Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 7 juni 2006 MOTORBEUNSCHEPEN B0065 2250m3 bwj 2004 110 x 11.40 x 4.25 2 x Cummins, 2 x 1300 pk, boegschroef 540 pk B0016 1186m3 bwj 1998 86 x 9.50 x 3.62 Cummins 1300 pk boegschroef 320 pk, spudpalen 7m B0067 1110m3 bwj 2000 86 x 9.50 x 3.60 MTU 1200 pk, boegschroef 360 pk B0059 10 overalls 100% kat € 99,- 10 stuks werkkleding € 125,- RALLY OVERALLS, OVERALLS POL/KAT, TUINOVERALLS, KINDEROVERALLS, WERKBROEKEN POL/KAT SPIJKERBROEKEN, SCHIPPERSTRUIEN EN BODYWARMERS. PRIJZEN ZIJN EXCL. BTW terwijn-zwolle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 TOT 22:00 WWW.TERWIJN-ZWOLLE.NL TRACTIEBATTERIJEN TYPE PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl 1060/1200m3/ bwj 2000, 86 x 9.50 x 3.20 CAT 1014 pk B0043 835m3 bwj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, boegschroef 320 pk B0063 650m3 bwj 1966 72 x 8.09 x 2.88 CAT 720pk, boegschroef 320 pk, stuurwerkrevisie 2004 B0027 647m3 bwj 1955 67.50 x 8.25 x 3.32 GM 626 pk, boegschroef 220 pk B0056 625m3 bwj 2001 70 x 7.45 x 3.20 Cummins 640 pk, boegschroef 320 pk B0040 620mé bwj 2000 70 x 8.20 x 2.98 Mitsubishi 598 pk, boegschroef 320pk, airco gehele woning B0064 600m3 bwj 2002 70 x 7.50 x 3.08 Cummins 640 pk, boegschroef 330 pk, 2 x spudpalen 6m B0025 578m3 bwj 1933 70 x 8.46 x 3.10 MWM Deutz 794 pk 1997, boeg schroef 260 pk, vlak 1992 B0038 536m3 bwj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 B0030 517m3 bwj 1960 67 x 7.36 x 2.90 Cummins 507 pk, vernieuwing motor 1998, boegschroef 220 pk B0010 489m3 bwj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk revisie 2003, boeg schroef 270 pk, woning 2001 B0021 485m3 bwj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk B0042 477m3 bwj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie 2001, boegschroef 160 pk B0017 446m3 bwj 1970 63 x 7.36 xz 2.33 CAT 300 pk B0052 430m3 bwj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk 2004, boegschroef 220 pk B0029 377m3 bwj1955 57 x 6.65 x 2.67 Volvo 600pk, boegschroef 300 pk B0011 341m3 bwj 1956 55 x 6.66 x 2.47 Volvo 510 pk 2001 ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0049 503m3 bwj 1958 70 x 7.40 x 2.70 GM 420pk, nieuw vlak 2001, motorrevisie 2001 B0044 270m3 bwj 1954 42 x 7.51 x 2.70 CAT 390 pk 2001, zelflossend met transportband van 23m B0041 120m3 bwj 1949 31 x 6.00 x 2.18, zelflossend met transportband van 18m BEUNBAKKEN B0051 600m3 bwj 1939 62 x 8.00 x 3.15, beun vernieuwd 1990, geheel gestraald B0050 586m3 bwj 1967 50 x 8.85 x 3.10 B0048 390m3 bwj 1964 45 x 7.50 x 2.74 MOTORBEUNKRAANSCHEPEN B0015 320m3 bwj 1926 56 x 6.60 x 2.60 CAT 443 pk, boegschroef 270 pk, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, gieklengte 24m, 2 x spudpalen Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Unieke en perfecte zichtoplossing: Smart Display van Orlaco! Iedere kapitein, stuurman of schipper moet kunnen vertrouwen op goed zicht. En beschikbare camerabeelden moeten snel en gemakkelijk zichtbaar zijn. Er is ook duidelijk behoefte om het aantal monitoren op de brug te minimaliseren. De door Orlaco ontwikkelde Smart Display is daarvoor een handige nieuwe tool. Smart Display zorgt, in combinatie met de camerasystemen van Orlaco, voor een optimale zichtoplossing! Kenmerken van de Smart Display: • Slimme oplossing die ervoor zorgt dat er optimaal gebruik gemaakt wordt van één pc beeldscherm, waarop meerdere camerabeelden tegelijkertijd getoond kunnen worden. • Alle beelden -bijvoorbeeld van routenavigatie en pc- zijn zichtbaar op één monitor met een kwalitatief zeer scherp beeld. • Smart Display zorgt voor ruimtebesparing in de stuurhut, gebruikgemak en is voor de installateur eenvoudig te installeren. • Via toetsenbord, muis of touchscreen te bedienen. • Smart Display is toe te passen met een bestaande computer en monitor. • Smart Display kan tot acht camera’s aan. • Door gebruik te maken van camera's met verschillende openingshoeken is er voor iedere situatie een passende oplossing. RH dealers Nederland/België:Gebofa Maritiem, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Linssen Electronica, van Tiem Electro, Werkina Werkendam, Navimar, Van Stappen, AME, De Backer. Vraag naar onze complete lijst van Europese dealers! www.huizinga-snijder.nl Wij zijn de goedkoopste! FEMM IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Neem nu contact op voor informatie over de Smart Display: 010-4283230 Of informeer bij uw Radio Holland contactpersoon! Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Haven Nr. 2121, Postbus 5068, 3008 AB Rotterdam Tel. 010 428 3344; Fax 010 428 1498. E-mail: info@radioholland.nl Internet: www.radioholland.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 7 juni 2006 Dodelijk ongeval op Maas-Waalkanaal stemt opnieuw tot nadenken ‘Recreatievaarders moeten beter worden opgeleid’ Bijna twee maanden geleden vond op het Maas-Waalkanaal een aanvaring plaats tussen een recreatievaartuig en een binnenvaartschip. Het recreatievaartuig werd overvaren door het veel grotere schip en twee mensen kwamen daarbij om het leven. Het politieonderzoek naar de achtergronden van het ongeval is nog in volle gang. Bij velen rijst echter opnieuw de vraag of de toerusting van pleziervaarders die zich op vaarwegen begeven waar ook beroepsvaart actief is, niet verbeterd moet worden. Op 19 april rond 18.00 uur voeren beide vaartuigen in noordelijk richting op het Maas- Waalkanaal even beneden de Maldense brug. Het was helder en droog weer. De aanvaring gebeurde doordat de kapitein van een zeventig meter lange tanker, die naar beneden voer, het voor hem varende jacht niet had opgemerkt – waarschijnlijk door de grote dode hoek, die ongeveer honderd meter bedroeg. Met het voorschip voer de tanker op het achterschip van het jacht, dat onmiddellijk helemaal onder water verdween. Door Harrie van Eeuwijk Voor de politie is het een hele klus om na te gaan hoe de aanvaring exact is gegaan, omdat de schipper het jacht niet gezien heeft en omdat beide opvarenden van het jacht verdronken zijn. Men zal het daarom moeten hebben van het technische bewijsmateriaal. Bijvoorbeeld hoe het roer stond toen het jacht werd gelicht en of de motor mogelijk stil gevallen was. Daarnaast hoopt de politie bewijsmateriaal te vergaren uit de verhoren van de getuigen aan de wal en van andere varenden die toevallig in de buurt waren. Vast staat wel dat de mensen op het jacht onbekend waren met het vaargebied en het jacht pas twee dagen in hun bezit hadden. Naar aanleiding van dit ongeval wordt door diverse op dit terrein deskundigen opnieuw aangegeven dat de kunde en kennis van het varen veel bij veel recreatievaarders tekortschiet. Harry Elling, operationeel chef bij de Waterpolitie unit Rivieren-Oost zegt bijvoorbeeld: ‘Uit dit voorval zijn weer heel wat lessen te trekken. Zo is het onbekend zijn met een bepaald vaarwater een belangrijk onderdeel. 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Het dodelijk ongeluk van 19 april houdt de gemoederen nog bezig. Nog diezelfde avond werd het gezonken jacht gelicht. (foto Ton Niessing) Immers: iemand vaart ergens ooit voor een eerste keer. Dat betekent dat je dan je reis goed voor moet bereiden en dat je heel alert behoort te zijn.’ Dode hoek Ook de discussie over de dode hoek speelt weer op. Elling: ‘Zo’n dode hoek is veelal niet op te lossen. En daar moet vooral de recreatievaart zich heel bewust van zijn. Zo dienen recreatievaarders er rekening mee te houden dat zo’n groot schip een stuk sneller vaart ‘Ik wil voetbal kijken – liefst samen met mijn vrouw’ Beste Fleur, Iedereen heeft weleens een vraag of een probleem. Het varen brengt soms specifieke vragen of problemen met zich mee. Of het nu gaat om de kinderen, het internaat, je relatie of andere, vaak persoonlijke vragen. In deze nieuwe vragenrubriek kunnen lezers bij Fleur terecht voor adviezen en tips. Deze schippersvrouw kan zich goed verplaatsen in anderen en benut haar eigen ervaring dan zij zelf en dat zij door de dode hoek vaak niet op te merken zijn. De recreatievaart moet dus constant achteruit kijken en als in de verte een groot schip aan komt, dan is het wegwezen uit de koerslijn van zo’n schip.’ ‘Maar dat moet men wel weten, dat moet wel geleerd worden. Daarom is het te betreuren dat iedereen met de meeste recreatievaartuigen zo maar mag gaan varen, zonder vaarbewijs en zonder opleiding. Aan opleiding en het hebben van vaarbewijzen zou dus veel gesleuteld dienen te Het WK Voetbal begint bijna en als voetballiefhebber probeer ik zo veel mogelijk wedstrijden te zien. Alleen: mijn vrouw houdt niet van voetbal. Ze heeft er geen hekel aan, maar na een paar wedstrijden heeft ze het wel gehad. Zij wil ook weleens wat anders zien, zegt ze dan. Soms laat ik haar maar (maar de wedstrijden van Nederland wil ik beslist zien) en dan blijf ik nog maar doorvaren. Gezellig is dat niet. We zijn tijdens zo’n toernooi bijna geen avond samen. Als ik voetbal kijk, gaat m’n vrouw wat anders doen. Als zij “Desperate Housewives” of een ander vrouwenprogramma wil zien, zit ik in de stuurhut naar de radio te luisteren. Wat kunnen we hier aan doen? Een Oranjefan Beste Oranjefan, Eerst het succes van Jong Oranje en nu is het Nederlands om een praktisch antwoord te geven. Zo nodig gaat ze te rade bij deskundigen. “Vraag het aan Fleur” verschijnt in de even edities van deze krant. Mail je vraag naar service@ binnenvaartkrant.nl. Of stuur een brief naar: de Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam ter attentie van Fleur. Faxen kan ook: (010) 414 02 12. Zet er even bij of je anoniem wilt blijven. elftal aan de beurt. Ja, de aankomende tijd is er veel voetbal op tv. Eerst vond ik er ook niets aan, maar beste oranjefan: ook jij kunt je vrouw er wel een beetje enthousiast voor maken. Veel uitleggen over de spelregels en wat er nu belangrijk is, tegen wie Nederland allemaal moet spelen en wat er gebeurt als ze de wedstrijd gewonnen hebben. Voor de meeste mannen is dit vaak te veel werk, maar geloof me: het werp echt zijn vruchten af. Dan is het voor je vrouw een stuk leuker om naar voetbal te kijken. Soms vind ik het ook allemaal wel te veel, maar zoals je zelf zegt is het kijken naar de wedstrijden van Nederland toch een goed compromis. En veel liefde en aandacht geven aan je vrouw helpt meestal ook erg goed. Dan kunnen vrouwen vaak veel meer hebben van hun man. Succes, en nu maar hopen dat er heel veel Nederlandse wedstrijden komen. Groeten, Fleur worden.’ Elling is van mening dat eigenlijk iedereen die zich op het water begeeft een vaarbewijs zou moeten hebben. ‘En dan niet alleen een theoretische opleiding, maar ook een opleiding en eventueel examen in praktisch varen. Daarbij zou dan vooral gekeken moeten worden naar de veiligheid.’ Doch van de beroepsvaart mag eveneens meer begrip voor de pleziervaart verlangd worden. ‘Daarom is het ook heel goed dat er avonden georganiseerd worden, zoals dat jaarlijks in Nijmegen op het KSCC-Schipperscentrum gebeurt, waarop de beroepsvaart en de recreatievaart elkaar ontmoeten en samen diverse problemen bepraten,’ besluit Elling. ‘Dat die groeperingen zich zo in elkaars rollen verdiepen.’ Verplicht vaarbewijs Ook Rob Bouman weet veel over de materie. Hij is zelf een enthousiaste watersporter en was vroeger op de grote vaart werkzaam. Nu is hij voorzitter van de Stichting Actieve Watersport (SAW) in Nijmegen en hoofd van de opleidingen voor de kleinvaarbewijzen die deze stichting in de regio Nijmegen verzorgt. Samen met de Koninklijke Nederlandse Motorboot Club (KNMC) is hij van mening dat alle recreatievaartuigen vaarbewijsplichtig zouden moeten zijn. ‘Jammer dat anderen, die daar in mee moeten denken en beslissen, daar nog niet zo over denken,’ zegt hij. ‘Ik ben van mening dat recreatievaarders, en dat vertel ik ook op de cursussen, veel naar achteren moeten kijken én ook uit het midvaarwater weg moeten blijven. Daarnaast zou het goed zijn als recreatieschepen marifoon aan boord hebben en er iemand aan boord is met een certificaat daarvoor.’ Ook pleit Bouman voor praktijklessen en een praktijkexamen. ‘Maar ik weet dat zoiets op dit moment nog niet haalbaar is. Je moet wel zo hoog mogelijk mikken. Immers, je krijgt te maken met wind, stromingen enzovoort. Rechtdoor varen kan iedereen. Het gaat eveneens over bijzondere verrichtingen. Daarom krijgen de mensen van onze cursussen ook praktijklessen. Allemaal moeten ze van ons minstens één praktijkles gevolgd hebben.’ Dat gebeurt aan boord van de Pannenkoekboot uit Nijmegen. ‘Om hen door de ogen van de beroepsschipper te laten kijken. We laten dan ook zien hoe je op een zo veilig mogelijke wijze een drukke rivier waar veel beroepsvaart aanwezig is, kunt bevaren. Tevens behandelen we de reglementen, de betekenis van de verlichting, de betonning en het marifoongebruik. Ook stimuleren we om praktijklessen te nemen met ons eigen lesschip. Dat is een recreatievaartuig.’ Bij die praktijklessen gaan er maximaal drie cursisten aan boord mee. zodat ze intensief ervaring opdoen met de praktijk. 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant