Views
2 years ago

2006-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 23 MEI 2006 NIEUWBOUW Ladingmeter met 6 meetpunten vrij te kiezen, hoogtemeting en draadloze aflezing.. 8940 MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Roca Oliegestookte CV-ketels cv- en combi uitvoeringen hoog rendement compacte uitvoering compleet met brander, pomp en drukvat vanaf 1520 euro incl. btw Uiterweg 95b - 1431 AC - Aalsmeer - 0297-369941 - www.buurs.nl www.vlootschouw.nl SALKA BEVRACHTINGEN BV Rijn en Binnenvaart - Transportovername Gevraagd: Rechtwandige schepen en Beunschepen AIRCONOMICS Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 Mob: 06-20 002575 Mob: 06-20 002617 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 135 x 24,5 m. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 SCHEEPSHERSTELLINGSBEDRIJF Kempenstraat 9 - Haven 29 E - Asiadok 2030 - Antwerpen Tel +32(0)3 232 60 02 Fax +32(0)3 231 16 98 www.vanrousselt.be • Scheepsherstellingen • Schroefreparaties • Draai- en freeswerk • Ombouw schepen • Inbouw motoren alle merken Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening Type keur: R-4-011 • 2 stevendokken • 1 droogdok breedte 10,33 m breedte 12,19 m breedte 14,00 m lengte 70,00 m De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 Reddingmaatschappij verhoogt effectiviteit door kortere lijnen ‘Binnen dertig minuten ter plekke’ De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij neemt sinds kort deel aan het moderne communicatiesysteem C2000 van brandweer, politie en ambulances. De KNRM had daarop aangedrongen. Sinds de invoering van het systeem in 2005 kunnen hulpdiensten sneller ter plekke zijn. Dat geldt nu ook voor de reddingmaatschappij. Alle grote reddingboten van de KNRM voorzien van C2000 apparatuur. Dat biedt direct het voordeel dat ze zonder tussenkomst van een regionale alarmcentrale kunnen communiceren met bijvoorbeeld de kustwacht en met andere reddingvoer- of -vaartuigen. In 2005 ontving de KNRM al de gelieerde status. Alarmcentrales en meldkamers hebben de oude apparatuur verwijderd en moesten daardoor ook het alarmeringsysteem omzetten naar het moderne P2000 systeem. Dat systeem werd ook in het kustwachtcentrum geïnstalleerd. Directeur Rienk van der Woude van de Nederlandse Kustwacht ontving de eerste alarmmelding volgens het nieuwe P2000 systeem. (foto’s MGR) Daar vandaan kunnen dus bij noodmeldingen vaartuigen sneller worden opgeroepen en ingeschakeld dan voorheen. Dat levert direct tijdwinst op. Alleen bij 112-meldingen loopt de melding nog via de alarmcentrales. Inbouw en installatie gebeurde door de eigen vrijwilligers van de KNRM. Het P2000 alarmeringsysteem (de P staat voor ‘pager’) werd donderdag 11 mei in IJmuiden officieel in gebruik genomen door de eerste ‘alarmmelding’ die directeur Rienk van der Woude van de Nederlandse Kustwacht in De grote reddingboot Koos van Messel is uitgerust met het nieuwe C2000 communicatiesysteem. Inzet: de boot langszij een coaster op de rede van IJmuiden. ontvangst nam. R.A. Boogaard, adjunct directeur KNRM vertelde dat er niet allen tijdwinst wordt geboekt met het nieuwe systeem, maar dat er ook minder vergissingen mogelijk zijn. In het C2000 systeem is rechtstreeks informatie ter beschikking van de hulpdiensten, met medeweten van de coördinerende instanties, maar niet meer verkregen via die instanties zoals dat tot voor kort wel gebeurde. Op initiatief van – en betaald door – minister Peijs van Verkeer & Waterstaat werden alle boten van de KNRM voorzien van een AIS-transponder (Automatic Identification System). Totale kosten: 380.000 euro. De adjunct-directeur legde uit dat alle boten een transponder aan boord hebben, maar dat de kleinere, open boten van de Atlantic klasse geen mogelijkheid tot aflezen hebben. De grotere boten hebben dat wel. Daar aan boord is dus te zien welke schepen in de omgeving er zijn en met welke snelheid die in welke richting varen, mits die schepen zijn voorzien van geschikte transponders. Ruim binnenwater Met de lancering van het P2000 alarmeringsysteem werd meteen door KNRM het rapport gepubliceerd, dat werd vervaardigd over de activiteiten op de ruime binnenwateren. 23 MEI 2006 ‘Niet wetenschappelijk, maar op basis van gezond verstand en openbare bronnen,’ aldus Boogaard. Vooral belangrijk voor een reddingmaatschappij is de snelheid waarmee de redders ter plekke kunnen zijn. De norm is in het rapport dertig minuten na alarmering ‘overal op het ruime binnenwater’. De kans dat een groot ongeval op de Nederlandse ruime binnenwateren plaatsvindt, ligt rond de eens per honderd jaar. ‘Groot’ betekent in dit geval ‘veel slachtoffers’ en het gaat bij het paraat houden van reddingmaterieel dan ook om de capaciteitsnorm. Die luidt: ‘Binnen één uur en drie kwartier na alarmeringoveral op de ruime binnenwateren minimaal gereddencapaciteit kunnen leveren van 25, 50, 100 of 2000, afhankelijk van het risicoprofiel.’ Dat laatste is gerelateerd aan het gebruik van de wateren. Uit het eigen onderzoek is gebleken dat in 85 procent van het wateroppervlak de KNRM voldoet aan de tijdsnorm, en in 95 procent aan de capaciteitsnorm. Hoewel niet in het onderzoek betrokken, is het mogelijk dat de overige plaatsen worden ‘bediend’ door plaatselijke reddingbrigades, waarmee de KNRM niet samen opereert. Daarvoor zijn die brigades te kleinschalig en te divers, terwijl de KNRM één landelijke organisatie is. Tevens werd 11 mei het jaarverslag van de KNRM gepresenteerd. Vorig jaar deden zich bij het reddingwerk aanmerkelijk minder technische incidenten voor. Een gevolg van enkele technische modificaties na onderzoek. Er werden in 2005 32 mensenlevens gered, 3.250 mensen aan wal gebracht, van wie er 300 in een kritische situatie verkeerden. BCi biedt totaal verzekeringspakket voor de binnenvaart Business Capital Insurance (BCi) heeft zich tot doel gesteld het midden- en kleinbedrijf en de zelfstandige ondernemer inclusief betrokken personeelsleden optimaal van dienst te zijn bij advisering en totstandkoming van onder andere schadeen levensverzekeringen. BCi heeft als makelaar in assurantiën vele honderden relaties in de logistieke wereld en wil zich meer gaan profileren in de maritieme sector. Met het aantrekken van verzekeringsadviseur Fokko van der Werf beschikt BCi sinds begin deze maand over een medewerker die is opgegroeid in de binnenvaart. Door Jan Hoek BCi-directeur Frank van der Laan heeft een jarenlange ervaring in de verzekeringsbranche, waarvan inmiddels ruim tien jaar met maritieme verzekeringen. Bijna vier jaar geleden besloot hij verder te gaan als zelfstandig ondernemer. ‘We zijn een in Moerdijk gevestigde, onafhankelijke intermediair die zaken doet met alle grote Nederlandse Frank van der Laan (links) en Fokko van der Werf van BCi. (foto Jan Hoek) verzekeringsmaatschappijen. We richten ons puur op de zakelijke markt: bedrijven en zelfstandige ondernemers. We verzorgen een totaaladvies van A tot Z voor onze relaties, zijn pro-actief en staan dicht bij de klant. Op het gebied van maritieme verzekeringen, bijvoorbeeld sleepreizen, afbouw- en schepenverzekeringen, gaat onze voorkeur uit naar plaatsing op de “Rotterdamse Assurantiebeurs”.’ BCi is ervan overtuigd dat de beurspolis de meest interessante in de markt is. ‘Die biedt ons inziens de beste dekking en de verzekerde staat onder andere met betrekking tot de bewijslast sterker in de schoenen. We onderscheiden ons door onze persoonlijke en betrokken instelling, waarbij kwaliteit en continuïteit de basis en het uitgangspunt zijn voor een prettige en langdurige relatie met onze klanten. Trefwoorden die uitstekend passen bij BCi zijn integriteit, kwaliteit, betrokkenheid, onafhankelijkheid en continuïteit.’ Aldus Van der Laan. Fokko van der Werf heeft zelf gevaren op een binnenvaartschip, is in het bezit van alle benodigde papieren en patenten en was daarna aan de wal actief voor de Binnenvaartkrant. Met het aantrekken van Van der Werf heeft BCi derhalve een verzekeringsadviseur die de nodige affiniteit met de binnenvaart heeft. ‘De persoonlijke betrokkenheid met de klant spreekt mij bijzonder aan. BCi is een klein, flexibel bedrijf zonder front- en backoffice; als men ons belt, krijgen ze direct iemand aan de lijn die de taal van de binnenvaart spreekt,’ stelt Van der Werf. Recht in de ogen kijken ‘Zoals gezegd bieden we het totale pakket aan verzekeringen; niet alleen voor de schepen, maar ook voor het personeel. Bij onze werkzaamheden vormt vertrouwen altijd de basis; als we iemand een advies geven moeten wij die persoon over vijf jaar nog recht in de ogen kunnen kijken.’ BCi is lid van de Nederlandse Vereniging van Assurantie-adviseurs en Makelaars in Assurantiën (NVA). Deze vereniging houdt toezicht op de integriteit, vakbekwaamheid en onafhankelijkheid van de aangesloten leden en dat met name in het belang van de consument. BCi treedt op als partner voor alle verzekeringsvraagstukken op het gebied van transport, aansprakelijkheid, goederen, werkmateriaal, wagenparken, personele verzekering én binnenvaart. BCi is gevestigd aan de Plaza 6 (service point 2000) in Moerdijk. Kijk voor informatie op www.bcinsurance.nl.

Binnenvaartkrant