Views
3 years ago

2006-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Shipping
  • Twee
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 9 MEI 2006 G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. M/s Dina - 750 ton, 67 x 7.20 x 2.33, 1100 m 3 , 600 pk, nautisch compleet M/s Vesta- 756 ton, bj 64, 62 x 6.65 x 2.70, 1050 m3, 510 pk bj 01, alu. Schuifluiken nautisch compleet M/s Geno - 896 ton, bj 60, 67 x 7.30 x 2.64, 1250 m3, 600 pk bj 00, woning vern., inr. bespr. M/s Turbulent - 1013 ton, bj 61, 76.84 x 8.20 x 2.54, 1550 m3, 750 pk, 3x slpk., vlak vern. '96 Nr. 5045 - 1168 ton, bj 57, 80 x 8.22 x 2.61, 1650 m3, 2x 500 pk, nieuw vlak, stalen vloer, inr. bespr. M/s Windeck - 1180 ton, bj 26, 80 x 9.20 x 2.54, 1650 m3, 1100 pk bj 99, vlak vern. '93 M/s Johanna H - 1285 ton, bj 63, 86 x 8.20 x 2.69, 2000 m3, 927 pk rev 01, 3x slpk., inr. bespr. M/s Cilantro - 1459 ton, bj 61, 86 x 9.50 x 2.60, 2100 m3, 1200 pk, vlak vern. M/s Geronimo - 1503 ton, bj 55, 86 x 9.50 x 2.80, 1850 m3, 2x 485 pk bj 03, 3x slpk., gezandstraald M/s No Fear - 1652 ton, bj 72, 85 x 9.50 x 3.02, 1700 m3, 1200 pk, 3x slpk., gezandstraald Nr. 6470 - 1707 ton, bj 69, 84 x 9.50 x 3.17, 1900 m3, 900 pk rev 05, 4x slpk. M/s Andiamo - 1710 ton, bj 71, 95 x 9.50 x 2.82, 2300 m3, 1380 pk bj 04, 3 x slpk, VS: dubbele woning, snel schip, nautisch compleet, inr bespb., intr. prijs Nr. 6115 - 1742 ton, bj 72, 85 x 9.50 x 3.13, 2150 m3, 1320 pk, 3x slpk. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan M/s Simcha - 2026 ton, bj 72, 102 x 9.50 x 3.01, 2650 m3, 1200 pk, ruim gestraald 01, 3x slpk. M/s Modena - 1832 ton, bj 73, 105 x 9.50 x 2.67, 2300 m3, 1250 pk bj 05, 3x slpk., vlak '05 M/s Rooyaard - 2151 ton, bj 88, 103 x 9.50 x 3.17, 2950 m3, 1250 pk rev 03, nautisch compleet M/s Santa Ponsa - 2308 ton, bj 88, 100 x 10.50 x 3.18, 3100 m3, 1520 pk bj 03, 3x slpk., airco in stuurhut, VS 2x slpk., airco, nautisch compleet M/s Sammy - 2574 ton, bj 89, 110 x 10.56 x 3.18, 3400 m3, 1460 pk rev 05, 3x slpk., MS gezandstraald '02 DB Jericho - bj 71, 23.50 x 8.22 x 1.30, 480 pk/380 pk rev 00, 3x slpk. mog., nautisch compleet, open keuken bj 03, koppellieren DB Scaldis - bj 81, 20 x 9.50 x 2.20, 2x 1050 pk bj 99/03, woning en matrozenwoning '99, stuurhuis bj 05, inr. voor kleinere duwboot of eventueel motorvrachtschip Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 Levering: Juni 2007 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij u te koop kunnen aanbieden. Wij vernemen graag van u, wanneer u meer informatie wilt over de aangeboden schepen, of andere wensen heeft. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. U bent altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Ganzestad 1x lichtm ibv dienstb min 2jr vaart., curs matr, loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 LIGPLAATS GEZOCHT voor Hasselter aak 23m L, €454 tipgeld die leidt tot ligplaats. 010-5918280 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Willem Antonie 1x lichtmt ibv cursus matr, 2jr vaart. in dienstb., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP Dkta 1160, 250 pk 1800 omw/min. met Twin Disc k.k. 1 op 5, compleet met schroefas, 2 bronzen schroeven + Blokland vlakkoeler bj '92, revisie '00. Vraagprijs € 16.000,- 06-51433163 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Yangste 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaart. Curs. matr. Loon vlgns CAO Binnenvt. Vaar/verlof in overleg Tel.: 015-2563764 BIEDT ZICH AAN nette freelance stuurman met patent. Bij voorkeur containervaart of afloswerk. Tel. 0624-678289 GEVRAAGD op mps Marianna, kok met horeca ervaring, vaarsysteem 8 weken op, 4 weken af, loon vlgns CAO, Donau vaart. Tel. 0031-(0)6-22 424148 BUNGALOW TE HUUR AANGEBODEN in rustige omgeving te Maasbracht. Info tel. 06-53421639 TE KOOP 3-KAM. APPAR- TEMENT aan Amstelmeer incl. ligplaats boot 12x5 € 169.500 Tel. 0227-555281 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Yangtse 2 x matr. i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaart. Loon vlgns CAO Binnenvt. Vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 JONGEN 23J BIEDT ZICH AAN als stuurman zonder pat. gr. vaarbewijs. 4j ervaring. Tel. 0613-128874 Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. KICKERS ADVERTENTIES TE KOOP ms Diligentia bj 1960, 905 ton, 360 pk MAK, 70x7.28x2.60, 1450 m3, schuifl, 3 slk, autokr, kopschr, SI t/m 2009, prijs n.o.t.k. Tel. 0651-415330 GEZOCHT STUURM./ MATROOS Bij voorkeur stel m/v op mvs, vrije tijd loon i.o. Tel. 06-12894784 of 0049-1749411984 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MT Christiaan 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaart. Curs. matr. Loon vlgns CAO Binnenvt. Vaar / verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 TE KOOP Caterpillar motoren (3208-3306-3406) tevens revisie en reparatieonderdelen tegen scherpe prijzen. Tel. 0570-531077 (Het adres voor 3208) of www.scheepsmotorrevisie.nl GEZOCHT stuurman/2e kapitein met pat. tot Mannheim op MTS Lorette. 2/2, kost/reizen vrij, Lux. condities. Tel. 0610-953218 0049-1716080506 Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl TE KOOP mvs Aristo bj 1988, 110 x 9,5 x 3,19m, 2192 ton, 3000 m³ 1520 Cat.'97 met koprevisie 2003. Ruime woning, 3 slk, nieuwe keuken, 320 pk Van Wijk boegschroef. Tel.: 06-10970846 of 0049-174909937 e-mail: schot.aristo@vaart.net TE KOOP m/s 650 ton, 55x6m60x2m62, bouwjaar 1963, 2x 200 pk, 320 pk boegschroef, twee ruimen, trimvullingen, alu luiken, azobe nieuw 2004:5cm, nautisch compleet. Tel. 0475-936505 GEVRAAGD schippersechtp. met erv. vr koppelverb. Rijn- en radarpatent tot Basel evt. Donaupat. Algemene vrachtvaart geen containers. Geen continu int. vrt Rijn, Moezel, Main, Donau. Ger.vrije tijd LNOTK. Aanvang half oktober. Tel. 06-53422570 of 0049-1716356545 R.H. WITJES Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 Gevraagd per direct. Op Containerschip KAPITEIN en /of 2de KAPITEIN i.b.v Rijn en radar patent. 2 wkn op / 2 wkn af. Tel: 06-51069532 www.wijgaart.com Gevraagd Kapitein op kvb Marinier systeem 14/14 Tel. 06-54 752281 NIEUWBOUW 110x11.45x3.65 Okt 2006 afgebouwd > Jan. 2007 110x11.45x3.65 Compleet afgewouwd > Jul. 2007 KOPPELVERBAND 172x11.45x3.60 Compleet afgebouwd > Aug 2007 TANKER 86x9.60x3.60x4.50 Compleet afgebouwd > Jan 2007 evt. inruil of garantieprijs bespreekbaar 3200 T 135 x 11.40 x 3.20 Bj. 1981 1650 pk M.W.M. 2620 T 105 x 11.00 x 3.20 Bj. 1975 1050 pk M.W.M. 2800 T 110 x 11.45 x 3.30 Bj. 2002 1521 pk Cat. 2936 T 105 x 11.40 x 3.48 Bj. 1982 1200 pk M.A.K. 3064 T 110 x 11.40 x 3.50 Bj. 1980 2x1100 pk Wartsila Bj. 2002 2350 T 110 x 9.50 x 3.20 Bj. 1980 1380 pk Cat. Bj. 2000 2150 T 103 x 9.50 x 3.17 Bj. 1988 1250 pk Cum. 1995 T 105 x 9.50 x 2.90 Bj. 1961/97 1200 pk Cum. Bj. 1997 1825 T 100 x 9.50 x 2.87 Bj. 1961 2x 680 pk Cat. 1340 T 80 x 9.00 x 2.80 Bj. 1970 1060 pk Cat. 1391 T 85 x 9.00 x 2.73 Bj. 1971 800 pk M.W.M. 1340 T 80 x 8.20 x 2.80 Bj. 1981 1000 pk Cum bj 2000 1240 T 80 x 8.20 x 2.72 Bj. 1961 940 pk Cum. 1100 T 80 x 8.20 x 2.50 Bj. 1956 620 pk Deutz bj 1995 875 T 67 x 7.20 x 6.60 Bj. 1962 680 pk Cat. *inr.mog. 464 T 49 x 6.00 x 2.50 Bj. 1959 300 pk Volvo M.P.S. 600p. 70 x 11.05 x 1.40 Bj. 1941 2x 500 pk Deutz *inr. mog. P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0031(0)653.14.27.01 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl Koppelverband " Vertrouwen" / " Melvin " M/s 2587 ton bj.1984 te Duisburg Afm. 95 x 11.40 x 3.45 inhoud 3000 m3 Motoren 2 x 1300 pk.Cummins 2002 Bak 3043 ton bj. 1974 Afm. 93 x 11.40 x 4.00 inh. 3300 m3 Inruilen op deze combinatie is mogelijk. Met vast werk R.dam - Mainz Duwboot bj 1974 afm. 23,50x8.20x1.40 2xCat. 385 en 485 pk. met straalbuis Vol A.D.N.R. Duwcert. tot Basel Dringend schepen ter bemiddeling gevraagd. GEVRAAGD: Stel op Ms. 1800 ton, grote woning en vast werk in Nederland Tel. 0653-153374 MCS Delta Hopper zoekt: STUURMAN GVBW (ervaring in de containervaart is een pré) Vaargebied: Rotterdam-Harlingen Vaarsysteem: maandag-vrijdag Reiskosten en voeding vrij Nederlandse condities Voor meer informatie: Wout Grinwis: 06-10990400 / 06-12752650 Joost de Waard: 078-6194342 / 06-13738517

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 9 MEI 2006 Hot & Steamy website bij groots evenement DordtinStoom.nl ademt nostalgie Stoom fascineert! Is het de techniek, de stoompluim, de schallende fluit of gewoon scheepsnostalgie die stoombootpassagiers en bezoekers aan evenementen als Dordt in Stoom aanspreekt? Het Web laat zich onder stoom brengen, duikt in de techniek en surft langs sissende stoomsites. De website DordtinStoom. nl ádemt niet alleen nostalgie, maar behoort in internettermen ook zelf tot ‘de oude glorie’. De site bestond al in de vorige eeuw en is dankzij de creativiteit van webmaster Perry Bos (Zock. nl) reeds jarenlang een toonbeeld van webdesign. Bos tekent al vele edities voor de grafische vormgeving van Dordt in Stoom. Zijn posters zijn collectors items en sieren binnenkort weer de stad. De twaalfde editie van het ‘grootste stoomevenement in Europa’ is op 20 en 21 mei, na de vlootschouw op vrijdagavond 19 mei. Alles in stijl Op de openingspagina van DordtinStoom.nl is veel te zien, alles is er te vinden en in stijl vormgegeven. De stoomgeluiden bij binnenkomst hoor je nu niet meer, dat werd misschien ook een beetje te veel van het goede…Hoe je 250.000 bezoekers een weekendlang bezighoudt, vertelt het programma in alle details: van de vrijdagse vlootschouw als basis, twee dagen Stoommarkt op de Nieuwe Haven, overdag de Kruimeltjeskade en ’s avonds Licht & Stoom in de Wolwevershaven, van uur tot uur de locaties van 32 shanty- en smartlappenkoren, het grote werk op de Merwekade, de presentaties van scheepvaartbegeleiding en binnenvaart op het Duivelseiland, de deelnemende stoomboten en oldtimerbussen, tot en met de werking van het Stoomrondje. De vele illustraties van voorheen geven al het gevoel van www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Blusboot • Dintel II • Hemingway • Borneo Op de openingspagina van DordtinStoom.nl is veel te zien, alles is er te vinden en in stijl vormgegeven. die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 636 SCHEPEN! • Caronia • Sayonara • Stadt Heilbronn • Sovereign • Theodorus Johan erbij (geweest) zijn. Informatie achter de knop Historie versterkt dat nog eens, met speciale aandacht voor de Pieter Boele, de stoomtrots van Dordt. Er is een uitgebreide terugblik op Dordt in Stoom 2004 in Galerij, waar ook afbeeldingen van munten, plaquettes en posters van het evenement te vinden zijn. Kunstig en creatief is de Stoomsymfoon, een bespeelbaar instrument dat in alle toonaarden de geluiden van Dordt in Stoom laat horen. Tientallen links zijn er naar andere stoomsites, sites van deelnemers en zelfs speciale trips van touroperators. In het gastenboek komt maar geen eind aan de loftuitingen. Iemand noemt de site ‘Hot & Steamy’, mooier compliment is nauwelijks denkbaar. Hoe werkt een stoommachine? Op Stoommachine.info wordt dat haarfijn uit de doeken gedaan. We volgen de inleiding die op de site per onderdeel doorlinkt naar pagina’s, afbeeldingen en tabellen voor verdere uitleg. Een stoominstallatie bestaat hoofdzakelijk uit een stoomketel met schoorsteen, stoomleidingen, stoommachine en voedingspompen, condensor met luchtpomp en koelinrichting. In de ketel bevindt zich water dat door de warmte van het vuur in stoom wordt omgezet. Het vuur bevindt zich onder de ketel of in de vuurgang van de ketel, zodat de warme gassen die bij de verbranding ontstaan, hun warmte kunnen afgeven aan de wanden. Nadat de warmte is afgegeven, vervolgen de gassen, meer of minder afgekoeld, hun weg naar de schoorsteen. Zodra de ketelwanden de warmte uit de gassen hebben opgenomen, geven zij op hun beurt de warmte aan het ketelwater af, dat dan bij voldoende verwarming in stoom overgaat. De stoom ontstaat aan de binnenoppervlakte van de ketelplaten en stijgt door het water op naar de stoomruimte, die boven de oppervlakte van het water gevormd wordt, omdat een “ketel in bedrijf” nooit helemaal gevuld is. In het midden van de ketel, op het hoogste punt, is de stoomdom geplaatst, die met de stoomruimte van de ketel in directe verbinding staat en waar de stoomafvoerleiding de ketel verlaat. De stoomdom zorgt er voor dat zo veel mogelijk droge stoom in de stoomafvoerleiding komt. Door de hoge plaatsing van de stoomdom wordt voorkomen dat er water met de stoom wordt meegesleurd, althans zo weinig mogelijk. Als de stoomtoevoerkraan opengedraaid wordt, zal de stoom zijn weg vervolgen door de stoomleiding. De stoomleiding loopt altijd af naar een lagergelegen punt om te voorkomen dat de gevormde condens zich ophoopt in de leiding en dus met de stoom wordt meegevoerd. Bij langere leidingen plaatste men ook nog een stoomdroger. Vervolgens kan de stoom, bij de stoommachine aangekomen, daar zijn arbeid verrichten. Stoom.Startpagina.nl Stoomvaartuigen vullen maar een bescheiden blokje op de Stoom.Startpagina.nl met links naar stoomsloepen in Nederland, raderstoomboot De Majesteit, de stoomsleepboten Dockyard V en Hardi, de SS Rotterdam en een aantal vaartuigen in het buitenland. Verder heel veel weblinks naar stoomtreinen, walsen, auto’s, gemalen, techniek, musea, evenementen. Kortom, alles wat het web aan stoom te bieden heeft. Onder verenigingen treffen we de Vereniging Stoomvaart op stoomvaart.nl, met een website die al bij de tweede klik de vloot van 25 aangesloten stoomvaartuigen in beeld brengt, elk met een eigen pagina met foto en verdere bijzonderheden. De site heeft een eigen webforum, dat dienst doet als vraagbaak. Toch ontbreekt het op stoomvaart.nl en veel andere sites aan spanning en dynamiek, de sfeer die hoort bij stoom. Op de Duits/Amerikaanse site Steamboats.org weten ze daar wel raad mee. Veel aandacht voor Steamboat History, wekelijks een nieuwe Picture of the Week (afgelopen week De Majesteit), een veelgebruikt Message Board, webloggers die over eigen stoomvaartervaringen schrijven, veel foto’s en video’s, stoomfluiten waar je de trotse schepen aan herkent. Voor de echte stroomfreaks is er de mogelijkheid op 28 april en 24 juni getuige te zijn van traditionele Steamboat Races op de Mississippi. Rederij Delta Queen (deltaqueen.com) laat het de toeschouwers van dichtbij beleven op de raderstoomboten Delta Queen en Mississippi Queen: ‘As Mark Twain said, there’s nothing like a steamboat race “to make a body’s very liver curl with enjoyment.”’ Iets minder ver van huis, op de Elbe, viert de Sächsische Dampfschiffahrt in Dresden, de oudste en grootste vloot van stoomraderboten ter wereld, dit jaar haar 170-jarig jubileum met een uitgebreid programma. In het vaargebied van de maatschappij, die nog tal van 19e-eeuwse schepen met originele stoommachines in dienst heeft, bevindt zich onder meer het Dresdner Elbtal, dat twee jaar geleden door de UNESCO officieel tot Werelderfgoed is uitgeroepen. De schepen zijn te bezichtigen op www.saechsische-dampfschiffahrt.de. Deze 130e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/10.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant