Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 46 7 juni 2006 Wij wensen Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. een behouden vaart met de Atlantic Pride D.B.R. Pumps Parts

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 Construction & Shipping Industry: 12000 bezoekers door één deur De tweede editie van Construction & Shipping Industry was een nog groter succes dan de eerste. De beurs in Evenementenhal Gorinchem trok van 16 tot en met 18 mei 303 deelnemers en 12.000 bezoekers. En allemaal waren ze vol lof over de opzet en de organisatie. Door Johan de Witte Nathalie Schoo. (foto Johan de Witte) ‘Zodra om twee uur de deuren open gaan, zijn we klaar met organiseren. Iedereen kent zijn werk, ons team is een gesmeerde motor. Soms is er nog weleens een akkefietje van stroomuitval of zo. Ons technisch team heeft dat zo onder de knie. Het is geweldig dat de maritieme wereld deze beurs zo goed ontvangen heeft: drie dagen lang, geen enkele klacht. Daar krijgen wij als organisatie vleugels van.’ Zo brengt Nathalie Schoo, die het beursteam van Construction & Shipping Industry aanstuurt, onder woorden hoe zij de beurs ervaren heeft. Ze komt net opgetogen terug van een helikoptervlucht boven Gorinchem en de evenementenhal waar de beurs plaatsvindt. Hennie van der Most, de “grote baas”, vroeg haar onverwacht: ‘Wil je vliegen? Kom op dan.’ Een collega achter de infobalie en een paar standhouders kregen dezelfde vraag en gingen samen de lucht in. Gorinchem Oost A15, één keer afslaan en je staat op de parkeerplaats van de evenementenhal. 12.000 beursbezoekers in drie dagen door één deur, scheepsgericht en op zoek naar vernieuwing, producten, zaken doen of om als gewezen varensman de recente ontwikkelingen te volgen. De bezoeker wordt zeer frequent verwend met drankjes en een grote verscheidenheid aan smaakvolle gerechten. Geserveerd door medewerkers die dag en nacht werken, maar een vriendelijkheid tonen die in de Nederlandse horeca niet meer vanzelfsprekend is. Het is niet meer van deze tijd. De fullservice beursformule met een laagdrempelige all in-prijs voor de exposanten is uniek. Mede daardoor is het volgens de standhouders in een gezellige sfeer goed zaken 7 juni 2006 doen. Het is een typische Van der Most-organisatie. Er wordt hard gewerkt. Niemand loopt naast zijn schoenen. Wat de standbouwer maakt en de parkeerwachter doet, neemt de baas over als het moet. De leiding staat niet boven de mensen, maar ertussen. Service en gastvrijheid zijn de basis van de bedrijfsfilosofie. Profileren Construction & Shipping Industry is booming! Het eerste jaar (2005) telde de beurs 123 standhouders; nu waren het er 303. En er is nog ruimte voor groei: circa honderd stands, op voorwaarde dat de stands klein blijven. Dat is ook het leuke aan het concept: niet steeds groter en mooier. Ook de startende en de kleine ondernemer kunnen zich profileren. Schoo is met haar telefoon de schakel tussen wat zich op de beursvloer en de organisatie afspeelt. ’Zo’n gezellige, probleemloze beurs heb ik nog niet meegemaakt,’ zegt ze enigszins vermoeid, een uurtje voor de beurssluiting. Als de beurs na tienen ten einde is, de roldeuren open gaan en de standhouders hun spullen inpakken, is het even slikken voor de organisatie én voor de standbouwers. In het voorbijgaan zegt Hennie van der Most, goed op de hoogte van de dagelijkse beursperikelen: ’Goed gedaan, meissie.’ Atlantic Pride Vervolg van pagina 45 Volgens kapitein André Paap is de Atlantic Pride niet met luxe geïnstalleerd maar met datgene wat op een eigentijdse bunkertanker past. Atlantische trots op het Vuile Gat. Zijn gedragingen tijdens het proefwerk wordt goed in de gaten gehouden door afbouwverantwoordelijke Govert Smits. Vanuit zijn maritieme achtergrond zegt Smits: ’Een proefvaart levert altijd verrassingen. Elk schip is uniek. Zelfs zusterschepen hebben verschillende kenmerken. We hebben samen met de rederij perfect en constructief gewerkt. De machinekamer heeft bijvoorbeeld het karakter van een zeeschip: grote schacht, afgassen door de schoorsteen recht naar boven. De Atlantic Pride is een professionele bunkertanker, gemanaged door profs.’ Overigens scoorde de kandidaat voldoende naar de normen van IVW en Lloyds. De ankerpresentatie miste echter zijn routine. Merkwaardig genoeg neemt dit onderdeel proefondervindelijk doorgaans meer tijd dan behoort. Ankeren wordt in deze tijd een zeldzaamheid. Totaalleverancier Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij bestuurt vanuit een nieuw kantoor aan de Madroelhaven in Rotterdam vier zeeschepen en 23 binnenvaartankers waarmee stook, gas- en smeerolie wordt gevaren. De firma is totaalleverancier en verzorgt in de Het trunkdenk van de Atlantic Pride. Rotterdamse haven smeerolie voor Total-Fina-Elf, Chevron en Texaco (Famm) voor de zeevaart in heel Nederland. In het wharehouse is bijna 400.000 liter olie in vaten opgeslagen. De Atlantic-organisatie heeft vijf poten: Atlantic Aardolie Producten maatschappij handelt in bunkerproducten voor de zeevaart. De transporttak Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij en Postrans/ Postoils zijn verantwoordelijk voor handel en transport van olieproducten (voornamelijk smeerolie). Oost-Atlantic-lijn beheert de zeeschepen. Bunkerrama’s zijn verkooppunten voor de binnenvaart (olie en hardware), gevestigd in Rotterdam (Maaskade) en Zwijndrecht (Westkeethaven). Als laatste is er nog de Scheepshandel J&L Ouwerkerk, die de in- en verkoop van scheepsmaterialen voor zeevaart en offshore verzorgt.

Binnenvaartkrant