar als je geen notie hebt hoe die De verenigingssite met schependatabank van Vereniging “De Binnenvaart” op www.debinnenvaart. nl is met overtuiging gekozen tot VAART!Site van het Jaar 2006. De elf juryleden gaven de site tijdens de 10e VAART!Verjaardag in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen de hoogste waardering met een rapportcijfer 8,7. De gasten op de VAART! Verjaardag (voornamelijk varenden) kenden met rapportcijfer 6,7 de tweede plaats toe aan de Aspali-weblog, waarop schipper Hans Oomens geïnteresseerde binnenvaarders laat meekijken met de ingrijpende verbouwing van zijn schip. Shipphoto.nl eindigde als derde. De site deelde vorig jaar de tweede plaats met de winnaar van dit jaar. Shipphoto.nl kreeg van de jury het rapportcijfer 6,6. De vierde plaats was voor de site van het voetbaltoernooi voor schipperskinderen Aquakids (6,5). De nog jonge website Van Ommeren Toen en Nu werd vijfde (6,1). De VAART!Verjaardagsgasten beoordeelden de sites op de aspecten binnenvaartbelang, actualiteit, informatiewaarde, vormgeving en GSMvriendelijkheid. In de nominatie-ronde, voorafgaand aan de verkiezing, hadden 211 site-bezoekers er vijf genomineerd uit 24 voorgeselecteerde sites. heet, sta je ineens met lege handen. Overigens legt de Mobiliteitsatlas van RPB/AVV op een heel aardige manier de kwaliteiten van de vervoertak binnenvaart uit. De nieuwe site van Verkeer en Waterstaat kijkt niet alleen naar het eigen webaanbod, maar ook naar buiten. Zo staan er onder ‘Zie ook’ op de binnenvaartpagina links naar de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart en naar de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Een link naar de binnenvaartrubriek van de Europese Commissie zou er niet misstaan. De link naar ‘Portal voor de ondernemende binnenvaart’ roept allerlei associaties op, maar als je vervolgens terechtkomt op www.binnenvaart.nl, de linkspagina van het CBRB, lijkt dat toch een wat magere invulling. V en W is het tweede departement dat de nieuwe Stijlgids toepast op zijn nieuwe website. In maart had het Ministerie van Financiën de primeur met het gebruiken van deze afspraken voor zijn nieuwe site. De Stijlgids voorziet in één gezamenlijke stijl voor alle corporate websites van de rijksoverheid. De bezoeker kan hierdoor de verschillende sites van de departementen herkennen als site van het Rijk. Deze eenduidigheid is ook doorgevoerd in de vindbaarheid en toegankelijkheid van de overheidsinformatie. Voor www.verkeerenwaterstaat. nl lijkt die aanpak alleszins geslaagd. Deze 133e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/13.htm Daar staan ook alle vorige afleveringen. Vereniging “De Binnenvaart” heeft site van het jaar Jos Hubens, voorzitter van Vereniging “De Binnenvaart”, toonde zich een enthousiaste winnaar. De winnaar krijgt tot eind dit jaar een prominente link op de openingspagina van VAART! De vier andere genomineerden zijn het komend jaar elk opnieuw een week lang VAART!Site van de Week en kandideren zich daarmee opnieuw voor de 2007-verkiezing. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant