Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 7 juni 2006 Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 TE KOOP: Ms. 1200 ton, Bjr. 1980, 800 pk, vast werk Nederland. Inruil bespreekbaar, fi nanciéle mogelijkheden aanwezig. Tel. 0653-153374 PERSONENVERVOER FA. SVOBODA verzorgt voor u tegen gunstige tarieven tranport van Tsjechisch personeel van en naar uw schip. Tel. 0042-0603447291 TE KOOP: TE KOOP mbs, 768 ton, bj 1949, 440m 3 , 653 pk Mitsubishi, nautisch compleet, kopschroef 280 pk met eventueel vast werk. 06-53232778 Ms. 1800 ton, Bjr. 1982, 1100 pk, vast werk Nederland. Inruil bespreekbaar, financiële mogelijkheden aanwezig. Tel. 0653-153374 GEZOCHT een nette matroos/ stuurman op mvs 1830 ton, weekend vrij, loon notk. Tel. 0610-971043 TE KOOP cementtanker Egbertine III, 62x6.6x2.65, 642 ton, incl contractwerk. Inruil spits of kempenaar bespreekbaar. H.A. Oldekamp 0653-122365 oldekamp@euronet.nl TE KOOP RUIME WONING 625 inh aan de MAAS ZWIJNDRECHT, 5 slk, 70m2living, 1980. 06-53946464 TE KOOP: KUSTVAARTUIG voor permanente bewoning, afm 24x4.70x1.90m, varend monument. Vr.pr. € 189.000. Info tel. 06-53710578 GEVRAAGD STUURMAN EN DEKSMAN! op mvs Kielstroom. Stuurman met ervaring op de Donau en het Mainkanaal en deksman ibv dienstboekje, vaarsyst 8 wkn op/4 weken af, loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer info: 0622-424148 www.vlootschouw.nl SCHEEPSHERSTELLINGSBEDRIJF Kempenstraat 9 - Haven 29 E - Asiadok 2030 - Antwerpen Tel +32(0)3 232 60 02 Fax +32(0)3 231 16 98 www.vanrousselt.be • Scheepsherstellingen • Schroefreparaties • Draai- en freeswerk • Ombouw schepen • Inbouw motoren alle merken • 2 stevendokken • 1 droogdok breedte 10,33 m breedte 12,19 m breedte 14,00 m lengte 70,00 m PROJOB Binnenschiffahrt is een Uitzendbureau gespecialiseerd in de Binnenvaart Wij leveren flexibele arbeidskrachten, - Kapiteins, - Stuurmannen, - Matrozen / Stuurlieden, aan de gehele Binnenvaart sector. SCHIPPERS OPGELET! Machinefabriek Bos Steenwijk Wij zijn weer volop aan het werk! Voor al uw bovenwater reparaties Onze nieuwe gegevens zijn: Tel.: 0521-321700 Fax: 0521-321701 Machinefabriek Bos Steenwijk VOF Koematen 23, 8331 TK Steenwijk Deze naam staat sinds jaren voor kwaliteit, betrouwbaarheid en competentie in de watersport. Wij zien het als onze grootste uitdaging, om onze positie als toonaangevende Europese watersportgroothandel verder uit te bouwen en te verstevigen. Om ons hierbij te ondersteunen, zijn wij op zoek naar een Vlotte Commercieël-Technisch Medewerker V/M (full time) De werkzaamheden zullen voornamelijk bestaan uit: • aannemen en verwerken van orders • adviseren van klanten (shops en werven) • uitwerken van offertes GEVRAAGD matroos op mvs Patrisica, 2 wkn op/2wkn af, Lux. condities. 06-55830263 0049-1716085362 VOLMATROOS 24 JAAR ... (stuurman in het boekje, ADNR basis) zoekt werk. Tanker- en droge lading- ervaring. Ik wil graag beginnen op 21 juni, liefst 14-14. 06-27012498 TE KOOP Xenon werklampen, 24 volt, € 250,-. Tel. 0647-982097 TeamCo de nieuwbouwspecialist van varend Europa Gerrie van Tiem +31(0) 630231106 Marcel Zweers +31(0) 630231103 Wij zoeken enthousiaste collega’s. Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl Om succesvol te zijn in deze functie, dien je te beschikken over de volgende eigenschappen en vaardigheden: • een commerciële inslag met gevoel voor techniek • je beheerst de Nederlandse, Duitse en Engelse taal in woord en geschrift • je bent vaardig met computerprogramma’s (m.n. Word, Excel, Outlook, Administratie software) • je hebt affiniteit met watersport • je vaardigheden met de telefoon zijn goed • je bent flexibel en stressbestendig Ben jij een vlotte, punctuele aanpakker v/m die affiniteit heeft met de watersport? Stuur dan binnen 14 dagen je brief met Curriculum Vitae naar: Allpa b.v. tav. de Personeelsafdeling Postbus 6630 6503 GC NIJMEGEN Tel. 024 – 377 77 73 www.allpa.nl Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Nieuwe en historische vissersboot gedoopt aan Vlaamse kust De realisatie van verschillende projecten in de Brusselse haven moet tegen 2015 zo’n 3200 extra banen opleveren. Dat staat in het Masterplan 2015, dat onlangs door de haven is gepresenteerd. Het plan gaat in op de toekomstperspectieven van de haven. Daar hoort ook een toename van de binnenvaart bij. Om alle projecten te realiseren, is een investering van 185 miljoen euro noodzakelijk. Het is nog maar de vraag of dat ook haalbaar is. Staatssecretaris Brigitte Grouwels (CD&V), bevoegd voor de haven, heeft al aangegeven dat de bijdrage van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een heikel punt is. Ze wil zich wel sterk maken voor de plannen van de haven. Door Sarah De Preter De Brussels haven heeft te weinig ruimte voor nieuwe bedrijven. Daarom lieten de havendirectie en het Brussels Gewest onderzoeken wat er de komende jaren aan uitbreiding mogelijk is. Het resultaat van dit onderzoek is een plan voor de realisatie van een derde meer bedrijventerreinen tegen 2015. Daarbij gaat het om acht projecten. Rond de containerterminal en op de voormalige Carcoke site wil het havenbestuur in de komende jaren logistieke activiteiten met een hoge toegevoegde waarde inplanten. Aan het vormingsstation in Schaarbeek wil de haven extra grond kopen van De historische vissersboot B72 Jacqueline-Denise komt terug van de proefvaart. (Foto vzw De Scute) In de haven van Nieuwpoort is voor het eerst sinds bijna twintig jaar een nieuwe visserboot gedoopt. Het gaat om de N86 Surcou van reder Charles Beuckels. Het achttien meter lange vaartuig vervangt een oudere boot. Het beschikt over moderne apparatuur, waaronder een ijsmachine. Ook in Blankenberge is een vissersboot gedoopt, maar dan wel een gerestaureerd historisch exemplaar. De doop van de Nieuwpoortse vissersboot is opmerkelijk, omdat de visserij al jaren met problemen kampt. Om de sector uit het slop te trekken, heeft de overheid de afgelopen tijd een aantal maatregelen genomen, waaronder een slooppremie. Ook zijn vissers niet meer in quota beperkt, op voorwaarde dat ze binnen 24 uur in een Belgische haven aanmeren met hun vangst. De hoge brandstofprijzen vormen nog wel een probleem. Ondanks de barre omstandigheden schijnt de sector geen last te hebben van een koud hart. De opbrengst van de eerste vangst van de N86 Surcouf is naar een goed doel gegaan. Het casco van de vissersboot werd in Polen gebouwd en afgewerkt op een werf in Friesland. Voor de bouw ervan heeft reder Beuckels geen subsidie gekregen. Dat is alleen mogelijk bij de aankoop van een tweedehands vissersboot. De totale Vlaamse vissersvloot omvat 123 schepen. Zo’n zevenhonderd mensen verdienen met de visserij rechtstreeks hun brood. Daarnaast is de sector goed voor vijfduizend indirecte banen. Maritiem erfgoed Een heel ander type vissersboot is in Blankenberge te water gelaten. Het gaat om de B72 Jacqueline-Denise, een sloep met een bewogen geschiedenis. Het houten vaartuig uit 1942 behoorde tot eind 1951 tot de vissersvloot. Na diverse omwegen als pleziervaartuig kwam de boot in handen van de vzw De Scute in Blankenberge. Oorspronkelijk zou het vaartuig bij de vuurtoren worden geplaatst, maar toen bleek dat een grondige renovatie noodzakelijk was. Na een opknapbeurt van zes maanden op de NMBS. Vooralsnog is de NMBS echter niet bereid om haar volledige terrein te verkopen. Ook in het Vergotedok is uitbreiding gepland, door de bouw van nieuwe opslagruimte. Aan de Havenlaan moet een nieuw logistiek centrum ontstaan, waar grote vrachtwagens hun lading op kleinere vrachtwagens kunnen overslagen, zodat het stadscentrum van zwaar verkeer verschoond blijft. De Beco-zone, vlakbij het stadscentrum, krijgt een nieuwe, logistieke bestemming. In de toekomst zullen er vooral bouwmaterialen worden behandeld. Het Masterplan voorziet ook in een aanlegplaats voor palletschepen in het Becodok. Verder bestaan er plannen voor een pendeldienst per binnenschip voor het transport van huishoudelijk afval naar de verbrandingsoven. Daarbij zou het Biestebroeckdok dienst doen als terminal voor het afval. Tot slot voorziet het Masterplan in de uitbouw van recreatieve activiteiten langs de waterweg. Om de havenactiviteiten en de stad samen te smelten tot één geheel wil staatssecretaris Grouwels een havenarchitect aanstellen. Meer binnenvaart De uitvoering van al deze projecten moet de overslag in de haven van Brussel in een stroomversnelling brengen. Nu bedraagt de globale haventrafiek 6,5 miljoen ton, tegen 2010 moet dat 9,7 miljoen ton scheepswerf Jan Vandamme is de Jacqueline-Denise nu weer vaarklaar. Het vaartuig is eigendom van de stad en wordt in bruikleen gegeven aan de vzw De Scute om rondvaarten te organiseren. De vzw De Scute zet zich sinds 1992 in voor het behoud van maritiem erfgoed in Blankenberge. De B72 Jacqueline- Denise heeft een grote historische waarde. De rompvorm, spanten, kiel en helling van de voorsteven zijn typisch voor de bouwwijze tussen de twee wereldoorlogen. Een maidentrip zat er na de doop op 26 mei niet in, want het weer was veel te slecht. Maar in de haven konden toeschouwers de historische vissersboot alvast bewonderen en bezoeken. Romeinse resten in Kluizendok In het Kluizendok in de haven van Gent zijn de overblijfselen gevonden van twee Romeinse nederzettingen. In afwachting van de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen speuren archeologen van de Universiteit van Gent er de bodem af. Ze hebben al zo’n zestig hectare onderzocht. Het eerste deel van het Kluizendok werd in november 2005 officieel in gebruik genomen. Negen jaar na de start zijn en in 2015 zelfs 14,4 miljoen ton. Er wordt ook naar een evenwichtigere verhouding tussen de transportmodaliteiten gestreefd: 65 procent wegvervoer, 27 procent binnenvaart en acht procent spoorvervoer. Nu neemt het spoor maar twee percent voor zijn rekening, het wegverkeer 78 en de binnenvaart twintig procent. De binnenvaart moet dus groeien, en volgens de makers van het masterplan heeft het Zeekanaal hiervoor voldoende capaciteit. Ze wijzen ook op het kostenbesparende effect van meer binnenvaartvervoer. Zonder inschakeling van de binnenvaart zouden de externe transportkosten door de realisatie van het masterplan in de komende jaren flink stijgen: van 35 miljoen euro per jaar op dit moment naar 75 miljoen in 2015. De binnenvaart kost de gemeenschap zeventien euro per duizend tonkilometer, het spoor negentien euro en de weg 88 euro. Als alle projecten uit het Masterplan tot een goed einde worden gebracht, kunnen tegen 2015 meer dan 12.000 mensen in de haven van Brussel werken. Op dit moment zijn er dat een kleine 9000. De toegevoegde waarde van de projecten wordt geschat op 2,4 miljard euro in de komende dertig jaar. Daar staan ook fikse kosten tegenover. De realisatie van de projecten vergt een investering van 185 miljoen euro, waarvan het Brussels Gewest zo’n zestig miljoen moet dragen. Op dit moment investeert de overheid jaarlijks veertien miljoen euro in haveninfrastructuur en -activiteiten. Staatssecretaris Brigitte Grouwels geeft aan dat het Gewest wel een financiële inspanning wil doen, maar zegt tegelijk 7 juni 2006 van de werkzaamheden hebben de eerste bedrijven er hun intrek genomen. Eenmaal uitgebouwd en afgewerkt zal het dok 4,2 kilometer kaaimuur tellen en vierhonderd hectare extra industriegrond. Daardoor moet er een bijkomende goederenoverslag van 7,5 miljoen ton gegarandeerd worden, zowat een derde van de huidige overslag in Gent. De wijk Het Zandeken in Evergem moet wijken voor de maritieme activiteiten. Nilefos investeert honderd miljoen De chemische fabriek van Rhodia in de haven van Gent is overgenomen door de groep Madhvani International. Voor de werknemers van Rhodia is dat goed nieuws, want de fabriek dreigde de deuren te moeten sluiten. De vorige eigenaar, de Franse Chemiegroep Rhodia, wilde het bedrijf afstoten. Bij Rhodia Chemie worden onder andere fosfaten tot fosforzuur verwerkt. Het bedrijf produceert ook zavelzuur en ammoniumfosfaten. De nieuwe eigenaar gaat de fabriek uitbaten onder de naam Nilefos Chemie en wil in de komende vijf jaar honderd miljoen euro in de modernisering en uitbreiding steken. Zo komt er een nieuwe productie-eenheid voor smaakstoffen en conserveringsmiddelen voor de voedingsindustrie. Ook gaat Nifelos de bestaande zuiveringsinstallatie voor zwavelzuur verder uitbouwen. Daar wordt vervuild zwavelzuur afkomstig van raffinaderijen en andere industrieën gezuiverd. Jaarlijks moet er 300.000 ton fosfaaterts uit Rusland en Syrië naar de fabriek worden gebracht. De lading wordt in Terneuzen van zeeschepen overgeslagen op duwbakken, die tot aan de steiger van het bedrijf in Gent kunnen komen. Nilefos wil nu onderzoeken of zeeschepen niet rechtstreeks aan hun kaai langs het kanaal Gent-Terneuzen gelost kunnen worden. Ambitieus masterplan voor Brusselse haven Het Antwerpse overslagbedrijf Antwerp Stevedoring International (ASI), onderdeel van de Wijngaard Natie Groep, laat een all weather terminal bouwen aan het Albertdok. De terminal zal in de herfst operationeel zijn. Zoals de naam al zegt, kunnen er bij weer en wind schepen worden gelost en geladen. Het is de eerste keer dat in de Antwerpse haven zo’n terminal wordt gebouwd. De terminal vormt het sluitstuk van de uitbreidingswerken van Wijngaard Natie in het Albertdok, één van de oudste dokken in de haven van Antwerpen. Daar investeert het bedrijf achttien miljoen euro in de heraanleg van bestaande terreinen en de toevoeging van nieuwe terreinen. Het gaat om de grootste investering sinds de oprichting van Wijngaard Natie in 1864. Door de uitbreiding verdubbelt het bedrijf haar terrein tot 22 hectare. Het Gemeentelijk Havenbedrijf investeert in de onderwatermuur waarop het dak van dat de financiering een heikel punt is. Ze denkt aan een gespreide investering over negen jaar. Binnenkort start de haven haar onderhandelingen met de overheid voor een nieuw beheerscontract van 2008 tot 2012. Overdekte terminal voor Wijngaard Natie de terminal komt te liggen. De overkapping, uitgerust met rolbruggen, is negentig meter lang en steekt 28 meter boven het wateroppervlak uit. De diepgang langs de kaaimuur varieert van 11,50 tot 11,70 meter. In eerste instantie wil Wijngaard Natie op de nieuwe terminal vooral staal behandelen. Het bedrijf gaat uit van een aanvoer tussen twee- en drieduizend ton per week via shortsea. Voor de verdere distributie wil Wijngaard Natie zo veel als mogelijk is binnenschepen inzetten. Antwerp Stevedoring International is gespecialiseerd in de op- en overslag van ijzer- en staalproducten en is goed voor zo’n 650.000 ton per jaar. Er worden extra diensten aangeboden zoals sorteren, snijden, merken, labellen en distribueren. Door de uitbreiding en de nieuwe terminal zou de overslag van AIS tegen eind 2007 moeten oplopen naar ruim één miljoen ton.

Binnenvaartkrant