Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Te koop m/s 2596 ton bj ‘74. 110x10.57x3.19m, 2600 cub. MAK 1200 pk revisie 2004. Kopschroef 350 pk revisie 2006. 1 ruim, stalen vloer 2006, rechtwandig. Schuifluiken. Stuurhut en nautische app. 2001. Kruiphoogte 4m met ballast. Nette woningen, ingang binnendoor. Tel. 0653-368505 / 0049-1739343780 TE KOOP Luxe motor 34.5x5.14m, bj 1925, Deutz 180 pk, kraan tot 1600 kg, strak schip, vrpr € 95.000 (ref 2339). Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 DRIVE IN XOWER ... voor al uw feesten www.xower.nl TE KOOP MBS Antonia 70x7.45x3.2m, 1027 ton, bj 2001, 506/625m3, Cummins 640 pk, boegschr 320 pk. Eventueel financieringsmogelijkheid. Tel. 0653-198020 KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST STERAANBIEDING TE KOOP/ TE HUUR Verschillende duwbakken/ pontons Afm. 32,50 x 8,20 x 2,00mtr. Bouwjaar 1970-1985 te Duitsland met laadruim, zonder luiken. Ook te leveren als ponton. DIRECT LEVERBAAR KAMAR TRADING B.V. Uw duwbakkenspecialist Tel.: 010 - 2847848 / Fax: 010 - 2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl A Te koop: 9 MEI 2006 Van Tiem Boegschroef unit, geschikt voor ca. 320 pk, perfecte staat. € 6.000,- Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184 - 691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl DORDRECHT, RIJKSSTRAATWEG 162D Verrassend ruime woning (bj. '95) op rustige locatie met fantastisch uitzicht op de rivier "de Dordtsche Kil". De woning met grote inpandige garage staat tezamen met een in 2000 gebouwd bijgebouw en schuur op 550 m 3 eigen grond. Het bijgebouw dat als werkplaats gebouwd is, heeft een uitrit aan de achterzijde en heeft de kwaliteit om ook als woning dienst te doen. De woning beschikt o.a. over een ruime woonkamer en 4 slaapkamers. De gehele begane grond is v.v. vloerverwarming. Vraagprijs: € 449.000,00 k.k. 078-6134311 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 GEVRAAGD MATROOS Op het mvs Fidius, i.b.v. dienstboekje, minimaal 3 jaar ervaring op de Rijn, vaarsysteem 4 weken op/ 4 weken af, salaris volgens CAO binnenvaart Tel. (0031)-(0)6-22 424148 GEZOCHT matroos of deksman op koppelverband int. vaart, 14/7. Met relevante ervaring in scheepvaart. 06-10971890 BEMIDDELING EN VERKOOP VAN... (ex) beroepsvaart schepen: Kotters, Tjalken, Aaken, Pontons, Spitsen, Sleepboten, Directie vaartuigen, etc. www.ventura-yachtservice.nl Mark en Floor van Helden 0654-956692 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 346 ton Bj. '56 39 x 5,05 x 2,43 m. Nr. 544 457 ton Bj. '60 49 x 6,64 x 2,30 m. Nr. 518 514 ton Bj. '64 50 x 6,62 x 2,51 m. Nr. 493 937 ton Bj. '57 70 x 7,25 x 2,67 m. Nr. 529 1035 ton Bj. '28 67 x 9,20 x 2,51 m. Nr. 545 1042 ton Bj. '56 75 x 8,20 x 2,54 m. Nr. 527 1084 ton Bj. '58 80 x 8,20 x 2,52 m. Nr. 542 1092 ton Bj. '56 77 x 8,21 x 2,54 m. Nr. 512 1100 ton Bj. '61 80 x 8,25 x 2,52 m. Nr. 497 1106 ton Bj. '63 80 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 528 1121 ton Bj. '72 80 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 483 1145 ton Bj. '62 80 x 8,20 x 2,65 m. Nr. 73 1201 ton Bj. '65 80 x 8,20 x 2,66 m. Nr. 480 1287 ton Bj. '68 85 x 9,37 x 2,52 m. Nr. 543 1305 ton Bj. '58 80 x 9,05 x 2,83 m. Nr. 474 1377 ton Bj. '60 85 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 477 1391 ton Bj. '61 85 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 532 1454 ton Bj. '54-'82 86 x 9,05 x 2,70 m. Nr. 530 1492 ton Bj. '27 80 x 9,18 x 2,86 m. Nr. 525 1549 ton Bj. '70 86 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 6 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1994 ton Bj. '24 86 x 11,08 x 3,09 m. Nr. 515 2006 ton Bj. '71 105 x 9,00 x 2,99 m. Nr. 487 2084 ton Bj. '73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2144 ton Bj. '80 110 x 9,50 x 3,02 m. Nr. 524 2174 ton Bj. '73 105 x 9,50 x 3,00 m. Nr. 488 2215 ton Bj. '72 100 x 9,50 x 3,30 m. Nr. 19 2462 ton Bj. '80 105 x 10,50 x 3,17 m. Nr. 432 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2578 ton Bj. '89 110 x 11,40 x 3,03 m. Nr. 546 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 3042 ton Bj. '83 108 x 11,40 x 3,45 m. Nr. 10 3217 ton Bj. '72 108 x 12,00 x 3,50 m. Nr. 494 3991 ton Bj. '00 135 x 11,45 x 3,60 m. Nr. 531 Wij hebben tevens diverse koppelverbanden en tankschepen in de verkoop DRINGEND TE KOOP GEVRAAGD VOOR ONZE RELATIES MOTORSCHEPEN MAX. 15 JAAR OUD. BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 BEZOEK OOK EENS ONZE WEBSITE: WWW.HUIZINGA-SNIJDER.NL TE KOOP AANGEBODEN: Nieuwbouw Gebr. De Jonge B.V. Shipbuildingservices Koedijk 4 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250680 Fax 0031 573 250685 Mobiel 0031 653 308248 Mobiel 0031 653 125543 E-mail vofdejonge@wxs.nl Website www.shipbuildingservices.nl lichtgewicht casco 135 meter Motorschip met luiken, enkelschroefs, ca. 4000 ton, levering juni 2006 (L/B/H 135 x 11,45 x 3,70 mtr.) Tanker type C, enkelschroefs, levering 2008 (L/B/H 110 x 11,40 x 3,60/4,80 mtr.) Dubbelschroefs lichtgewicht casco 110 meter Motorschip, levering 2008, L/B/H 110 x 11,45 x 3,70 mtr. Dubbelschroefs lichtgewicht casco 135 meter Motorschip, levering 2008, L/B/H 135 x 11,45 x 3,70 mtr. Verkoop Motorschip bouwjaar 1969, L/B/D 100 x 12 x 3,52 mtr., 3080 ton Motorschip bouwjaar 1973, L/B/D 105 x 11 x 3,22 mtr., 2633 ton Motorschip bouwjaar 1981, L/B/D 110 x 10,50 x 3,15 mtr., 2500 ton Motorschip bouwjaar 1973, L/B/D 105 x 9,50 x 2,67 mtr., 1832 ton Motorschip bouwjaar 2001, L/B/D 85 x 8,50 x 3,06 mtr., 1406 ton Motorschip bouwjaar 1961, L/B/D 85 x 8,20 x 2,70 mtr., 1287 ton Motorschip bouwjaar 1961 L/B/D 85 x 8,20 x 2,61 mtr. 1255 ton, 850 Cummins jr 2000, inruil- en/of financiering mogelijk Mvs Margreta Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Mbs NO LIMIT, 3885 ton Bwj.: 2004, afm. 110 x 11.40 x 4.25 Motor: 2 x Cummins, 2 x 1300 pk, aangedreven met Z-drivers Boegschroef: 540 pk, spudpalen 10m Inruil bespreekbaar Afmetingen 110x11.45x3.50m Tonnage 2667 ton M3 3350 Bouwjaar 1993 Hoofdmotor Caterpillar 3606 2100 pk SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3556 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl INL/INFO: Russische - Ukraine - Shipyard. Nieuwbouw mogelijkheden. _________________________ Voor goede prijs - kwaliteit kunnen wij aanbieden. Nieuwbouw van Russische scheepswerven ged. afbouw mogelijk Class.Lloyds-G.L..S.I. SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com Aanbod makelaardij Mvs Pontiac Afmetingen Tonnage M3 1800 Bouwjaar 1967 Hoofdmotor MWM 348 800 pk 80x9.50x2.73m 1404 ton Beide schepen zijn in zeer goede staat en medio 2006 leverbaar Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 De band De schippersvrouw heeft zich er al een hele tijd op verheugd om een oude kennis van haar te zien optreden, want ze heeft er wel veel over gehoord maar nog nooit iets van gezien. Ze had de, in haar ogen nog steeds jonge, man leren kennen toen hij nog wat met haar nichtje had. Dat was wel al een hele poos geleden, maar in de plaatselijke kroegen kwamen ze elkaar nog regelmatig tegen. Ze dronken dan wat samen en maakten een praatje. Al weer een hele tijd geleden vertelde hij over de plannen die hij met vrienden had. Ze hadden al een paar keer samen gerepeteerd en dachten dat het wel klonk. En lachend om het verbaasde gezicht van de schippersvrouw, had hij met gepaste trots gezegd: ‘Ja, we gaan samen een band vormen.’ Omdat de schippersvrouw geen agenda bij zich had, werd de datum van het optreden op een bierviltje genoteerd. En nu staat ze voor het podium waar de band van haar kennis speelt. Het klinkt heel erg lekker! En dat voor een band waarvan er een paar nog maar pas een muziekinstrument hanteren. Ze weten de stemming van de nummers zo goed te pakken dat bij de schippersvrouw de nekharen overeind gaan staan. Dit is immers precies het sfeertje uit haar jeugd. Ze is altijd al dol geweest op levende muziek zoals zich dat afspeelde in de jeugdhuizen van vroeger. Daar had men een zaal die nog te overzien was en een podium dat niet al te hoog is. Je kon er lekker vooraan staan, precies zoals nu ook gebeurt. Deze keer verdringen de ouderen de jongeren, want er zingen een paar schippersmeisjes van wie de trotse ouders vooraan staan en hun kroegmaten ook. En dat zijn er heel wat, want als de schippersvrouw om zich heen kijkt herkent ze vele gezichten. Het zijn de stappers uit het eigen dorp waarvan velen de scheepvaart als achtergrond hebben. De vader van de zangeressen kijkt haar glunderend aan: ‘Kijk eens hoe ze naar elkaar knipogen als ze met elkaar overleggen.’ De rest kan ze niet verstaan want de muziek zet weer in. Ook de moeder vindt het te gek dat haar dochters daar staan en ze doet enthousiast mee met de muziek. De schippersvrouw kijkt naar de drummer die ooit het vriendje van haar nichtje was. Ze vindt dat hij er patent uitziet. Alsof er niet vele jaren verstreken zijn nadat hij bij hen aan boord op de koffie gekomen was. En dat mag ze wel. Van al dat meezingen heeft ze dorst gekregen en ze worstelt zich door een rijstebrij van jongelui richting bar. Ook hier moet ze moeite doen om aan het verkoelende bier te komen. Ze overweegt 9 MEI 2006 om er maar meteen twee te bestellen zodat ze even vooruit kan, maar mogelijk komt er later nog genoeg haar kant op en kan ze beter matig beginnen. Daarna probeert ze weer dichtbij het podium te komen wat haar na enige moeite ook lukt. De twee schippersdochters hebben ieder een goede stem en ook de bewegingen zijn precies passend. Niks geen muurbloem repertoire. Nee, ze laten vol zelfvertrouwen zien wie ze zijn. Hierna besteedt de schippersvouw aandacht aan de andere muzikanten. Een virtuoze solo wordt er niet gegeven. Maar of dat nu echt het allerbelangrijkste is? Deze band swingt de pan uit en daar gaat het uiteindelijk om! En de ouders van de zangeressen heffen nog maar eens het glas naar hen! 76 Sleepboten Huchem leverde aan het mts Vlaardingen Huchem Special Products uit het Groningse Vlagtwedde leverde aan het nieuwe VTbunkerschip Vlaardingen een indrukwekkende range aan reinigingsmiddelen en vetten. ‘We hebben ook aan de Vlissingen en de Veendam van VT geleverd. Daar zijn we trots op. VT is toch één van de toonaangevende rederijen in de binnenvaart,’ aldus Volkert Braat van Huchem. ‘De binnenvaart is heel belangrijk voor ons geworden. We leveren intussen al zeventien jaar aan de scheepvaart. We hechten aan ons klantenbestand.’ Huchem verspreidt de producten via tachtig verkooppunten. Aan de Vlaardingen werd geleverd: HC-Ship-Clean, HC-Roka, HC- Gelei-Clean-New(handzeep), HC-Galvana, HC-Shampoo, HC-Intact-Spray, HC-Gelei-Clea (handzeep), HC-Alu-Clean, HC- Stripe-Cleaner en HC-UG-400 (teflonvet). Bij de Tug Parade op woensdag 26 april voeren 76 sleepboten aan de duizenden toeschouwers op de Wilhelminakade, Erasmusbrug en aan de overkant op de Willemskade voorbij. Een record aantal. De Tug parade was het afsluitende onderdeel van de International Tug & Salvage, de internationale conventie voor sleep- en bergingsactiviteiten in het Beurs World Trade Center in Rotterdam. Daaraan namen 700 mensen deel, die op een aparte tribune bij de Cruiseterminal konden genieten van de paraderende sleepboten. De vlootschouw werd aangevoerd door de Waker van de Nederlandse Kustwacht, maar uiteraard waren er ook veel oude, opgeknapte stoomsleepboten bij. (foto’s MGR) Laatste maaltijden van kok Koos Koos de Graaf heeft na 33 jaar afscheid genomen van Internaat Koningin Juliana. De chef-kok maakt gebruik maken van de mogelijkheid om vervroegd uit te treden. Vrijdag 29 april nam hij afscheid op een hem door het internaat aangeboden receptie. De Graaf begon op 1 september 1973 in het oude internaat in de Rozenstraat. In 1993 verhuisde hij mee naar de Van Steenbergenlaan. Sinds 2001 kookte hij ook voor de kinderen van Kindercentrum Juultje, en sinds vorig jaar ook voor hun ouders. Op zijn laatste werkdag (donderdag 28 april) werd De Graaf ’s ochtends bij aankomst op het internaat toegezongen door de kinderen: Heb je eten voor mij? (op de wijs van het lied van Frans Bauer). Daarna kregen hij en zijn vrouw een ontbijt aangeboden. (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT Voor de oorlog, na de capitulatie (1) Moeder: 'Ome Marius, de broer van opa (ma noemt haar vader vaak opa), stond in het ruim Adolf Hitler na te doen. En dat terwijl er een soldaat op wacht in het gangboord stond. Of op de wal, daar wil ik vanaf zijn. Maar hij deed niks. Vast een goeie Duitser ge weest. Slechte Duit sers hadden het voor de oorlog nooit voor het zeggen gehad. Opa kende een Ortskom mandant, die had voor de oorlog een hotel aan de Oos tenrijkse gren s. Dat was wel een goeie man.’ ‘Vlak voor de oorlog bloeide de firma van de gebroeders Kerkhoff als nooit tevoren. In Rotterdam waren een sleepboot, een sleepschip en een drijfkraan gehuurd; het water werd dun gevaren voor de Grebbeberg. Deze verdedigingslinie moest de Duitsers tegenhouden bij een onverwachte inval. Op de tiende mei lag het sleepschip in Weurt aan de baggermolen te laden, voor Ochten. Daar lag ook die gehuurde drijfkraan. De trechter die op de wal stond, werd bediend door een luie soldaat.’ ‘De vrachtauto’s die het zand vervoerden werden ook bestuurd door soldaten. Bij ons kwam altijd een sergeant aan boord, die zijn geweer verroest bij zijn hospita op zolder had staan. Kun je nagaan hoe het bij de rest was.’ ‘Ik zat op het internaat in Vreeswijk met een hoop heimwee. Op een dag moest iedereen van het internaat de kelder in. Zogenaamd voor een oefening. Dat zal wel de negende mei zijn geweest, want de volgende ochtend kwam de directeur vertellen dat de oorlog was uitgebroken. ’s Middags heb ik het eerste vliegtuig zien neerstorten.’ ‘Na de capitu latie gingen we met opa, oma, ome Marius en nog een paar anderen naar Ochten om te kijken hoe het met hun schepen gesteld was. Van de één hadden we gehoord dat er één schip gezonken was, een ander weer zei dat ze allebei gezonken waren. Maar alles bleek geluk kig in orde.’ ‘Alleen bij ome Marius was er ingebro ken. De radio was weg, een schaa r en ver band. In het dorp waai den gor dijnen uit kapotte ven sters. Huisraad lag op straat, in haast achtergelaten. Een varken liep met een been van een soldaat in de bek. Koeien liepen in de wei met bar stensvolle uiers. Ome Marius probeerde te mel ken. De melk was vermengd met bloed, niks dan bloed.' VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant