Views
3 years ago

2006-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Maasbracht
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 20 juni 2006 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Te koop aangeboden: M/S CARPE DIEM. 1189 ton, bj 1962, afm 77 x 8.20 x 2.70 mtr. 1380 Cub. 920 Pk Deutz, 1800 omw, rev 2004. Kopschroef 270 Pk, 2 x 220/ 380 volt. 2001 nieuw vlak, stalen vloer, 3 ruimen, nautisch compleet. Woning met 2 slp. kamers, met alle geldige papieren. Schip vaart onder Duitse vlag, voor startende ondernemer grote financierings mogelijkheid Vraagprijs € 285.000,--. M/S LARA 1179 ton, bj 1938, afm 80 x 9.50 x 2.52 mtr. 1900 Cub., 2 x Caterpillar totaal 900 Pk., kopschroef 320 Pk, 2 x 27 KVA. Nautisch compleet, stalen vloer, alu schuifluiken, alu stuurhut zakbaar. Woning met 2 slp.kamers, voorwoning compleet, met alle nieuwe papieren Vraagprijs € 330.000,-- Te koop gevraagd: Schepen van alle tonnages en bouwjaren. Speciaal schepen van 110 x 11.40 van recent bouwjaar Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Aristo", 2191 ton 1988, 110mx9m50x3m17, 3000m 3 , stalen vloer 12mm, alu. rolluiken + hydr. stapelbaar, kopschroef Cummins 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 12m, Caterpillar 1521 pk bj. 1998 koppen rev. 2003. "Marjon", 2255 ton 1981, 105mx9m50x3m27, 3000m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen bj. 2006, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar container stuurhuis, Caterpillar 1227 pk bj. 1993. "Vitesse" 1742 ton 1972, 85mx9m50x3m13, 1 ruim, 2150m 3 , Aluminium schuifluiken, kopschroef Daf 320 pk, autokraan 15m, Aluminium overzakbaar stuurhuis, SKL 1160 pk bj. 1988. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Magdalena", 1348 ton 1979, 85mx8m20x2m87, 1950m 3 , alu. schuifluiken bj. 2003, kopschroef Daf 275 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2002, autokraan 15 meter, GM 1070 pk bj. 1991. "Margarethe", 1250 ton 1969, 80mx9m35x2m52, 1850m 3 , Aluminium schuifluiken, kopschroef Daf 300 pk 2006 geplaatst, autokraan 12 meter, Caterpillar 565 pk bj. 1972 rev. 1995/2004. "Lucienne D", 1078 ton 1955, 80mx8m20x2m53, 1550m 3 , Aluminium schuifluiken bj. 2005, kopschroef Daf 320 pk 2004, autokraan 15 meter, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2002, Mitsubishi 954 pk bj. 1998. "Speranza", 826 ton 1961, 70mx7m50x2m51,1300m 3 , Aluminium schuifluiken, kopschroef Daf 250 pk, autokraan 11m50 bj. 2006, GM 710 pk bj. 1993 (Evt. inruil bespreekbaar) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. TE KOOP Katwijker 1930, 14x2.80x0.85, Gardner 60pk, geklonken schip, interieur izgs+marif., 4 slppl. Tel. 0180-410495 GEVRAAGD matroos op mts Lasio, 14 op/14 af, vrije kost en reizen. Tel. 06-12629906 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Anita 1 matroos i.b.v dienstb. min 2jr. vaart., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 TE KOOP enkele mooie Hohner accordeons. 013-5811114 - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Eleonora bj. 2004, 3242 ton, afm. 110 x 11,45 x 3,63 m., 1600 pk Cummins Ms Singa bj. 1986 3203 ton afm. 110x11,39x3,72 m 1800 pk CAT Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk Kvb United bj. 2003, 5500 ton, afm. 172 x 11,45 x 3,85 m., 2 x 1428 pk MTU BEUNSCHEPEN Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar GEVRAAGD STUURMAN EN DEKSMAN! op mvs Kielstroom. Stuurman met ervaring op de Donau en het Mainkanaal en deksman ibv dienstboekje, vaarsyst 8 wkn op/4 weken af, loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer info: 0622-424148 NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Erica 1 lichtmatr i.b.v. dienstb. min 2jr. vaart, curs matr, loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD nette stuurman z patent, 3wk/3wk op mcs. Tel. 06-53534800 / 0049- 1716303356 MS 733 t. bj. 1963 Ex Hamburgvaarder 55 x 7.30 x 3.00 m. 1 ruim - ijz.vloer van 2001 geen luiken - 2 spudpalen 620 PK Deutz van 1963 boegschroef 230 PK radar - piloot - S.I. 2008 € 55.000,-- ex btw W.L.A. de Bot & Dtr. Tel. 010-4667106 Fax 010 - 4669664 Mail: info@debotshipbrokers.nl Site: www.debotshipbrokers.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN TE KOOP cementtanker Egbertine III, 62x6.6x2.65, 642 ton, incl contractwerk. Inruil spits of kempenaar bespreekbaar. H.A. Oldekamp 0653-122365 oldekamp@ euronet.nl GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Erica 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2jr. vaart., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD OP MS ALSVIN stuurman/2e kapitein i.b.v. rijnpatent tot Gernsheim + radarpatent, containervaart, 14/14 Tel. 0032-475612191 TE KOOP OF TE HUUR diverse pontons diverse afmetingen. 06-54794036 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Momfer 2x stuurman i.b.v groot vaarbewijs en Rijnpatent. Loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP Spits b.j. 1964 te Merelbeke, Scania DS 320 pk. Verbouwd met mooie ruime woning en prof. keuken, vr.pr. € 185.000,- (ref 2340) Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 Koppelverband Ms 2399 t. bj. 1987/1998 2 x 1500 PK Cat van 1998 koprevisie juli 2005 1 ruim 3320 m3 + duwbak 4763 t bj. 1988 6078 m3 - totaal 392 TEU boegschroef 2 x 350 PK S.I. - A.D.N.R Ms 2200 t bj. 1988 110 x 9.50 x 3.17 m. 1521 Pk CAT bj. 1997 3000 m3 - slt.vloer al.rolluiken - 117 TEU boegschroef 320 PK volledige info op aanvraag of zie www. debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. REGISTERED SHIPBROKER ® tel. 010 - 4667106 / fax 010-4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl AIRCONOMICS Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 20 juni 2006 Honderd jaar modelbouw van Dubbelman Van Slikkerveer tot Melbourne, van Tokio tot San Francisco pronken in rederijkantoren, bij scheepseigenaren, in musea en op tentoonstellingen één of meerdere van de inmiddels drieduizend scheepsmodellen van Dubbelman, in grootte variërend van twintig centimeter tot twaalf meter. Die van de Rotterdam voer op de rug van het moederschip naar New York. Ook de Willem Ruys, Bloemfontein, Eendracht, Pieter Boele en het Rhein-Herne-kanaalschip Maria uit 1930 liepen van stapel bij de NV Modelmakerij v.h. fa.C.Dubbelman uit Ridderkerk, die dit jaar een eeuw bestaat. Door Johan de Witte De politiek geëngageerde Cornelis Dubbelman werd in 1906 voor de AR gekozen in de gemeenteraad van Ridderkerk. Hij werkte als modelmakersbaas van gietmodellen bij Smit Electro. Dubbelmans verkiezing schoot bij zijn liberale werkgever, die eveneens gemeenteraadslid was, in het verkeerde keelgat. Baas en werknemer in verdeelde kampen van de gemeenteraad, dat was in die tijd té democratisch en het leidde ertoe dat dubbelman ontslag nam. Op 16 mei 1906 richtte hij een verzoek aan de burgemeester en wethouders van Ridderkerk om een modelmakerij en draaierij te mogen vestigen, met vijf werknemers en als energiebron een petroleummotor van zes paardenkrachten. Ofschoon een arbofreak avant la lettre bezwaar maakte tegen hinderlijk geluid voortkomend uit ontploft petroleumgas, kreeg hij na een positief verlopen hoorzitting van de raad fiat voor de oprichting van zijn bedrijf. Hiertoe kocht Cornelis voor het bedrag van vierhonderd gulden 244 vierkante meter grond aan de Emmastraat in Slikkerveer, waar hij stap voor stap zijn bedrijf opbouwde. Stuurwielen Oud-schippers hebben ongetwijfeld eens achter een Dubbelman-stuurwiel gestaan. Aanvankelijk deed het bedrijf van zich spreken door het leveren van gietmodellen voor ijzer- en kopergieterijen en ook klein timmerwerk, maar al snel breidden de actviteiten zich uit en in 1908 kwamen de eerste opdrachten voor het maken van stuurraderen voor schepen. Naar een kwaliteitsstuurrad van Dubbelman was niet alleen in Nederland vraag, maar ook vanuit België. Zo kam het bedrijf tot een jaarproductie van zeshonderd stuks. Het eerste scheepsmodel werd Een schip dat veel mensen direct herkennen: de Pieter Boele. (foto’s Johan de Witte) in 1912 vervaardigd voor een goede klant. Het was de ss Marseillaisse, een zeesleper. Dat pakte goed uit en zorgde voor vervolgopdrachten. De beginjaren waren moeilijk. Er bestond geen opleiding voor het vak en specifiek gereedschap was niet te koop. Pas in 1930 ontstond een tot in details verzorgd volwaardig eigen product door een instrumentenmakerij op te richtten. Cornelis Dubbelman maakte niet alleen modellen; hij bouwde bruggen in de plaatselijke politiek, was sociaal actief en functioneerde in tal van besturen. Hij was een ondernemer die de evolutie van stoom en petroleum naar elektriciteit heeft ervaren en op de wereldtentoonstelling in Gent (1913) voor een maquette al werd bekroond met een gouden medaille! Van vader op zoon Als zoon van de oprichter werd Antonie Dubbelman in 1930 directeur. In de werkplaats was hij al vroeg te vinden tussen de modellen. Reeds in 1925 viel de verkoop onder zijn verantwoordelijkheid. Hij werd de schakel tussen het bedrijf en de klanten, leerde de scheepvaart- en bouwwereld als geen ander kennen. Hij erfde de sociale betrokkenheid van zijn vader en werkte nog tot 1992 met veel plezier aan de bedrijfsboekhouding voor één van zijn vijf kinderen. Het was uiteindelijk Harry die de familietraditie in modelbouw voortzette. Harry Dubbelman verruilde zijn speelgoed op 4-jarige leeftijd al voor een stuk hout om er in de werkplaats stiekem model aan te geven. Schakelaars van de machines waren écht verboden, toch lukte het hem een onweerstaanbare schuurschijf in zijn uitloop even te benutten. Toen hij dertien was, maakte hij een compleet model. Toch is Harry nog steeds in het bezit van al zijn vingers. Naast de “hogeschoolopleiding” in modelbouw aan het thuisfront doorliep hij de HBS, en vervolgens nog wat wiskunde en talen. In 1972 nam hij het roer van zijn vader over. Als een foto Een model is als een foto: het komt nooit meer uit dat ene moment waarin het is vastgeklonken, terwijl een varend schip door verbouwing, gebruik of slijtage een ander uiterlijk krijgt. Een model van goede kwaliteit overleeft een paar generaties. Als een eigenaar een model van zijn schip ziet, kan hij daar geboeid en langdurig naar kijken. Hij ziet in één blik het ontwerp, de uitvoering en de verhoudingen, het aantal uitlaten in de schoorsteen. Een algemeen plan is toch anders dan een zogeheten as build-model. De tekenaar vraagt zich bij de lijnen die hij tekent we eens af hoe he schip in werkelijkheid zal ogen. Een model praat gemakkelijk en zal er altijd blijven, ook om de kijker te amuseren. Op bezoek bij een befaamde Nederlandse jachtenbouwer merkte een collega-modelmaker eens op tijdens het bewonderen van een Dubbelmanmodel: ’Dat kunnen wij niet maken, maar we zijn ook een stuk goedkoper.’ Het illustreert de kwaliteit van Dubbelman, die wordt bereikt door een team van vier hobbyisten die hun werk tot kunst verheffen. Duizend uur Voor een model levert de opdrachtgever in de regel de originele tekeningen, tegenwoordig veelal gemaakt in AutoCAD. Na aflevering van het model worden ze terugbezorgd of vernietigd. Dat is een gentlement’s agreement. Of het nu een grote zuiger, een booreiland of een megajacht betreft, het copyright wordt voor honderd procent gerespecteerd. De scheepsrompen werden vroeger vervaardigd van lindehout of gewapende epoxy. Tegenwoordig gebruikt men polyurethaan. Deze kunststof wordt in een door Dubbelman gemaakte mal gegoten, daarna gefreesd, nabewerkt en in de primer gespoten. In de werkplaats komt het model vervolgens tot leven. Een model van een grote zuiger (bijvoorbeeld 1,20 meter) vergt circa duizend uur; een megajacht achthonderd. Het gaat ook weleens niet goed. Zoals bij een model van een cutterzuiger, wat na een verflaag in de droogoven werd geplaatst. Door een doorgeslagen thermostaat zakte het met tin gesoldeerde model als een plumpudding in elkaar. Een ommetje door de Emmastraat is in zo’n geval wel noodzakelijk. ‘In een enkel geval wordt in ✁ het originele bouwcontract van een schip omschreven dat het model van Dubbelman is,’vertelt Harry. ‘Logisch dat we dan behoorlijk trots zijn. We leveren de klant details, hoogste kwaliteit, exacte levertijd en jarenlange service. Mocht na twaalf jaar bijvoorbeeld de lak van een stuurhuis zijn verkleurd door een onderliggende epoxylaag, plaatsen wij op onze kosten een nieuw stuurhuis.’ ‘In de regel aanvaarden we een opdracht mondeling. Als men een afspraak niet na komt – wat in de modelwereld maar zelden gebeurt – hebben we gewoon een schip meer in onze verzameling,’ zegt hij nuchter. ‘Soms hadden we het niet breed. Ik herinner mij dat we eens nog maar voor twee weken werk hadden. Mensen ontslag aanzeggen doet zeer. Je leert er wel van! Toch loopt het weer anders dan je denkt. Dat is een hogere macht, die soms even verstoppertje speelt. Wij zijn met onze vakmensen bevoorrecht met werk waarin we plezier hebben.’ Ter gelegenheid van het 100- jarig bestaan van modelmakerij Dubbelman uit Slikkerveer is er de gehele maand juni een expositie van scheepsmodellen in de oudheidkamer van Ridderkerk, gevestigd aan de Kerksingel. Bestel nu het Binnenvaartspel ❑ ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. Een model van de Queen of the Netherlands, het schip van Van Oord. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant