Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 58 9 MEI 2006 Complete Shipbuilding All over the world De VEKA Group in Werkendam is landelijk en internationaal één van de belangrijkste spelers op het gebied van complete turnkey bouw en afbouw van een keur aan vaartuigen. Daarbij houdt de group zich tevens bezig met aan- en verkoop alsmede makelaardij van de vaartuigen. Vanuit deze core business ontwikkelt zij tal van activiteiten die uitmonden in een allround logistiek cluster. Zowel binnenvaart als zeevaart. Altijd vanuit de centrale gedachte dat wordt voldaan aan de strengste kwaliteitseisen. Vermogensbeheer: • Eigen emissie kantoor /investeringen in tank- en containervaart voor zeevaart en binnenvaart. Werkendam Lemmer Heusden Turnkey bouw- en afbouw: • Dubbelwandige chemietankers in type C (versch. afm) • Containerschepen (versch. afm) • Beunschepen (versch. afm) • Zeeschepen (versch. uitv/ook multi purpose) • Sleepboten, tugs, havensleepboten (in ieder gewenste B.P) • Containerfeeders zeegaand with or without Ice Class (vanaf 350 TEU) • Luxe rijnpassagiersschepen (86-135 mtr.) klasse 3 t/m 5 stars luxury ships on Rhine and inland rivers • Duwbakken en pontons Vestigingen in: - Nederland Werkendam, Lemmer en Heusden - Roemenie Bucharest en Oltenita - Polen Plock en Gdansk - Tsjechië Praag en Melnik - China Shanghai - India (i.o.) Biesboschhaven Zuid 10 - 11 4251 NM Werkendam T 0183 50 52 30 F 0183 50 56 60 E info@veka-group.nl www.veka-group.nl

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 59 Stand 556 Tresco Engineering combineert vectorkaarten met luchtfotografie Tresco Engineering, de Antwerpse marktleider inzake navigatiesoftware, blijft innoveren. ‘Daar Tresco is uitgegroeid tot trendsetter in de binnenvaart zijn de verwachingen bij de klanten voor Construction & tijdens Shipping Industry 2006 in Gorinchem hoog gespannen.’ In de nieuwe versie van Navi- Chart/AlphaChart kan de gebruiker een vaste positie van het schip ingeven. Tijdens het navigeren blijft het schip op deze positie staan en zal de kaart onder het schip doorschuiven (true motion). Voor deze toepassing heeft de klant niet de allernieuwste computer nodig maar deze functie werkt ook op een standaard pc. Deze nieuwste versie van NaviChart/AlphaChart maakt het in de toekomst eenvoudig om een gecombineerd beeld te verkrijgen tussen kaart en radar. ‘Een hot item in de maritieme digitale wereld is River Information Services, beter bekend als RIS. In de nieuwe versie van NaviChart/AlphaChart zijn toepassingen van RIS reeds geïntegreerd. Zo kan men met de nieuwste versie (mits met GPRS-verbinding) waterstanden inlezen en tonen, informatie van andere schepen inlezen en in de kaart tonen en de laatste berichten aan de scheepvaart (BAS) ontvangen via de berichtenontvangstcentrale van BICS. Momenteel zijn er reeds meer dan 2600 foto’s van kunstwerken toegevoegd aan NaviChart/Alpha- Chart, die automatisch worden getoond als het schip in de buurt komt.’ Al deze toepassingen en uitbreidingen vallen onder de updateservice van Tresco Engineering. Dit wil zeggen dat het systeem van klanten die een supportabonnement hebben, steeds wordt bijgewerkt met de allerlaatste toepassingen. Luchtfotografie Sinds januari is het mogelijk om de Tresco-vectorkaarten te combineren met luchtfoto’s. Veel klanten zijn al overgestapt van een basisversie van NaviChart/AlphaChart naar de allernieuwste Aero Plus- versie. Hierdoor kan men varen in drie verschillende modi: de vertrouwde S-57 Tresco vectorkaarten, luchtfoto’s mét boeisymbolen, plaatsnamen, het eigen schip, enzovoort of de gecombineerde versie van de kaart uitgebreid met luchtfotografie. ‘De schipper verkrijgt met deze laatste optie een ideaal vaarbeeld tijdens zijn navigatie: nauwkeurige S-57 vectorkaarten met aanduiding van vaarwegen, dieptes en betonning plus luchtfotografie van de andere gebieden. Alle bestaande functionaliteiten in NaviChart zoals courseup varen, routeplanning, track varen, logboek aanmaken of aantekeningen maken zijn uiteraard ook mogelijk in de modus mét luchtfoto’s.’ ‘De voordelen van NaviChart Aero Plus zijn legio. Het tonen van extra geo-informatie over de bedrijven en industrieterreinen, de herkenning van kades of autoafzetplaatsen wordt veel gemakkelijker en onbekende plaatsen kunnen bij aankomst ‘s nachts beter worden ingeschat.’ Tresco biedt zijn kaartzones aan in gewone en Aero-Plus versies. De Aero-Plus versies bevatten naast het klassieke vectorformaat ook de luchtfotografie. Klanten met een bestaand supportabonnement kunnen upgraden naar Navi- Chart versie 9, die de luchtfotografiefunctionaliteit mogelijk maakt. Momenteel zijn heel Nederland en het grootste gedeelte van België beschikbaar in de Aero-Plus kaartversies (zeven kaartzones: STD NL/BE, NL-N, NL-O, NL-Z, NL-W, BE-O & BE-W). ECDIS Naast navigatiesystemen voor de Europese binnenvaart levert Tresco ook ECDIS-gekeurde systemen voor coasters en zeeschepen. ‘Deze producten vormen een groeiend marktsegment. Wanneer samen met het gekeurde Tresco-systeem ook officiële elektronische kaarten worden aangeschaft, hoeven er geen papieren kaarten meer te worden aangekocht en bijgewerkt.’ Extra interfaces zijn standaard in het pakket opgenomen. Zoals een AIS-ontvanger: hierdoor worden andere schepen mét hun koers, naam en snelheid stand 339 Nieuwe producten bij Veth Motoren 9 MEI 2006 in de kaart getoond. Tresco-systemen kunnen steeds meer kaartformaten en -standaarden inlezen. De reeds gebruikte standaarden zijn Inland ECDIS S-57 vectorkaartstandaard (Tresco-vectorkaarten) en Maritime ECDIS S-57 kaarten (verkocht door Primar en IC-ENC). Hierbij komt nu ook C-Map CM-93/3 vectorcartografie. De recentste uitbreiding naar de C-Map standaard biedt Tresco-klanten de mogelijkheid om werelddekkende vectorkaarten te gebruiken. ‘Tresco-kaartsystemen kunnen aan wal gebruikt worden om verschillende schepen (targets) te volgen op een perfecte elektronische kaart, die vanaf nu ook kan worden uitgebreid met de luchtfoto’s. Zowel de eigen vloot als andere schepen (uitgerust met een transponder) kunnen getrackt worden. Eventueel kan een kleurcode per scheepssymbool een extra status aanduiden. Met één druk op de knop kan heel de vloot in beeld worden gebracht (kleine schaal), of, één bepaald schip (grote schaal).’ Veth Motoren is al ruim vijftig jaar actief in de scheepvaart. Oorspronkelijk was Veth Motoren een dieselreparatiebedrijf, maar meer dan 35 jaar geleden werd de eerste Veth-Jet boegschroefinstallatie geïntroduceerd. Het trommelkanalensysteem is door Veth Motoren in eigen huis ontwikkeld. De Veth-Jet boegschroef heeft het bedrijf tot een begrip in de scheepvaart gemaakt. Inmiddels is een breed scala aan door het bedrijf zelf ontwikkelde producten in de maritieme markt gezet. Daaronder de Veth-Z-Drive roerpropellers (ook contraroterend), de Veth-Compact-Jet, de Vethtunnelthruster en de Veth-ballastpomp. In allerlei variaties, afhankelijk van de specifieke wensen van de opdrachtgever of het type vaartuig. ‘Hoe dan ook, uitgaande van het basisontwerp ontwikkelen we systemen op maat, zodat voor elke aandrijf- of boegschroefsituatie de beste oplossing kan worden geboden. De innovatieve ontwerpen en toepassingen worden door een klein team van specialisten ontwikkeld.’ Ook dit jaar heeft Veth Motoren nieuwe producten op de markt gebracht. Het Veth-Stuurrooster is een succesvolle nieuwkomer. Al vóór het product geïntroduceerd werd, waren er verscheidene van verkocht. Het Veth-Stuurrooster heeft een mechanisch uitgekiend ontwerp waarbij veel succesvolle componenten van de Veth-Jet boegschroef gebruikt zijn, zoals het wormwiel en de tandwieloverbrenging. Het Veth-Stuurrooster is oliebad-gesmeerd, zodat er geen vetsmering aan te pas komt. ‘De unit is hydrodynamisch (foto Veth Motoren) geoptimaliseerd, wat garant staat voor een goed rendement.’ Het Veth-Stuurrooster is leverbaar in vermogens van 300 tot 650 pk. Veth-Spudpalen Een ander nieuw product is de Veth-Spudpaal. Dit product heeft een innovatief systeem waarop onlangs patent is verkregen. Dit product is reeds gemonteerd in de motorschepen Lutin en Goblin. Uiteraard zal op de stand in Gorinchem van Veth Motoren een Veth-Jet boegschroefinstallatie te zien zijn. Veth Motoren was 35 jaar geleden de uitvinder van de Veth-Jet boegschroefinstallatie. ‘Het blijkt dat de gebruikers jaar in jaar uit onder de zwaarste omstandigheden op de werking ervan kunnen vertrouwen. Destijds startend met vermogens van 100 en 200 pk is de range inmiddels uitgebouwd tot uitvoeringen van meer dan 2000 pk.’ Niet alleen in de binnenvaart wordt de kanalenboegschroef toegepast. Bij Veth Motoren is circa veertig procent bestemd voor de zeevaart. Doordat het systeem ook op snelheid werkt, zijn er bijvoorbeeld ook veel coasters voorzien van een Veth-Jet. Er zijn inmiddels meer dan duizend installaties over de hele wereld geïnstalleerd. op de meest uiteenlopende soorten schepen. ‘Continue productontwikkeling op zowel mechanisch, hydrodynamisch als elektrisch gebied draagt er zorg voor dat de Veth-Jet koploper is en blijft onder de boegschroeven.’ De ballastpompen van Veth Motoren zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de binnenvaart. Er zijn diverse uitvoeringen leverbaar, waarbij voor alle types geldt dat met een minimum aan vermogen een maximum hoeveelheid water wordt verpompt. ‘Uiteraard zijn deze ballastpompen gebouwd met de kwaliteit waar Veth Motoren bekend om staat.’ Veth Motoren levert onder andere kwalitatief hoogstaande SisuDiesel generatorsets. Het is bij deze generatorsets geen uitzondering dat de motoren pas na 80.000 draaiuren gereviseerd hoeven te worden. ‘Terwijl Veth Motoren met SisuDiesel in de coasterwereld in Nederland al jaren marktleider is, is dit product in de binnenvaart ook al uitgegroeid tot een groot succes.’ ‘Dankzij de kleine schroefdiameters, het hoge rendement, het lage geluidsniveau en de betrouwbaarheid van de installatie, wordt tegenwoordig het overgrote deel van de nieuwe passagiersschepen in Nederland uitgerust met contraroterende roerpropellers van Veth Motoren. Maar ook andere schepen worden steeds vaker uitgerust met Veth-Z-Drives. Deze contraroterende roerpropellers zorgen voor een zeer goede manoeuvreerbaarheid en maken het mogelijk om veel kracht op de kleine diameters van de propeller uit te oefenen. Veth Motoren is niet alleen in Nederland marktleider van contraroterende roerpropellers, maar ook in vele andere landen. Dit jaar is – alleen al in Nederland – meer dan zeventig procent van de nieuwbouwpassagiersschepen voorzien van een Veth-Z-Drive.’

Binnenvaartkrant