Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 7 juni 2006 www.duwbakken.nl ROTTERDAM YACHT CENTRE Rotterdam Yacht Centre Louis Pregerkade Postbus 24058 O SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP 3007 DB ROTTERDAM Tel: +31 (0)10 4231506 Fax:+31 (0)10 4842480 Email: Info@ryc.nl OPEN DAGEN TIJDENS DE VOLVO STOPOVER BENT U IN DE BINNENHAVEN VAN HARTE WELKOM OM ONS AANBOD JACHTEN TE BEZICHTIGEN WIJ BIEDEN U EEN HAPJE EN EEN SNAPJE AAN zie onze site www.ryc.nl - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3556 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x14.20x4.80m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m NIEUWBOUW VOORSCHIP TANKER afm. 70x9.50x4.00m MVS 3167 ton,bj. 1989,afm.110x11.40x3.72m 1850 pk Cat,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2618 ton,bj.1971,afm.105x11.00x3.22m 1700 pk Cat bj. 2006, containerstuurhut,alu.luiken, kopschroef MVS 1859 ton, bj 1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins, containerstuurhut,alu.luiken, kopschroef MVS 1832 ton, bj 1973, afm.105x9.50x2.67m 1250 pk Deutz, schuifluiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972,afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken,kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955,afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken,kopschroef MVS 1022 ton, bj. 1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM, bj.1992,alu.luiken,kopschroef DUWBAK 2750 ton, bj. 1982, afm.76.5x11.40x4.00m met luiken en goed onderhouden. DUWBAK 2322 ton, bj.1979,afm.76.5x11.40x3.47m woning op achterschip, Verhaar kopschroef 260 pk DUWBOOT bj.1954, afm.27x5.90x2.32m 800 pk Caterpillar bj.1997, woning, kamer, keuken, 5 slaapkamers, 2 x douche Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. R. LOOS Adviesbureau voor de handel en scheepvaart TE KOOP AANGEBODEN MOTORTANKSCHEPEN 104,98 X 10.50 X 3.16 M, bouw- jaar 1972, hoofdmotor Caterpillar, 2.544 ton; 104,95 x 10.54 x 3.18m, bouwjaar 1985, hoofdmotor Stork, 2.420 ton; 109,90 x 10.50 x 3.15 m, bouwjaar 1992 hoofdmotor Caterpillar, 2494 ton; 100,12 x 3,23 x 9.50m bouwjaar 1975, hoofdmotor Caterpillar, 2120 ton. Alle genoemde schepen type N gesloten. Van der Palmstraat 11, 3332 JL Zwijndrecht Tel. 078-6123521, fax 078-6127744 GSM 0653-222945, E-mail: r.loos3@chello.nl Rijksstraatweg 174 Vrijstaande semi bungalow met dubbele garage (720 m 2 ). Het schitterende uitzicht op de rivier "De Dordtsche Kil" zorgen voor een wisselend karakter van de omgeving en de met zorg aangelegde tuin maken de locatie zeer uniek. De woning is o.a. v.v. een ruime woonkamer, keuken met bijkeuken, 2 slaapkamers en badkamer op de beg. grond, ruime zolderverd. waar extra kamers gerealiseerd kunnen worden. VRAAGPRIJS: € 398.000,- K.K. Tel. 078 - 620 57 77 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl TE KOOP: Mbs CORNELIS SR. 606 ton, 359 m 3 Bwj. 1962, afm. 55 x 6.60 x 2.77 Motor Caterpillar, bwj. 1997, 480 pk Boegschroef 320 pk Autokraan 8.70m Stuurwerk 1999 geheel vernieuwd Eventueel vast werk + inruil bespreekbaar www.binnenvaartkrant.nl W.L.A. DE BOT & DTR. Ms 2190 t bj. 1988 - 1500 PK 1997 - 3000 m3 Ms 2250 t bj. 2005 - 1400 PK - 2700 m3 Ms 2600 t bj. 2000 - 1900 PK - volledig uitgerust Koppelverband / ms 2399 t bj. 1987/1998 - 2 x 1500 PK + duwbak 4763 t. bj. 1988 - totaal 392 TEU MBS Vios 2 - bj. 1968 - 54.90 x 7.40m. - 2 beunen vloer van 2002 - 280 PK Stork bj 1965 revisie 2004 Duwboot bj. 1967 - 33.20 x 9.50 x 1.50 m. 2 x 635 PK - straalbuizen van 1990 - ADNR volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: ms afm. 80/85 x 9.50 m. bj. 1920/30 W.L.A. de Bot & Dtr. REGISTERED SHIPBROKER ® Tel. 010- 4667106 / fax 010 -4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Fluvia is een jonge internationale logistieke onderneming die zich specialiseert in het ontwikkelen en aanbieden van transport over water, opslag van goederen in bulk en logistieke dienstverlening in havens. Vanuit kantoren in Rotterdam, Hamburg en Bazel opereren wij een vloot van 45 binnenvaarttankers voor het vervoer van minerale en eetbare oliën, en chemicaliën. Voor de 10 eigen schepen van de vloot van Fluvia AG, Bazel zoeken wij gemotiveerde - Kapiteins i.b.v. Rijnpatent tot minimaal Mannheim Radar patent Met en zonder ADNR basis/ADNR-C - Stuurmannen i.b.v. Rijnpatent tot minimaal Mannheim Met en zonder ADNR basis/ADNR-C Werken voor Fluvia betekent werken voor een onderneming die investeert in de ontwikkeling van haar mensen en activiteiten. Wij bieden aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor enthousiaste bemanningsleden. Heeft u interesse, stuur uw CV naar: E-mail gonny.andeweg@fl uvia.eu website www.fl uvia.eu Fax +41 (0)61 638 2066 Adres Fluvia AG Voor nadere informatie kunt u tijdens Uferstrasse 90 kantooruren contact opnemen met: Postfach 518 +31 (0)6 30231563 (maandag - CH-4019 BASEL donderdag) of +41 (0)61 638 2062 - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Eleonora bj. 2004, 3242 ton, afm. 110 x 11,45 x 3,63 m., 1600 pk Cummins Ms Singa bj. 1986 3203 ton afm. 110x11,39x3,72 m 1800 pk CAT Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk Kvb United bj. 2003, 5500 ton, afm. 172 x 11,45 x 3,85 m., 2 x 1428 pk MTU BEUNSCHEPEN Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 7 juni 2006 De Witpijper en de Dependant ’Ik sta achterop, naast de stuurhut. En Ko van IJzerlooij staat op het voordek. Opa staat aan het roer. Jij was nog helemaal niet aan boord, Frank, toen deze foto gemaakt is,’ wijst m’n moeder.‘Ko is weggegaan en toen ben jij aan boord gekomen.’ ‘Die foto is uit 1950. Toen is de Dependant verbouwd van sleepschip tot motorschip. In 1951 kwam ik uit dienst,’ vult pa aan. Op de foto waar pa en ma het over hebben, is te zien hoe de kempenaar van m’n grootouders, de Dependant, in de afvaart bij de Loreley de laatste raderstoomsleepboot van de Rijn passeert; de laatste zogenaamde witpijper gaat op weg naar de sloop. ‘Ik denk dat die witpijper maar 160 pk was. Ja, stoompaarden hoor! Want een stoom-pk is zes motor-pk. Raab Karcher heeft nog een oude raderboot varen voor “speciale vaarten”,’ gaat mijn vader verder. ‘De laatste stoomboot – van de beroepsvaart dan, hè – heette de Schaffhausen, gebouwd in 1913. Die is in 1967 in Romanshorn gesloopt.’ ‘De Dependant was best een Wat vliegt daar toch? Het is een mooie, heldere lucht deze morgen. De schippersvrouw neemt het roer over en knippert naar de zon. Ze ziet dat er van alles op haar bril zit en ze neemt zich voor die zo meteen schoon te maken maar eerst moet ze ten einde brengen waar ze aan begonnen is. Als ze eenmaal in de sluis ligt maakt ze in de keuken de bril schoon en gaat daarna de stuurhut weer in. Ze maakt een praatje met de buurvrouw over het weer en over de kinderen en over allerlei andere zaken. Als ze de sluis uitvaart, merkt ze echter dat haar bril nog steeds niet schoon is, want tegen de heldere lucht ziet ze van alles in het rond vliegen. Dus gaat ze, als haar man aan het stuur staat, maar weer haar bril schoonmaken. Om te kijken of het euvel nu wel verholpen is, kijkt ze eens goed in het licht. Wat ze dan ziet, daar schrikt ze best wel van, want er vliegt nog steeds van alles voor haar ogen. Zelfs als ze haar bril af zet! Ze heeft in het weekend meest lenzen in maar die durft ze helemaal niet in te doen. Als ze goed kijkt ziet ze een paar bolletjes en wat strepen. Omdat ze het een griezelig idee vindt iets aan haar ogen te krijgen, belt ze de assistente van de huisarts. Die begint een heel angstaanjagend verhaal over loslatende netvliezen en eventueel beginnende staar. Mogelijk kon het ook iets onschuldigs zijn. Zijzelf zou er in ieder geval niet mee blijven rondlopen. De schippersvrouw rekent uit dat ze de andere dag op donderdagavond naar huis gebracht zou kunnen worden. Dan kan zij op vrijdagochtend naar de huisarts en kan haar man de auto houden zodat hij zijn bewegingsvrijheid heeft en vrijdagavond naar huis kan komen. Iets aan je ogen hebben, lijkt haar geweldig erg. Je zou niet eens je wc papiertje kunnen zien! Verschrikkelijk. Ze moet er niet aan denken! En zo zit ze die vrijdagochtend bij haar huisarts. Hij laat haar naar een witte wand kijken en haar ogen van links naar rechts bewegen en de zwarte dingen vliegen er dan gewoon achteraan. Gelukkig blijkt het niets ernstigs te zijn. Wat rommel in het traanvocht. Mogelijk van de vele pollen die rondgevlogen zijn afgelopen weekend. ‘Mijn gezin zegt dat ik niet goed hoor. Volgens mij rechts inderdaad wat minder. Kan dat soms ook even nagekeken worden?’ En de arts kijkt in haar oren en zet een stemvork op haar hoofd en concludeert dat er niks mis is met haar gehoor. Ook dat is een opluchting. De man brengt haar naar de deur maar voordat hij haar een hand kan geven laat ze zich op de knieën zakken en zegt: ‘Onze Lieve Heer bedankt dat ik zo gezond ben.’ De dokter lacht en zegt dat ze gelijk heeft waarop ze ook hem een dankzoen geeft. En die onverwachte vrije dag? Die tijd gebruikt ze om haar moeder eens een paar uurtjes extra op te zoeken. Heel toevallig komt haar zus ook nog met haar dochter. De oude vrouw vindt het heerlijk dat ze er allemaal zijn. En de schippersvrouw ook. Want zo vaak komt dit niet voor en stiekem in zich zelf zegt: Onze Lieve Heer. Ook hiervoor bedankt! (advertenties) leuk scheepje,’ glimlacht ma naar de foto.’ ‘Leuk scheepje!? Het ding was niet vooruit te branden! Ze wilden er eerst een baggermolen van maken.’ ‘Hoor 'm nou eens. En toen was mijnheer zo blij dat hij schipper op de Dependant mocht zijn.’ ‘Het was wel zo dat hij, als we boven in het gebergte zaten, gewoon door bleef gaan. Dat weet je zelf ook,’ neemt vader vlug gas terug. ‘Er zat dommekracht in, hè. Je kon ermee lezen en schrijven, je kon alles doen met dat schip. Het maakte niks uit of er nou stroom stond of niet, hij ging altijd met hetzelfde gangetje. In het Altenheimer Hof liep het schip dan nog niks sneller. In Mannheim kwam de loods aan boord en zei: "Ach gottverdikke nog mahl, moeten we daar mee naar Straatsburg!’ ‘Wat stond er dan in de Dependant. pa,’ stel ik maar eens een vraag. ‘550 pk, afgesteld op 330. Maar je kon hem voor 500 pk laten draaien. Dat was veel met 500 ton. D'r zat kracht zat in, ontzaglijk. Het was een MWM, een Benz. “MWM Patent, ellende zonder end”, zeiden ze dan. Of: “Met een Benz in je pens gaat alles naar wens".’ Verkrijgbaar bij 'de Binnenvaartkrant': Partyschip op strekdam: negen gewonden In de nacht van vrijdag 26 op zaterdag 27 is een partyschip in Amsterdam op een strekdam gevaren. Daarbij raakten negen passagiers gewond. De Waterpolitie maakte procesverbaal op tegen de kapitein. Het ongeluk gebeurde op het Noordzeekanaal ter hoogte van de IJhaven in Amsterdam. Het heeft lang geduurd, maar de organisatie van de Antwerpse Open Scheepvaart Dagen heeft een locatie toegewezen gekregen voor de editie van 2006. De beurs wordt weer aan het Kattendijkdok (Westkaai 15-16) gehouden, maar nu helemaal aan de Noordzijde, tegen de Kom van de Kattendijksluis. De Open Scheepvaart Dagen vinden plaats op 8, 9 en 10 september. Dat de onzekerheid lang duurde, had met diverse factoren te Even na middernacht voer het schip met een snelheid van ongeveer acht kilometer per uur tegen een strekdam. De 58-jarige schipper uit Amsterdam was niet op de hoogte van de aanwezigheid van de strekdam. Hij werd bekeurd voor het onderbemand varen en overtreding van de vaartijdenwet. Van de mensen aan boord raakten er negen gewond. Zij zijn met lichte verwondingen – twee hadden een gebroken neus – overgebracht naar verschillende ziekenhuizen in de omgeving. De overige passagiers werden met taxi’s naar huis gebracht. Het schip liep lichte schade op aan de boeg en de boegschroef. Open Scheepvaart Dagen toch weer bij Kattendijkdok maken. De aanvraag dateerde van 2 februari, maar wordt – zoals te doen gebruikelijk – ‘geklasseerd’ tot drie maanden voor de aanvangsdatum. Verplaatsing was noodzakelijk doordat de grond waar de beurs al jaren wordt gehouden, verkocht is en er gebouwd gaat worden. Maar de start van de bouw is uitgesteld tot na Sail Anwerpen (19 tot en met 22 augustus). Dat bood de organisatie, die medewerking kreeg van de betrokken instanties, de kans dit jaar alsnog aan het Kattendijkdok de beurstenten op te slaan. Een kink in de kabel deed zich in april voor, toen een evenementenorganisator een vergunning kreeg voor de benefietavond Levenslijn, ook bij het Kattendijkdok. Dat programma wordt 8 september live uitgezonden door TVM. Een compromis bood uitkomst: de beschikbare ruimte wordt in tweeën verdeeld. Zodoende kregen de Open Scheepvaart Dagen de noordzijde toegewezen. U kunt de boekjes afhalen op het kantoor van 'de Binnenvaartkrant' op de Prins Hendrikkade 12e, 1e verdieping. Ook kunnen de boekjes toegestuurd worden door onderstaande bon in te sturen naar: 'de Binnenvaartkrant', antwoordnummer 70133, 3070 VB Rotterdam. Bestellen via www.binnenvaartkrant.nl kan ook! (verzendkosten per boekje binnen Nederland €1,28, binnen Europa €2,25, buiten Europa €3,30). --------------------------------------------------------------------------------------- Bedrijfsnaam: Contactpersoon: Straatnaam+huisnr: Postcode: Woonplaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nr: Aantal ex. "De Beste Maatjes": Aantal ex. "66 Losse Steken": Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de hierboven aangegeven bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Datum: Handtekening:

Binnenvaartkrant