Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 46 9 MEI 2006

DE BINNENVAARTKRANT CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL PAGINA 47 stand 260 Desmi K&R Pompen heeft uitgebreid programma Desmi K&R Pompen (voorheen Kuyl & Rottinghuis) is een dochter van de Deense pompenfabrikant Desmi. De missie van Desmi is het ontwikkelen en leveren van pompen en pompsystemen. Bij het ontwikkelen daarvan houdt het bedrijf rekening met de wensen en eisen van de klanten. Vandaag de dag zijn de activiteiten geconcentreerd op maritieme en industriële toepassingen. Daarnaast heeft Desmi K&R Pompen een uitgebreid programma met pompen voor diverse andere doeleinden. Bij maritieme toepassingen worden de centrifugaalpompen gebruikt als koel-, ballast-, brandblus- en lenspomp. De capaciteiten van de pompen variëren van 1-4000 m³/u en opvoerhoogten tot maximaal 220 mwk. Een specialiteit van Desmi is de zelfaanzuigende horizontale centrifugaalpomp, met in sommige gevallen een zuighoogte van 8,50 meter. De normaal zuigende centrifugaalpompen zijn leverbaar met aanzuig-units die voor een vacuüm in de zuigleiding zorgen. De Desmi-ladingpomp wordt gebruikt voor gas (temperaturen van -104° tot +180° C) en chemische producten. Voor het pompen van viskeuze vloeistoffen wordt gebruikt gemaakt van de Rotan-tandwielpomp. Voor industriële toepassingen valt naast de centrifugaal pomp vooral te denken aan de Rotan inwendig vertande tandwielpomp. ‘Deze pomp is vooral bekend om zijn moderne ontwerp en modulaire opbouw. Omdat de stromingsrichting in de pomp niet verandert is de zuigkracht uitstekend en wordt de vloeistof behoedzaam verwerkt. Naast de standaard series is er ook de milieuveilige magneetgekoppelde pomp (type ED), voor de ultieme bescherming tegen lekkage.’ Het bekende product van Desmi K&R Pompen is de Saen-serie: de horizontale zelfaanzuigende monoblok gekoppelde pomp. De pomp is leverbaar in 2”- en 3”-uitvoering, maximaal 85 m3/u en maximaal 6 bar. ‘Met zijn open waaier is deze pomp uitermate geschikt voor het verpompen van (licht) verontreinigde vloeistoffen. Als toepassingen valt te denken aan koelwater, lens- , ballast- en brandbluspomp. Speciale uitvoeringen, zoals geheel brons of aluminium, zijn ook leverbaar.’ Desmi-producten worden vaak ingezet in die gebieden waar kwaliteit en bedrijfszekerheid van belang zijn. De producten worden geïnspecteerd door verschillende classificatiebureau’s. Verder garandeert het ISO-9001 certificaat een constant kwaliteitsniveau. ‘Wij leveren niet alleen het door de klant gevraagde, maar willen ook graag meedenken om een op maat gemaakt product te leveren. Men kan altijd bij ons terecht voor advies en ondersteuning en de service staat bij ons hoog in het vaandel. Onze bedrijfscultuur is gericht op het langdurig aangaan van relaties met opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers.’ Naast de eigen producten voert Desmi K&R Pompen ook tal van andere gerenommeerde merken als Speck, DVZ (lenswaterreinigers), Steimel (koelwaterpompen) en Caffini (membraanpompen). Op de stand tijdens Construction & Shippnig Industry zijn Antonie Vos en Jeroen van den Berg aanwezig. Kijk voor meer informatie op www.desmi. com. (foto Desmi K&R Pompen) 9 MEI 2006 stand 219 Kalkman: grote verbetering kanalenboegschroefsysteem Ruim dertig jaar is Kalkman Scheepstechniek fabrikant van diverse boeg- en hekschroefsystemen, en de laatste jaren tevens van ballastjets (ballastpompen). Permanente research en ontwikkeling resulteren in nieuwe producten en verbeteringen. Een paar jaar geleden kwam Kalkman met het principe van de ballastjet (ballastschroefpomp) die met weinig energie veel water verpompt. Twee De kanalenboegschroef Delta levert vijftien procent meer stuwkracht. (foto’s Kalkman) stand 272 Bunkerstation Papendrecht neemt voor het eerst deel aan Construction & Shipping Industry in Gorinchem en zal daar een klein gedeelte van zijn assortiment uitstallen. Het gaat onder andere om kachels. ‘Wij zijn sinds 1972 dealer van Kabola kachels (met en zonder aanjager), waarbij de after sales door ons eigen bedrijf wordt gedaan.’ Verder is ook touwwerk te jaar geleden introduceerde Kalkman de Epsilon-boegschroef (noodvoortstuwer) en vorig jaar volgde de nieuwste vinding op het gebied van het kanalenboegschroefsysteem. ‘Reeds vele jaren wordt er een kanalensysteem gebouwd dat bestemd is voor hoofdzakelijk binnen- en kustvaartschepen. De stuwkracht van een vierkanalensysteem ligt beduidend lager dan die van een tweekanalensysteem. De oorzaak is zien. ‘Wij presenteren het nieuwe touw euronema, dat enorme verschillen laat zien in breekkracht in verhouding tot andere soorten touw.’ Ook gasoliefilters ontbreken niet. Zo zal er een demo-opstelling staan van het RCI Fuel Purifier (gasolie)filter dat Bunkerstation Papendrecht zelf ook al in gebruik heeft genomen voor de afgifte van scheepvaartgasolie aan binnenvaartklanten. een vernauwing in de stuurtrommel.’ Kalkman heeft een vinding gedaan waarbij de stuwkracht van de vierkanaals gelijk is aan die van de tweekanaals boegschroef. ‘Dit is een groot voordeel: bij een zelfde motorvermogen ligt de stuwkracht vijftien tot twintig procent hoger.’ Kalkman toont op Construction & Shipping Industry diverse systemen boeg-, hekschroeven en ballastjets. Een ballastjet. RCI Fuel Purifier bij Bunkerstation Papendrecht ‘Sinds kort zijn wij dealer van de ANWB-vaarkaarten en de 1800-serie vaarkaarten die simpel op een laptop te installeren zijn. In combinatie met muis-GPS vormen ze een volledig stand alone-systeem, tegen een zeer betaalbare prijs.’ Vanzelfspreken zal het huismerk BP voor gasolie en smeermiddelen worden gepromoot. Er is een vertegenwoordiger van BP op de stand aanwezig. stand 302 De IJzeren Mannen van MTU Detroit Diesel Benelux Recent verkocht Daimler Chrysler zijn complete off highway-activiteiten, waarin zijn ondergebracht MTU Detroit Diesel en Mercedes Benz industriemotoren, aan de Zweedse investeringsgroep EQT. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor intensieve investeringen in de kernproducten van MTU- Off Highway: diesel- en gasmotoren. Traditioneel lag de (financiële) focus binnen het Daimler-concern op de diverse producten die op de weg te vinden zijn, zoals personenauto’s, vrachtwagens en bussen. ‘Nu de onderneming, met een jaaromzet van meer dan twee miljard euro, verzelfstandigd is, zullen de investeringen in ontwikkeling en research naar een nog hoger niveau gebracht worden. Nieuwe en doorontwikkelde producten met hoge betrouwbaarheid en lage operationele kosten, dat is wat de afnemers van de MTU-motoren mogen verwachten.’ MTU Detroit Diesel Benelux groeide in het afgelopen jaar met dubbele cijfers. Niet alleen zorgde de economische ontwikkeling in de binnenvaart voor de nodige interne turbulentie, ook in de jachtbouw werd aan interessante, succesvolle projecten bijgedragen. Een groot succes was ook de introductie van gasmotoren die voornamelijk in warmtekrachtkoppelingsinstallaties in de tuinbouw en in gebouwbeheer worden ingezet. ‘Als vanouds staat de serviceorganisatie van MTU Detroit Diesel Benelux klaar om onderhoud en reparaties uit te voeren. De 24-uurs nooddienst zorgt voor ondersteuning op ongebruikelijke tijden.’ Door de meer dan veertig jaar ervaring met talloze dieselmotorgeneraties – eerst mechanisch en later ook met een elektronisch motormanagementsysteem – kennen de service engineers van MTU Detroit Diesel Benelux de dieselmotoren uit hun leveringsprogramma door en door. Ze vinden vakkundig en snel de oplossing voor een onverhoopte storing. Door de effectieve onderdelenvoorraad en de samenwerking met andere MTU magazijnen worden aanlevertijden van onderdelen tot een uiterst minimum beperkt. Onlangs lanceerde MTU de campagne Iron Men. Een wereldwijde, ondernemingsbrede actie die gericht is op het bekend maken van de kwaliteiten van de “werkbootmotoren”: de IJzeren Mannen van MTU. Robuuste betrouwbare dieselmotoren voor binnenvaart en sleepvaart. MTU Detroit Diesel Benelux toont in Gorinchem een doorsnede-model en onderdelen van een Serie 4000 Iron Menmotor die 40.000 uur gedraaid heeft. CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY SPECIAL

Binnenvaartkrant