Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 Wij feliciteren V.O.F. N. van der Plas en Zn van harte met de KW-145 Catharina 7 juni 2006 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen V.O.F. N. van der Plas en Zn veel succes en een behouden vaart met boomkorkotter KW 145 "Catharina" Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wie leverden op de boomkorkotter KW 145 Catharina Hoekman Shipbuilding Complete afbouw en afbouwbegeleiding Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen BV Ontwerp casco, teken- en rekenwerk Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Wärtsilä hoofdmotor type 6L26 1470 kW, 4- bladsschroef type LIPS Cunial diameter van 3400 mm, LIPS HR-straalbuis met een diameter van 3410 mm, oliegesmeerde schroefas, vooren achterafdichting voor schroefaskoker van het type MK2M 300 van JMT (Wärtsilä) en witmetaal lagers van JMT (Wärtsilä) Atlas Copco Ketting Marine Center bv Compressoren Cleton Insulation Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV 35dB(A) dempers Machine Support B.V. Uitlijnen en het ondergieten van de tandwielkast en de hoofdmotor Parker Hannifin bv Pneumatische motorbediening en de pneumatische lierbediening REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 2375 / 7,087:1 Padmos Machinefabriek en Dokmij B.V. Generatorsets en ankerlier Kalkman Scheepstechniek B.V. Boegschroef NRF BV Beunkoelers Winel B.V. Musketeer deuren Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur en telecommunicatie MaxSea Kaartsysteem Piet Brouwer Elektrotechniek Electrische installatie Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden en Zn. BV Ramen en patrijspoorten L..Post & Zn. Betimmering Helder & May B.V. Vloeren woning Vabo Polyester en Kunststofvloeren Vloer voorzien van rubbermatten, plafond en wanden beide bekleed met polysterlaminaat in de koel- en verwerkingsruimtes SFP Products Staphorst Sanitair VOF Wakker Woninginrichting Stoffering, bankbekleding Rucon Ventilatoren B.V. Machinekamer- en ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Sapphire blusgassysteem Vlambra Urk Brandblusapparatuur Prohand BV Ankers en kettingen DESMI K&R Pompen B.V. Pompen en ballastpomp Ridderinkhof BV Vislieren Machinefabriek van Rijn Visverwerkingsysteem m.b.v. transportbanden, visspoelmachine en gekoelde opslagsysteem Coop Urk Tuigage ExxonMobil Marine Lubricants Smeerolie Nelf Lakfabrieken BV Nelf lakken Teerenstra bv Zandstralen Schildersbedrijf K.J. Coenen & Zn. Schilderwerk, stralen en conservering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Corrosion & Water Control ICAF systeem geleverd om de boxkoelers te beschermen tegen aangroei en een ICCP systeem om de scheepshuid te beschermen tegen corrosie Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringsinstallatie Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Vetsmeerapparaat voor de schroefassmering Shipcenter Urk Medicijnkist Bakker Sliedrecht Electro Industrie B.V. Electrische kasten en vislieraandrijving Alfa Laval BV Gasolieseparator, zware olieseparator en smeerolieseparator Econosto Nederland BV Appendages en afsluiters Breman Shipping Installation B.V. CV ketel t.b.v. verwarming zware olie

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Zware olie als antwoord op gestegen brandstofprijzen IJmuiden verwelkomt nieuwe Katwijkse aanwinst Op zaterdagmiddag 6 mei arriveerde de spiksplinternieuwe KW-145 Catharina in de thuishaven IJmuiden. En op woensdag 10 mei kon schipper Nico van der Plas jr. voor het eerst de beide boomkortuigen uitvieren. Het was de eerste testcase voor de kotter, want op maandag 15 mei vertrok de KW-145 naar zee voor de eerste echte visreis. IJmuiden is maar wat blij met de nieuwe aanwinst, die er wekelijks zal aanvoeren. De vorige KW-145 was ruim een jaar geleden al verkocht; dus eigenaar Van der Plas is al een tijdje afwezig geweest aan de lokale visafslag. Door Willem den Heijer Hoekman Shipbuilding in Urk heeft zich behoorlijk uitgesloofd bij de bouw en dat resulteerde in een prachtige kotter. Reder Nico van der Plas sr. is laaiend enthousiast. Zowel over het bereikte resultaat als over de samenwerking met de Urker scheepsbouwer. Desalniettemin zal het voor de reder en zijn bemanning geen gemakkelijke opgave zijn om onder de huidige omstandigheden het hoofd boven water te houden. In een tijd dat de boomkorvisserij, als gevolg van schrale vangsten en hoge brandstofprijzen, door een diep dal gaat, is een nieuwe kotter sowieso een zeldzaamheid. Als antwoord op de schrikbarend gestegen gasolieprijs draait de nieuwe bokker op zware olie, die veel goedkoper is. Toen de kotter bij Hoekman besteld werd, bedroeg de brandstofprijs nog 24 eurocent per liter. De afgelopen weken lag die prijs boven de 45 eurocent, hetgeen bijna een verdubbeling is. Een doorsnee boomkorkotter van 2000 pk verdraait gedurende een visreis van vier dagen ongeveer 32 tot 36 ton. Dat betekent dus een flinke onkostenpost. Reder Nico van der Plas besloot nog tijdens de bouw overleg te plegen met de directie van Hoekman Shipbuilding en die adviseerde hem om een speciale installatie aan te schaffen voor de toepassing van zware olie. Het is een soort drab die eerst verhit moet worden, maar wel goedkoper dan gasolie. De KW-145 is op dit moment de eerste boomkorkotter die op zware olie gaat varen. In het verleden zijn er wel meer experimenten in de kottersector geweest, maar vaak van korte duur omdat de gasolieprijs uiteindelijk weer daalde. Daar ziet het nu niet naar uit, gelet op de spanningen in het Midden-Oosten, de winningsproblemen bij Shell in Nigeria en de kans op weer een orkaan in de VS. De familie Van der Plas blijft echter optimistisch en gaat voortvarend aan de slag met de nieuwe bokker. Familiebedrijf Schipper op de KW-145 is Nico van der Plas (40), die aan boord wordt bijgestaan door de zonen van zijn zus, Niels van der Plas (22) en Geert van der Plas (20). Kortom een echt familiebedrijf. De overige bemanningsleden bestaan uit Buis Meijvogel, Gerard de Haar en Arie Ouwehand. De beide kleinzonen van reder Nico van der Plas (70) hebben zowel de visserijschool als de Marof-opleiding in Rotterdam doorlopen. Marof staat voor Maritiem Officier. Niels heeft de SW5-opleiding op de Katwijkse visserijschool afgerond. Daarna is hij begonnen aan de Marof-opleiding. In het kader van deze opleiding doorliep hij een stageperiode van bijna anderhalf jaar aan boord van één van de Britse Wironspan-trawlers. Geert heeft weliswaar SW4, maar uiteindelijk hetzelfde studietraject gevolgd. Naast verschillende reizen met de KW-5 en de KW-88, heeft hij stage gelopen op de vriestrawler KW-174. Beide jonge knapen zijn gemotiveerd, maar realiseren zich ook dat de boomkorvisserij een moeilijke tijd tegemoet gaat. ‘Zodra de brandstofprijs weer op een acceptabel niveau terecht komt, valt er nog wel brood te verdienen,’ aldus Niels. De KW-145 heeft een lengte van 41,20 meter bij een breedte van negen meter. De kotter wordt voortgestuwd door een 2000 pk sterke Wärtsilä-motor. In de machinekamer staan twee Mitsubishihulpmotoren van elk 325 pk Rechts de separator voor de zware olie en links de separator voor de smeerolie. en een Mitsubishi-hulpmotor van 110 pk. Deze hulpmotoren zijn bedoeld voor onder andere de elektriciteitsvoorziening en de aandrijving van de vislieren. Motordrijver Buis Meijvogel die al bijna dertig jaar bij de rederij in dienst is, zal zich ontfermen over het hart van de kotter. Dete keer zal er een extra beroep worden gedaan op zijn kennis in verband met de noviteit aan boord: de zware-olie-installatie. Zware olie is een afvalproduct uit de raffinaderij. De brandstof is veel te dik om te kunnen verpompen en dus niet geschikt voor inspuiting in de motor. Voor gebruik hiervan moet de olie uitvoerig gereinigd en verhit worden om de juiste inspuit-viscositeit van rond de 12 centiStokes te verkrijgen. Viscositeit is een ander woord voor dikte of stroperigheid en wordt aangegeven in centiStokes. Gewone gasolie heeft een viscositeit van 12 centiStokes en de zware olie die de KW-145 gaat gebruiken, is liefst 180 centiStokes. Aan boord van de KW-145 bevindt zich een geavanceerde zware-olie-installatie die in staat is om deze dikke 7 juni 2006 Van links naar rechts schipper Nico van der Plas jr, de beide kleinzonen van reder Nico van der Plas, Niels en Geert, en reder Nico van der Plas sr. (foto’s Willem den Heijer) Scheepswerktuigkundige Buis Meijvogel ontfermt zich over het hart van de nieuwe kotter. drab te reinigen en in fases te verhitten. Vanuit een settletank, waar sprake is van een temperatuur van ongeveer 50 graden Celsius, gaat de zware olie naar de separator. Daar vindt reiniging van de zware olie plaats. Vuil en water worden gescheiden en heaters zorgen ervoor dat de temperatuur stijgt tot ongeveer 85 graden. Anders is de drab nog te dik. Daarna wordt de gereinigde zware olie naar een boosterunit gepompt. Bij een temperatuur van 115 graden Celsius kan de brandstof uiteindelijk in de hoofdmotor geïnjecteerd worden. Als de kotter in het weekend stilligt, blijft de zware olie op temperatuur door een speciaal circulatiesysteem. In de hoofdbunkers, die een capaciteit hebben van circa negentig ton, blijft de zware olie dus op ongeveer 30 graden Celsius. Het volledige proces van reinigen en verhitten is overigens te overzien en volgens deskundigen de moeite waard om toe te passen. Het is in elk geval een manier om de brandstofkosten enigszins te beteugelen.

Binnenvaartkrant