Views
1 year ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 GEZOCHT Matroos I.B.V. DIENSTBOEK MET AANT. MATROOS. ERVARING VEREIST INT. VAART 5 DAAGSE WERKWEEK Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: GEVRAAGD: Stel op Ms. 1800 ton, bj. 1982, vaste vaart in Nederland en mogelijkheden om schip over te nemen. Ruime financiering mogelijk Tel. 0653-153374 7 juni 2006 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 0653-901511 of 0049-171-5111011 generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Bekendmaking aan de Rijnscheepvaart nr. 3/2006 Minste waterdiepte Geldersche IJssel De hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in Oost-Nederland te Arnhem; Gelet op artikel 1.06 van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR), Staatsblad 1983, 682, nadien gewijzigd; maakt bekend: 1. Minste waterdiepte In de hierna genoemde riviervakken worden door de mobiel verkeersleiders van de Rijkswaterstaat systematisch peilingen verricht om te bepalen wat de minste waterdiepte in het vaarwater is. Het bekendmaken van de gepeilde minste waterdiepte geschiedt zodra en zolang deze op enig punt in het vaarwater van de Geldersche IJssel tussen de IJsselkop en het Ketelmeer 300 cm of minder bedraagt. Dit bekendmaken gebeurt door middel van marifoon, telefoon, autofoon, internet en teletekst. De riviervakken waarvoor de minste waterdiepte wordt gepeild zijn opgenomen in de volgende tabel: KAMPERS POMPSERVICE SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS Geldersche IJssel Vakindeling IJsselkop - mond Twenthekanalen Kmr. 878.600 - 931.200 Mond Twenthekanalen - mond Zwolle-IJsselkanaal Kmr. 931.200 - 980.000 Mond Zwolle-IJsselkanaal - Ketelmeer Kmr. 980.000 - 1006.000 2. Betonning Ondiepten die meer dan 25 meter buiten de denkbeeldige lijn over de markering op de koppen van kribben, strekdammen en oevers reiken, worden betond. Ondiepten bij remmingwerken, meerpalen en kaden worden in beginsel niet betond. De bevaarbare breedte in de buitenbochten bedraagt ten minste IJsselkop - mond Twenthekanalen 35 m Mond Twenthekanalen - mond Zwolle-IJsselkanaal 45 m Mond Zwolle-IJsselkanaal - Ketelmeer 55 m 3. Grootste diepgang De schipper dient op grond van artikel 1.04, 1.06 en 1.07 BPR, met inachtneming van alle omstandigheden in eigen verantwoordelijkheid de diepgang te bepalen en rekening te houden met de minste waterdiepte zoals die door de Rijkswaterstaat wordt afgegeven. Daarnaast kan door middel van een verkeersaanwijzing op grond van artikel 1.19 RPR, het verder varen belet worden, als vaartuigen zo diep geladen zijn dat ze de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart in gevaar kunnen brengen. FAXEN COMPUTERS MARIFOONS PORTOFOONS NAVIGATIEKAARTEN STUURWACHTALARMEN TELEFOONCENTRALES OBSERVATIECAMERA'S MOBIELE COMMUNICATIE ZOMERAANBIEDING KVH Tracvision 4 IWW KVH Tracvision 4 IWW voor € 3195,- met GRATIS Focus vb300 tuner en GRATIS omvormer De schipper dient de kribmarkering op ten minste 25 m en drijvende ondieptemarkering op ten minste 5 m afstand te passeren. 4. Afwaaiing en getij-invloed Als gevolg van afwaaiing en getij-invloed kan in het vak mond Zwolle-IJsselkanaal - Ketelmeer minder waterdiepte aanwezig zijn dan de bekendgemaakte minst gepeilde waterdiepte. 5. Verdere inlichtingen Op telefoonnummer 026 - 362 90 00 is een automatisch antwoordapparaat (autofoon) aangesloten dat, naast de waterstanden, eveneens melding maakt van de eventuele minst gepeilde waterdiepte. Deze gegevens worden dagelijks tussen 9.00 uur en 9.30 uur geactualiseerd. Bij de Verkeerspost Tiel, telefoonnummer 0344 - 61 96 72, bij de Verkeerspost Nijmegen, telefoonnummer 024 - 343 56 10 en bij de mobiel verkeersleiders kan altijd informatie omtrent de waterdiepte worden ingewonnen. Tijdens kantooruren kan deze informatie ook worden verkregen bij het Alarm- en Berichtencentrum (ABC), telefoonnummer 026 - 364 27 47. Ook op teletekst, pagina 720, worden de waterstanden en de minste waterdiepten bekendgemaakt. 6. Vervallen De bekendmaking aan de Rijnscheepvaart nr. 3/1997 is hiermee vervallen. Arnhem, 18 mei 2006 www.huizinga-snijder.nl TELEFOONABONNEMENTEN SATELLIET VOLGSCHOTELS AANBIEDINGEN Alle genoemde prijzen zijn exclusief B.T.W. en montage Parallelweg 11, 2921 LE Krimpen a/d IJssel Tel. 0180 51 58 58 www.kalkman-telecom.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 7 juni 2006 Phs. Van Ommeren herleeft op vanommerenbinnenvaart.nl Webcommunity van oud-VO’ers Terwijl Vopak Barging Europe zich in de binnenvaart alleen nog bezighoudt met chemie en schepen van de hand doet, herleeft op het web de oude tankvaartrederij Phs Van Ommeren. VO’er Johan van Welie begon de website “Van Ommeren Toen en Nu” op www.vanommerenbinnenvaart.nl met prikborden en fotoalbums. ‘Het ontmoetingspunt voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de oude van Ommeren vloot in al zijn glorie.’ Voor de eerste reünie van oud-VO-vaarders was het museumschip R. Siegfried al te klein. Communitybuilding is misschien wel de grootste kwaliteit van internet: gelijkgestemden, mensen met dezelfde interesses bij elkaar brengen in een virtuele omgeving. Wat kapiteins en stuurlui van de Van Ommeren-vloot met elkaar hebben gedeeld, is het waard opnieuw beleefd te worden. Het Web over de VO-webcommunity. Johan van Welie is aan het pionieren geslagen op internet. De site oogt niet te strak vormgegeven, een beetje rommelig zelfs. Het doet niets af aan de beleving en het duidelijke genoegen waarmee gebouwd is. Meer dan 1500 bezoeken en zo’n 2500 pageviews per maand is kort na de start al heel verdienstelijk. Ter vergelijking: de site van Vereniging De Binnenvaart schommelde een jaar geleden op hetzelfde niveau en haalt dankzij de groeiende schependatabank inmiddels het drievoudige aan opgevraagde pagina’s. Beide sites bereikten overigens bij de nominatie voor de verkiezing VAART!Site van het Jaar een plaats in de top-5, met veel voorkeurstemmen van hun fans. Een hobby moet leuk blijven en niet te veel kosten. Van Welie begon op de privé-ruimte bij zijn provider chello.nl. Hij vond een handige aanbieder die de site een beter adres bood, maar kwam er al snel achter dat vervelende popup-advertenties het bezoek aan de site er niet leuker op maakten of de site zelfs blokkeerden. De ontwikkeling naar een eigen, betaald en advertentievrij domein is met vallen en opstaan te volgen op het forum (‘de babbelbox voor en door VO leden’). Dat forum zelf is intussen ook al elders ondergebracht omdat het oude capaciteitsproblemen gaf. Vanommerenbinnenvaart. nl telt welgeteld één pagina, die fungeert als portaal voor de prikborden (oud en nieuw) en gerubriceerde verzamelingen foto’s bij Yahoo: Tankers A-M, Tankers N-Z, Sleepvaart, Duwvaart, Zeevaart, Vopakvloot, VOnieuw, Chemgas, Personen, Rijnslepers en Reünie 2006. Wie niet meteen doorklikt kan enkele reacties lezen op de reünie, 8 april aan boord van de duwboot Rene Siegfried in Dordrecht: ‘Ik heb ervan genoten om zo vele oud-varensgasten te ontmoeten en sommigen na 33 jaar weer te spreken.’ ‘Het was wel wat krap allemaal maar de pret van het weerzien van elkaar was er niet minder om.’ ‘Goed gedaan Johan en medewerkers en Vereniging De Binnenvaart’, en: ‘Het was in één woord geweldig en hoop zeker op een vervolg.’ De serie van zeventig foto’s laat zien hoe gezellig, druk en vol het was op de R. Siegfried. Er is van het evenement een DVD gemaakt, die is te bestellen via de site. Johan van Welie vertelt al weer druk bezig te zijn met een volgende reünie in 2007. Hij peilt op de site of de belangstelling uitgaat naar een varend schip of een locatie aan de wal. Na 22 stemmen gaat de voorkeur uit naar een varende reünie op een passagiersschip. De webmaster nodigt VO’ers uit hun foto’s uit de oude doos en verhalen op te sturen voor plaatsing op de site. Over verhalen gesproken… “Van Ommeren Toen en Nu” heeft een knop gelinkt naar http://vo-journaal.mijnalbums.nl waar VO’er Leo zijn verzamelde personeelsbladen VO-Journaal in gescande pagina’s heeft gepubliceerd. De oudste zijn van 1980, maar de verzameling is nog niet volledig digitaal. Bij de links naar andere binnenvaartsites zijn de links naar de ‘VO-restanten’ Vopak Barging Europe en Chemgas (nog) opvallend afwezig. Misschien tot die erfgenamen ook zelf een verwijzing maken naar “Van Ommeren Toen en Nu”… Deze 132e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/12.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. ‘Prima stemming in de markt’ De stemming in de binnenvaartmarkt is prima. ‘Eigenlijk gaat het best goed,’ vindt 27,9 procent van de 440 stemmers in de VAART!Peiling: Wat doet de markt? Dat percentage is in zes eerdere peilingen nog nooit zo hoog www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Amadeus Princess • Love Boat die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 645 SCHEPEN! • Sankara geweest. Tel je er de stemmers voor ‘Verbetering is in zicht’ (11,3 procent) en de helft van ‘De markt stabiliseert’ (15,4 procent) bij dan is 46,9 procent positief over de markt. De online-peiling liep twee maanden en werd ingezet na de laagwaterperiode, toen er weer voor de “normale” basisvrachten werd gevaren. ‘Niet teveel zeuren en je daggeld in de gaten houden,’ schreef een schipper bij het uitbrengen van zijn stem. In de reacties klinkt zorg en frustratie over het niveau van de vrachten. ‘Bij ons zijn de vrachtprijzen zonder de beurs de helft.’ En: ‘Moeilijk om er wat vracht bij te krijgen. Veel schippers varen dag en nacht om het goed te maken.’ Het klagen over vrachten werd door een ander als ‘typisch Hollands’ afgedaan: ‘Zolang er nog iedere keer foto’s met “blije en gelukkige” mensen in de kranten staan als er weer een nieuw schip wordt afgeleverd heb ik nog steeds het vermoeden dat het goed gaat in de binnenvaart.’ Dat brengt iemand op het idee: ‘Er wordt meer verdiend door een jong schip met winst te verkopen en weer eens een nieuwe te bouwen om binnen 5 jaar weer hetzelfde te doen, dan met varen.’ De nieuwe VAART!Peiling op www.vaart.nl/peiling vraagt ‘Welke zeehaven meert het best voor binnenvaart?’ Aanleiding is het verongelukken van een Tsjechische matroos na het afbreken van een meerpaaltje in de haven van Antwerpen. Het bericht riep verwijten op over slecht onderhoud van afmeervoorzieningen en discussie over rek en breeksterkte van meerdraden. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

De Binnenvaartkrant