Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 7 juni 2006 Wij wensen het mts Endeavour en haar bemanning KB-plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Endeavour C.V. namens het hele KB plus team veel succes en een behouden vaart Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en hefgeleidekoker een behouden vaart. Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl • Administratie & Advieskantoor Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Voor een grenzeloos & waterdicht advies BOUWERS van het CASCO mts “Endeavour” CESKE LODENICE a.s. wordt vertegenwoordigd door NAVIA b.v. A.J. Egas Dwarssteeg 1, 4255 SB Nieuwendijk HOLLAND tel. +31 (0)183 409920 • fax +31 (0)183 409921 gsm +31 (0)654 266420 • e-mail: aje@navia.nl V O O R A L U W P I J P E N E N P I J P L E I D I N G I N S TA L L AT I E S Wij wensen mts Endeavour en haar bemanning een behouden vaart Sinds 1951 verzorgen wij complete pijpleidingsystemen t.b.v.: scheeps- en baggerbouw, landinstallaties, chemie en petrochemie, apparatenbouw, hydraulische en pneumatische installaties Uitgevoerd in diverse materiaalsoorten, zoals: staal, RVS, koper, kopernikkel, aluminium enz. NAVIA B.V. Merwededijk 46, 4213 CE Dalem HOLLAND R. den Hartog Merwededijk 46 4213 CE Dalem Holland tel. +31 (0)183 690320 • fax +31 (0)183 690321 gsm +31 (0)654 266421 • e-mail: rdh@navia.nl Numeriek gestuurd buigen! * stuk- en serieproductie * diverse materiaalsoorten * t/m Ø 168 3 mm uitwendig Ook voor het compleet toeleveren van pijpstukken Op het mts Endeavour leverden en installeerden wij: Electrische installatie met 2 draads databesturing, sanitair, nautisch pakket en ATIS tankalarmering. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Endeavour C.V. en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Wij wensen het mts Endeavour en haar bemanning een behouden vaart DE JONG'S PIJPLEIDINGFABRIEK B.V. Molendijk 80-82 3361 EP SLIEDRECHT Postbus 67 3360 AB Telefoon +31 (0)184 413 644 - Telefax +31 (0)184 411 072 E-mail: info@djps.nl Internet: www.djps.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 7 juni 2006 Groothandel P. Hoenderop: liever vijf te veel dan één te kort Van helmstok naar stuurstoel Met een blocnote op de beursvloer in 1975, waar de stemming van goede en slechte tijden heerste. Aan de reis? Nog snel een paar kleedjes of touw aan boord, om stukgoed af te dekken. De handel werd gedreven vanuit een garage, de verdiensten werden meteen weer omgezet in voorraad. Een tweede, derde en vierde garage werd gehuurd. Twee jaar later vestigde het bedrijf zich in een 190 m² groot pand aan de Feyenoordkade: P. Hoenderop Groothandel in Scheepsbenodigdheden en pompen was geboren. Door Johan de Witte In 25 jaar breidde het bedrijf zich met de aaneenschakeling van pand na pand aan de Feyenoordkade uit tot een 1600 m² groot magazijn en kantoor. De oude Feyenoordkade, een Rotterdams baken in zee voor de binnenvaart, kreeg een andere bestemming. Het P. Hoenderop in neonlicht aan de gevels ging uit, het bedrijf vertrok er – als laatste. Tegenover Hollandia aan de Boelewerf 3 in Ridderkerk is P. Hoenderop vanaf het water opnieuw te zien. ‘Als handel in scheepsbenodigdheden moet je zichtbaar zijn voor je klanten.’ Het is een showroom met stuurstoelen en andere producten, waarbij via de reguliere vakhandel, installateurs en scheepswerven wordt gefactureerd. Achter de voordeur bevinden zich kantoorruimtes, werkplaatsen en een enorm magazijn met 2250 m² vloeroppervlak en negen meter hoogte, waarin zo’n zevenduizend artikelen in het schap liggen. Bemand door in totaal dertien waterproof medewerkers levert P. Hoenderop door geheel Europa. Vijftig procent van de producten wordt in Nederland ingekocht; de andere helft komt uit diverse landen, waarvoor een inkoper-vertegenwoordiger permanent op pad is. ‘We transporteren altijd met hetzelfde bedrijf: C. van den Heuvel & zn,’ vertel Paul Hoenderop. ‘Er is geen regelmaat in onze verpakkingen. De afmetingen zijn vergelijkbaar met ouderwets stukgoed en het moet op tijd zijn. Daarom werken we met een bedrijf waarvan stiptheid en betrouwbaarheid kenmerken zijn.’ Het aanbod verbreedt en de kwaliteit neemt toe. Vanzelfsprekend worden maritieme vernieuwingen opgepakt. P. Hoenderop is met de scheepvaart en haar benodigdheden meegegroeid van helmstok naar de actieve stuurstoel met ruimtevaartimago. Voorraad Hoenderops handelsgeest was al vroeg kenbaar aan het bezit van een ongekende hoeveelheid schooljongensattributen ten opzichte van zijn soortgenoten. Door zijn aderen stroomt grossiersbloed. Als ergens nog maar enkelen stuks van op het schap liggen, slaat de nervositeit toe. Die stopt eerst wanneer er weer een redelijke partij is ingekocht. De filosofie van Paul is: ‘Voorraad is succes! Voorraad is je kapitaal.’ ‘Op elke vraag kunnen leveren, daarin onderscheidden wij ons als groothandel. Van artikelen waarvan gemiddeld vijf per jaar worden ‘De beste raad is voorraad’. (foto’s Johan de Witte) (advertenties) Wij wensen Endeavour C.V. een behouden vaart met het mts Endeavour OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Paul Wilmsen en Paul Hoenderop: ‘Het is dankzij veel energie een mooi bedrijf geworden.’ verkocht, hebben we er altijd één op de plank. Soms wordt aan de hand van een artikel of materiaal, eerst gevraagd ‘kunt u leveren’, in onze producten- range verkopen we nooit nee’! De inrichting van het eigentijdse bedrijfspand is modern efficiënt en ademt een flinke dosis maritieme nostalgie. Stuurwielen van zijn vaders schip, een naambord en scheepshoorn plus werpanker van zijn eigen schip, diversen scheepsmodellen, stoommachientjes et cetera geven een blik op de roots van Paul (58). In 1965, als 18-jarige schoolverlater liep hij “stage” op het 3000 ton grote sleepschip van zijn vader. Enkele jaren later monsterde hij af en maakte hij zich door de aankoop van een 160 ton groot Belgisch schip zelfstandig. Het was hoofdzakelijk vletten in Rotterdam. Hij leerde varen, stof happen op een elevator en in z’n eentje aan boord ‘strak op de kont van een zeeboot vastmaken’. Inmiddels is Paul Wilmsen aangeschoven, Paul is eveneens een telg uit de scheepvaart en rechterhand van Paul Hoenderop (zijn kompaan), met wie hij het bedrijf ‘in de spanten heeft gezet’. In de periode dat de handel vanuit de garage vorm kreeg, was Paul Wilmsen GEFELICITEERD al van de partij. Beiden gingen er 28 jaar geleden voor en dat is nog niet veranderd! Wilmsen (54): ’Het is dankzij veel energie een mooi bedrijf geworden, een stuk van jezelf. Door kwaliteit en betrouwbaarheid aan de handel en scheepvaartwereld te leveren hebben we, samen met hen, een grote groei doorgemaakt. We zijn op ons gebied tot ver over de grens een sterke speler in de markt. Werken met de scheepvaartwereld en leveranciers is boeiend en elke mts Endeavour Vervolg van pagina 25 Voor machinefabriek De Waal is het na de Somtrans X (2003) en XI (2004) en de Atlantis (2004) de vierde afbouw van een tanker van 135 x 15 meter voor Euromaritime Shipbuilding. Wederom bestaat de levering uit vier Stuwa dynamic roeren, compleet met stuurmachine. De Stuwa dynamic roeren hebben een asymmetrisch profiel voor het 2-roerensysteem. De brede onderen bovenplaten zijn voorzien van een verzet ter voorkoming van tipwerveling en met ongelijke roerhoeken is er sprake van een optimale werking. De Waal fabriceert al jaren eigen roeren onder de merknaam Stuwa. Met deze roeren beschikken Cees en Robert Broer over een schip met uitstekende manoeuvreermogelijkheden zonder dat dit afbreuk dag anders. Op service – wat je zegt en doet – word je afgerekend.’ Filosoferend over verleden en toekomst zegt onze gastheer: ‘We zijn alle dertien een onderdeel van die bekende ketting. Allemaal even belangrijk. Er wordt enthousiast gewerkt. De medewerkers hebben binding met het bedrijf. Natuurlijk is er ook weleens discussie, maar essentieel is dat onze neuzen dezelfde kant op wijzen: liever vijf te veel dan één te kort. De beste raad is voorraad.’ doet aan de snelheid. Adjunctdirecteur Edo Dolfin van De Waal: ‘Verder leverden we twee Stuwa-schroefasinstallaties van acht meter, compleet met schroefasafdichting (seals) en een Stuwa-schroefasrem. De Waal Seals is ontworpen voor alle soorten binnenvaartschepen en ook toepasbaar op zeevaartschepen. Het systeem houdt het buitenwater buiten en het smeermiddel binnen.’ ‘Ook omvat de levering nog een Stuwa-autokraan, hydraulisch in/uitschuifbaar van 10,50 tot zestien meter, met een capaciteit van 1700 kilo,’ vult Dolfin nog aan. De Waal verzorgde met zijn vaste onderaannemers tevens de afbouw van de machinekamer en de boegschroefruimte en deed de coördinatie van het hele project in nauwe samenwerking met Euromaritime Shipbuilding.

Binnenvaartkrant