Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 9 MEI 2006 Wij wensen de familie Lahaye-Leclerc een behouden vaart met de Sankara

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 9 MEI 2006 ‘Ik ben het varen zat’ Beste Fleur, Mijn man en ik varen al bijna 25 jaar samen op een drogeladingschip, de laatste jaren met een matroos. Ik heb het altijd prettig gevonden samen te werken en te leven, maar de laatste tijd begint dit bestaan me tegen te staan. Ik ben het varen zat. Altijd maar onderweg, geen tijd om de kinderen (die inmiddels op zichzelf wonen en walbanen hebben), familie en vriendinnen te bezoeken... Ik zou het liefst aan de wal gaan wonen, maar m’n man wil dat absoluut niet. En ik wil het niet zonder hem, want ik kan hem geen dag missen. Wat kan ik doen? Zie jij een oplossing? Een schippersvrouw 25 jaar samen varen is een felicitatie waard. Maar nu heb jij het wel een beetje gehad en wil je graag een vast stekje! Ik weet niet hoe het er bij jullie financieel voor staat, maar jullie zouden kunnen overwegen om alvast een huis te kopen. Dat is gunstig om te doen terwijl je nog vaart. Als jullie dan een huis hebben, kun je er af en toe heen. Bijvoorbeeld in de weekends of een week waarin je veel geplans hebt. Jullie zouden dan je schip stil kunnen leggen, maar jullie kunnen er ook eventueel een aflosser op laten varen. Ik weet: dit vergt vaak veel van Filosofie van Sankara Vervolg van pagina 17 Een 520 pk Daf-motor brengt een van Ballegooy boegschroef in beweging. De autokraan heeft vanzelfsprekend een Bartholomeeussen-merkteken. De firma Bernaerts aan het Lobroekdok in Antwerpen leverde de stuurhut. Elft heeft de wens van mevrouw Lahaye- Leclerc verpakt in een schitterend interieur. Radio Holland geeft met nautische apparatuur en Van Voorden met de onderwater-equipement functie aan de Sankara. Zintel Mobile verzorgt wederom het telecommunicatiepakket; van abonnementen en computers tot satellietvolgschotel. Sygo is met het technisch verfijnd ontwikkelde systeem van hoogte- en ladingmeter vertegenwoordigd. De Sankara heeft als thuishaven Brugge. Het is Patricks vierde schip met deze naam. Evenals met het vorige gaat hij met dit schip een containerdienst onderhouden tussen Rotterdam en Pouvry in Noord-Frankrijk. Onder contract bij Combined Container Escaut Service (CCES). Als partner van de Franse firma is CCS in Ridderkerk verantwoordelijk voor de transportcoördinatie van en naar Pouvry en voor de overslag in de zeehavens. Op deze dienst varen in totaal vier schepen een wekelijkse rondreis. Nachtvaart is daarvoor niet noodzakelijk. Van Gent naar Pouvry bedraagt de vaartijd nog circa zeventien uur. Het is bijna zover dat de eerste container in het ruim zakt. De technische proefvaart is reeds op 20 april gehouden. Met als resultaat dat de Sankara op elk onderdeel slaagde. Sankara is de naam van een filosoof die leefde omstreeks 800. Hij richtte zich op datgene wat de mens in essentie is. In navolging van hem is de filosofie van Patrick en Ariane met je tijd meegroeien en daarbij doen wat je graag wilt. Onder andere de keus voor een schip maken waarmee je overdag kan varen en ‘s nachts kan liggen. een man, maar financieel is dat toch vaak het gunstigste, want je verdient per dag al snel meer dan dat je voor een aflosser kwijt bent. Je schrijft dat je man het absoluut niet wil. Maar je vaart met z’n tweeën, daar moet hij toch ook rekening mee houden. Want varen is toch vaak het beroep dat de man gekozen heeft, en jij vaart toch al 25 jaar met hem mee. Dat is toch heel wat! Nu wil ik absoluut niet stoken in een goed huwelijk, maar begrip van je man is jou toch wat waard. Als je er dan af en toe af wilt, kun je dat beter zelf plannen want als je wacht totdat het uitkomt, dan komt het er toch niet van. Je schrijft ook: ‘Ik wil geen dag zonder mijn man.’ Daar moet ik echt even bij vertellen dat als je aan de wal woont dit ongetwijfeld vaker voorkomt dan bij het varen. Aan de wal trek je toch vaak allebei je eigen plan. Dit geeft ook niets, want dan heb je ‘s avonds ook weer nieuwe dingen om tegen elkaar te vertellen. Maar het is goed om hier van te voren bewust van te zijn. Ik wens je veel succes toe. Vergeet niet: voor sommige dingen moet je gewoon iets harder je best doen om het voor elkaar te krijgen dan andere dingen. Voor óns bleek dit de beste oplossing Beste Fleur, Deze brief is eigenlijk gericht aan ‘een schippersmoeder’ (die in de vorige aflevering vroeg of ze haar kinderen van het internaat moest halen voor de tijd dat zij en haar man aan de wal gingen wonen in verband met nieuwbouw, red.) In 1992 zonk ons schip. Het heeft dertien maanden geduurd voordat alles weer opgebouwd was. We hebben tien maanden aan de wal gewoond, en daarna nog drie maanden aan boord voordat we weer konden varen. Onze oudste dochters waren op dat moment 17 jaar en gingen al enigszins hun eigen gang. De jongste twee waren 10. Ook wij zaten met de vraag: als we ze nu elke dag thuis halen, krijgen ze het dan straks niet erg moeilijk als ze weer terug moeten naar het internaat? Temeer daar we niet zulke lange afstanden voeren, zodat ze gewend waren elk weekend thuis te zijn. Dat ging na de opbouw veranderen: ze zouden regelmatig moeten overblijven, omdat we weer naar boven gingen varen. Uiteindelijk besloten we om hen elke woensdagmiddag op te halen en donderdagochtend weer terug te brengen én elk weekend van vrijdagmiddag tot maandagochtend. Dit ging prima: zo waren ze regelmatig thuis en ontwenden ze het internaat en hun vriendjes niet! Voor óns is dit de beste oplossing gebleken. Veel succes en groeten van familie Vermeulen. Natuurlijk, iedereen vult het zo in waar hij/zij zich prettig bij voelt, en daarbij moet je altijd rekening houden met wat jij wil, wat je kinderen willen en wat de tijd wil, want vaak hebben de kinderen van alles gepland. Want ze waren immer ook niet gewend om doordeweeks naar huis te gaan. Maar daar kom je vaak wel uit. En je ziet je kinderen toch vaker dan als je vaart. Daar kun je heerlijk van genieten. Bedankt voor jullie reactie. Iedereen heeft weleens een vraag of een probleem. Het varen brengt soms specifieke vragen of problemen met zich mee. Of het nu gaat om de kinderen, het internaat, je relatie of andere, vaak persoonlijke vragen. In deze nieuwe vragenrubriek kunnen lezers bij Fleur terecht voor adviezen en tips. Deze schippersvrouw kan zich goed verplaatsen in anderen en benut haar eigen ervaring om een praktisch antwoord te geven. Zo nodig gaat ze te rade bij deskundigen. “Vraag het aan Fleur” verschijnt in de even edities van deze krant. Mail je vraag naar service@ binnenvaartkrant.nl. Of stuur een brief naar: de Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam ter attentie van Fleur. Faxen kan ook: (010) 414 02 12. Zet er even bij of je anoniem wilt blijven. ANKERLIEREN UW PARTNER VERHAALLIEREN SINDS 1941 KAAPSTAANDERS KOPPELLIEREN KETTINGSTOPPERS HERSTELLEN LIEREN ALGEMENE AANDRIJVINGEN VAN LIER - Fricon bvba WIJ FELICITEREN FAMILIE LAHAYA - LECLERC MET HET MS SANKARA EN WENSEN SCHIP EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART INDUSTRIEZONE T.T.S. LAAGSTRAAT 17 TEL.: +32 (0)3 711 10 66 B-9140 TEMSE / BELGIË GSM: +32 (0)496 25 11 76 FAX: +32 (0)3 711 11 03 Voor het ms Sankara leverden wij het stuurhuis. Wij wensen de familie Lahaya - Leclerc veel succes en een behouden vaart. Scheepsherstellingen Bernaerts b.v.b.a. K.M.O. Zone Puursesteenweg 373 B 2880 BORNEM Tel. +32-(0)3-889 45 35 • Fax +32-(0)3-677 21 41

Binnenvaartkrant