Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 50 7 juni 2006 Wij leverden op het mps Palladium: - verwarmingsinstallatie - airconditioninginstallatie - ventilatie-installatie - sanitaire installaties Wij wensen het mps Palladium en haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Aqua - Riverline koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het mps Palladium bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Wij verzorgden de thermische en brandwerende isolatie van de accommodatie en wensen Aqua - Riverline een behouden vaart met het mps Palladium Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Electric marine support bv binnenvaart Wij bedanken Aqua - Riverline voor de fijne samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij verzorgden op het mps Palladium de complete elektrische installatie. Uilenkade 14 Tel. 078-6177299 3336 LP Zwijndrecht Fax 078-6177319 Mob 06-53910372 VAN GEMERT GROEP Wij danken Aqua Riverline voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen hen veel succes en een behouden vaart. Voor het mps Palladium was de van Gemert Groep de hoofdaannemer en verzorgde de complete afbouw. VAN GEMERT GROEP Nijverheidsweg 37-39, 6541 CL Nijmegen Tel.: 024-6782233 Fax: 024-6782239, info@van-gemert.nl, www.van-gemert.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 51 7 juni 2006 MPS Palladium: eerste volledige afbouw voor Van Gemert Binnenkort is op de vaarwegen in Nederland, België en Duitsland het nieuwe mps Palladium te zien. momenteel wordt in Nijmegen bij H.v. Gemert Scheepsreparatie- en Constructiebedrijf de laatste hand gelegd aan dit dagpassagiersschip. Nog deze maand hopen de eigenaars van het schip, de gebroeders Cor en Jos de Jong, met hun eerste gasten te kunnen varen. Door Harrie van Eeuwijk Vorig jaar stichtten de gebroeders de Jong de VOF Aqua- Riverline voor de exploitatie van het passagiersschip. Cor en Jos de Jong kennen de binnenvaart als hun eigen broekzak. Ze stammen uit een schippersgezin, waren zelf in verschillende takken van de binnenvaart werkzaam en werkten ruim elf jaar in loondienst op het bekende dagpassagiersschip Jules Verne. Aan ervaring in de passagiersvaart ontbreekt het hen dus niet. ‘Toen we besloten hadden om samen een passagiersschip te gaan exploiteren, waren we er snel uit waar we dat schip zouden laten bouwen,’ vertelt Cor. ‘Onze thuisbasis is Bemmel en Van Gemert in Nijmegen was voor ons derhalve vlakbij. Zou gemakkelijk zijn om er tijdens de bouw steeds zelf bij te kunnen zijn. Bovendien kende ik Hennie van Gemert, zijn bedrijf en de werkwijze daar goed, omdat ik vroeger bij hem gewerkt heb. Ik hielp bij de verkoop toen het bedrijf nog in Cuijk gevestigd was.’ Nadat het casco voor het schip aangekocht was en de nodige voorbereidende werkzaamheden plaats hadden gevonden, werd eind november 2005 met de bouw begonnen. Van Gemert was de hoofdaannemer, doch voor verschillende onderdelen werden onderaannemers aangetrokken. Alle drie de bedrijven van Van Gemert aan de Nijverheidsweg in Nijmegen werden ingeschakeld. Ook dagtochten Het schip heeft een lengte van 43 meter en een breedte van 7,40 meter. De diepgang is 1,45 meter. Het schip heeft een accommodatie voor 200 gasten. Er zijn voorzieningen gemaakt om mindervaliden aan boord te kunnen ontvangen. Het schip heeft drie dekken. Op het bovenste dek bevinden zich de stuurhut en een groot zonnedek. Bij prachtig weer zal het daar voor de gasten goed toeven zijn. Op het middendek treft men een ruime salon aan. De langs de zijden opgestelde tafels en stoelen stellen de gasten in staat dankzij de grote ramen om heel goed te kunnen zien waar men langs vaart. De bar werd door Tremegh, een van de bedrijven van Van Gemert, gemaakt. Beneden bevinden zich de ruimten voor de keuken, de toiletten en de verblijven voor de bemanning. ‘We zijn momenteel al volop in gesprek om het schip te verhuren,’ vervolgt Cor. ‘Met diverse toekomstige cliënten hebben we al onderhandelingen gevoerd. Het ziet er momenteel naar uit dat we nog deze maand aan de eerste reizen beginnen.’ Het schip is onder andere inzetbaar voor productpresentaties, verjaardagsfeesten, bruiloften, personeelsdagen, jubilea en recepties. ‘Maar ook willen we proberen om er dagtochten mee te gaan varen,’ licht Cor toe. ‘We hebben momenteel plannen in voorbereiding om dergelijke tochten in de regio Arnhem en Nijmegen te gaan maken. Misschien wel twee keer per week.’ Prachtige klus Voor Van Gemert Scheepsreparatie- en Constructiebedrijf is de Paladium het eerste schip dat in zijn geheel werd afgebouwd. Heel wat verbouwingen en aanpassingen had het bedrijf reeds achter de rug, maar een totale afbouw gebeurde er nog niet. ‘Voor ons was dit een interessant project,’ aldus projectleider Frank Hubers. ‘Het was voor ons een prachtige klus en nu is het voor ons een prachtig visitekaartje. We willen ons in de toekomst meer toe gaan leggen op dit soort projecten. We hebben inmiddels zelf nu ook acht nieuwbouwcasco’s ingekocht van verschillende maten. Aan het eind van dit jaar komen er al twee naar hier en in 2007 zullen de andere volgen.’ ‘We gaan nog bekijken of de afbouw daarvan helemaal bij ons zelf gerealiseerd gaat worden of dat daar ook weer andere bedrijven voor worden ingezet. Wel komt daar dan het Van Gemert-pakket aan te pas. Dus: ramen, stuurhut, hefkolom, radarmast heklichtvleugel en de hele betimmering verzorgen we in ieder geval zelf.’ Op moederdag (14 mei) werd het schip gedoopt. Dat gebeurde door Cees de Jong, de vader van Cor en Jos, die zelf nog steeds werkzaam is in de binnenvaart. Hij vaart op motorschip Altrada. Op dezelfde dag werd het schip ook ingezegend. Dat gebeurde door aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Wie leverden op het mps Palladium Van Gemert Groep Hoofdaannemer en complete afbouw VPG Scheepsservice BV Geleverd en ingebouwd:2 hoofdmotoren Daewoo Lo86tiH, 3 generatoren, 2 John Deere van 125 kVa en 1 John Deere 40kVa, Kalkman boegschroef. Compleet stuurwerk ABN AMRO Meppel Financiering R.H. Witjes Makelaar Aqua - Riverline Boekingskantoor EFM Onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Brinkmann & Niemeijer Motoren b.v. 2 x Daewoo hoofdmotoren elk met een vermogen van 210 kW (285 pk), 2100 omw. min. samengebouwd met een Dong-I keerkoppeling type DMT 110. 1 dieselgeneratorset 40 kVa met een John Deere dieselmotor type 4039DF008 en een Stamford generator type UCI224D15. 2 dieselgeneratorsets 125 kVa, met een John Deere dieselmotor type 6068TF258 en een stamford generator type UCI224E16 Kalkman Scheepstechniek B.V. Tunnel boegschroef type Beta 100E, 100 PK, elektrisch aangedreven met een traploze stuwkracht regeling. Tresco Engineering AlphaChart Electric marine support binnenvaart bv Elektrische installatie Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Smits-Neuchatel Marine Department BV Zwevende ondervloeren Vision line Gestorte vloer Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Verwarmingsinstallatie, ventilatie installatie, airconditioningsinstallatie, sanitaire installaties Unisol Isolatietechniek bv Isolatie woning Isolatiebedrijf Franssen B.V. Uitlaatgassensysteem en brandwerende geluidsisolatie machinekamer THEJA Tapijtcentrum B.V. Stoffering Fiwado Arnhem Gasolie, smeerolie, scheepsbenodigdheden en bijboot Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Dekatel Telecommunicatie Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur ABN AMRO wenst het ‘mps Palladium‘ een behouden vaart. als de afwerking telt Wij wensen mps Palladium een behouden vaart Grote Oever 28, Meppel. Telefoon 0522-264012 Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999

Binnenvaartkrant