Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 7 juni 2006 Wij wensen de Maatschap Delfshaven succes met het bunkerschip Delfshaven

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 7 juni 2006 Hollandse aanpak bij jongste Duisburgse containerterminal ‘Een terminal is peoples business’ De haven van Duisburg kende vorig jaar een flinke groei in de containeroverslag. De containers arriveren er veelal per schip en steeds vaker per spoor. Er zijn drie grote terminals in Duisburg. De jongste is DIT, Duisburg Intermodal Terminal. Johan de Bot is er al een jaar directeur. Na 12,5 jaar BCTN, waarvan tien jaar in Den Bosch, is Johan de Bot aan een buitenlands avontuur begonnen. Op de herkenbare, ingetogen maar overtuigende wijze waarop deze Nijmegenaar in Den Bosch de terminal van de grond af opbouwde, heeft hij in Duisburg de koe bij de horens gevat. De Hollandse aanpak is goed gevallen bij het personeel en bij de aandeelhouders van de DIT. Onvoorspelbaar Johan de Bot (40) ging in oktober 1992 werken bij Container Terminal Nijmegen onder leiding van Willem van den Heuvel. ‘Het was toen nog niet zo groot, maar het groeide snel.’ Nijmegen breidde uit voor zo ver dat kon en toen begon de aanloop naar de ontwikkeling van Valburg, waar een nieuwe haven en containerterminal het werk van Nijmegen over kon nemen. Toen dat enorme plan voor een Multimodaal Container Centrum in 2002 strandde, was Johan de Bot al geruime tijd bezig in Den Bosch. ‘In ’93 waren er gesprekken met Heineken in Den Bosch om daar een terminal te beginnen. Willem van den Heuvel vroeg toen of Den Bosch niks voor mij was. Ik ben daarop ingegaan en ben toen bij de afbouw van de terminal in Den Bosch geweest.’ Een onvoorspelbare toekomst. ‘Er waren onderzoeken, maar uiteindelijk kreeg de terminal klanten die in de rapporten niet waren genoemd. Er werd tien miljoen in die terminal geïnvesteerd. Er werkten drie man op het terrein en die deden samen alles.’ De inspanningen betaalden zich terug. ‘In het tweede kwartaal was het booming. We hadden een fantastisch team en haalden het laatste jaar dat ik daar werkte, de honderdduizend TEU.’ Hij werd benaderd voor de baan in Duisburg. ‘Vorig jaar februari heb ik de knoop dooorgehakt. Na 12,5 jaar bij BCTN was dit geen makkelijke beslissing.’ Na DeCeTe en de Rhein-Ruhr terminal is DIT de derde terminal in Duisburg, door het havenbedrijf Duisport op het voormalige Kruppsterrein op de linker Rijnoever aangelegd als onderdeel van het complex Logport, waarvan ook distributiecentra en warehousing deel uitmaken. De terminal is sinds oktober 2002 operationeel. ‘De omgeving heeft absoluut geen bezwaar tegen de activiteiten die hier worden ontplooid. Niet zo vreemd natuurlijk, hier stonden hoogovens van Krupps. Ze zijn dolgelukkig met de werkgelegenheid en de schone industrie.’ Concurrentie De drie terminals in Duisburg beconcurreren elkaar. Volgens Johan de Bot niet zozeer op prijs. ‘Het gaat ook en voor- DIT beschikt over een insteekhaven met een grote portaalkraan. Voorzien is een tweede kraan aan het water. Het spoorgedeelte heeft al twee kranen. Een schipperszoon in Duitsland. Johan de Bot wekt de indruk in zijn element te zijn op de terminal in Duisburg. (foto’s MGR) al om de performance en de klantenbinding. Ik heb deze functie aanvaard als een grote uitdaging. Er zijn hier veel kansen voor een terminal met een goede spooraansluiting.’ Spoorvervoerder Hupac is mede aandeelhouder. Er wordt bij DIT ook ingezet op spoorvervoer. Er is een opstelterrein van ruim zevenhonderd meter lang en vier (binnenkort zelfs zes) sporen breed. Nu al worden op het terrein van 120.000 m 2 120.000 TEU per jaar behandeld. ‘We kunnen vrij eenvoudig uitbreiden met nog eens 80.000 m 2 ,’ aldus Johan de Bot, die toegeeft het afgelopen jaar veel over het spoor te hebben geleerd. ‘De geliberaliseerde spoorwegen hebben veel mogelijkheden, ook in de concurrentie met de scheepvaart. Natuurlijk, ik ben een scheepvaartman, maar je ziet de vrachtprijzen van het spoor omlaag gaan, terwijl de prijzen in de scheepvaart stijgen, door het lage water op de Rijn maar ook doordat er voortdurend meer vraag naar containerschepen is dan er schepen zijn. Ik verwacht van de zomer een groei, vooral in het spoorvervoer. Je merkt ook dat verladers steeds liever met het spoor werken. (…) Of de Betuwelijn veel verschil zal uitmaken weet ik niet. Het maakt voor ons niet zo uit of het via Venlo komt of via de Betuwelijn, die volgens ons bij de Duitse grens ophoudt.’ De binnenvaart vormt natuurlijk ook nog een wezenlijk bestanddeel van het werk van DIT. Er zijn vier afvaarten naar Rotterdam en vier vanaf Rotterdam per week, twee á drie naar en van Antwerpen, één naar en vanaf Amsterdam, en één naar en van Zeebrugge. Sanering Hoewel voor 51 procent van Contargo, is DIT nadrukkelijk een neutrale terminal. Het bedieningsgebied van DIT strekt zich zo’n vijftig á zestig kilometer uit naar het oosten. ‘Ongeveer tot aan Dortmund. Maar hier in het Logport zijn ook enkele grote distributiecentra van klanten.’ Er werken momenteel 42 mensen bij DIT, van wie achttien ‘buiten’. Het afgelopen jaar zijn er mensen vertrokken. ‘Je kunt wel van een sanering spreken.’ Inmiddels is de terminal 24 uur per dag volledig bemand. Alleen van zaterdag 14 uur tot zondag 18 uur is de terminal dicht. ‘De terminal werkte toen ik er kwam van ’s morgens 6 uur tot ’s avonds 6 uur, in twee elkaar overlappende ploegen. Ik vond dat niet praktisch. Dan staan trucks onnodig te wachten. De truckers lagen hier te slapen. Nu wordt er met dezelfde mensen in drie ploegen 24 uur doorgewerkt. Dat kostte wel wat extra aan toeslagen, maar het is veel efficiënter, want je hebt spreiding; de vrachtwagens staan niet langer in een rij te wachten tot de terminal begint. En het personeel weet precies wat er van ze wordt verwacht.’ De laadlijst voor de treinen wordt ’s nachts ingevuld, want ook op kantoor wordt doorgewerkt. ‘Zo ontstaan geen achterstanden en hoeft er dus ook niets worden bijgewerkt.’ Binnenkort wordt de opstelling van de containers op het terrein rigoureus omgegooid (alle containers worden een kwart slag gedraaid) opdat er nog meer terrein beschikbaar komt voor de effectieve overslag naar spoor en scheepvaart. De Bot is een verandermanager geworden. ‘Stapje voor stapje. Dit is een peoples business.’

Binnenvaartkrant