Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 54 9 MEI 2006 Bezoek onze stand (nummer 320) op de Construction & Shipping Industry GEBOUW ‘WILHELMINATOREN’ WILHELMINAPLEIN 12, 3072 DE ROTTERDAM T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 55 stand 176 Periskal verwerkt als eerste en met succes dieptegegevens in navigatiekaarten Diepte van de Moezel in beeld 9 MEI 2006 Van 16 tot 25 januari heeft de Periskal Group onder leiding van Wim Kalfsvel uitgebreide dieptemetingen op de Moezel verricht met sonarapparatuur. De resultaten daarvan zijn verwerkt in de update van april. Voor het gebruik van deze gedetailleerde dieptekaarten hebben klanten versie 8 van de Tresco Inland ECDIS Viewer nodig. ‘In 2003 kondigde het Wasserschiffahrtamt reeds aan dat er een nieuwe kaart van de Moezel zou uitkomen, naar analogie met de huidige Rijnkaart. Tot op heden is hier echter nog geen resultaat van gezien. Een verder uitstel was dan ook niet meer wenselijk, en zodoende is in december begonnen met de fabricatie van een volledig nieuwe kaart in eigen beheer,’ aldus André Philippo van de Periskal Group. ‘In de eerste plaats is de kaart vernieuwd op basis van nieuwe topografische kaarten. Omdat steeds meer met de actuele pegelinformatie aan boord wordt gewerkt, was het eveneens wenselijk dat deze kaart de ondieptes in de Moezel goed in beeld zou brengen.’ In samenwerking met de binnenvaart werd een nauwkeurige inventarisatie gemaakt van de ondiepe stukken op de Moezel. Die zijn als te surveyen gebieden ingetekend in de oude elektronische kaarten aan boord van het meetschip Geobeam.’ Op dat schip is een Multibeam Echosounder gemonteerd, waardoor het mogelijk was een soort 3D-profiel van de bodem te maken. Voor de metingen is gebruik gemaakt van zeer nauwkeurige Trimble GPS-plaatsbepaling, met een GPRS-correctiesignaal van de SAPO- dienst Een gedetailleerd 3D-profiel van de rivierbedding. van het Landesvermessungsamt. Hierdoor kon een centimeter nauwkeurigheid bereikt worden. Actuele standen ‘In de moderne jachthaven van Schwebsange (ter hoogte van kilometer 237.5) is het meetschip te water gegaan en zijn we gestart met de peilwerkzaamheden, waarbij eerst stroomopwaarts is gepeild tot aan de sluis van Apach (kilometer 242). Vervolgens zijn er tien stukken gemeten tot aan het eiland Treis ter hoogte van kilometer 40. De weersomstandigheden lieten het helaas niet toe om nog verder te meten tot Koblenz; het vroor namelijk zeer hard en de meeste overnachtingsplaatsen (jachthavens waren dichtgevroren.’ Met een gemiddelde snelheid van negen kilometer per uur werden de trajecten afgelegd. Tegelijkertijd met de dieptemeting op de rivier werden er ook metingen op land gemaakt van de sluizen en de havens. Kalfsvel: ‘Ideaal in deze periode van het jaar, bleek wel, want de GPS-apparatuur is bijzonder gevoelig voor bomen. Ook zonder bladeren!’ Gebleken is dat het water op de Moezel wel in zeer korte tijd snel kan veranderen van hoogte. ‘Zelfs bij laag, rustig water hebben we op de pegel van Cochem en Trier tot dertig centimeter verschil gehad binnen een dag. Tijdens de dooi afgelopen maart kwam er zelfs vier meter water in twee dagen bij. ‘Dus hebben we toch wat geluk gehad bij de metingen, die we tien dagen later in Treis hebben afgerond.’ Het resultaat: de verwerkte dieptegegevens in de kaart. (illustraties Periskal Group) De maximaal toegestane diepgang op de Moezel is drie meter en de vaargeul wordt gegarandeerd tot 3,40 meter. ‘Als er weinig water is, zien we dat er op veel plaatsen toch maar net deze 3,40 staat.’ Om de dieptegegevens in de kaart nu ook optimaal te kunnen gebruiken aan boord is het natuurlijk noodzakelijk een GPRS-verbinding te hebben. Op de servers van Periskal verschijnen meerdere malen per dag de actuele pegelstanden. Als de GPRS-verbinding aan boord actief is, worden de dieptes in de Tresco Viewer aangepast aan deze pegelstanden. Ook gebruikers met oude versies van PC-Navigis kunnen deze nieuwe Moezelkaarten verkrijgen, mits ze een meerjarig onderhoudscontract afsluiten. Kijk voor meer informatie op www.periskal.com. stand 358 Zwets Werkendam en SKB tonen creativiteit Zwets Werkendam en Scheepsafbouw en Konstruktiebedrijf (SKB) uit Werkendam zullen op de beurs Construction & Shipping Industry 2006 in Gorinchem tonen welke diversiteit de beide bedrijven in huis hebben om de huidige scheepvaartmarkt van dienst te zijn. SKB staat ook deze keer samen met Zwets op één stand. Bij Zwets en SKB erkennen ze dat iedere werf en iedere schipper zo z’n eigen wensen en prioriteiten heeft. Vervolgens hebben ze er dan plezier in om met hun gezamenlijke ervaring en creativiteit daarin mee te denken. ‘De functionaliteit van de oplossing staat voorop: de werf of schipper moet er met een gerust hart op kunnen vertrouwen dat het werkt. En dat kan een standaardpomp zijn, die Zwets veelal op voorraad heeft, of een inbouw of aanpassing in de machinekamer, die door SKB in zeer korte tijd gerealiseerd kan worden. ‘SKB wordt meer en meer een gevestigde naam binnen de scheepvaart, zowel voor reparatie als nieuwbouw. Naast maatwerk in leiding- en plaatwerk fabriceert SKB ook steeds meer eindproducten, zoals roestvaststalen uitlaat en ontluchtingspijpen, suppletietankjes, accubakken en diverse fundaties. Daarnaast blijft natuurlijk de hoofdactiviteit het compleet installeren van de machinekamer. Zo verzorgen we onder andere installatie- en leidingwerk van pompen, boegschroeven, hydrofoors, dempers, compressors en beunkoelers.’ ‘We willen ook graag melding maken van ons neusje van de zalm: de SKB aluminium machinekamervloer, die op dit moment zelfs een begrip aan het worden is. Vakwerk dat in een nieuwe machinekamer niet mag ontbreken.’ Zwets heeft naast een aantal vertrouwde producten, zoals de bekende ZW-centrifugaalpomp met universele elektromotor, de ZW-kattekop, ZWhydrofoors, ZW-klokpompen, het ZW-vuilwatersysteem ook een nieuw product in het gamma opgenomen: de SIM ballastpomp. Deze ballastpomp wordt onder andere ingezet op tankers om snel en betrouwbaar te kunnen ballasten. ‘Alweer een product in de toch al zeer complete pakket pompen van Zwets.’ ‘Kortom: een hoop vertrouwde dingen bij twee bedrijven die uw vertrouwen ook meer dan waard zijn.’ stand 229 Watermakers voor de binnenvaart ‘Wat voor de grote vaart al sinds de jaren ’70 een begrip is, is nu ook binnen handbereik voor cruise- en bedrijfsvaart op de rivieren; namelijk het zelf produceren van goed en veilig drinkwater. Drinkwater wordt tot nu toe vooral gebunkerd. Daar is niets mis mee, maar tijden veranderen en de techniek past zich aan.’ Dat stelt Promac, dat zijn jarenlange ervaring in waterproductie heeft omgezet in een eenvoudige maar doeltreffende watermaker speciaal voor binnenvaartschepen. Voor scheepseigenaren betekent dat: - geen wachttijden meer voor bunkering van water; dus tijdwinst - geen verlies van brandstof voor stationair draaien van de motor of het onnodig lang meetrekken van het bunkerschip - geen grote voorraden hoeven te bunkeren, waardoor er meer lading meegenomen kan worden - altijd en overal water aan boord, zonder zuinig te hoeven zijn. ‘Nu kan de schipper geld besparen met het zelf produceren van water aan boord.’ Bij aanschaf zijn er subsidiemogelijkheden. Promac kan daarvoor de benodigde informatie verschaffen. ‘Voor het produceren van drinkwater is het van het allergrootste belang dat het aangevoerde ruwe water (uit de rivier) zo goed mogelijk wordt voorbehandeld. De voorbehandeling zal dan ook dienen te bestaan uit diverse stappen.’ Voor meer informatie zijn belangstellenden welkom op de stand van Promac in de Evenementenhal Gorinchem tijdens de beurs Construction & Shipping Industry 2006. ‘Daar zullen wij ons nieuwe systeem tentoonstellen. Tevens kunnen we daar berekenen welk voordeel dit systeem voor de individuele schipper oplevert.’ Promac ontwerpt en produceert ook koel-, vries- en ijsmachinesystemen en is wereldwijd werkzaam als verkoop- en serviceorganisatie. Het bedrijf is leverancier van complete installaties voor de totale scheepvaart. De producten die Promac levert, zijn bestemd voor de binnenvaart, visserij, kust- en zeevaart. Ook in de baggerindustrie en de offshore vinden de producten hun weg. Kijk voor informatie op www.promac.nl.

Binnenvaartkrant