Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 De sportdagen: jaarlijks terugkerend festijn Op de oude dagnijverheidsscholen van het KOF werd aan sport veel waarde gehecht. Op alle terreinen waar dat element ingebracht kon worden, gebeurde het. De jaarlijks terugkerende sportdagen vormden daarbij een hoogtepunt. Alle leerlingen van de examenklassen van alle scholen ontmoetten elkaar, korte tijd voordat zij de school definitief zouden verlaten, nog drie dagen op een van de scholen om hun krachten te meten in diverse takken van sport. 9 MEI 2006 Aanvankelijk bestond de opleiding aan de Dagnijverheidsscholen uit twee schooljaren. Later werd dat in het kader van onderwijsvernieuwingen in 1967 een 3-jarige opleiding en weer later een 4-jarige. Gedurende die eerste opleidingsjaren kwamen de leerlingen van de diverse scholen praktisch nooit op de andere scholen van het KOF. Wel kon het zijn dat ze met elkaar in contact kwamen tijdens de vaartochten aan boord van de instructievaartuigen. Echter, in het laatste leerjaar, vlak voor het eindexamen, was er een grote happening. Dan kwamen alle examenleerlingen samen om als scholen tegen elkaar te sporten. De eerste keer dat dit festijn plaatsvond was dat nadat de school in Delfzijl een geheel nieuw school- en internaatsgebouw had gekregen en zodoende een dergelijk grote groep goed kon ontvangen. Want er was in Delfzijl een school- en internaatsaccommodatie voor 240 leerlingen gerealiseerd. Maanden tevoren werd op alle scholen reeds flink getraind. Dat waren aanvankelijk de sporten roeien en wrikken, zwemmen en voetballen. De eerste twee (advertenties) Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Het voetbalelftal van de oudstejaars van de Katholieke Binnenvaartschool in 1968. sporten waren uiteraard takken die duidelijk aan het beroepsgerichte van de opleiding ten grondslag lagen. Tevoren moesten de deelnemerslijsten ingestuurd worden naar het hoofdkantoor van het KOF in Amsterdam en daar werd dan de planning gemaakt. Altijd lag het in de bedoeling dat alle leerlingen toch in elk geval aan één tak van sport deel zouden nemen. Daarom moesten er voor de grotere scholen twee voetbalelftallen samengesteld worden. Daar waar het noodzakelijk was, mochten bepaalde leerlingen wel aan meer sporten deelnemen. Delfzijl Vanuit de andere vestigingsplaatsen van het KOF reisden de leerlingen op de eerste dag per bus naar Delfzijl. Omdat men alle scholen voor 12.00 uur ’s middags binnen wilde hebben, moest er vanuit Rotterdam en Amsterdam heel vroeg in de morgen vertrokken worden. Bijna altijd werd dan bij een wegrestaurant nabij Staphorst een korte koffiepauze gehouden. Soms gebeurde het dat de scholen elkaar daar al troffen. Aangekomen in Delfzijl werd er eerst gegeten. Daarna trokken allen naar het zwembad voor de eerste sportieve ontmoetingen. Verder gebeurde er op die eerste middag aanvankelijk niet veel meer. Na het avondeten werden de eerste voetbalwedstrijden gehouden. Alle niet-voetballende leerlingen en meegekomen personeelsleden stonden lang de zijlijn. En soms wist je dan niet wie het hardst riepen en schreeuwden, de leerlingen of het personeel. De tweede dag begonnen met de roeiwedstrijden. Er werd om het leven geroeid en gewrikt. Omdat de scholen niet dezelfde roeiboten hadden – sommige hadden exemplaren die zwaarder waren – waren de leerlingen van de ontvangende school af en toe in het voordeel, zij kenden hun eigen roeiboten gewoonlijk goed. In de middag vonden de halve finales en de finale van het voetballen plaats. De laatste wedstrijd was gewoonlijk een zeer spannende aangelegenheid. Na www.duwbakken.nl (advertenties) die finale ging de hele meute weer terug naar het internaat en werd er gegeten. Vervolgens werden in het avondprogramma door de directie van het KOF de medailles en bekers uitgereikt. Daarna verzorgden alle scholen nog een optreden, gingen de leerlingen tegen tien uur naar bed en was er nog een feestavond voor het personeel. Na het ontbijt op de derde dag verschenen de bussen weer en begonnen alle scholen van elders aan de thuisreis. Uitgebreider Na enkele jaren, toen Rotterdam, Amsterdam, Harlingen en Mook ook accommodaties hadden gekregen om een grote groep te ontvangen, wisselde men van ontvangende school en toog men niet meer jaarlijks naar Delfzijl. Zodoende kregen de scholen bij toerbeurt de organisatie van de sportdagen te verzorgen. Nog later kwam men tot de conclusie dat er eigenlijk best nog meer sporten te beoefenen zouden kunnen zijn en dat men de dagen daardoor veel productiever kon maken. Daarom werden er op gegeven moment ook wedstrijden georganiseerd in tafeltennis, biljart, volleybal en werplijn opgooien. Dit laatste was weer een sport in het kader van de opleiding. Uiteindelijk bleek dat deze sporten een welkome uitbreiding van het oude programma vormden. Nog weer later kwam men op het idee om ook roeiwedstrijden te houden voor de directeuren. Uiteraard tot grote vreugde van de leerlingen. Iedereen van de school moedigde voor deze ene keer de eigen directeur uit volle borst aan. Toen dit de eerste keer in Haringen plaats vond, had het lot bepaald dat de oudste directeur tegen de jongste moest roeien. En wat gebeurde er? De oudste won. Natuurlijk was dit daarna, vooral onder het meegekomen personeel, aanleiding voor de nodige hilarische opmerkingen. Doch de oudste directeur maakte aan deze discussie een klip en klaar einde met de opmerking:’Dat komt doordat dit lichaam nog van een bouwjaar is van voor de oorlog en dat was immers nog goed materiaal.’ Schiffswerft Ebert Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Te koop gevraagd: Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Schepen van alle tonnages en bouwjaren. www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Kunst aan de kust Op de kust van Oostduinkerke ligt nog tot begin oktober een merkwaardig binnenschip voor anker. Het gaat om de Kadia, met werken van de Zuid-Afrikaanse kunstenares Jane Alexander. Achter het kunstwerk gaat de geschiedenis schuil van de Westhoekboeren die in de zeventiende eeuw naar Zuid- Afrika trokken. In het ruim van het schip liggen machetes, sikkels en handschoenen. Het schip wordt bewaakt door enkele mysterieuze figuren. Het kunstwerk maakt deel uit van Beaufort 2006, het driejaarlijkse kunstevenement dat de komende maanden de In De Panne lopen acht houten olifanten de zee tegemoet. (foto 2006Beaufort) Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegennet, is op zoek naar investeerders in een nieuwe spoorwegtunnel parallel aan de Liefkenshoektunnel. Het is de bedoeling dat de tunnel tegen 2012 gerealiseerd wordt. De tweede spoorverbinding tussen beide oevers van de Schelde staat al jaren op de agenda van de overheid. De huidige spoortunnel stoot aan de grenzen van zijn capaciteit. Ondertussen groeit de overslag in de haven van Antwerpen gestaag. Dat heeft vooral te maken met de opening van het Deurganckdok op de Linkeroever. Het spoor kan maar amper de containers door de Kennedyspoortunnel naar de andere oever van de Schelde krijgen. Daarom moet er op korte termijn in uitbreiding van de capaciteit worden geïnvesteerd. In totaal gaat de tweede spoortunnel zo`n 700 miljoen euro kosten. Infrabel zelf investeert 49 miljoen. De Vlaamse regering betaalt de voorbereidingskosten, zo’n 107 miljoen euro. Voor de zomer van 2007 moet de spoorwegbeheerder bijkomende investeerders hebben gevonden. Die worden verantwoordelijk voor de bouw en het onderhoud van het project. Na 35 jaar wordt de tunnel automatisch eigendom van Infrabel. Het nautisch en technisch personeel lijkt op in België. En dus gaat de haven van Antwerpen Nederlanders werven voor haar sleepboten, sluizen en verkeersposten. De Vlaamse Dienst voor Arbeids Bemiddeling (VDAB) zal hiertoe in opdracht van het Havenbedrijf de Nederlandse arbeidsmarkt structureel gaan volgen. Ook mensen uit andere Europese landen zijn welkom, op voorwaarde dat ze Nederlands spreken. Het Havenbedrijf rekent op een internationale vacaturebank maar doet ook een beroep op het Nederlandse Centrum voor Werk en Inkomen. Naar verwachting zullen er in Nederland wel geschikte kandidaten te vinden zijn, gezien de maritieme traditie van het land. Nederlanders die in loondienst van het Havenbedrijf komen werken, krijgen hetzelfde statuut en dezelfde loonvoorwaarden als hun Belgische collega’s. Bij het Havenbedrijf werken meer dan 1.600 mensen. Hun gemiddelde leeftijd bedraagt 46,5 jaar. Daardoor zullen de Een binnenschip op het strand als expositieruimte. (foto gemeente Oostduinkerke) Vlaamse badsteden opfleurt. Behalve het bizarre binnenschip zijn aan de Noordzeekust nog veel meer interessante creaties gestrand. Een monumentaal rotsblok in Zeebrugge, een reuzenschildpad in Nieuwpoort, drie wezenloze baby’s in Middelkerke en een gigantische spin boven het graf van James Ensor in Mariakerke. Voor de wellicht grootste publiektrekker moet men helemaal naar het strand van De Panne. Daar wandelen acht monumentale houten olifanten de zee tegemoet. Aan Beaufort 2006 hebben dertig toonaangevende kunstenaars uit binnen- en buitenland meegewerkt. Er is ook een schildersroute uitgestippeld langsheen de tien Vlaamse badsteden. Meer informatie over het kunstevenement op www.2006beaufort.be Binnenvaart wil geld voor vaarwegen Antwerpen Investeerders spoortunnel gezocht Terwijl het spoor met capaciteitsproblemen kampt, claimt de binnenvaart een flink deel van de containers in het Deurganckdok. Volgens Promotie Binnenvaart Vlaanderen is de sector er klaar voor om de helft van alle containers te vervoeren. Voorwaarde is wel de modernisering van de vaarwegeninfrastructuur rond de haven van Antwerpen. Kostenplaatje: 180 miljoen euro. In heel Vlaanderen is inmiddels een netwerk van binnenlandse terminals ontstaan, die via vaste lijndiensten met de zeehavens zijn verbonden. In Antwerpen groeide de containerbinnenvaart vorig jaar met 9,6 procent naar ruim 20,8 miljoen ton. Haven Antwerpen zoekt Nederlands personeel komende jaren veel vacatures open komen. In de nieuwe CAO voor 2006-2007 heeft het Havenbedrijf laten opnemen dat er harder gewerkt moet worden aan leeftijdsbewust personeelsbeleid. Daarom gaat het Havenbedrijf een HR-consulent sociaal welzijn en een assistent in dienst nemen. De welzijnsmanager moet ervoor zorgen dat ook de oudere werknemers zich nog prettig voelen op hun werk. Jaarlijks worden bij het Havenbedrijf een zeventigtal nieuwe mensen aangeworven. Jacht zinkt Op de Schelde bij Bornem is op 28 april een plezierjacht gezonken. Het vaartuig had water gemaakt, waarna de eigenaar met pompinstallaties probeerde zijn jacht te redden. Eerste pogingen van de brandweer om daar bij te helpen mislukten. Pas nadat Onteigening Zandeken De Vlaamse regering trekt 15,4 miljoen euro extra uit voor onteigeningen in de wijk Zandeken in Evergem. De wijk ligt vlak bij het nieuwe Kluizendok van de Gentse haven. Zo’n honderd gezinnen en een tiental land- en tuinbouwbedrijven moeten er plaats maken voor de havenactiviteiten. Hoewel de gedwongen verhuizing al voor begin dit jaar gepland Waterwegen en Zeekanaal laat de kanaaloever in Willebroek opknappen. Daarbij gaat het om het stuk in de Fabriekstraat, dat door veel fietsers en voetgangers wordt gebruikt. Doordat er steeds meer industrie in dit gebied komt, is de verkeerssituatie voor de zwakke weggebruiker er onveilig geworden. Daarom komt er nu een boardwalk: een jaagpad met aanvullend voet- en fietspad. Deze boardwalk zal de oever van het Zeekanaal ook beter toegankelijk maken voor inspectie en onderhoud. Op plaatsen waar de oever onverhard is, is het kanaal bij slecht weer 9 MEI 2006 extra pompen waren aangevoerd en luchtroosters met doeken waren afgedekt, kwam het jacht weer boven water. De scheepvaart op de Schelde ondervond geen hinder door het ongeval. De eigenaar van het jacht zal proberen zijn vaartuig te laten herstellen. stond, zijn veel eigenaars nog niet onteigend. Oorspronkelijk waren de kosten voor de onteigening geschat op 25 miljoen euro. Maar het aankoopcomité liet weten dat er veel meer geld nodig is, namelijk veertig miljoen euro. Om te voorkomen dat de onteigeningen in Zandeken stilvallen, heeft de minister daarom extra geld ter beschikking gesteld. Boardwalk langs kanaal In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de haven van Antwerpen een kleine veertig miljoen ton goederen behandeld. Dat is 1,8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2005. Vooral de afvoer groeide sterk, naar achttien miljoen ton. De motor van de groei is de overslag van containers. In het Deurganckdok en het gerenoveerde Delwaidedok trekt de containerbehandeling aan. In totaal zijn van januari tot eind maart in Antwerpen 19,25 miljoen ton gecontaineriseerde goederen behandeld, een stijging van 9,1 procent. Daarentegen daalde het stukgoed met 3,8 procent naar 4,4 miljoen ton. Vooral de staaltransporten zijn gekrompen. Maar ook de behandeling van papier, fruit en hout kende een terugval. De fruitoverslag ging gebukt onder de slechte oogst in Zuid-Amerika. Daarnaast verloor de Antwerpse haven een lijnverbinding vanuit Marokko. De autosector deed het goed, maar de roro-lijnen namelijk slecht te bereiken. De boardwark komt vlak naast de bestaande oeverconstructie te liggen. De oude watervang van papierfabriek De Nayer, die oorspronkelijk diende voor het lossen van boomstammen maar al tientallen jaren buiten gebruik is, wordt weggewerkt. Als alles volgens planning verloopt, zal aannemer Herbosch- Kiere de opdracht midden augustus kunnen afronden. Omdat het project een hoge recreatieve waarde heeft, wordt het voor 25 procent ondersteund door het Interregprogramma Beleef het Water van de Europese Unie. Antwerpen en Zeebrugge zien overslag stijgen kenden een terugval. Door de hoge aardolieprijs ging ook het vloeibare massagoed erop achteruit. Het droge massagoed groeide met 4,5 procent. Vooral granen, schroot en zand en grind zaten in de lift. In de eerste drie maanden van dit jaar liepen 3.779 schepen de Antwerpse haven binnen. De bruto-tonnenmaat van de schepen steeg met 5,8 procent naar 62,8 miljoen bruto-ton. Een stijging van de overslag meldt ook de haven van Zeebrugge. Daar werd in de eerste drie maanden van dit jaar bijna twaalf procent meer goederen behandeld dan in het eerste kwartaal van 2005. De stijging is vooral toe te schrijven aan de containeroverslag, die met 11,6 procent steeg. Ook werden er meer nieuwe wagens verscheept. Van januari tot eind maart passeerde 9,2 miljoen ton goederen de haven. Als het zo doorgaat, beleeft Zeebrugge dit jaar een topjaar.

Binnenvaartkrant