Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 7 juni 2006 KB-plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Voor een grenzeloos & waterdicht advies Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 ADVERTEREN? BEL 010-4140060 HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 GY-57 geschikt gemaakt voor twinrigvisserij 7 juni 2006 Derde kleine staandwantboot uit Urk De ranke UK-228, die onlangs afgemeerd lag in de haven van IJmuiden. (foto Willem den Heijer) Na de UK-129 en de UK-12 is onlangs nog een kleine staandwantboot aan de Urker vloot toegevoegd. Het betreft de UK- 228, die ongeveer een maand geleden overigens nog niet officieel aan de visserij deelnam, maar al wel in de haven van IJmuiden gesignaleerd was. Een vierde kleine boot voor Urk is inmiddels ook onderweg, want intussen is de IJM-232 verkocht naar Urk en die zal onder het nummer UK-141 eveneens aan de staandwantvisserij op tong deelnemen. Als gevolg van de hoge brandstofprijzen en de tegenvallende scholvangsten overwegen nogal wat ondernemers uit de boomkorsector om hun schip geschikt te maken voor andere vormen van visserij. Sinds begin dit jaar is de belangstelling voor alternatieve vangsttechnieken enorm toegenomen. De week voor Hemelvaart arriveerde de GY-57 van Jacob Kramer in de haven van Urk om de vereiste aanpassingen te ondergaan voor de twinrigvisserij. Daarna zou de hekkotter naar Denemarken stomen om in Thyboron volledig visklaar gemaakt te worden. Op de foto ligt de GY-57 (de voormalige TX-38) tijdens de verbouwing aan de Klifkade in Urk. (foto Willem den Heijer) Voormalige Brinkmankotter van Jersey naar Exeter Op de scheepshelling van Van Laar in IJmuiden stond onlangs de voormalige SL-7 van de firma Brinkman droog. Deze kotter heeft inmiddels een behoorlijke internationale reis achter de rug. De Brinkmannen verkochten de kotter destijds aan een Franse reder in Duinkerken. Die heeft er enkele jaren goed mee gevist. Daarna kwam de kotter in Britse handen en voer het onder de vlag van het Kanaaleiland Jersey. Als J-588 nam het schip deel aan de boomkorvisserij en de schelpdiervisserij. Inmiddels is het registratienummer gewijzigd in E-88 met als thuishaven het Britse Exeter. In opdracht van Westcoasting onderging de kotter in IJmuiden een ingrijpende onderhoudsbeurt. (foto Willem den Heijer) Oude TX-11 voor verbouwing terug in Nederland De voormalige TX-11 als D-489 voor de kade bij Van Laar in IJmuiden. (foto Willem den Heijer) Van Laar uit IJmuiden is de komende weken bezig om de oude TX-11 op te knappen en gereed te maken voor het verrichten van werkzaamheden in de offshore. De 34 meter lange kotter voer de laatste jaren onder Ierse vlag als D-489 New Grange en lag al een tijdje stil. De TX-11 werd in 1973 bij Van Goor in Monnickendam gebouwd. Van Laar werkt veel samen met Rederij Groen uit Scheveningen en naast de offshore-activiteiten runt het IJmuidense bedrijf ook nog een scheepshelling en worden er incidenteel vissersvaartuigen opgeknapt, gerepareerd of gereed gemaakt voor een andere bestemming. Drukte in Urk tijdens Hemelvaartsweek De Hemelvaartsweek zorgde voor veel drukte in de haven van Urk. Enkele kleine vaartuigen, waaronder de garnalenkotter UK-274, maakten gebruik van de oude werf van Metz en op de helling bij Scheepswerf Balk stonden onder andere de SC-31 (voormalige UK-63) en de UK-133 droog voor een uitgebreide knip- en scheerbeurt. De Waterpolitie onderzoekt de identiteit van een stoffelijk overschot dat dinsdag 23 mei 2006 op de Noordzee in de netten van een visservaartuig werd aangetroffen. Het Nederlands visservaartuig kreeg het lichaam in zijn netten ter hoogte van Scheveningen, op ongeveer 15 zeemijl uit de kust. Het lichaam is door het visservaartuig in de haven De UK-133 en de UK-33 lagen overigens al vóór de Hemelvaartsweek in de haven van Urk. Aan het eind van deze stilligperiode stoomden beide kotters naar Den Helder van waaruit ze wekelijks uitvaren. In Urk lagen verder ook de kleinere boomkorkotters NG-12, UK-176 en de UK-177. Urker eigenaren van garnalenkotters verkozen ook hun eigen haven om onderhoud en reparatie uit te voeren. Naast de UK-274 lagen ook de garnalenkotters UK-56, UK-163 en de UK-249 op Urk. De boomkorkotter SC-31 op de helling van scheepswerf Balk. (foto Willem den Heijer) Dode man in netten van Scheveningen aan land gebracht en overgedragen aan de Waterpolitie. De agenten schatten dat de onbekende man zeker twee weken – maar mogelijk twee maanden onderwater heeft gelegen. De man met een lengte van 180 centimeter droeg een rood T-shirt met het opschrift ‘32’, een blauwe nylon broek en zwarte sportschoenen van het merk Nike.

Binnenvaartkrant