Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 7 juni 2006 • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum TE KOOP ms 460 ton, bouwjaar 1959, nautisch compleet, nieuwe woning, met vast werk te leveren. Opstartkapitaal is bespreekbaar. 06-53261339 TE KOOP ex meetvaartuig RWS 23.50x4.50x0.90, 2x 150 pk, wonen-werken. www.jkoemanboten.com GEVRAAGD OP MS MARIA D stuurman evt. 2e kapitein i.b.v. alle papieren, week/week Tel. 06-52477407 TE KOOP casco containerstuurhut volledig uit staal: afm 5.10x1.65x2.35m, netjes geconserveerd, voorzien voor koker, bordes aan SB voor trap en ingang, bjr 2003, nog niet gebruikt. Tel. 0032-475 936 505 GEVRAAGD licht matroos of matroos op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel. 06-53938023 GEVRAAGD deksman op kvb, leuk vaargebied, gr woning, liefst enige ervaring Tel. 06-53938023 MET SPOED GEVRAAGD KAPITEIN op db Calypso Tel. 06-53805554 GEVRAAGD (leerling)matroos, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. (0031)-(0)621220206 PER DIRECT GEVRAAGD stuurman op tanker, week op week af. 06-21254814 WEKA Boxcoolers worden wereldwijd toegepast in zeegaande schepen. Door jarenlange ontwikkeling (welke nog steeds doorgaat) zijn onze koelers bestand tegen de meest extreme omstandigheden. Om ook de binnenvaart van dienst te zijn hebben wij, gebaseerd op de zeevaartuitvoering, een speciaal binnenvaart type ontwikkeld. De grote voordelen van een WEKA Boxcooler zijn: Wegens 95 95 jarig jarig bestaan bestaan korting tm tm 50% 50% - Geen aangroei door mosselen en andere zeedieren - Geen corrosie van de bunkast - Geen corrosie van de boxcooler - Geen opofferings zink/aluminium anodes in de bunkast noodzakelijk - Bestand tegen trillingen - Lange garantie Voor nadere technische en/of prijs informatie: WEKA Boxcoolers BV Tel. +31-180 - 51 65 88 Industrieweg 8 Fax +31-180 - 51 60 64 2921 LB Krimpen a/d IJssel E-mail info@wekamarine.com Internet www.weka.biz www.vlootschouw.nl ... nieuw schip in de vaart? ... open dag? ... oud doopt nieuw! Bel of mail ons voor spetterende aanbiedingen om uw gasten te ontvangen. Wij verzorgen tegen concurrerende prijzen en zonder vaarkosten uw (personeels) feesten, recepties en diners. Tel. 020 - 6007019 www.kapiteinkok.nl Vier met ons het 95 jaar bestaan van de radersalonboot Kapitein Kok! SALKA BEVRACHTINGEN BV Rijn en Binnenvaart - Transportovername Gevraagd: Rechtwandige schepen en Beunschepen De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 Mob: 06-20 002575 Mob: 06-20 002617 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Charme-offensief voor maritieme sector Een promotieteam van Areyouwaterproof? is in de zomermaanden langs de Vlaamse vaarwegen onderweg om jongeren warm te maken voor maritieme beroepen. Met een eigen promotiewagen toeren de promogirls en -boys kriskras door het land om te kijken wie genoeg pit heeft voor een baan op het water. Wat doet een scheepswerktuigkundige? Hoe kun je kapitein aan boord van een binnenschip worden? Op al deze vragen geeft Areyouwaterproof? al jaren antwoord via haar gelijknamige website. En deze zomer dus ook live, op maritieme bijeenkomsten, bij watersportclubs en op jongerenevenementen. De promotietoer heeft tot doel nog meer jongeren voor een maritieme studie te interesseren. De tijd dringt, want de maritieme sector kampt al jaren met een tekort aan nautisch en technisch geschoold personeel en de komende jaren zullen veel oudere werknemers met pensioen gaan. Steeds vaker trekt de maritieme sector buitenlanders aan om de openstaande vacatures in te vullen. Onder de naam Areyouwaterproof? bundelden het bedrijfsleven en de opleidingsinstellingen daarom drie jaar geleden de krachten voor de gezamenlijke promotie van varende beroepen op korte en lange termijn. Het project werpt nu al vruchten af, want Een promoboy en -girs van Areyouwaterproof? bij de aftrap van het charme-offensief in Oostende. (Foto Areyouwaterproof?) de afgelopen jaren schreven steeds meer jongeren zich in voor een opleiding aan een nautische school. Toch zijn het er onvoldoende om de maritieme knowhow in Vlaanderen veilig te stellen. Uit onderzoek is gebleken dat nog steeds veel jongeren en werkzoekenden te weinig inzicht hebben in de maritieme sector en haar carrièremogelijkheden. Behalve onbekend blijkt de sector ook onbemind. Varende beroepen worden volgens de initiatiefnemers van Areyouwaterproof? vaak Brusselse haven heeft noodplan klaar In oktober vindt in de haven van Brussel een grote rampenoefening plaats om het nieuwe noodplan te testen. Met dat plan wil de haven zich wapenen tegen gevaarlijke en bedreigende situaties. Het noodplan omvat richtlijnen voor de brandweer en andere hulpdiensten in het geval van een calamiteit. Dat kan een kraanongeluk in de haven zijn, maar ook een lek of een brand aan boord van een schip. De eerste prioriteit is dan uitbreiding van verontreiniging (advertenties) in verband gebracht met gevaar en een lange scheiding van familie en vrienden. Dat de maritieme sector ook voor technische innovatie, voortvarendheid, goede sociale voorwaarden en vergoedingen staat, dringt nog niet tot een breed publiek door. Juist deze boodschap draagt het promoteam van Areyouwaterproof? de komende maanden uit door heel Vlaanderen. Waar ze dat doen is te vinden op de website www.areyouwaterproof. be. Via de website zijn ook tal van prijzen te winnen. te voorkomen. Daarom voorziet het noodplan ook in een beveiligd rioleringssysteem, waardoor vervuild water niet in de vaarwegen kan terechtkomen. Als er waterverontreiniging optreedt, gaat de schuif dicht en wordt gewacht tot een gespecialiseerd bedrijf het verontreinigde bluswater heeft opgevangen. Ook op de haventerreinen zullen de veiligheidseisen worden aangescherpt. Zo moet er personeel komen om alle inkomende en uitgaande vrachten te bewaken. Daarnaast voorziet het plan in het plaatsen van afsluitingshekken en camera’s. Maar om dat alles om te zetten in de praktijk, is een bedrag van 900.000 euro nodig. Een groot deel van deze som gaat naar de opleiding van personeel. Daarnaast moet er nieuw materiaal en materieel worden aangeschaft. De haven wil nu gaan onderhandelen met het Brusselse Gewest over een financiële tegemoetkoming. Het plan is opgezet als een vijfjarenplan. Tweede Maasland voor L’anker Van vrijdag 30 juni tot en met zondag 2 juli is de tweede editie van Maasland voor L’anker aan de Zuid-Willemsvaart in Dilsen-Stokkem. Naast ruim zeventig antieke sleepboten is dit jaar Hotel Beau Séjour een van de middelpunten. Het hotel bestaat honderd jaar en is daarmee het oudste toeristische hotel in Belgisch Limburg. Het eeuwfeest zal op zaterdag en zondagmiddag met een historische opvoering worden gevierd. Het Rode Kruis richt voor Maasland L’anker een heus veldhospitaal in en geeft met de brandweer reddingsdemonstraties op het water. Na Steeds hogere eisen, maar geen aangepaste vergoeding. De dertig duikers van de Antwerpse brandweer dreigen op te stappen als niet dringend werk wordt gemaakt van een beter beleid. De laatste tien jaar zijn er volgens de duikers veel beloften gedaan, maar is er weinig gebeurd. Zo zou er weliswaar in materiaal geïnvesteerd zijn, maar bij het toekennen van vergoedingen en mogelijkheden om te oefenen schoten het schepencollege en de korpsleiding volgens de duikers tekort. Daartegenover staat dat de druk steeds groter wordt. Duikers moeten vaker oefenen in een zwembad en ondergaan 7 juni 2006 een verlichte avondvaart en botenshow wordt de zaterdag ‘s avonds afgesloten met een vuurwerkshow. Op zondag wordt de bezoekers een rondvaart aangeboden door Rederij Stiphout. Het stadsbestuur van Dilsen- Stokkem (BE) heeft samen met de Geschied- en Heemkundige Kring De Vreedsel en het Limburgs Landschap het initiatief genomen om de oude kanaalarm, het brugwachtershuisje en het eiland Tivoli te verfraaien en in zijn historisch context te herstellen. Een deel van deze werken, zoals verlichting, bareel, trappen en kasseien, is vóór het evenement al gerealiseerd. Duikers dreigen er de brui aan te geven meer medische keuringen dan vroeger. De korpsleiding van de Antwerpse brandweer gaat nu met de vakbond praten over de klachten van de duikers. Het Antwerpse duikersteam bestaat sinds 1997. Tot die tijd moest Antwerpen bij calamiteiten een beroep doen op de duikers van Beveren. Onder andere de Antwerpse havenarts Roland van Cleempoel vond het ongehoord dat een havenstad geen eigen duikersteam had. De duikers waren nog onlangs in de weer bij de zoektocht naar de vermiste schippers van de in Antwerpen gekapseisde Romi. Overheidssteun voor opleiding bij P&O Containerbehandelaar P&O Ports krijgt bijna een miljoen euro van de Vlaamse overheid voor de opleiding van personeel. Het gaat om de mensen die aan de slag moeten op de nieuwe terminal van P&O in het Deurganckdok. In deze terminal investeert P&O Ports ruim een half miljard euro. De overslag zal daarmee verdrievoudigen tot vijf miljoen ton. ‘Vlaanderen blijkt duidelijk de ideale vestigingslocatie voor logistieke activiteiten,’ motiveert Vlaams minister van Economie Fientje Moerman (VLD) de overheidsinvestering. ‘Andere regio‘s, zoals Zuid-Nederland, het Saarland en Nord-Pas de Calais beconcurreren ons hevig in het aantrekken en ontwikkelen van logistieke en transportactiviteiten. Om de ideale vestigingslocatie te blijven, moeten we blijven investeren en innoveren. Daarom is deze investering zowel voor de haven van Antwerpen als voor Vlaanderen belangrijk.’ Momenteel stelt P&O Ports duizend mensen te werk. Door de nieuwe terminal in het Deurganckdok zullen er 1500 directe en evenveel indirecte voltijdse arbeidsplaatsen bijkomen. Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl Matroos omgekomen bij afmeren duwbak Tijdens het afmeren van de duwboot Vitaya aan de Noordzeeterminal in de Antwerpse haven is op 23 mei een Tsjechische matroos om het leven gekomen. De man kreeg een afmeerpaaltje tegen het hoofd en bezweek aan zijn verwondingen. Naar aanleiding van het ongeval trof het Antwerpse Havenbedrijf maatregelen en werd de binnenvaart verboden gebruik te maken van de haalkommen in de kaaimuren van de Scheldeterminals en de containerterminal in het Deurganckdok. Binnenschippers kregen wel de mogelijkheid om de Brabodienst te verwittigen, die dan gratis kwam helpen bij het vastmaken. Inmiddels is volgens het Havenbedrijf uit tests gebleken dat de haalkommen in goede staat zijn. Het verbod is dan ook opgeheven. Het probleem op deze plaatsen is de hoogte van de kaaimuren, waardoor het voor matrozen soms haast onmogelijk is om naar boven te klimmen. De verongelukte Tsjechische matroos had daarom het touw vanaf het schip naar boven rond de meerpaal willen werpen. Daarbij brak de meerpaal af en sloeg de man tegen het hoofd.

Binnenvaartkrant