Views
3 years ago

2006-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Haven
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 7 juni 2006 www.waalboertrading.nl TE KOOP: VRACHT/TANK/BEUNSCHEPEN/KVB www.waalboertrading.nl Stationsplein 1, 6901 BE Zevenaar Tel.: 0316 - 523341 www.joostenmakelaardij.nl De afdeling SGS Oil, Gas & Chemicals doet haven - gebon den inspecties en controles ten behoeve van klanten die actief zijn in de olie- en (petro-) chemische sector. SGS Oil, Gas & SGS, opgericht in 1878, is wereldwijd marktleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering met meer dan 42.000 medewerkers, 850 kantoren en 340 laboratoria in 140 landen. SGS inspecteert voor de internationale handel, doet onderzoek en certificeert bedrijfsprocessen, producten, machines en installaties. SGS verleent diensten aan internationale organisaties, overheden en aan de industrie, de milieu- en de verzekeringssector en op het gebied van gezondheidszorg, biowetenschap, logistiek en hygiëne. Wegens een geweldige toename van de activiteiten in de Amsterdamse haven in de doorvoer en opslag van petroleumproducten zoeken wij: (aspirant) Inspecteurs en Analisten Spijksedijk 23, 6917 AC Spijk € 499.000,- k.k. Mooi en uniek gelegen dijkwoning met uitzicht op de Rijn, met veel inhoud, welke de afgelopen jaren geheel is aangepast aan de huidige eisen. Perc.opp.775 m2, alsmede ca. 1510 m2 weiland (gehuurd). Inh. woning ca. 1100m3. Ind.: Beg.gr.: Vestibule, ruime hal, toilet met fontein, ruime woonkeuken, via en suite deuren toegang naar woonkamer (vrij uit-zicht op de Rijn), aansluitend houten terras, bijkeuken/berging, extra kamer en suite van ca. 40 m2, toegang naar souterrain. 1e verd.: Overloop, 3 slaapkamers, inloopkast, ruime luxe badkamer met wastafelmeubel met twee wastafels, douche/stoomcabine, groot ligbad, apart toilet, toegang naar vliering. Souterrain met meerdere ruimten dienende o.a. als wasruimte, berging, werkplaats, mogelijke vee-stalling alsmede dubbele garage met automatische deuren. Chemicals is marktleider op dit gebied en heeft de grootste diversiteit aan inspecties en controles in de (petro-)chemische sector. Deze afdeling is begonnen in de jaren ‘60 in een van de grootste havens van de wereld, Rotterdam. Om de kwaliteit te waarborgen worden aan de uitvoering van alle activiteiten extreem WWW.SGS.COM De functie De werkzaamheden van de inspecteurs bestaan voornamelijk uit het uitvoeren van kwantitatieve en kwalitatieve inspecties en tevens uit het bemonsteren van olieproducten in opslagtanks en aan boord van schepen. De werkzaamheden van de analisten bestaan uit het uitvoeren van analyses op olieproducten. Er wordt gewerkt in een 5-ploegen rooster. Uw profiel Aspirant inspecteur: LBO/VMBO met goede kennis van de Engelse taal* Inspecteur: MBO/HBO, nautisch of gelijkwaardig* * Rijbewijs B (een lease-auto zal na een proefperiode ter beschikking worden gesteld) Analist: KMLO, MLO, HLO niveau Tevens hebt u gevoel voor inspectiewerk en een goede kennis van de Nederlandse en Engelse taal. Kennis van de Duitse taal is een pre. Uw reactie Uw schriftelijke reactie, voorzien van een CV, kunt u binnen 14 dagen na verschijning van deze advertentie sturen naar SGS Nederland B.V., t.a.v. de afdeling Personeel & Organisatie, Postbus 200, 3200 AE Spijkenisse of per email naar sgs.nl.hrm@sgs.com. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Koreman (branch manager), tel. (020) 4073200. Wilt u meer weten over SGS, bezoek dan onze website: www.nl.sgs.com. Scheepvaartbedrijf A. Westra B.V. zoekt met spoed Voor export, schepen vanaf 1000 ton, slechte motoren geen bezwaar. U kunt bellen naar: 06 10556308 of 06 22424148 TE KOOP: MOTORVRACHTSCHIP 1100 ton, bouwjaar: 1963 bij Van Duyvendijk te Lekkerkerk. Afm.: 80 x 8,20 x 2,62 m. 3 ruimen - Azobé 5 cm, alu schuifluiken. Kopschroef: Van Wijk 250 pk, hydr stuurwerk. Hoofdmotor: 500 pk Deutz type: 545 in zeer goede staat. Nautisch compleet. Zeer goed onderhouden schip. MOTORVRACHTSCHIP 1700 ton, bouwjaar: 1987, containerschip. Afm. 86.00 x 9.50 x 3.10 m. 1 ruim, stalenvloer, dubbelwandig, alu. schuifluiken. Kopschroef: Veth 180 pk. Hoofdmotor: 1200 pk G.M. revisie 2006. MOTORVRACHTSCHIP 887 ton, Bouwjaar: 1964 te Langerbrugge. Afm. 67 x 7,25 x 2,61m. 2 ruimen- stalen vloer, alu Friesche kap met wagen. Kopschroef: platliggende schroef met 270 pk DAF. Hoofdmotor: 620 pk BAM-Deutz type 816 - 8 cyl. MOTORBEUNSCHIP 724 ton, bouwjaar: 1964, afm. 62 x 7,24 x 2,62 m. 2 beunen 430 m3, Kopschroef: Van Tiem 220 pk. Hoofdmotor: 450 pk Scania bjr 2006. TE KOOP GEVRAAGD: Dubbelwandig motortankschip afm. 86 x11,40 x 3,50 m. van jong bjr. Drogelading schip afm. 105 - 110 x 10,50 x 3,20 m. vanaf bouwjaar 1985 of jonger. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. W.L.A. DE BOT & DTR. GEVRAAGD MS ca. 1400 ton Bj van de jaren 30 Tel. 010-4671204 hoge eisen gesteld. Wij wensen het mts Louis en haar bemanning een goede en behouden vaart. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Tondia B.V. vraagt voor het Passagiersschip Rembrandt van Rijn collega’s voor het nieuwe seizoen Kapitein (2 weken varen 2 weken thuis) Machinist Matroos/ Motordrijver Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Main en Donau Voor deze functie is/ zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Bij de betreffende behorende dienstboekje en / of patent voor genoemde vaargebieden Voor meer informatie kunt u zich wenden Tondia B.V. Tel: 06-13001214 Kribbestraat 24 Tel. 0032-3-231 07 31 B 2000 Antwerpen Fax 0032-3-829 03 71 Bekendmaking aan de Rijnscheepvaart nr. 2/2006 Ten hoogste toegelaten afmetingen van duwstellen en gekoppelde samenstellen De hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Oost-Nederland; Gezien het verzoek van een aantal rederijen om met grotere afmetingen te varen dan is toegelaten in het Rijnvaartpolitiereglement (RPR 1995) artikel 11.02, derde lid, respectievelijk bij lagere waterstanden dan is voorgeschreven onder 3.5. van genoemd artikel. Overwegende - dat er de laatste jaren door middel van vergunningen ervaring is opgedaan met het varen met grotere afmetingen dan voorgeschreven in art. 11.02, derde lid; - dat hieruit geen negatieve invloed op de veiligheid is gebleken. Gelet op artikel 11.02, tweede lid, van het RPR 1995 kan de bevoegde autoriteit voor een beperkte tijdsduur duwstellen toelaten met een grotere afmeting dan die welke in de tabel van het derde lid zijn vastgesteld. Op grond van de Regeling aanwijzing bevoegde autoriteit(en) Rijnvaartpolitiereglement 1995 ben ik de bevoegde autoriteit. maakt bekend: Per 1 juni 2006 is het duwstellen en gekoppelde samenstellen toegestaan om op het riviergedeelte Spijksche Veer - Gorinchem te varen met afmetingen van ten hoogste 225 m lengte en 17,50 m breedte. Dit is toegelaten voor zowel de opvaart als de afvaart. Hierbij gelden de volgende voorwaarden: 1. Een geldig Certificaat van Onderzoek voor de combinatie en afmetingen waarmee gevaren wordt. 2. Er mag gevaren worden vanaf een waterstand bij Lobith van N.A.P. +7,52 m en hoger. 3. Het duwstel of gekoppelde samenstel moet beschikken over een vanuit de stuurstand bedienbare boegbesturingsinstallatie van in totaal ten minste 325 kW. 4. Ledig mag er uitsluitend gevaren worden bij een windsterkte van minder dan 7 Bf. Deze bekendmaking geldt tot 1 januari 2009, waarna evaluatie plaatsvindt. Zodra blijkt dat deze wijze van varen de veiligheid vermindert, kan de proef met onmiddellijke ingang worden beëindigd. Arnhem, 18 mei 2006

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 7 juni 2006 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Zonder kanarie een afgesloten ruimte betreden Deze keer wil ik iets kwijt over de problematiek van het betreden van besloten ruimten. Nog steeds vallen er, ondanks de opleidingen en ondanks de berichten over ongevallen in kranten, regelmatig gewonden of zelfs doden na het betreden van besloten ruimten. De reden hiervan is waarschijnlijk toch de onbekendheid met de materie, en eerlijk gezegd: je ziet het gevaar niet. De meeste ongevallen gebeuren als er gebrek aan zuurstof is en dat zie of ruik je niet. Maar nu allereerst de vraag: Wat zijn besloten ruimten? In de regelgeving voor de binnenvaart wordt deze term niet genoemd bij de definities. In de Arbowetgeving echter wel. In het Arbeidsomstandighedenbesluit, artikel 4.6 staat in lid 1 vermeld dat indien kan worden vermoed dat werknemers bij verblijf op een plaats of in een ruimte kunnen worden blootgesteld aan stoffen in een zodanige mate dat daardoor gevaar bestaat voor verstikking, bedwelming of vergiftiging dan wel brand of explosiet, mag een werknemer zich niet op die plaats of in die ruimte begeven voordat uit een adequaat onderzoek is gebleken of gevaar aanwezig is. Dit is dus een algemene vermelding voor werken in een gevaarlijke omgeving. Hieronder vallen dus ook werkzaamheden aan dek. Maar nu de besloten ruimten. Onder besloten ruimten vallen alle ruimten die afgesloten kunnen worden en waar personen in gevaar kunnen komen door de aanwezigheid van restanten van gevaarlijke stoffen of nog gevaarlijker: het ontbreken van zuurstof. De Arbowet beschrijft het als volgt: ‘Het betreft hier een ruimte waar een gevaarlijke atmosfeer aanwezig is of kan ontstaan, waardoor in of nabij openingen van de ruimte een levensbedreigende situatie of ernstige gezondheidsschade kan worden veroorzaakt zodat preventieve maatregelen noodzakelijk zijn. In deze ruimten is in veel gevallen ook de toegang en de mogelijkheid om de ruimte te verlaten belemmerd. Een dergelijke ruimte wordt algemeen als “besloten ruimte” aangeduid.’ Dit zijn dus naast de laadruimen of ladingtanks ook en vooral de zijtanks, dubbele bodemtanks en ballasttanks. Vooral ruimten die langdurig volledig zijn afgesloten, zijn zeer gevaarlijk. Door het roestproces in dergelijke tanks, bijvoorbeeld zijtanks op duwbakken, wordt zuurstof onttrokken aan de aanwezige lucht en is er zeer snel een tekort aan zuurstof. De Arbowetgeving geeft de volgende concentraties aan als gevaarlijk: - een concentratie aan zuurstof lager dan 18 vol- % en hoger dan 21 vol-% - een concentratie van brandbare of explosieve gassen of dampen hoger dan 10 vol-% van de onderste explosiegrens (OEG) - een concentratie van een stof die de bestuurlijke of wettelijke grenswaarde voor die stof overschrijdt. Dit betreft de MAC-waarde. Indien onder de bovenstaande concentraties wordt gebleven is het werken in een dergelijke ruimte onder voorwaarden toegestaan. Voor werkzaamheden aan boord van tankschepen gelden volgens de Arbo echter specifieke regels. Onder deze werkzaamheden vallen bijvoorbeeld het schoonmaken, repareren of slopen van de schepen. De metingen voor deze categorieën mogen bijvoorbeeld alleen door erkende gasdeskundigen worden uitgevoerd en voor de bedoelde werkzaamheden worden bij ministeriele regeling nadere regels gesteld. Aangezien niet voor alle schepen het ADNR van toepassing is, allereerst de schepen met niet gevaarlijke stoffen. Het grootste gevaar zal aan boord hiervan optreden indien afgesloten ruimten betreden moeten worden. Bijvoorbeeld voor een inspectie na een aanvaring. Laat dan allereerst de betreffende ruimte lange tijd ventileren en laat de ruimte controleren op het zuurstofgehalte. Indien men niet zelf over een zuurstofmeter beschikt, laat dan een ander dit doen, maar zorg er wel voor dat dit een deskundige persoon is. Noteer alle meetresultaten, zodat altijd kan worden aangetoond dat er daadwerkelijk is gemeten en dat de resultaten nagelezen kunnen worden. Vroeger werden voor dergelijk controles kanaries in een kooitje naar beneden gelaten, maar dat kost veel kanaries als je te vlug na het openen bent en we willen ook niet dat de binnenvaart een slechte naam krijgt bij de Dierenbescherming. Tot zover het niet gevaarlijke stoffen gedeelte. In de volgende aflevering zal ik ingaan op de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat 65e verjaardag Bernard van Welzenes grootschalig gevierd Aalmoezenier met AOW Op donderdag 26 mei was het 65 jaar geleden dat Aalmoezenier Bernhard van Welzenes het levenslicht zag. Onder zeer grote belangstelling en met vele bekenden vierde hij dit feest op Hemelvaartsdag luisterrijk. Na een druk bezochte kerkdienst aan boord van het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen, die mede aan deze mijlpaal werd gewijd, kwamen velen hem tijdens een receptie persoonlijk de hand drukken. Door Harrie van Eeuwijk Samen met minister Karla Peijs en Europarlementariër Maria Martens en haar echtgenoot heft de jubilaris het glas. (foto KSCC Nijmegen) Veel mensen uit de binnenvaart, de kermis- en circuswereld (waarvoor Bernhard van Welzenes ook hoofdaalmoezenier is) waren naar Nijmegen gekomen. Speciale gasten tijdens de kerkdienst waren minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) en haar echtgenoot. Van Welzenes ging, zoals alle zon- en feestdagen, zelf voor in de kerkdienst. In zijn preek blikte hij met veel genoegen terug op zijn leven. Hij prees zich gelukkig met de taken die hij opgedragen had gekregen. ‘Maar ik heb dit werk alleen maar kunnen doen, omdat er in de diverse kringen waarvoor ik werk zoveel vrijwilligers zijn, die mij daar in alle opzichten bij helpen en ondersteunen. Zonder hen had ik het niet gekund. Op een dag als vandaag gaat daarom mijn grote dank uit naar al die mensen.’ Ook memoreerde hij dat hij nu de eerste keer AOW had ontvangen. Hij wist zelfs – met een grap en een grol – het exacte bedrag te noemen dat op zijn bankrekening was bijgeschreven. Aan het einde van zijn overweging deelde hij mee dat hij nog niet met pensioen wil gaan, maar dat hij zijn taak zolang zijn gezondheid het hem toelaat gewoon voort wil zetten. Na de kerkdienst werd de ruimte vlug omgebouwd om alle gasten de gelegenheid te geven aan een tafel koffie te kunnen drinken, uiteraard met wat lekkers erbij. Al heel snel had zich een lange rij mensen gevormd die de jubilaris persoonlijk kwamen feliciteren. Ook minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat stapte binnen, evenals Maria Martens, lid van het Europees Parlement. Met hen beiden heeft Van Welzenes veel contact. Verder was er een vertegenwoordiging van het Nijmeegse Carnaval aanwezig. Aan dat jaarlijkse festijn werkt Van Welzenes ook altijd mee. Het voltallige personeel van het KSCC zong de jubilaris toe. Het was een lied dat geschreven was door Charles de Mari, een van de vaste medewerkers. In het refrein dat allen uit volle borst meezongen, klonk: ‘De Aal verjaart, de Aal verjaart. Hij geeft nu kussen en veel taart. Hij werkt als een paard en is nu bijna geheel bejaard.’ Aan het eind van het lied kreeg hij van zijn personeel een dinerbon. Aansluitend sprak voorzitter Jos Rouw van het KSCC-bestuur Van Welzenes toe en hij roemde zijn vele werk en zijn grote kwaliteiten. Later op de middag konden de gasten zich te goed doen aan een prima buffet. Aan het einde van het feest was de jarige aalmoezenier heel content. ‘Ik heb een prachtige dag gehad. Het is heel druk geweest en in alle opzichten werd ons werk bevestigd. Ook kan ik er uit concluderen dat het KSCC hier een echte centrumfunctie heeft. Voor mij was het de kroon op het werk dat we hier met z’n allen verrichten. Nationaal en internationaal en uit alle lagen van de gemeenschap was men aanwezig. Heel verheugend vond (advertenties) ik het dat er zoveel varenden waren. Het was heel bijzonder om dit jubileum op zo’n manier te vieren, helemaal in de sfeer en de geest van Don Bosco, waarbij immer duidelijk voorop behoort te staan dat wij als zijn volgelingen, de Salesianen, in alle opzichten tussen de mensen behoren te werken en leven.’ SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant