Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 60 9 MEI 2006 KALKMAN BOEGSCHROEVEN EN BALLASTJETS veelzijdig en betrouwbaar Kalkman boeg- en hekschroeven zijn er in vele types en uitvoeringen met vermogens van 4-1500 pk. Aandrijving voor alle types naar keuze elektrisch, hydraulisch of met een dieselmotor. Epsilon Combinatie tussen Bèta en Gamma. Aanzuiging zijkant schip. Geschikt voor ondiep water en noodvoortstuwing. Bèta Ballast Jet Voor het snel vullen en ledigen van het ruim of tank. Standaard verkrijbaar in 450, 600, 1200 ton/uur, ook groter leverbaar dwarsbuissysteem SB-BB Delta Gamma model met draaibaar stuur rooster, kompakte inbouw S C H E E P S T E C H N I E K B . V . model met 2, 3 of 4 kanalen de 15% meer stuwkracht boegschroef Parallelweg 12, NL-2921 LE Krimpen a/d IJssel Standnr.: 219 Tel. 0180-514 644, fax 0180-518 450, E-mail: boegschroeven@kalkman.nl, www.boegschroeven.nl Bezoek ons op standnr. 352 ERVAAR DE KRACHT VAN DE OMEGA TUNNELBOEGSCHROEF Naast de succesvolle Omega 360° Azimuth kanalenboegschroef ontwikkelde Jan Verhaar de Omega tunnelboegschroef. De hoogwaardige kwaliteit van deze nieuwe verstelbare boegschroef koppelt topprestaties aan een lange levensduur. De Omega tunnelboegschroef is een zeer geavanceerde krachtpatser die elk schip op de juiste koers houdt. Zo bouwt Jan Verhaar in Oegstgeest aan de toekomst. Dag in dag uit betrouwbare Omega boegschroeven met de technologie van morgen. V a a r V e r h a a r O m e g a OECHIES ELEKTROTECHNIEK VOOR DROGE LADING- EN TANKSCHEPEN U BENT WELKOM OP STAND 309 O M E G A T H R U S T E R S Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26, E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 61 stand 158 Nieuwe Centajoint-as is veelzijdig aandrijfsysteem Centa, volgens eigen zegen wereldmarktleider op het gebied van elastische koppelingen en aandrijfassen, presenteert tijdens Construction & Shipping Industry 2006 zijn nieuwste aandrijfas: de Centajoint-as. ‘Deze innovatieve as kenmerkt zich door zijn trillings- en geluidsvrije werking en kan in vele toepassingsgebieden worden ingezet.’ ‘De rustige werking van deze nieuwe as is te danken aan de hierin opgenomen rubberen bussen als scharnierpunten. Hiermee wordt het doorleiden van trillingen en contactgeluid die afkomstig zijn van de motor uitstekend gedempt. De as is spelingsvrij, draaistijf en ter plaatse van het scharnierpunt radiaal onbeweeglijk. Hiermee is de Centajoint een doordraai-beveiligde en onderhoudsvrije koppeling waarmee zorgeloos een lange levensduur gerealiseerd kan worden.’ Aldus Centa. De constructie is opgebouwd uit een drietal flenzen. De twee buitenste flenzen worden als aansluitflens naar de te verbinden componenten gezien. De middelste flens wordt door in deze flens gemonteerde voorgespannen, sferische rubber bussen axiaal verbonden met de andere twee flenzen. Het totaal geeft hiermee de mogelijkheid een hoekafwijking op te vangen. ‘Met deze nieuwe constructie biedt de Centajoint een zeer eenvoudig, torsiestijf maar ook elastisch en prijsgunstig aandrijfsysteem. Door combinatie van twee Centajoint-systemen gemonteerd aan een tussenas uit staal of carbon ontstaat de Centajoint-as. De as is in staat om grote afstanden te overbruggen waarbij radiale afwijkingen, ontstaan door toleranties in de uitlijning of beweging van één van beide componenten uit de aandrijflijn, prima opgevangen kunnen worden.’ De toepassingsmogelijkheden van deze asconstructie – eventueel in combinatie met andere Centa-koppelingen of constructies – zijn nagenoeg onbegrensd. In scheepstoepassingen voor zowel hoofd- als nevenaandrijving (bijvoorbeeld tussen motor en tandwielkast of tussen tandwielkast en waterjet) of schroefasconstructie. Daarnaast is de as ook geschikt voor diverse andere aandrijvingen in bijvoorbeeld treinen, windmolens, koeltorens, ventilatoraandrijvingen en molens. Sinds de oprichting in 1970 heeft Centa bewezen een innoverende firma te zijn met technisch hoogwaardige flexibele koppelingen en aandrijfassen voor industriële en maritieme toepassingen. Eén van de succesvolste koppelingen – en ook te zien op de beurs in Gorinchem – is de Centax-LFS2. Deze koppeling wordt veelvuldig ingezet in de maritieme sector. De Centax-LFS2 is ontwikkeld voor installaties waarbij de hoofdmotor zeer zacht is opgesteld en de tandwielkast separaat star in de scheepsconstructie is opgenomen. Deze hoogflexibele koppeling is uitgerust met twee flexibele Centax-elementen, die radiale vrijheid aan de koppeling geven. ‘Tevens bezitten deze elementen uitstekende torsie technische draaieigenschappen voor voortstuwingstoepassingen. Grote axiale, radiale en hoekafwijkingen worden gecompenseerd. ‘De bewegingsvrijheid dankt deze koppeling aan de unieke lenkers. Deze lenkers zijn in draairichting stijf, terwijl ze een geringe reactiekracht leveren. Daarbij is de koppeling onderhoudsvrij.’ Novotechnik heeft een nieuwe magnetostrictieve, low-cost hoekopnemer op de markt gebracht, de RFC4800. Die wordt ook wel ‘puck-sensor’ genoemd vanwege zijn uiterlijk. De hoekopnemer is te koop bij AE Sensors. Deze sensor kent geen bewegende delen en heeft een bereik van 0 tot 360°. De uitgang is 0,5 tot 4,5 VDC ratiometrisch (bij 5VDC-voeding) of 0,25 tot 4,75VDC (bij 8 tot 34VDC-voeding). Er zijn ook redundante uitvoeringen leverbaar. Het temperatuurbereik is -40° tot 125°C. Het geheel bestaat uit een losse magneet en de sensor met de elektronica. ‘Dit betekent dus dat de sensor geen mechanisch bewegende delen heeft en zodoende een bijna onbeperkte levensduur heeft. Voorts brengt een 9 MEI 2006 stand 288 Contactloze low-cost hoeksensor losse magneet het voordeel met zich mee dat er ook tussen magneet en sensor een materiaal aangebracht mag worden, mits niet magnetisch, zonder dat dit effect heeft op het functioneren van de sensor. Hierdoor kan men bijvoorbeeld redelijk eenvoudig een intrinsieke of explosieveilige uitvoering bouwen.’ De sensor is volledig ingegoten en zodoende beschermd tegen invloeden van vervuiling, vocht, et cetera. Er zijn verschillende bouwvormen leverbaar, waaronder een vierkante, maar ook een uitvoering met twee “oren”, zoals bekend is van andere hoekopnemers. De opnemer is te zien op de stand van AE Sensors op Construction & Shipping Industry 2006. Kijk voor meer informatie op www.aesensors.nl. stand 146 PS Marine Coatings bouwt servicecentrum voor binnenvaart PS Marine Coatings is ruim 22 jaar werkzaam als verfleverancier van Sigma-producten in de binnenvaart. ‘In die tijd heeft PS Marine Coatings naam gemaakt door het uitgebreide assortiment met kwalitatief goede producten en de goede service, iets waar wij erg trots op zijn.’ ‘Daar wij in een dynamische markt werkzaam zijn, is het belangrijk om altijd op zoek te gaan naar manieren om alles nog beter af te stemmen op deze markt. Daarom zullen wij ook nu weer vernieuwend zijn en zullen wij een nieuw pand betrekken in het hart van de binnenvaart, Alblasserdam.’ Op de nieuwe locatie komt een servicecentrum speciaal voor de binnenvaart. Door productie en kennis daar samen te brengen moet de klant nog beter geholpen kunnen worden. De voordelen van het nieuwe PS Marine Coatings zijn: mogelijkheid om snel kleuren maken, goede bereikbaarheid, alles in eigen hand en kortere communicatielijnen. Het nieuwe pand wordt momenteel gebouwd op het industrieterrein in Alblasserdam, vlak naast de rijksweg. Halverwege dit jaar neemt PS Marine Coatings het nieuwe gebouw in gebruik. ‘Wij verheugen ons enorm op deze veranderingen en hopen u snel een keer op onze nieuwe locatie te kunnen verwelkomen.’ De “puck-sensor” RFC4800. (foto AE Sensors) stand 162 Verhoef Elektrotechniek: meer dan alleen bekabeling Zo komt het nieuwe pand in Alblasserdam eruit te zien. ’Verhoef Elektrotechniek is een flexibele, daadkrachtige organisatie van ruim veertig medewerkers met disciplines in scheepvaart, industrie, utiliteit en automatiseringsprojecten. Onze activiteiten omvatten het complete traject van advisering, ontwerp, uitvoering, inbedrijfstelling, service en onderhoud van elektrotechnische en automatiseringsprojecten.’ Niet alleen de bekabeling maar levering van een compleet pakket aan componenten zoals verlichtingsarmaturen, PLC, acculader, omvormer, camerasysteem en frequentieregelaar behoort tot de mogelijkheden. ‘Doordat de eigen engineeringsafdeling en de panelen/kastenbouw onder één dak gehuisvest zijn en we binnen de organisatie gewend zijn direct te handelen, kunnen we steeds een hoge mate van flexibiliteit waarborgen.’ ‘In een goed uitgeruste werkplaats beschikken we over de mogelijkheid van productie elektronica tot assemblage van hoofdverdeelinrichtingen tot zo’n 6000A. Onze automatiseringsafdeling bestaat uit een team van goed opgeleide engineers. Ook zij hebben een mentaliteit van “aanpakken”. Automatisering is maatwerk, steeds word er gezorgd voor klantspecifieke oplossingen.’ De installaties van Verhoef Elektrotechniek worden wereldwijd toegepast; vaak onder de meest extreme omstandigheden. De automatiseringsafdeling realiseerde diverse projecten (zowel maritiem als industrieel) voor onder andere zandklasseerinstallaties, grindwasinstallaties, diepwin- en hopperzuigers. De automatiseringsprojecten worden veelal uitgevoerd met touchscreen-bedieningen, die een overzichtelijke en ergonomische werkomgeving levert. Ook voor reparatie en onderhoud staat Verhoef Elektrotechniek zeven dagen per week en 24 uur per dag paraat.

Binnenvaartkrant